Je hebt een andere instelling met zo'n kleine apekopchaos schreef:Ik heb mijn teckel daar waar het kan los.. als ik weet dat er ergens veel wild aanwezig is doe ik hem aan de lange lijn...en vaak in nieuwe gebieden neem ik zekere voor het onzekere.
De eerste maanden had ik hem continue aan de lange lijn om zoveel mogelijk te voorkomen dat hij leert dat hij het hierkomen kan weigeren...(het is dan ook mijn eerste teckel)Overbodig om te zeggen dat ik dat heb opgegeven.......los of vast, als hij niet wil komen komt hij niet..
Als hij los is en ik roep hem voor iets lekkers waarna hij vervolgens weer verder mag spelen, doet ie het eerst voorkomen alsof hij komt om vervolgens vlak voor me af te buigen om met zijn neus op de grond verder te sjezen.. .. Wat me zo verbaasd dat ik dat van hem prima kan hebben en me daar niet druk over maak, daarin tegen moet mijn herder dat niet proberen commando is commando.

Het viel mij ook op dat ik van mijn Teckels meer accepteerde dan van mijn huidige hond.
Ik liet ze trouwens alleen los als ik de tijd had

Het idiote was, dat het dan meestal goed ging, maar als ik haast had waren ze weg......
Op vreemd terrein luisterden ze overigens veel beter

Waarschijnlijk omdat ze zich toch realiseerden dat de voerbak thuis alleen via mij te bereiken was. En dat huis konden ze vanuit een onbekende situatie niet zo makkelijk terugvinden