Renske schreef:Wat je over Maxi zijn gedrag omschrijft komt ook voor een deel overeen met de omschrijving van het kooikerhondje.
Van de website van de kooikervereniging:
Algemene typering
kooikerhondje Van huis uit is het kooikerhondje een werkhondje: assistent van de kooibaas, bewaker van huis en erf, verdelger van muizen, mollen en ratten. Het is een lief, vrolijk en pittig hondje, attent en intelligent, dat in hoge mate bereid is om voor de baas te werken.
In huis vertoont het kooikerhondje een groot aanpassingsvermogen; op zijn tijd rustig en bescheiden, dan weer speels en bruisend van levenslust. Hij is goed waaks, maar slaat alleen aan als er reden voor is.
In vrije beweging buiten (onaangelijnd) heeft hij een hoog bewegingstempo, lichtvoetig met een permanent sierlijk wuivende staart.
Hij is gevoelig voor lawaai en harde woorden. Het is geen allemansvriend. Hij is aanvankelijk terughoudend tegenover vreemden, kinderen en andere honden.
Afhankelijk van het temperament zal hij vluchten of grauwen als hij zich onzeker voelt. Heeft hij iemand geaccepteerd dan is er een vriendschap voor het leven gesloten.
Bescheiden is Maxi niet.....

het blaffen doet ie veelvuldig, naar mijn idee is dat een uiting van zijn enthousiasme of juist het tegenovergestelde zijn ongenoegen (als ie bijv zijn zin wil hebben en het me daarmee duidelijk wil maken.

)
Het is een grote allemansvriend die als je hier binnenkomt huizenhoog springt, helemaal blij en na 5 minuten weer rustig is...komt er dan weer een nieuwe prikkel (bezoek staat op of zo) begint zijn over enthousiasme weer van voor af aan om na 5 minuten weer af te zwakken.
Harde geluiden kan hij idd niet tegen ( erg angstig dan) en aan de ene kant is het een heel gevoelig hondje ..aan de andere kant...een hele sterke hond waar je soms moeilijk bij door kan dringen.
Binnen heb ik alle aandacht van hem zo ook op het behendigheidsveld (dat is iets wat ie geweldig vindt!) buiten is de wereld van hem.