jidde schreef:Ik ga voor de showlijnen, hoewel een mooie grauwe, daar kan ik ook op kwijlen

Dit vind ik dus geen mooie hond! Ik heb deze laatst op een cm gezien, :N: nee, ik vind dat dus niet mooi.
Youri is geen mooie hond (vind ik) maar kan wel werken

En dat vind ik veel belangrijker!
jidde schreef:
Deze vind ik wel mooi, niet TE, gewoon normaal (oke, tis ook wel de vader van Tuana

)
Mooie kop maar voor het lijf is absoluut niet mijn smaak. Bolle rug.
jidde schreef:
Zulke grauwe werkhonden vind ik ook prachtig!
Mwoaw...geef mij maar een grauwe werkhond als deze

Fantastische hond! Met name qua karakter. Ook zijn moeder en een aantal dochters die ik ken hebben dit karakter. Vriendelijk maar er wel staan als het nodig is!
jidde schreef:
deze vind ik ook onwijs mooi!
Ik niet :N:
jidde schreef:Maar wat ik mooiste blijf vinden, is dat ze een goed karakter hebben. ik heb liever een paarse hond die werkt en stabiel karakter heeft, dan
1 die perfect van bouw is en een kutkarakter heeft (en helaas zie je dat toch vaak

)
En hoe komt dat denk je?
Teveel op het uiterlijk selecteren en niet op het karakter.
Het verhaal dat de schuine ruggen nodig zijn om te draven vind ik dus echt kul.
De Duitse Herder doet van oorsprong hetzelfde werk als de Hollandse Herder en de Mechelse Herder, het hoeden van schapen. Sterker nog, ze komen allemaal uit dezelfde voorouders. Toch hebben de Hollanders en Mechelaars niet van die schuine ruggen en kunnen ze prima draven.
Persoonlijk hou ik meer van de werktypen van de rassen waar ik van hou. Bij de boxer zie je die veel te weinig helaas.
Bij de Hollander zit er niet echt veel verschil in bouw qua type, wel zie je wat verschil in karakter. Doe mij dan maar de werktypes. Bij de Mechelaar vind ik de showlijnen niets voor mij.