ehm fc, ik ben ook Belg maar ik vind de gemiddelde Nederlandse politiehond toch veel beter dan de Belgsiche hoor. het verschil is echt duidelijk.
kijk, ik heb honden opgezet voor het Belgische leger en tjah... dat zijn de vuilnisbakken van de sport zal ik maar zeggen

honden die het in de sport niet kunnen maken, worden naar het leger gebracht.
De testen zijn de volgende (ik heb ze zelf gelopen, dus ik weet het echt wel

): de hond moet een beetje kunnen zitten en liggen, als ie kan blijven liggen terwijl de geleider op 1.5 meter afstand gaat staan met de riem in de hand is dat super), de hond moet een beetje dicht kunnen wandelen (riem mag strak staan

) en hij moet schotvast zijn (1 schot door persoon die op een afstand staat en 1 schot door de geleider)
verder moet ie over 50 cm of zo kunnen springen.
dat is het qua gehoorzaamheid.
bijten (gebeurt op pak, niet in mouw): 1 aanval aan de riem, 1 aanval los met dreiging en 1 aanval met schot. de hond moet niet vol bijten, hij moet gewoon gaan.
verder is het belangrijkste dat de honden sociaal zijn. dus de keurders moeten hem eens kunnen 'strelen'.
dat zijn de testen. is de hond goed gekeurd, gaat ie mee en ondergaat medische controles.
als ik dan kijk naar de Nederlandse honden (vb. in KNPV) zijn die toch wel stukker beter dan wat ik hier te zien krijg

is gewoon een feit, een vaststelling die ik als Belg maak