Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kat in de tuin en dan?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

angela en joek schreef:ik heb vanmorgen een mailtje naar mijn gemeente gestuurd met de vraag of het tegen de wet is om mijn katten buiten te laten lopen.

heb hier nog geen antwoord op gekregen, maar zodra ik iets hoor, zet ik het meteen hier neer, niet dat daarmee de discussie over het wel of niet doen over is, maar ik wil het toch wel zeker weten.

ben geen heilig boontje, maar wil ook niet de wet overtreden :denken:
Natuurlijk staat daar niks over in de wet of de APV;zolang een dier geen gevaar vormt of overlast bezorgt mag ie overal los lopen.Wettelijk gezien dan.
Buiten dat mogen katten toch gewoon alles,dus......
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

angela en joek schreef:ik heb vanmorgen een mailtje naar mijn gemeente gestuurd met de vraag of het tegen de wet is om mijn katten buiten te laten lopen.

heb hier nog geen antwoord op gekregen, maar zodra ik iets hoor, zet ik het meteen hier neer, niet dat daarmee de discussie over het wel of niet doen over is, maar ik wil het toch wel zeker weten.

ben geen heilig boontje, maar wil ook niet de wet overtreden :denken:
De discussie is daarmee wel over want dan weet je of het wel of niet mag. punt uit. De honden moeten ook zowat overal aangelijnd zijn, daar is dan geen discussie over mogelijk.
Neeltje

Ik heb de vraag bij de dierenbescherming voorgelegd en meteen antwoord:
Geachte mevrouw Van Dijk,

Het is wettelijk wel toegestaan om de kat vrij rond te laten lopen zolang
het dier verder geen overlast veroorzaakt. Echter, mocht het dier
bijvoorbeeld telkens bij de buren in de tuin zitten en de buren zijn er
niet van gedient, heeft u als katteneigenaar de plicht om er voor te zorgen
dat de kat op eigen terrein blijft. Officieel is het dus zo dat een kat
niet op andermans terrein mag komen, een kat mag wel op straat zitten omdat
dit openbaar terrein is. Mensen die niet gedient zijn van katten op hun
terrein mogen daarom ook afweersmaatregelen nemen zoals het spannen van
schrikdraad, prikkeldraad e.d. Het is natuurlijk niet toegestaan om op
katten te schieten of om ze te vergiftigen, dit is wettelijk verboden.

Wij hopen u hiermee voldoende geinformeerd te hebben.

Met vriendelijke groet,

Dierenbescherming, afdeling Intake & Service
Discussie dus over.
johan1969
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door johan1969 »

pollunder schreef:
marian* schreef:
Een kat heeft toch een vrije loop. Da's gewoon de wet.
Op eigen terrein ja,en niet bij de buren.
Of je't nu leuk vindt of niet, mijn kat heeft het recht om in de tuin van mijn buren te lopen. Da's nu eenmaal een vrije loop, net zoals de egeltjes en de muisjes mogen lopen waar ze willen. Daar is geen enkel verschil tussen.
Ik vraag me af waar je dat vandaan haalt ? :blah:

En een egel of een muis of een vogel is een wild dier, in tegenstelling tot een kat, die een eigenaar heeft.

Elke eigenaar van een dier moet ervoor zorgen dat dit dier geen overlast veroorzaakt, of het nu een hond, haan, koe of kat is.

Ik vind het erg asociaal dat katten van de buren in mijn tuin poepen. Dan zwijgen we nog over het feit dat ze vogeltjes vangen. Of dat ze iedereen wakker maken in de bronsttijd. In principe heb ik echter niks tegen katten.

Toen ik nog een hond had, zette ik hem ook niet over de omheining om zijn kakje bij de buren te doen he.
https://www.flickr.com/photos/23084668@N07/albums
pollunder
Zeer actief

Ongelezen bericht door pollunder »

Neeltje schreef:Ik heb de vraag bij de dierenbescherming voorgelegd en meteen antwoord:
Geachte mevrouw Van Dijk,

Het is wettelijk wel toegestaan om de kat vrij rond te laten lopen zolang
het dier verder geen overlast veroorzaakt. Echter, mocht het dier
bijvoorbeeld telkens bij de buren in de tuin zitten en de buren zijn er
niet van gedient, heeft u als katteneigenaar de plicht om er voor te zorgen
dat de kat op eigen terrein blijft. Officieel is het dus zo dat een kat
niet op andermans terrein mag komen, een kat mag wel op straat zitten omdat
dit openbaar terrein is. Mensen die niet gedient zijn van katten op hun
terrein mogen daarom ook afweersmaatregelen nemen zoals het spannen van
schrikdraad, prikkeldraad e.d. Het is natuurlijk niet toegestaan om op
katten te schieten of om ze te vergiftigen, dit is wettelijk verboden.

Wij hopen u hiermee voldoende geinformeerd te hebben.

Met vriendelijke groet,

Dierenbescherming, afdeling Intake & Service
Discussie dus over.
Daar kan ik me wel in vinden. Gelukkig zijn wij verdraagzame mensen en hebben we verdraagzame buren. Da's maar leuk voor alle katten van de buurt.
johan1969
Zeer actief
Contacteer:

Voor de gemeente Kampenhout (Belgie) :

Artikel 109.

De houders van dieren waarvan het geblaf, het gezang, het geschreeuw, het gekrijs en in het algemeen elk ander geluid, aanleiding tot gerechtvaardigde klachten vanwege de buren geeft, zijn strafbaar met de bij deze verordening bepaalde straffen. Zij zijn ertoe gehouden hun dieren onderdak en huisvesting te verlenen en alle passende maatregelen te nemen opdat het geluid van de dieren de buren niet stoort.

Artikel 110.

Het is verboden dieren op het openbaar domein alsook in alle voor het publiek toegankelijke domeinen los te laten lopen.

Artikel 118.

Het is verboden duiven of katten te voederen op de openbare weg
pollunder
Zeer actief

Ongelezen bericht door pollunder »

Het is dan ook een politiereglement. En dat verschilt van gemeente tot gemeente.
Neeltje

Ja dat klopt, mar hoe meer overlast er is, hoe strenger de reglementen zullen worden, totdat het op 'n gegeven moment wet wordt.
peggy en vinnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 yorkshire terroristjes

Ongelezen bericht door peggy en vinnie »

johan1969 schreef: Of dat ze iedereen wakker maken in de bronsttijd.
o schei uit hier zat er laatst ook een te schreeuwen s nachts :N: , wat een geluid komt daaruit zeg :eek:
marian*
Erelid
Contacteer:

peggy en vinnie schreef:
johan1969 schreef: Of dat ze iedereen wakker maken in de bronsttijd.
o schei uit hier zat er laatst ook een te schreeuwen s nachts :N: , wat een geluid komt daaruit zeg :eek:
Alsof er een kind vermoord wordt :eek:
Afbeelding
Neeltje

Of 'n baby ergens ligt te blèren.
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

en ik hou niet zo van blerende babies....
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Neeltje

iones schreef:en ik hou niet zo van blerende babies....
Hier ook niet, die kan ik missen als kiespijn....
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

pollunder schreef:
marian* schreef:
Een kat heeft toch een vrije loop. Da's gewoon de wet.
Op eigen terrein ja,en niet bij de buren.
Of je't nu leuk vindt of niet, mijn kat heeft het recht om in de tuin van mijn buren te lopen. Da's nu eenmaal een vrije loop, net zoals de egeltjes en de muisjes mogen lopen waar ze willen. Daar is geen enkel verschil tussen.
Ik heb een hond die heel erg graag op mijn eigen terrein buiten loopt en dat ook vaak doet en als daar toevallig jouw kat die het recht heeft op vrije uitloop aan gehuppeld komt dan vreet mijn hond dus jouw vrije uitloop kat op....daar zit ik dus niet op te wachten......het is mijn terrein en ik vind dat daar geen katten horen tekomen.

Jacqueline
Afbeelding
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Voordeel is dat die kat dan vogelvrij is en als jouw hond hem grijpt moeten de baasje niet lopen mauwen.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
marian*
Erelid
Contacteer:

chrico schreef:Voordeel is dat die kat dan vogelvrij is en als jouw hond hem grijpt moeten de baasje niet lopen mauwen.
Ach,o.a.vijvervissen zijn al jarenlang vogelvrij :19:
Geen gemauw dus als er weer eens een half opgevreten langs de vijverrand ligt.
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Ik ga ook even een duit in het zakje doen :mrgreen: .

Ik heb, behalve mijn 3 collies, ook 2 katten. Ik had er 5 maar helaas zijn er de laatste 2 jaar 3 overleden. Op 1 kat na, zijn/waren het buitenkatten. Dat betekent dat ze in de winter een uurtje en in de zomer een paar uurtjes naar buiten mogen (niet 's nachts). In mijn buurt heeft iedereen katten en heel soms vind je wel eens een drol in de tuin maar omdat ze er geen visitekaartje naast leggen, kan het van je eigen of van de buurkat zijn. Iedereen ruimt dat dan ook zonder mopperen (nou ja, soms wel natuurlijk :wink: ) op.
Mijn probleem is dat één van de katten van de buren alle andere katten terroriseren. Zij (een veel te dikke enorme schildpad) beschouwt de hele straat, inclusief tuinen, als haar territorium. En zij heeft een bijzondere hekel aan mijn Parcival. En Parcival is al zo'n neuroot dat als er een hard geluid is, hij zo ongeveer een beroerte krijgt en hij wordt regelmatig in elkaar gemept door de buurkat. De laatste keer heeft hij dit met een enorme ontsteking in zijn poot moeten bekopen. En ik heb al eerder dierenartsrekeningen voor gerafelde oren en beetwonden kunnen betalen.
Het kreng (de buurkat dan :mrgreen: ) achtervolgt Parcival zelfs tot in mijn eigen huis. Regelmatig moet ik haar de tent uitjagen (helaas doen mijn honden dat niet :jank: ).
Maar als Parcival weer eens gewond thuis komt, weet ik wel wie het heeft gedaan, maar bewijs het maar eens.
Ik erger me groen en geel aan het beest en ik moet bekennen dat áls ik haar een keer te pakken krijg, ze een enorme rotschop van me krijgt. Helaas is het me nog niet gelukt, omdat ze de benen neemt als ze me ziet (hoe zou dat nou komen? :wink: ). Ik heb het er met mijn buurvrouw wel eens over gehad maar die heeft ook zo'n houding van 'tja, katten moeten naar buiten en dat hoort er nu eenmaal bij' :devil:
Afbeelding
angela en joek
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door angela en joek »

nou als ik zo'n rot kat had (tegen andere katten dan) dan zou hij/zij het echt mogen vergeten hoor om naar buiten te mogen gaan.

soms lopen de katten hier in de buurt elkaar wel eens uit te dagen, en vooral toen ik hier nog maar net woonde, maar dat is normaal.

het feit met jouw buurvrouw is dan meer geworden wie van de 2 mag zijn kat(ten) buiten laten.

nou als ik het dan ga vergelijken met honden, die kat die aanvalt moet dan maar lekker binnen blijven.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

angela en joek schreef:die kat die aanvalt moet dan maar lekker binnen blijven.
he en dan kan het ineens wel een kat binnenhouden... :idea: en normaal is het doodzielig :roll:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
angela en joek
Vaste gebruiker

malinois schreef:
he en dan kan het ineens wel een kat binnenhouden... :idea: en normaal is het doodzielig :roll:
ja harstikke zielig, maar dat is het ook voor je hond als hij niet meer naar het park mag omdat hij uitvalt naar andere honden, dikke pech dus.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

angela en joek schreef:
malinois schreef:
ja harstikke zielig, maar dat is het ook voor je hond als hij niet meer naar het park mag omdat hij uitvalt naar andere honden, dikke pech dus.
waarom? als je je hond gewoon onder controle hebt is er niks aan de hand. Ik loop al jaren in een gedeelte bos waar veel honden lopen die totaal niet met andere honden overweg kunnen ik heb er nog nooit problemen mee gehad... deze mensen letten over het algemeen dondersgoed op hun hond dat in tegenstelling tot het gezelligheidsgedeelte wat 20 vreemde honden bij elkaar gooit en dan nog vreemd staat te kijken dat het verkeerd gaat.... vandaar dat ik ook veel liever daar loop dan op het andere gedeelte.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
angela en joek
Vaste gebruiker

malinois schreef:
angela en joek schreef:
malinois schreef:
waarom? als je je hond gewoon onder controle hebt is er niks aan de hand. Ik loop al jaren in een gedeelte bos waar veel honden lopen die totaal niet met andere honden overweg kunnen ik heb er nog nooit problemen mee gehad... deze mensen letten over het algemeen dondersgoed op hun hond dat in tegenstelling tot het gezelligheidsgedeelte wat 20 vreemde honden bij elkaar gooit en dan nog vreemd staat te kijken dat het verkeerd gaat.... vandaar dat ik ook veel liever daar loop dan op het andere gedeelte.
het was maar even een vergelijking
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

lieke schreef:Ik ga ook even een duit in het zakje doen :mrgreen: .

Ik heb, behalve mijn 3 collies, ook 2 katten. Ik had er 5 maar helaas zijn er de laatste 2 jaar 3 overleden. Op 1 kat na, zijn/waren het buitenkatten. Dat betekent dat ze in de winter een uurtje en in de zomer een paar uurtjes naar buiten mogen (niet 's nachts). In mijn buurt heeft iedereen katten en heel soms vind je wel eens een drol in de tuin maar omdat ze er geen visitekaartje naast leggen, kan het van je eigen of van de buurkat zijn. Iedereen ruimt dat dan ook zonder mopperen (nou ja, soms wel natuurlijk :wink: ) op.
Mijn probleem is dat één van de katten van de buren alle andere katten terroriseren. Zij (een veel te dikke enorme schildpad) beschouwt de hele straat, inclusief tuinen, als haar territorium. En zij heeft een bijzondere hekel aan mijn Parcival. En Parcival is al zo'n neuroot dat als er een hard geluid is, hij zo ongeveer een beroerte krijgt en hij wordt regelmatig in elkaar gemept door de buurkat. De laatste keer heeft hij dit met een enorme ontsteking in zijn poot moeten bekopen. En ik heb al eerder dierenartsrekeningen voor gerafelde oren en beetwonden kunnen betalen.
Het kreng (de buurkat dan :mrgreen: ) achtervolgt Parcival zelfs tot in mijn eigen huis. Regelmatig moet ik haar de tent uitjagen (helaas doen mijn honden dat niet :jank: ).
Maar als Parcival weer eens gewond thuis komt, weet ik wel wie het heeft gedaan, maar bewijs het maar eens.
Ik erger me groen en geel aan het beest en ik moet bekennen dat áls ik haar een keer te pakken krijg, ze een enorme rotschop van me krijgt. Helaas is het me nog niet gelukt, omdat ze de benen neemt als ze me ziet (hoe zou dat nou komen? :wink: ). Ik heb het er met mijn buurvrouw wel eens over gehad maar die heeft ook zo'n houding van 'tja, katten moeten naar buiten en dat hoort er nu eenmaal bij' :devil:
kijk, en als iedereen nou zijn kat op zijn eigen terrein hield, was het probleem opgelost en werd jouw Parcival niet meer in elkaar gemept.
angela en joek schreef:
malinois schreef:
Dus de enige legitieme reden voor jou om een kat bij je te houden is dat hij andere katten aanvalt?
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
johan1969
Zeer actief
Contacteer:

Toch leuk, al die dierenvrienden hier.
Mama Sanneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mama Sanneke »

johan1969 schreef:Toch leuk, al die dierenvrienden hier.
Ze zijn echt nie normaal hé :pffff:
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
marian*
Erelid
Contacteer:

Mama Sanneke schreef:
johan1969 schreef:Toch leuk, al die dierenvrienden hier.
Ze zijn echt nie normaal hé :pffff:
Vooral t.o.v. andermans dieren :mrgreen:
Afbeelding
marian*
Erelid
Contacteer:

angela en joek schreef:
malinois schreef:
Dan loop je maar lekker een andere,rustige route.
Geen probleem toch?
Afbeelding
Dondersteen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondjes

Ongelezen bericht door Dondersteen »

Ik laat de tuin deur ook open als het weer het toe laat.

Ik kijk eigenlijk nooit of er een kat in de tuin loopt.

Ik zie de honden wel eens een enkel keertje naar achter rennen maar de katten zijn toch sneller.
En ze kunnen alle kanten op.
De honden rennen er wel achter aan maar als de kat blijft stil zitten dan komen ze weer terug.

Ja ik vind dat katten HUISdieren zijn dus hou ze binnen.

Mijn dochter heeft 4 katten en ze heeft haar balkon helemaal afgezet zodat ze toch naar buiten kunnen.

Ik vind het de verantwoording van de eigenaar van de katten om ze los te laten lopen., en als er dan iets gebeurd dan helaas maar dat is het risico ervan.

Net zoals sommige bazen de honden los laten lopen op bv. een woonerf of op de stoep, ja als er dan wat gebeurd is het ook de verantwoording van de eigenaar.

Kan natuurlijk altijd gebeuren dat een hond los schiet of een kat uit huis ontsnapt.

Ik zal ook nooit mijn honden expres achter katten aan laten gaan.
Net zo min dat ik expres een hond zal aanrijden.
Afbeelding
Fryske
geregistreerd lid
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fryske »

Ik hou van honden en katten en vindt dat baasjes voor beide de volle verantwoordelijkheid zouden moeen dragen. Katten horen niet ( meer) los buiten. Er is meestal niets natuurlijks meer aan. Of je moet vinden dat al die katten die doodgereden langs en op de weg liggen een natuurlijke manier van overlijden vinden. En laten we het dan maar niet over de overvolle asiels hebben met zwerfkatten. Onze Doekle vindt vreemde katten eng. Hij gaat er dus niet achteraan. Het vervelende is dat hier wel regelmatig vreemde katten in de tuin en zelfs pontificaal voor het raam zitten, waardoor Doekle al blaffend helemaal door het lint gaat. Het is voor hem de enige reden om te blaffen in huis en eerlijk gezegd hoop ik dat de baasjes van de katten hier iets gaan doen! Je wilt in het voorjaar mijn tuin ook niet van dichtbij zien en ruiken. Het heeft me dit jaar weer heel wat nieuwe ( dure) plantjes gekost die het, steeds maar weer uitgegraven worden, niet hebben overleefd. Dus laten we met elkaar gewoon eens iets zinnigs verzinnen waardoor dit probleem zou kunnen worden opgelost. Ik wil de eerste voorzet wel geven. Alle aangeschafte katjes het komende voorjaar binnen houden en gewoon even doorzetten als ze voor de deur zitten te mauwen. ( afleiden met leuke speeltjes een krabpaal/boom van een goed formaat, etc.)Uiteindelijk lukt het om ze er aan te wennen om binnen te blijven. Heb dit zelf ook zo gedaan en het werkte prima. Meike, onze kat, gaat nu aan het tuigje naar buiten en vind dit prima. Als je een nestje krijgt, de kittens niet naar buiten doen maar binnen grootbrengen, incl. de kattebak. Ze leren dan niet dat ze buiten meer vrijheid hebben! Maakt het voor de aspirantbaasjes een stuk makkelijker. :slaap:

Groetjes en veel wijsheid, Fryske
Vandaag betekent; gisteren is geweest en morgen weet ik beter.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”