Lucia schreef:Ik lijn hem aan ja.
Want een tijdje terug kwamen er opeens vanuit het niets 4 honden op hem afgerend en is meneer in paniek naar huis gerend.
Dat is inderdaad iets wat je er alleen maar aangelijnd uit kan trainen. I heb bij Lilo ook wel eens paniekerig staan graaien naar haar halsband omdat ik bang was dat ze hem in paniek zou peren. Heel eng, dat soort situaties.
Bij Lilo heb ik het er wel helemaal uit kunnen krijgen, in die zin dat ze bij angst altijd naar mij toe zal komen. Desnoods met een enorme omweg omdat ze bang is voor een hond die achter haar aanrent, maar het einddoel is achter mijn benen.
De truuk is volgens mij vrij simpel: zodra je hond ook maar iets van angst of onzekerheid vertoont: tussen je hond en de 'bedreiging' gaan staan, en laten zien dat het niet eng is, ofwel - als dat nodig is - het enge wegjagen. Ik heb staan knuffelen met enthousiast kwijlende Duitse doggen en ik heb grommende rottweilers stijfgescholden, allemaal in het kader van "Kijk Lilo, ik ben een geweldige baas en achter mijn benen ben je altijd veilig" Ze heeft een paar keer hysterisch in diezelfde benen gehapt hoor

, maar het eindresultaat is wel dat ze inmiddels vrij zelfverzekerd is, en *als* het eng is, meteen naar mij toekomt.