Ik heb het net zo gedaan als jij Jaap
(alleen niet met tzatziki

) maar met stukjes gedroogd lamshart en zo.
Ik heb jaren met haar in de duinen gelopen. De konijntjes sprongen voor haar voeten. Dan keek ze naar mij en hoefde ik alleen mijn hoofd te schudden (net als jij in jouw mooie verhaal).
Dan was het ècht OK en liep ze gewoon verder.
Hetzelfde met eenden. Ook geen probleem meer. Een veld vol Ganzen géén probleem.
Sinds vorig jaar, toen ze de fazanten (echt serieus) ontdekte en voor ging staan is het wat moeilijker geworden.
Die velden kan ik nu weer langslopen zonder probleem. Af en toe is ze ondeugend en loopt ze een veld op, maar je kunt aan haar manier van lopen zien dat ze "lekker stout"is.
Dat roep ik één keer "tuuuuuuuuurùg" en dan komt ze met dezelfde vaart weer bij me met zo'n hoofd van "sorry"
Wat ik nu dus heb àls ze eenmaal vóór staat, is dat ze als het ware verzonken is in de geur. Dan reageert ze niet meer op me.
Kom ik achter haar langs dan kan ik een klein duwtje geven tegan haar heup. Dat is genoeg om haar bij de les te krijgen. Maar is het beest waar ze op voor staat net vertrokken, dan ben ik te laat. Dan duikt ze de bosjes in over,onder bramenstruiken enz. en is ze onbereikbaar. Pijnprikkels komen dan duidelijk niet binnen. Als je ziet waar ze overheen en onderdoor gaat.
Zoals ik al zei, haar ogen zijn dan groot en staan "wild" (weet niet hoe ik het anders moet omschrijven), ze hijgt van opwinding. Wat jij zegt, de endorfines zijn aan het werk. Daar kom ik niet doorheen
Tot mijn spijt moet ik zeggen dat de vaart er bij Rana vaak pas uit is als ze omvalt. Ze is in staat om zichzelf dood te lopen. Dat heb ik lang geleden op een oefendag bij de Griffonclub ook meegemaakt.
Ik heb haar toen met hulp van anderen in een sloot gezet om bij te komen. Afgelopen zomer is dat hier ook een keer gebeurd. Toen had ik gelukkig de Rijn dicht bij. Die velden kan ik nu weer redelijk met haar lopen dus. Deze keer gaat het om konijnen in het bos. Ik dacht het weer onder controle te hebben, maar helaas....................
Ik bedoel maar, zo makkelijk kom ik op zo'n moment niet binnen.
Gelukkig komt het niet vaak voor, maar àls het gebeurt ben ik de controle kwijt.
Daar kan ik behoorlijk van balen
Vooral omdat het jáááren goed is gegaan.