Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Waar zou Maxi nu toch een kruising van zijn ?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

MJ
Zeer actief
Aantal honden: 3

Waar zou Maxi nu toch een kruising van zijn ?

Ongelezen bericht door MJ »

Maxi...ook wel mega-kooiker genoemd. :mrgreen:
Ik heb geen idee wat er nu in zou kunnen zitten. Heidewachtel heb ik eens horen verluiden...kooiker wordt ook genoemd ...

Maxi is 57 cm hoog en weegt rond de 18-19 kilo.
Maxi is een drukke, enthousiaste ,actieve hond die vreselijk lief is en waar geen greintje kwaad in zit.
Houdt van zijn eigen blafgeluid :mrgreen: en wil alleen maar rennen ,vliegen en dazen....
Is ,als hij zijn hobby dus mag uitoefenen ,op zich rustig in huis. Er zit wel degelijk jachtpassie in .
Wie o wie heeft er een idee ? Ik hoop dat jullie wat aan de foto's hebben.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Ik denk iets van Duitse staande/ heidewachtel/ drentse patrijs (vanwege zijn oren), met border collie ofzo.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
MJ
Zeer actief

Lysette schreef:Ik denk iets van Duitse staande/ heidewachtel/ drentse patrijs (vanwege zijn oren), met border collie ofzo.
Door die oorbellen dacht ik aan kooiker..maar idd drentse patrijs zou ook nog kunnen.
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Renske »

Ik denk dat er zowel kooikerhondje door Maxi zit, als ook Border Collie. Ik verwacht dat minimaal 1 van de ouderdieren ook een kruising was, dit in verband met de staart die vrijwel geen wit heeft.
MJ
Zeer actief

Renske schreef:Ik denk dat er zowel kooikerhondje door Maxi zit, als ook Border Collie. Ik verwacht dat minimaal 1 van de ouderdieren ook een kruising was, dit in verband met de staart die vrijwel geen wit heeft.
Dat klopt....hij heeft idd maar een klein puntje wit bovenin zijn staart. :wink:
Border...heb ik weleens aan gedacht maar dat laag bij de grond rennen (sluiperige noem ik het maar) , eyen en drijven doet ie niet.
Dan kan het er natuurlijk nog wel in zitten maar dat hij net die eigenschappen niet heeft...heb je gelijk in.
Renske
Zeer actief

Wat je over Maxi zijn gedrag omschrijft komt ook voor een deel overeen met de omschrijving van het kooikerhondje.

Van de website van de kooikervereniging:

Algemene typering

kooikerhondje Van huis uit is het kooikerhondje een werkhondje: assistent van de kooibaas, bewaker van huis en erf, verdelger van muizen, mollen en ratten. Het is een lief, vrolijk en pittig hondje, attent en intelligent, dat in hoge mate bereid is om voor de baas te werken.
In huis vertoont het kooikerhondje een groot aanpassingsvermogen; op zijn tijd rustig en bescheiden, dan weer speels en bruisend van levenslust. Hij is goed waaks, maar slaat alleen aan als er reden voor is.
In vrije beweging buiten (onaangelijnd) heeft hij een hoog bewegingstempo, lichtvoetig met een permanent sierlijk wuivende staart.
Hij is gevoelig voor lawaai en harde woorden. Het is geen allemansvriend. Hij is aanvankelijk terughoudend tegenover vreemden, kinderen en andere honden.
Afhankelijk van het temperament zal hij vluchten of grauwen als hij zich onzeker voelt. Heeft hij iemand geaccepteerd dan is er een vriendschap voor het leven gesloten.
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Marie-José schreef:
Renske schreef:Ik denk dat er zowel kooikerhondje door Maxi zit, als ook Border Collie. Ik verwacht dat minimaal 1 van de ouderdieren ook een kruising was, dit in verband met de staart die vrijwel geen wit heeft.
Dat klopt....hij heeft idd maar een klein puntje wit bovenin zijn staart. :wink:
Border...heb ik weleens aan gedacht maar dat laag bij de grond rennen (sluiperige noem ik het maar) , eyen en drijven doet ie niet.
Dan kan het er natuurlijk nog wel in zitten maar dat hij net die eigenschappen niet heeft...heb je gelijk in.
Dat deed Job ook niet echt. Hij kon wel drijven maar dat liet hij echt alleen bij de schapen zien en ook niet op een border manier (dus met eye).

Dat actieve, drukke en enthousiaste maar toch vreselijk lief ... zo was Job ook. Inclusief geblaf :mrgreen:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
MJ
Zeer actief

Renske schreef:Wat je over Maxi zijn gedrag omschrijft komt ook voor een deel overeen met de omschrijving van het kooikerhondje.

Van de website van de kooikervereniging:

Algemene typering

kooikerhondje Van huis uit is het kooikerhondje een werkhondje: assistent van de kooibaas, bewaker van huis en erf, verdelger van muizen, mollen en ratten. Het is een lief, vrolijk en pittig hondje, attent en intelligent, dat in hoge mate bereid is om voor de baas te werken.
In huis vertoont het kooikerhondje een groot aanpassingsvermogen; op zijn tijd rustig en bescheiden, dan weer speels en bruisend van levenslust. Hij is goed waaks, maar slaat alleen aan als er reden voor is.
In vrije beweging buiten (onaangelijnd) heeft hij een hoog bewegingstempo, lichtvoetig met een permanent sierlijk wuivende staart.
Hij is gevoelig voor lawaai en harde woorden. Het is geen allemansvriend. Hij is aanvankelijk terughoudend tegenover vreemden, kinderen en andere honden.
Afhankelijk van het temperament zal hij vluchten of grauwen als hij zich onzeker voelt. Heeft hij iemand geaccepteerd dan is er een vriendschap voor het leven gesloten.
Bescheiden is Maxi niet..... :mrgreen: het blaffen doet ie veelvuldig, naar mijn idee is dat een uiting van zijn enthousiasme of juist het tegenovergestelde zijn ongenoegen (als ie bijv zijn zin wil hebben en het me daarmee duidelijk wil maken. :wink:)
Het is een grote allemansvriend die als je hier binnenkomt huizenhoog springt, helemaal blij en na 5 minuten weer rustig is...komt er dan weer een nieuwe prikkel (bezoek staat op of zo) begint zijn over enthousiasme weer van voor af aan om na 5 minuten weer af te zwakken.
Harde geluiden kan hij idd niet tegen ( erg angstig dan) en aan de ene kant is het een heel gevoelig hondje ..aan de andere kant...een hele sterke hond waar je soms moeilijk bij door kan dringen.
Binnen heb ik alle aandacht van hem zo ook op het behendigheidsveld (dat is iets wat ie geweldig vindt!) buiten is de wereld van hem.
MJ
Zeer actief

Lysette schreef:
Dat actieve, drukke en enthousiaste maar toch vreselijk lief ... zo was Job ook. Inclusief geblaf :mrgreen:
:idea: Toch ook border dus waarschijnlijk! :mrgreen:

Ik zal er nooit achterkomen wat er nu exact in maxi zit maar ik vind het heel leuk om jullie ideeën eens te horen. Dank julle wel alvast voor het meedenken! :ok:
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

ik heb ook altijd een beetje gedacht kooiker, maar toch denk ik juist dat dat er niet inzit :19: , border zou goed kunnen, maar verder? gekruisd met iets wat zijn bruine kleurschakering op zijn rug verklaard.. maar ja, kruising op kruising kan natuurlijk een boel geven.

border, kooiker, mechel X
:19:

hoe dan ook , ik vind het een erg mooie hond om te zien :ok:
MJ
Zeer actief

yamie schreef:ik heb ook altijd een beetje gedacht kooiker, maar toch denk ik juist dat dat er niet inzit :19: , border zou goed kunnen, maar verder? gekruisd met iets wat zijn bruine kleurschakering op zijn rug verklaard.. maar ja, kruising op kruising kan natuurlijk een boel geven.

Mechel? :mrgreen: Gut ..daar heb ik nog nooit aan gedacht...hoezo denk je daaraan? Heb ik nu ook een gedeelte enge hedder in huis? :N: :smile:
Het asiel waar we hem vandaan hebben zei kruising Ierse Setter. maar daar kan ik me niets bij voorstellen. :19:
Maar idd...kruising op kruising kan alles geven natuurlijk.
Dank je.....ik ook! :mrgreen:
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Marie-José schreef:
yamie schreef:ik heb ook altijd een beetje gedacht kooiker, maar toch denk ik juist dat dat er niet inzit :19: , border zou goed kunnen, maar verder? gekruisd met iets wat zijn bruine kleurschakering op zijn rug verklaard.. maar ja, kruising op kruising kan natuurlijk een boel geven.

Mechel? :mrgreen: Gut ..daar heb ik nog nooit aan gedacht...hoezo denk je daaraan? Heb ik nu ook een gedeelte enge hedder in huis? :N: :smile:
Het asiel waar we hem vandaan hebben zei kruising Ierse Setter. maar daar kan ik me niets bij voorstellen. :19:
Maar idd...kruising op kruising kan alles geven natuurlijk.
Dank je.....ik ook! :mrgreen:
nou, ik weet niet, ik probeer een simpele verklaring te vinden voor zijn bruin/zwart gevlamde rug.... ( en dat hoeft geen mechel te zijn hoor, ik zei ook kruising mechel hahah) maar goed, daar hoeft ook geen simpele verklaring voor te zijn.

nee ierse setter zie ik ook niet... :wink:
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

ik dacht aan een drent x sheltie
mijn zus heeft drenthen en ik zie er wel wat in terug, zelf hebben wij een sheltie gehad ( niet zo een dwerg als je tegenwoordig ziet, al was die van ons wel aan de grote kant :mrgreen: ) en daarvan zie ik dus ook e.e.a. terug.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Kooiker X Markiesje??

heb geen flauw idee :wink:
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Ik weet eigenlijk wel vrij zeker dat er Kooiker inzit ergens en verder, Setter??? Ik vind hem een bijzonder geslaagde mix in ieder geval, precies het type hond waar ik op val.

Die grootte heeft hij niet van Kooiker of Border dus er moet een flink groot ras inzitten. Iets van Ierse Setter of flatcoat o.i.d. zou me niet verbazen.

Anne
Dipsausje
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dipsausje »

Op die laatste foto dacht ik meteen herder, vooral het achterlijf doet me daar sterk aan denken. Dus net als yamie denk ik ook dat er ergens iets van een Mechel of een andere herder inzit.

Zo te zien is de vacht kort maar wel op meerdere plekken gevederd. Misschien dat er iets van een Grote Münsterlander(lijkt op een grootte Heidewachtel/Stabij) inzit, met een Herder(achtige) + ... Maar ik kan er natuurlijk ook helemaal naast zitten. :denken:

Het is in ieder geval een erg mooie hond, en zo te zien ook een erg leuke dus het eindresultaat van de kruisingen is in ieder geval positief. :ok:
Gr. Jelle en een poot van Borke
jelledekker.nl | Laatste Update: 12/03/2008 | 205 foto's online
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Aimee schreef:Kooiker X Markiesje??

En dan een schofthoogtee van 57 cm? :mrgreen:
Ik heb zelf het gevoel dat er bij Maxi's ouders al sprake geweest is van kruisingen, wellicht iets met een heidewachtel, Border Collie, herdershond-achtige (mechels/duits of zo). Maar er kan net zo goed een boerenfox of ander boererijhond-iets doorheen zitten denk ik.

Ik vind het (op het blaffen na... :wink: ) echt een prachthond! :ok:
little-wolf
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door little-wolf »

ik dacht ook iets van heidewachtel en dan misschien een schotse herdershond (collie).
boxersien

Ongelezen bericht door boxersien »

Wat ik al de gehele tijd denk ik een sable border collie met een kooikertje erdoor heen

Afbeelding

Afbeelding

en kooiker is wel bekend hier :mrgreen:
MJ
Zeer actief

boxersien schreef:
Afbeelding
Wel een plaatje van een hond zeg !
MJ
Zeer actief

Inge O schreef:bij nader inzien weet ik ( :pffff: :pffff: ) waar maxi een kruising van is : beagle x langharige jachthond (of eventueel bordercollie).

het verklaart zijn kleur, zijn kop, gezichtsuitdrukking én karakter.
Whaaahaaa...een beagle ... :N:
Je kan er ter mijn geruststelling niet nog wat anders van maken Inge ??? :engel:
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

LongFields schreef:
Aimee schreef:Kooiker X Markiesje??

En dan een schofthoogtee van 57 cm? :mrgreen:
Ik heb zelf het gevoel dat er bij Maxi's ouders al sprake geweest is van kruisingen, wellicht iets met een heidewachtel, Border Collie, herdershond-achtige (mechels/duits of zo). Maar er kan net zo goed een boerenfox of ander boererijhond-iets doorheen zitten denk ik.

Ik vind het (op het blaffen na... :wink: ) echt een prachthond! :ok:

:mrgreen: was al laat :mrgreen:

nee maar er moet toch ook iets met zwart doorheen hebben gezeten?? waar heeft hij dat anders vandaan :mrgreen:
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

De blik lijkt wel op die van Tomas en Bruno :I:
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Ik denk niet dat er Kooiker inzit, ook al blijf ik hem wel gewoon een reuzeKooiker noemen :pffff:

Er zal in ieder geval een flink deel jachthond in zitten. Een Drentse Patrijs misschien? En ik blijf erbij dat hij de kromming van de rug van een Border Collie heeft. Iets herderigs zou ook nog kunnen inderdaad.

Dus:
mama: Drentse Patrijs
papa: Border Collie x herder-iets

En daar komt dus een reuze Kooiker uit!
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Renske
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Dus:

Hoe verklaar je de oorbellen dan? :denken:
Er móet wel kooikerhondje doorzitten :pffff: .
Zoek stok!
Zeer actief

Renske schreef:
Zoek stok! schreef:
Dus:

Hoe verklaar je de oorbellen dan? :denken:
Er móet wel kooikerhondje doorzitten :pffff: .
Ik zie qua gedrag helemaal niks terug van een Kooiker. En er zijn toch wel meer rassen die oorbellen hebben?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Renske
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Ik zie qua gedrag helemaal niks terug van een Kooiker. En er zijn toch wel meer rassen die oorbellen hebben?
Nee, die zijn er niet.

Zwarte haarpunten komen wel bij een teckel voor...
MJ
Zeer actief

Renske schreef:
Zoek stok! schreef:
Nee, die zijn er niet.

kruising teckel lijkt me erg stug.... :mrgreen:
Zoek stok!
Zeer actief

Renske schreef:
Zoek stok! schreef:
Nee, die zijn er niet.

Afbeelding

Maar het zijn niet echt de punten alleen he? Je kunt het ook zo zien dat hij gewoon bruine en zwarte haren op z'n oren heeft.

Nou ja, en anders was de moeder een kruising tussen een Patrijs en een Kooiker, dat mag ook :mrgreen:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Marie-José schreef:
Renske schreef:
Zoek stok! schreef:
Nee, die zijn er niet.

kruising teckel lijkt me erg stug.... :mrgreen:
Kruising beagle x teckel?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”