Moon schreef:Bij mijn ras (Bracco Italiano) is er geen onderscheid tussen werk- of showlijn. Ik weet weinig van showen af, weet ook niet of voor het showen (of een titel behalen) ook werkresultaten nodig zijn. Wel weet ik dat de goede fokkers alleen fokken met honden die een bepaald resultaat hebben behaald wat 'werk' betreft.
Ik vind het heel goed dat dit zo gebeurt; de fokkers 'eisen' wel van de pupkopers dat er iets gedaan wordt met de hond (op het gebied van werken) dus apporteren, veldwerk of G&G (die eis valt nooit hard te maken maar goed ze doen in ieder geval een poging daar toe).
Gr. Marijke
Bij mijn ras (Griffon Korthals) is er ook geen verschil tussen show of werklijn.
Op een show moet de hond goede bouw tonen.
Die bouw en de vacht bepalen of de hond geschikt is om het
werk te doen waar hij voor is bedoeld.
Dat is ook de oorspronkelijke bedoeling van showen van je hond.
Een hond tonen die naast zijn werkprestaties kan worden beoordeeld op bouw. Doorgaans ten behoeve van gebruik voor de fokkerij.
In een rasstandaard , die oorspronkelijk is gemaakt om een hond te krijgen die voldoet aan uiterlijk èn werkcapaciteiten, hoort dat naar voren te komen.
Op een show wordt bij sommige rassen (zoals bij de teckels) een aparte klasse geboden waar je de hond kan inschrijven als hij zijn kwaliteiten heeft laten zien. Bij Teckels dus de jachtkwaliteiten waar hij oorspronkelijk voor bedoeld is.
Een hond uit die klasse, die vervolgens ook nog als beste van al zijn rasgenoten (dus vergeleken met de honden die niet in de werkklasse uitkomen) wordt aangewezen is in princiepe een tophond.
Bij de Griffon Korthals is het geloof ik soms ook mogelijk om in te schrijven in de werkklasse. In ieder geval wordt bij de club alleen gefokt met honden die zowel in show als in getoonde werkprestaties zijn goedgekeurd.