Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Fietsen (recreatief)

Zoals : Schapen drijven, Canicross , Treibball , Combisport , Waterwerk etc

Moderator: moderatorteam

max
Vaste gebruiker
Contacteer:

Fietsen (recreatief)

Ongelezen bericht door max »

Als het mooi weer is en ik bv naar de groene ster wil (natuur gebied) moet ik dus even een stukje fietsen. Heb helaas nog geen rijbewijs :evil: .

Nu is mijn probleem dat ik Max in het begin niet kan houden. Hij wil zooo graag rennen dat hij me zo'n beetje vooruit kan trekken.
Nu ging ik voor het fietsen dan altijd even met een balletje spelen zodat hij moe is en we rustig kunnen fietsen. Dat hielp in het begin. Maar nu begint hij weer harder te trekken en vind ik het gevaarlijk om nog te fietsen met hem.

Hoe kan ik dit oefenen? Wat fietsen met Max doe ik graag :jank:
Afbeelding
HeidiWeer

Ongelezen bericht door HeidiWeer »

waarom neem je geen springer dan?
HeidiWeer

dus m.a.w max moet zijn hond beter opvoeden...

Ieder hond is weer anders en als ze fietsen leuk vinden en baas zit er niet mee dat hond trekt.
Waarom dan niet in een tuig aan springer?
1.is veiliger je hebt beide handen aan het stuur.

foto erbij...

Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door HeidiWeer op 20 nov 2006 11:42, 2 keer totaal gewijzigd.
Ragverp
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragverp »

Handige tip (uit ervaring :N: ) mocht je een fiets met handremmen hebben draai de kabels om. Nu is het zo dat links je voorrem zit. Dat is nou net de hand waarmee je remt met een hond aan je rechterhand en je moet hard remmen maak je meteen een salto mortale en vind je hond het daarna heel eng om naast de fiets te lopen.

Verder is het id beter een keer duidelijk te zijnover wat je nou verwacht van je hond. Ik heb met beer (ongeleid projectiel) ook aan het begin voorzichtig gedaan en dat leverde niets op. een keer duidelijk en er was niets aan de hand. Gaat de hond in galop trek je zachtjes de riem iets omhoog en dan gaan ze meestal meteen weer in draf, commando erbij en na een paar keer zijn de woorden NEE ! , draf genoeg. Oefen inderdaad veel op het bochten werk dat is vaak lastig met beginnende honden.
Afbeelding
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Martijn schreef:
HeidiWeer schreef:dus m.a.w max moet zijn hond beter opvoeden...

Ieder hond is weer anders en als ze fietsen leuk vinden en baas zit er niet mee dat hond trekt.
Waarom zou je niet met je hond aan het werk willen? Daar heb je een hond toch voor?
Als je tijdens het wandelen een trekkende hond hebt ren je toch ook niet meteen naar de winkel voor een dingetje?

Het is goed voor honden en de band met hun baas om dingen te leren.
Ik heb niets tegen een springer trouwens hoor. Maar spullen zijn geen vervanging voor opvoeding en contact met je hond.

Ik vind een springer trouwens helemaal niet veiliger. Misschien wel voor de baas maar niet voor de hond.
Je kunt de hond toch aan het begin aan de springer doen en hem dan gaan leren om niet te trekken. Zo ben je toch veilig bezig. Als hij dan eenmaal weet dat hij niet mag trekken kan je ook zonder springer gaan fietsen. Hierbij hoeft de springer dus geen vervanging te zijn maar eerder een hulpmiddel voor een goede opvoeding!
max
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ik heb zelf nog nooit gehoord van een springer. Ik denk ook niet dat ik het kan kopen, mijn ouders zullen er vast tegen zijn.

Een slipketting heb ik hier thuis liggen, ik was er alleen altijd bang dat ik hem keel als ik hem tijdens het fietsen op doe.
Nu ik heb gelezen hoe het ook kan ga ik die manier zeker uitproberen. Helaas hebben we hier in de buurt even geen lege parkeerlaats oid, dat wordt dus even zoeken naar iets wat er op lijkt.

Heel erg bedankt voor jullie reacties en hulp!
Afbeelding
HeidiWeer

Deze springer is eigenlijk in ons leven gekomen door ons zoontje.
Mijn zoontje fietste heel graag met zijn hondje [hondje een opdonder van ca 40cm schofthoogte].Probleem was echter met dat hondje dat ze heel mooi naast de fiets liep maar het soms opeens in dr kop kreeg om voor het voorwiel zo naar andere kant te gaan. Mijn zoon 1 hand aan het stuur 1 hand hield de riem vast…
We hebben deze springer gekregen ,mijn man hem een beetje beter aangepast en zie mijn zoon fietste met hond de polder in en dat stukken veiliger!
Ook als er een harde wind is en je moet er tegenin fietsen, fietst het stukken beter met twee handen aan het stuur.
Het enigste onveilige wat er zou kunnen gebeuren is dat er loslopende honden aankomen maar heb je hem vast aan twee lijnen kan je hem zo losmaken bij het tuig.
Ook moet je “kijken” voor je hond waar je fiets,maar dat moet aan de lijn ook.
Het in de spaken springen enz.doen naar mijn mening honden die nog niet echt gewend zijn om naast de fiets te lopen.En dat kan je ze zo afleren.
max
Vaste gebruiker
Contacteer:

Martijn schreef:
max schreef:Ik heb zelf nog nooit gehoord van een springer. Ik denk ook niet dat ik het kan kopen, mijn ouders zullen er vast tegen zijn.

Een slipketting heb ik hier thuis liggen, ik was er alleen altijd bang dat ik hem keel als ik hem tijdens het fietsen op doe.
Nu ik heb gelezen hoe het ook kan ga ik die manier zeker uitproberen. Helaas hebben we hier in de buurt even geen lege parkeerlaats oid, dat wordt dus even zoeken naar iets wat er op lijkt.

Als je de slipketting goed gebruikt is kelen geen mogelijheid.
De riem hoort met een slipkettting altijd in een boogje te hangen behalve als je hem gebruikt wat een fractie van een seconde duurt.

Een slipketting gebruiken moet je leren. Duurt niet lang en het is niet moeilijk maar het is een slecht idee om ermee aan de slag te gaan als je niet weet hoe het moet.
Dus gebruik die maar niet. Het gaat ook met een gewone band.
Ok, bedankt!

Hoe hoor je een slipketting te gebruiken dan? Als ik het vragen mag?
Afbeelding
Hondenclub Kampen e.o.

Ongelezen bericht door Hondenclub Kampen e.o. »

max schreef:
Martijn schreef:
max schreef:Ik heb zelf nog nooit gehoord van een springer. Ik denk ook niet dat ik het kan kopen, mijn ouders zullen er vast tegen zijn.

Als je de slipketting goed gebruikt is kelen geen mogelijheid.
De riem hoort met een slipkettting altijd in een boogje te hangen behalve als je hem gebruikt wat een fractie van een seconde duurt.

Een slipketting gebruiken moet je leren. Duurt niet lang en het is niet moeilijk maar het is een slecht idee om ermee aan de slag te gaan als je niet weet hoe het moet.
Dus gebruik die maar niet. Het gaat ook met een gewone band.
Ok, bedankt!

Hoe hoor je een slipketting te gebruiken dan? Als ik het vragen mag?
In het begin van onze hondenclub waren we groot voorstander van de slipketting. Bij de 1e gehoorzaamheidscursus kreeg de hond een slipketting om. Nu zijn wij een aantal jaren verder en gebruiken alleen de slipketting bij extreme gevallen, waarvan de baas alles eraan gedaan heeft en doet om de hond "onder controle" te krijgen. Met deze baas en hond gaan wij apart aan de slag. Het is zaak om de hond op het juiste tijdstip te corrigeren en hier gaat een gedegen kennis aan vooraf. Als je niet weet of kan leren van iemand anders hoe je een slipketting moet gebruiken, moet je er ook niet aan beginnen. Hoeveel mensen er niet met een slipketting lopen en de slipketting verkeerd om hebben..... Daar begint het al mee. Gewoon proberen aan de halsband/lijn. Begint je hond te trekken ga dan eens pardoes stilstaan en negeren. Volgens mij vind je hond dat niet leuk, want fietsen/rennen vind hij super (anders trekt hij niet). Als hij dan netjes naast je gaat zitten beloon je hem met een brokje o.i.d. En natuurlijk je hond eerst uitlaten voordat je gaat fietsen. Heel veel mensen gaan fietsen om de hond uit te laten, maar je hond moet wel de kans krijgen zijn behoeftes eerst te doen. Succes!
max
Vaste gebruiker
Contacteer:

Bedankt! Nu weet ik 200% zeker dat de slipketting in de kast blijft liggen! Bij de behendigheid school waar we zitten, die vrouw heeft een springer op de fiets. Het beviel haar idd ook goed, tot mijn moeder hoorde hoe duur de prijs was €175,-. Maar dit lijkt mij sterk, of is dit idd zo duur? Want dan is de kans erg klein dat mijn ouders zo'n eentje kopen.
Ik had toen even op internet geneusd en kwam tot de conlcusie dat ik het met een tuigje ga proberen, want alleen met halsband blijkt volgens de trainer alleen maar meer nekspieren opleveren waardoor hij nog harder kan trekken!

Ik heb gister geoefend op het pleintje bij mij voor, en heb wat figuren gereden. Ik ben bijna van fiets getrokken. Dus ik hoop echt dat ik het verkeerd verstaan heb van de springer en dat de oefeningen echt helpen. Anders is dit snel afgelopen :jank:
Afbeelding
Maxiem
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maxiem »

Martijn schreef:
HeidiWeer schreef:dus m.a.w max moet zijn hond beter opvoeden...

Waarom zou je niet met je hond aan het werk willen? Daar heb je een hond toch voor?
Als je tijdens het wandelen een trekkende hond hebt ren je toch ook niet meteen naar de winkel voor een dingetje?

Het is goed voor honden en de band met hun baas om dingen te leren.
Ik heb niets tegen een springer trouwens hoor. Maar spullen zijn geen vervanging voor opvoeding en contact met je hond.

Ik vind een springer trouwens helemaal niet veiliger. Misschien wel voor de baas maar niet voor de hond.
Max trekt ook aan de fiets en eerst ook aan de riem. Trekken aan de riem heb ik afgeleerd maar aan de fiets lukt het gewoon niet, zo enthousiast is ze dan. Ik heb al een walkydog ( een soort springer, maar dan anders) en ik heb nu ook een tuigje besteld. Nu kunnen we toch fietsen.
Max, 1-12-1999 - 29-10-2010. Je wordt gemist.
Maxiem
Zeer actief

max schreef:Bedankt! Nu weet ik 200% zeker dat de slipketting in de kast blijft liggen! Bij de behendigheid school waar we zitten, die vrouw heeft een springer op de fiets. Het beviel haar idd ook goed, tot mijn moeder hoorde hoe duur de prijs was €175,-. Maar dit lijkt mij sterk, of is dit idd zo duur? Want dan is de kans erg klein dat mijn ouders zo'n eentje kopen.
Ik had toen even op internet geneusd en kwam tot de conlcusie dat ik het met een tuigje ga proberen, want alleen met halsband blijkt volgens de trainer alleen maar meer nekspieren opleveren waardoor hij nog harder kan trekken!

Ik heb gister geoefend op het pleintje bij mij voor, en heb wat figuren gereden. Ik ben bijna van fiets getrokken. Dus ik hoop echt dat ik het verkeerd verstaan heb van de springer en dat de oefeningen echt helpen. Anders is dit snel afgelopen :jank:
175 euro klopt niet hoor. Ik heb dus ook een soort springer en die kostte 35 euro, dus ik denk niet dat de "echte" springer veel duurder zal zijn :wink:

Op hondenwebshop.nl staat een bikerset voor 20 euro.
http://www.dierenwebshop.nl/product_inf ... ts_id/4479
boxersien

Ongelezen bericht door boxersien »

Je moet niet te moeilijk doen hoor! Gewoon de slip pakken. Dit werkt vele malen beter! Vertrouw je het niet? Pak de slip en ga wandelen met de slip aan om zo meer vertrouwen te krijgen. Doe geen slip aan een rol riem, dat werkt niet.

De slipketting moet altijd weer los terug vallen als je gecorrigeerd hebt. je houd hem voor je gezicht en maak dan de letter P en doe hem dan bij je hond aan met de boog van de letter P naar beneden. (2 ringetjes (ogen) aan de slip. De ene doe je aan de riem, de andere slipt over de ketting. Het ringetje (oog) wat slipt moet met zijn opening naar beneden hangen).
Je kan het ook testen door om je arm te doen en een correctie geven. blijft hij strak na de correctie dan zit hij verkeerd.

Een hond kelen doe je echt niet zomaar, ze hebben stevige nekspieren. Beter dit dan een halti hoor.

Als je corrigeerd omdat hij trekt doe dan de riem snel wat slapper en gelijk een ruk achteruit. Zodra hij weer netjes draaft belonen met "dit is braaf draven, goed zo draven, braaf" op die manier gaat hij het snel leren hoor! mijn boxertje is het ook zo geleerd en met paco ben ik ook zo bezig (alleen is 60 kg niet gemakkelijk te corrigeren en zijn probleem is meer dat hij mij met fiets en al omver loopt omdat hij zo schuin gaat lopen :mrgreen: )
max
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ik ga morgen zo'n tuigje kopen. Ik heb het mijn ouders over de springer gehad, nouwja die variant en we hebben afgesproken dat we vandeweek bij de Welkoop en de Jumper gaan kijken (2 dieren zaken). Als we een goedkope vinden dan halen we hem. Zoniet, ja dan wordt het veel oefenen op de parkeerplaats!

Allemaal bedankt voor jullie tips!
Afbeelding
Maxiem
Zeer actief

max schreef:Ik ga morgen zo'n tuigje kopen. Ik heb het mijn ouders over de springer gehad, nouwja die variant en we hebben afgesproken dat we vandeweek bij de Welkoop en de Jumper gaan kijken (2 dieren zaken). Als we een goedkope vinden dan halen we hem. Zoniet, ja dan wordt het veel oefenen op de parkeerplaats!

Allemaal bedankt voor jullie tips!
Wat het ook wordt, succes ermee :ok:
HeidiWeer

max schreef:Bedankt! Nu weet ik 200% zeker dat de slipketting in de kast blijft liggen! Bij de behendigheid school waar we zitten, die vrouw heeft een springer op de fiets. Het beviel haar idd ook goed, tot mijn moeder hoorde hoe duur de prijs was €175,-. Maar dit lijkt mij sterk, of is dit idd zo duur? Want dan is de kans erg klein dat mijn ouders zo'n eentje kopen.

Hoi max

Ik denk dat je toch snel over de 100euro moet gaan denken voor een goede springer.
Ja ze zijn er stukken goedkoper maar stellen ook niks voor zijn zo kapot als hond echt wil.
Maar als je er ooit een hebt een goeie ben je ook blij dat je het gedaan hebt. :wink: kom je dan wel achter.
Ik zag dat de fotos weg waren en zal ze er effe weer bij zetten.Je moet naar een springer kijken die onder zadel vast moet .Nu heeft mijn man er ook wat aan veranderd .Wie weet is er bij jou in de buurt een handige lasser of man die een idee weet print anders effe mijn foto uit om een idee te krijgen hoe je de springer vast moet maken.

Afbeelding

Mazzel jongen kijk op deze link kost hij ca 60 euro
http://www.dogweb.nl/winkel/springer.html
Die bevestiging beugel bij zadel heeft mijn man zelf gemaakt
:cheer: en trouwens sinterklaas komt eraan.... :wink: hebben weer twee lol kunnen en weer fietsen en weer rennen
max
Vaste gebruiker
Contacteer:

Bedankt! Het tuigje heb ik helaas nog niet in huis omdat ik met mijn snuggere kop er achter kwam dat over 3 weken kerst is :denken: (staat groot in mijn agend, ben blond geloof ik :smile2: )

Ik fiets maandag naar de jumper toe om te informeren over een springer, want mijn ouders vinden 60 euro nog te duur :jank: dat wordt hard sparen, dan kan ik hem zelf kopen :mrgreen:

Allemaal bedankt!
Afbeelding
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Je moet eens even kijken op marktplaats, misschien vind je daar wat :wink: Ik zag in ieder geval deze staan:
te koop zeer goede springer voor aan de fiets 2x gebruikt

Prijs:€ 40,00
Datum:29-11-06, 22:43
Gezien:14 keer
Je moet wel even door alle andere berichtjes heen lezen over Jerry springer en motoren, maar er staan misschien wel een aantal opties tussen :wink:

Veel succes ermee :ok:
Seahorse
Actief

Ongelezen bericht door Seahorse »

HeidiWeer schreef:[
Mazzel jongen kijk op deze link kost hij ca 60 euro
http://www.dogweb.nl/winkel/springer.html
Dan heb ik vandaag 13 Euro te veel betaald. :jank: Ik ben in 2 winkels geweest en daar waren ze 73 en 75 Euro. Een hoop geld maar ik heb tenminste weer allebei mijn handen aan het stuur.
Groetjes,
Jolanda en Billy
Afbeelding
HeidiWeer

max schreef:Bedankt! Het tuigje heb ik helaas nog niet in huis omdat ik met mijn snuggere kop er achter kwam dat over 3 weken kerst is :denken: (staat groot in mijn agend, ben blond geloof ik :smile2: )

Ik fiets maandag naar de jumper toe om te informeren over een springer, want mijn ouders vinden 60 euro nog te duur :jank: dat wordt hard sparen, dan kan ik hem zelf kopen :mrgreen:

Allemaal bedankt!
joh laat je ouders even een stukje met hond fietsen...
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jacksel »

Je kan ook gewoon 2 handen aan het stuur met de hond... Is zelfs verplicht bij GH1... Kan niet zeggen dat het handig is overigens :N:

Jamey trekt niet vooruit maar naar de kant van de weg... die wil in de goot lopen... Ook errug leuk...
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
Seahorse
Actief

Ongelezen bericht door Seahorse »

Jacksel schreef:Je kan ook gewoon 2 handen aan het stuur met de hond... Is zelfs verplicht bij GH1... Kan niet zeggen dat het handig is overigens :N:
Dat vind ik nou echt levensgevaarlijk. Bij het kleinste rukje van de hond gaat je stuur opzij.
Groetjes,
Jolanda en Billy
Afbeelding
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jacksel »

Seahorse schreef:
Jacksel schreef:Je kan ook gewoon 2 handen aan het stuur met de hond... Is zelfs verplicht bij GH1... Kan niet zeggen dat het handig is overigens :N:
Dat vind ik nou echt levensgevaarlijk. Bij het kleinste rukje van de hond gaat je stuur opzij.
Yup... Ik heb het specifiek nagevraagd, maar 2 handen aan het stuur...
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
max
Vaste gebruiker
Contacteer:

Mijn ouders fietsen niet met Max vinden ze niet nodig, vandaar dus dat ze geen springer willen kopen, zelfs als we 50/50 met de prijs doen of 25/75 (hun de 25%).

Zal dus zelf moeten sparen en in de tussentijd lekker oefenen op het pleintje :mrgreen:
Afbeelding
jacky2004
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacky2004 »

hoi
jacky trok in het begin ook heel erg. (ik heb fiets met handrem)
ik heb gewoon elke keer als hij trok hem laten zitten. en als hij braaf naast ze bleef rennen beloon ik hem met braaf!.
nu een jaar later loopt hij meesal los NAAST de fiets en in de stad aan de riem.
maar ik heb dus gewoon een hoop geoefend en veel belonen helpt ook. maar elke keer als hij te hard ging dan moest hij zitten en dat vond meneer op een gegeven moment niet leuk meer en legde toen de link.
succes!
WOEF!
Zeer actief

Ongelezen bericht door WOEF! »

een vraagje...

mijn herder is nu 14 weken ik wil in de toekomst ook lekker met hem fietsen.
waneer is nu de beste tijd hem te leren naast de fiets te lopen? (nu rend hij er liever achteraan als hij ze ziet natuurlijk :wink: )

nu is hij nog te jong voor zoveel beweging en wil ik hem eerst zover krijgen dat hij 100% goed meeloopt aan de riem en gehoorzaamd etc etc..

maar waneer kan het kwa leeftijd??? en waneer zijn jullie begonnen?
Afbeelding

Groeten van "Woef" én Lianne
HeidiWeer

kan je nu al doen.
Je laat hem naast de fiets lopen en jij loopt met fiets aan de hand mee.
Kan je hem wie weet het trekken afleren kost natuurlijk tijd en geen garantie als je over een tijd gaat fietsen en er vaart in komt...
boxersien

WOEF! schreef:een vraagje...

mijn herder is nu 14 weken ik wil in de toekomst ook lekker met hem fietsen.
waneer is nu de beste tijd hem te leren naast de fiets te lopen? (nu rend hij er liever achteraan als hij ze ziet natuurlijk :wink: )

nu is hij nog te jong voor zoveel beweging en wil ik hem eerst zover krijgen dat hij 100% goed meeloopt aan de riem en gehoorzaamd etc etc..

maar waneer kan het kwa leeftijd??? en waneer zijn jullie begonnen?
Pas als hij volledig is uitgegroeid beginenn met rennen naast de fiets :wink: . Mocht het een DH zijn met zo'n glijrug zou ik zeker voorzichtig beginnen en niet te vroeg (1,5 jaar) om zo niet de kans te hebben dat de heupen nog niet goed in elkaar zitten. Zolang je maar rustig fietst kan het misschien ook wel eerder, maar durf dat niet aan te raden. Hier wordt vaak genoeg gezegd: leer je hond rustig naast de fiets te draven (grote hond 10 km per uur) en dan kan je gerust vanaf 8 maanden al kleine stukjes (5-10 minuten) fietsen, maar ik durf geen garantie te geven heb nooit een pup gehad en nooit bij de hand gehad
boxersien

Succes met oefenen met Max. Gewoon goed en op het juiste moment zeggen waar hij aan toe is :ok: . Heb vandaag weer een 3,5 jarige hond voro het eerst naast de fiets gehad (40 kg hond) en is hier goed bevallen. Is een hele drukke hond, maar ik gaf het tempo aan en dus ook de correctie mocht hij sneller willen. Na 1,5 km deed hij al geen poging meer om voor te lopen :ok:

Ps. wat niet goed ging, hij stopt altijd zomaar als hij zijn ontlasting moet doen. Deed hij nu ook steeds, waardoor ik wel eens in de knel kwam, zo'n hond trek je niet zomaar even mee, dus ging ik zelf 1x de berm in :smile:
WOEF!
Zeer actief

Ongelezen bericht door WOEF! »

Bedankt! :ok:
Afbeelding

Groeten van "Woef" én Lianne
Plaats reactie

Terug naar “Alle andere sporten”