Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hond gedekt en wat nu???

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door tekkel »

yamie schreef: pagina 3 :mrgreen:
Dank je :ok:

(al is dit niet echt het eerste bericht, zo te lezen :wink: )
Wilma schreef:
Angelus077 schreef:Nou

Blij dat er zo positief en zonder ondertoon reageerd word. Zelf hoop ik zeker wel dat ze drachtig is.

Ik wil namelijk erg graag een pup van mijn eigen hond, omdat (zoals iedere hond eigenaar dat van zijn of haar hond vind) het het liefste hondje is dat ik ken.

Waarom nu de vragen pas en niet eerder? Nou ik zat al een tijdje te denken aan een nestje. Aangezien mijn hond pas in maart loops hoort te worden (volgens haar gebruikelijke cyclus) had ik het idee dat ik nog tijd had. Maar het was niet maart maar eind december.

Misschien ben ik wat laat met het stellen van vragen maar wel erg raar dat er een aantal mensen direct zo vel op reageren.

Ik wil graag een nest van mijn eigen hond. Heb er veel tijd voor en ben me natuurlijk bewust van de gevaren die er zijn voor de teef en de pups. Gelukkig is de hond die mijn teef gedekt heeft van een DA. Deze heeft een tijd geleden al gekeken of het tussen de beiden honden wel goed zat (met betrekking tot bloed enz.). Volgens haar waren daar geen problemen en moest het zeker lukken.
Zij zal tegen de tijd dat mijn teef moet bevallen ook aanwezig zijn.

Het is dus zeker niet dat ik geen idee heb waar ik aan begin. Ik weet dat het een hoop tijd kost enz. Heb ook voldoende informatie gekregen van de DA. Er waren alleen nog een paar dingen waar bij mij wat onduidelijkheid over bestaat.

Wat voor kruising mijn hond precies is weet ik niet! Ik heb haar 3 jaar geleden gekregen van een buurman die haar niet wilde omdat ze te druk zou zijn. Inmiddels is ze 3.5 jaar.

Maar goed, laat ik het hier maar bij laten.

Bedankt voor de reacties
Weten de laatkomers toch nog iets.
Vooruitziende blik :ok:
Laatst gewijzigd door tekkel op 04 jan 2007 00:40, 1 keer totaal gewijzigd.
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
Essy

Ongelezen bericht door Essy »

Angelus077 schreef:
Scooby schreef:
Angelus077 schreef:en wat betreft eventuele eigenaren. Ik zelf zou er dan 1 houden, mijn schoonouders willen er 1, een tante, en vrienden van ons. Als het er 12 worden dan zijn ze inderdaad allemaal nog langer niet vergeven. Ook dat realiseer ik me erg goed. Maar ik ga ze niet via een marktplaats of krant te koop zetten. Desnoods hou ik er 2. WAt als er 12 komen? Ja dat is afwachten. Die kans is natuurlijk aanwezig. misschien is het er ook maar 1. of 5.
Hoe wil je dan zulke kruisingen zien te verkopen?
Ik wil ze niet verkopen. Ik doe het namelijk niet voor het geld. Ik doe ze aan mensen waarvan ik weet dat ze goed zijn voor dieren en mensen die ik ken.
Dan hoop ik voor jou dat je een zak geld hebt en geen baan. Een nestje fokken zonder dat je er inkomsten voor terugkrijgt kost veel geld en heel veel tijd.
Dat jij ondoordacht en ongeinformeerd je hond laat dekken is al erg stom, maar voor je DA heb ik geen goed woord over. Het enige dat ik kan bedenken is dat ze geld ruikt. Bij mijn eerste nest heb ik uiteindelijk zo'n 800 euro naar de dierenarts gebracht. En dan had ik nog 10 gezonde pups die allemaal zijn blijven leven. En wat was er dan allemaal aan de hand dat het zoveel kostte? Helemaal niks bijzonders. Keizersnede in het weekend, 300 euro, melkklierontsteking bij de moeder (vrij normale complicatie), 10 x pups enten met paspoort met 6 weken en met 9 weken. En die met 12 weken pas weggingen de 3e keer geënt. En je bent al 800 euro lichter. Dan nog ontwormen met 2, 4, 6, en 8 weken (de moeder ook elke keer mee ontwormen). Extra voer (je mag hopen dat de moeder genoeg melk heeft en je niet bij je vriendelijke DA peperdure blikjes pupppiemelk moet kopen). Werpkist, warmtelamp enz. enz. Met een hoop pups loopt het hard in de papieren.

En dan minimaal 8 weken dag en nacht paraat staan voor je pups. Als het er veel zijn, kun je echt niet zomaar blijven werken en de pups de hele dag alleen laten (met een paar trouwdens ook niet). Een hoop stress om voor elke pup een baasje te vinden enz.
Het is geweldig als je er al tijden mee bezig bent en naartoe leeft en weet wat je te wachten staat. Maar volgens mij ga jij je nog kapot schrikken.
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

tekkel schreef:
yamie schreef: pagina 3 :mrgreen:
Dank je :ok:

(al is dit niet echt het eerste bericht, zo te lezen :wink: )
Wilma schreef:
Angelus077 schreef:Nou

Blij dat er zo positief en zonder ondertoon reageerd word. Zelf hoop ik zeker wel dat ze drachtig is.

Ik wil namelijk erg graag een pup van mijn eigen hond, omdat (zoals iedere hond eigenaar dat van zijn of haar hond vind) het het liefste hondje is dat ik ken.

Waarom nu de vragen pas en niet eerder? Nou ik zat al een tijdje te denken aan een nestje. Aangezien mijn hond pas in maart loops hoort te worden (volgens haar gebruikelijke cyclus) had ik het idee dat ik nog tijd had. Maar het was niet maart maar eind december.

Misschien ben ik wat laat met het stellen van vragen maar wel erg raar dat er een aantal mensen direct zo vel op reageren.

Ik wil graag een nest van mijn eigen hond. Heb er veel tijd voor en ben me natuurlijk bewust van de gevaren die er zijn voor de teef en de pups. Gelukkig is de hond die mijn teef gedekt heeft van een DA. Deze heeft een tijd geleden al gekeken of het tussen de beiden honden wel goed zat (met betrekking tot bloed enz.). Volgens haar waren daar geen problemen en moest het zeker lukken.
Zij zal tegen de tijd dat mijn teef moet bevallen ook aanwezig zijn.

Het is dus zeker niet dat ik geen idee heb waar ik aan begin. Ik weet dat het een hoop tijd kost enz. Heb ook voldoende informatie gekregen van de DA. Er waren alleen nog een paar dingen waar bij mij wat onduidelijkheid over bestaat.

Wat voor kruising mijn hond precies is weet ik niet! Ik heb haar 3 jaar geleden gekregen van een buurman die haar niet wilde omdat ze te druk zou zijn. Inmiddels is ze 3.5 jaar.

Maar goed, laat ik het hier maar bij laten.

Bedankt voor de reacties
Weten de laatkomers toch nog iets.
Vooruitziende blik :ok:
oh nee, idd, niet het eerste bericht, dat luide ongeveer :

ik ben blij dat mijn teefje gedekt is ( 5.01 's nachts)
en hoe nu verder? wanneer weet ik of ze drachtig is? hoe kan ik dat zien? wat moet ik dan doen?

zoiets.. ong... :mrgreen:
Essy

Ongelezen bericht door Essy »

Als je overigens echt info wil en het niet allemaal voorgekauwd wil hebben, ga je alle topics op alle 9 pagina's in deze fokkershoek lezen. Daar staat werkelijk alles wat je maar kunt willen weten. En dan begrijp je gelijk waarom hier zo anders gereageerd wordt dan je gehoopt had.
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

yamie schreef:oh nee, idd, niet het eerste bericht, dat luide ongeveer :

ik ben blij dat mijn teefje gedekt is ( 5.01 's nachts)
en hoe nu verder? wanneer weet ik of ze drachtig is? hoe kan ik dat zien? wat moet ik dan doen?

zoiets.. ong... :mrgreen:
Ik was al bang dat het zoiets was :smile:
Over een paar maanden maar ff Marktplaats.nl in de gaten houden :wink:
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Angelus077 schreef:
Scooby schreef:
Angelus077 schreef:en wat betreft eventuele eigenaren. Ik zelf zou er dan 1 houden, mijn schoonouders willen er 1, een tante, en vrienden van ons. Als het er 12 worden dan zijn ze inderdaad allemaal nog langer niet vergeven. Ook dat realiseer ik me erg goed. Maar ik ga ze niet via een marktplaats of krant te koop zetten. Desnoods hou ik er 2. WAt als er 12 komen? Ja dat is afwachten. Die kans is natuurlijk aanwezig. misschien is het er ook maar 1. of 5.
Hoe wil je dan zulke kruisingen zien te verkopen?
Ik wil ze niet verkopen. Ik doe het namelijk niet voor het geld. Ik doe ze aan mensen waarvan ik weet dat ze goed zijn voor dieren en mensen die ik ken.
Dus je gaat geld toeleggen op dit nestje, begrijp ik?
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

yamie schreef:
Nanna schreef:
Angelus077 schreef:
Scooby schreef: Hoe wil je dan zulke kruisingen zien te verkopen?
Het is vrij duur om een nest op te fokken. Denk aan dierenartskosten (eventueel keizersnede of God weet wat), entingen, wormkuren. Die zijn bepaald niet gratis. Ik vind het niet meer dan redelijk om tóch een bedrag te vragen voor een pup, al was het maar dat mensen niet het idee hebben van "die hond was toch gratis, gooi maar in het asiel".
ja maar de reu is van de DA, dusssss :mrgreen:
:idea:
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

kitty2 schreef:goh zou dat mijn da geweest zijn? die heeft hier namelijk gewerkt en mij tot drie keer toe gevraagd of ik niet een nestje wilde fokken met met keeshond/shih tzu mix, het arme die was toen nog niet eens een half jaar oud, ik heb hem vriendelijk aan zn verstand gebracht na de derde keer dat ie nu toch echt op moest houden omdat ik anders pislink zou worden, als ie een grapje zou maken oke, maar hij meende het ook nog serieus, want hij had zo'n leuk 'boomer'reutje zitten....... :evil:
:eek:
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Angelus077 schreef:
Een echte filantroop :cheer: :cheer: Je wil gewoon heel kinderlijk een nestje omdat je dat zo leuk lijkt dat spul en het zijn maar kleine hondjes, je raakt ze wel kwijt.

Het is allemaal wel aandoenlijk als je niet www.dierenasiels.com kijkt en ziet hoeveel van die zogenaamde Boomertjes op een nieuw baasje zitten te wachten.

Anne
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

starfleet schreef:
Angelus077 schreef:
Een echte filantroop :cheer: :cheer: Je wil gewoon heel kinderlijk een nestje omdat je dat zo leuk lijkt dat spul en het zijn maar kleine hondjes, je raakt ze wel kwijt.

Het is allemaal wel aandoenlijk als je niet www.dierenasiels.com kijkt en ziet hoeveel van die zogenaamde Boomertjes op een nieuw baasje zitten te wachten.

Anne
Meteen maar even gedaan. Bij 'Kleine gezelschapshonden' staan 97 hondjes vermeld, waarvan er 30 reeds geplaatst zijn.
Dan bij 'Helemaal onherleidbaar bastaard' staan 160 honden. Hier staan honden van allerlei formaten, en er staan veel minder geplaatste honden bij. Wat wel weer meteen opvalt is dat de geplaatste hondjes veelal weer klein zijn.
Tenslotte de Terriers. Hier staan 193 hondjes vermeld. Hiervan zijn er slechts 31 geplaatst. Wat vooral opvalt is het enorme aantal Jack Russels dat aangeboden staat, en waarvan er maar een paar geplaatst zijn.

Dan nog even terugdenken aan de uitzending van Kassa een maandje of wat terug. Wat zagen we daar? Kleine kruising hondjes die voor ettelijke honderden euros verkocht werden.

Conclusies? ER is ZAT vraag naar kleine hondjes, kruising of niet. OP 1 voorwaarde: dat het maar geen Jack Russels zijn, want die raak je aan de straatstenen niet kwijt.

Waar we ons dus alvast geen zorgen over hoeven te maken is of TS de pups kwijt kan raken, zolang het geen JR's zijn komt dat dik in orde. Iedereen die verder nog Jack Russels wil fokken (met of zonder stamboom) zou terplekke een fokverbod + castratieverplichting moeten krijgen, want daar zit het echte dierenleed.

C.
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Casey schreef:
starfleet schreef:
Angelus077 schreef:

Anne
Meteen maar even gedaan. Bij 'Kleine gezelschapshonden' staan 97 hondjes vermeld, waarvan er 30 reeds geplaatst zijn.
Dan bij 'Helemaal onherleidbaar bastaard' staan 160 honden. Hier staan honden van allerlei formaten, en er staan veel minder geplaatste honden bij. Wat wel weer meteen opvalt is dat de geplaatste hondjes veelal weer klein zijn.
Tenslotte de Terriers. Hier staan 193 hondjes vermeld. Hiervan zijn er slechts 31 geplaatst. Wat vooral opvalt is het enorme aantal Jack Russels dat aangeboden staat, en waarvan er maar een paar geplaatst zijn.

Dan nog even terugdenken aan de uitzending van Kassa een maandje of wat terug. Wat zagen we daar? Kleine kruising hondjes die voor ettelijke honderden euros verkocht werden.

Conclusies? ER is ZAT vraag naar kleine hondjes, kruising of niet. OP 1 voorwaarde: dat het maar geen Jack Russels zijn, want die raak je aan de straatstenen niet kwijt.

Waar we ons dus alvast geen zorgen over hoeven te maken is of TS de pups kwijt kan raken, zolang het geen JR's zijn komt dat dik in orde. Iedereen die verder nog Jack Russels wil fokken (met of zonder stamboom) zou terplekke een fokverbod + castratieverplichting moeten krijgen, want daar zit het echte dierenleed.

C.
oja? bij deze even , dat ik nog nooit met pups ben blijven zitten en dat er ook geen door mijn gefokte hond in het asiel is beland ( oja 1 in een herplaatsing circuit waar ik verder geen info en bemoeienis mee mocht hebben, tja ook pup kopers zijn mensen he.)

de ellende bij de jack hussels zit in het feit, dat men van alles jack russel noemt ( en gelijk even, men die zich ook maar een beetje verdiept in een ras, weet dat het jack russell is , met dubbel l dus) wat in de asielen zit, dat zijn voor 99 % geen jack russells. en wat jou betreft mag het hele ras
jack russell naar de klote gaan , omdat er mensen zijn die er een slaatje uit slaan?

ik vind jou uitspraak getuigen van onwetendheid en ik word er als verantwoorde fokker van de jack russell terrier ook boos om.
hoeveel geflipte en ondoordachte fok herder zit er in het asiel? intereseert je ook geen reet, je wil zelf een pup van hier... een pup die wel goed gefokt is.. maar goed al die herder wannabee's in het asiel mogen dan wel blijven zitten , want JOU pup , dat is het...die mogen wel gefokt worden.
doe dan geen uitspraken over een jack russell fokker :ok:
CKS
Zeer actief

yamie schreef: ik vind jou uitspraak getuigen van onwetendheid en ik word er als verantwoorde fokker van de jack russell terrier ook boos om.
Niet boos worden, Yamie. Mijn opmerking was ten eerste niet naar jou bedoeld, en ten tweede meen ik het niet eens.

Waar ik kriegel van word is dat er hier iemand een gelegenheidsnestje komt melden, waarbij ze meteen tot heks veroordeeld wordt want zij heeft de schuld dat alle asiels vol zitten, et cetera. 1 blik op dierenasiels.com leert dat het gewoon niet waar is. Er is ZAT vraag naar kleine al dan niet kruisinghondjes, de asiels zitten vol met grote honden en honden met een moeilijk karakter.

De realiteit is gewoon dat de vraag naar kleine hondjes (al dan niet met stamboom) veel groter is dan het aanbod gelegenheidsnestjes. Het bewijs daarvoor? Kijk maar naar de vrachtwagens vol miserabele broodfokpups die uit het oostblok Nederland in komen rijden.

Als TS jullie raad opvolgt en de hond laat aborteren, blijven de pupkopers dan zonder hond zitten? Of kopen ze dan maar een stamboomhondje van 1200 euro? Dacht het niet. Die kopen in de dierenwinkel of op marktplaats gewoon een andere pup, met grote kans dat die uit het oostblok komt. Oftewel: iedere pup van een gelegenheidsnestje dat in Nederland op de wereld gezet wordt is een pup die niet uit het oostblok hoeft te komen.

Dan nog even de JR (met dubbel ll) :wink: Dat vind ik dus hele gave hondjes: het karakter van een hele grote hond in een heel klein lichaam :mrgreen: Als fokker van al-dan-niet stamboom JR heb je dan dus wel een extra grote verantwoordelijkheid. Een gezin dat prima een leuk klein gezelschapshondje kan hebben kan niet perse een geschikte plaats zijn voor een JR. Yamie, ik ben het regelmatig niet met je eens maar ik heb wel genoeg van je gelezen om te weten dat jij je taak zéér serieus neemt. Dat er maar 1 van jouw pups (buiten jouw invloed) in een asiel zit is het bewijs daarvoor. Ga wat mij betreft dus gerust verder met fokken, dat komt allemaal goed.

Het aantal JR's of kruising JR's dat op marktplaats staat is wel het bewijs dat niet iedereen het goed doet. Het zijn gewoon héél pittige hondjes, en ondanks het handzame formaat niet geschikt voor iedereen. Als TS het gehad had ovder een kruising-JR dan had ik het ook een stuk minder goed idee gevonden, daar is wel degelijk een groot overschot aan.

Maar een gelegenheidsnestje kleine gezelschapshondjes? Voor mij totaal geen probleem.

C.
yamie
Zeer actief
Contacteer:

ja casey, ook het overschot aan gelegenheids kruisingen, van een klein nest, ook met terrier erin, dus die staan wel degelijk op asiels.com

of de asielen wel of niet vol zitten, daar gaat het mij niet eens om, je fokt gewoon geen nest zonder voorkennis, niet omdat je een pup van je hond wilt
CKS
Zeer actief

yamie schreef: of de asielen wel of niet vol zitten, daar gaat het mij niet eens om, je fokt gewoon geen nest zonder voorkennis, niet omdat je een pup van je hond wilt
Kijk, in een perfecte wereld zouden wij het helemaal eens zijn! Daar denkt iedereen goed na voordat hij een pup koopt, snapt iedereen dat de kosten van een hond toch niet in de aanschaf zitten maar daarna pas komen, en dat er op de aanschaf dus niet bezuinigd hoeft te worden, zijn er geen broodfokkers en alleen maar serieuze fokkers die goed weten waar ze mee bezig zijn.

Maar de realiteit is nu eenmaal anders. Mensen fokken maar wat raak, het sterft van de broodfokkers, en stamboomfokkers roepen vaak heel hard dat ze zo veel om gezondheid geven maar intussen stort het ene na het andere ras van de erfelijke problemen in elkaar.

Persoonlijk vind ik de gelegenheidsnestjes dan het minste kwaad. Het voorkomt tenminste weer de import van een stel broodfokpups.

Op Dierenasiels.com staan 1170 honden. Hoeveel honden zijn er totaal in nederland, een paar miljoen? Dat betekent dus dat het in 99,9% van de gevallen ondanks alles, gewoon goed gaat! 1170 honden zijn er natuurlijk 1170 teveel, maar relatief valt het probleem dus best wel mee.

Groetjes,

C.
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Casey schreef:
yamie schreef: of de asielen wel of niet vol zitten, daar gaat het mij niet eens om, je fokt gewoon geen nest zonder voorkennis, niet omdat je een pup van je hond wilt
Kijk, in een perfecte wereld zouden wij het helemaal eens zijn! Daar denkt iedereen goed na voordat hij een pup koopt, snapt iedereen dat de kosten van een hond toch niet in de aanschaf zitten maar daarna pas komen, en dat er op de aanschaf dus niet bezuinigd hoeft te worden, zijn er geen broodfokkers en alleen maar serieuze fokkers die goed weten waar ze mee bezig zijn.

Maar de realiteit is nu eenmaal anders. Mensen fokken maar wat raak, het sterft van de broodfokkers, en stamboomfokkers roepen vaak heel hard dat ze zo veel om gezondheid geven maar intussen stort het ene na het andere ras van de erfelijke problemen in elkaar.

Persoonlijk vind ik de gelegenheidsnestjes dan het minste kwaad. Het voorkomt tenminste weer de import van een stel broodfokpups.

Op Dierenasiels.com staan 1170 honden. Hoeveel honden zijn er totaal in nederland, een paar miljoen? Dat betekent dus dat het in 99,9% van de gevallen ondanks alles, gewoon goed gaat! 1170 honden zijn er natuurlijk 1170 teveel, maar relatief valt het probleem dus best wel mee.

Groetjes,

C.
ik snap je best hoor, ik ben het alleen niet echt met je eens..... inzoverre? het 1 voorkomt het ander? nee zo is het dus niet en dat mag ook geen reden zijn om het maar oke te vinden, of het niet oke vinden wat helpt? nee, of nauwelijks..... maargoed, ik doe dat toch.

als ik ik kijk naar "mijn"ras? wel degelijk dat de gelegenheids nesten vreselijk veel kwaad doen, het "bekende"JR loopje in stand houden, gedrags problemen, waardoor de JR nog steeds als adhd hondje bekend staat.

op dierenasiel.com, staan lang niet alle honden :wink:
CKS
Zeer actief

yamie schreef: als ik ik kijk naar "mijn"ras? wel degelijk dat de gelegenheids nesten vreselijk veel kwaad doen, het "bekende"JR loopje in stand houden, gedrags problemen, waardoor de JR nog steeds als adhd hondje bekend staat.
Bij de Jack Russelllllllll inderdaad wel, daarom zei ik ook dat alle JR's gecastreerd moesten worden :N: Grapje! Niet slaan!
De JR valt door zijn pittige karakter wat mij betreft inderdaad onder de 'grote' honden waar voorzichtig mee gefokt moet worden. Net als met herders, rottweilers, dobers, staffs.....

Op dit forum is het grootste doel, om een 'verantwoorde fokker' te zijn, die 'iets bijdraagt' aan het ras, om het niet alleen 'in stand te houden' maar juist ook te 'verbeteren' (wat dat dan ook zou moeten betekenen).
Maar omdat er niet genoeg van deze fokkers rondlopen moeten er nu eenmaal ook 'verantwoorde vermeerderaars' zijn. Dan nog is de vraag groter dan het aanbod dus komen we terecht bij de gelegenheidsfokkers, die een rashond hebben en daar eenmalig een ras-nestje bij willen hebben. Nog steeds niet genoeg, dus ook gelegenheidsfokkers die zonder stamboom of kruisingen fokken (zoals TS). Nog niet genoeg! Dus Nederlandse broodfokkers. Nog niet genoeg! Dus pups uit het oostblok. Daar zullen er altijd genoeg van zijn, helaas.

Wat mij betreft wordt er alles aan gedaan om die laagste twee groepen uit te sluiten. 100x liever een nestje als dat van TS dan al die sneue broodfokpups, toch? Ideeel ben ik het 100% met jullie eens hoor, liefst alleen maar pups van verantwoorde fokkers die al plaats hebben voor de pups voor ze maar geboren zijn. Maar zolang de wet van vraag en aanbod geldig is (en dat zal nog wel een tijdje zo blijven) moet je ook realistisch zijn.

C.
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Casey schreef:
yamie schreef: als ik ik kijk naar "mijn"ras? wel degelijk dat de gelegenheids nesten vreselijk veel kwaad doen, het "bekende"JR loopje in stand houden, gedrags problemen, waardoor de JR nog steeds als adhd hondje bekend staat.
Bij de Jack Russelllllllll inderdaad wel, daarom zei ik ook dat alle JR's gecastreerd moesten worden :N: Grapje! Niet slaan!
De JR valt door zijn pittige karakter wat mij betreft inderdaad onder de 'grote' honden waar voorzichtig mee gefokt moet worden. Net als met herders, rottweilers, dobers, staffs.....

Op dit forum is het grootste doel, om een 'verantwoorde fokker' te zijn, die 'iets bijdraagt' aan het ras, om het niet alleen 'in stand te houden' maar juist ook te 'verbeteren' (wat dat dan ook zou moeten betekenen).
Maar omdat er niet genoeg van deze fokkers rondlopen moeten er nu eenmaal ook 'verantwoorde vermeerderaars' zijn. Dan nog is de vraag groter dan het aanbod dus komen we terecht bij de gelegenheidsfokkers, die een rashond hebben en daar eenmalig een ras-nestje bij willen hebben. Nog steeds niet genoeg, dus ook gelegenheidsfokkers die zonder stamboom of kruisingen fokken (zoals TS). Nog niet genoeg! Dus Nederlandse broodfokkers. Nog niet genoeg! Dus pups uit het oostblok. Daar zullen er altijd genoeg van zijn, helaas.

Wat mij betreft wordt er alles aan gedaan om die laagste twee groepen uit te sluiten. 100x liever een nestje als dat van TS dan al die sneue broodfokpups, toch? Ideeel ben ik het 100% met jullie eens hoor, liefst alleen maar pups van verantwoorde fokkers die al plaats hebben voor de pups voor ze maar geboren zijn. Maar zolang de wet van vraag en aanbod geldig is (en dat zal nog wel een tijdje zo blijven) moet je ook realistisch zijn.

C.
het gaat er ook niet om of ik ( en andere) niet of wel realistisch zijn, ik zal nooit positief op zoiets reageren en altijd proberen om het of ongedaan te maken of iig om andere te behouden om ook deze keuze te maken.

dat staat los van het feit dat ik weet dat dit gebeurt en altijd zal gebeuren, ik kijk niet naar nah ja, beter dan of beter als.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Casey schreef:Er is ZAT vraag naar kleine al dan niet kruisinghondjes, de asiels zitten vol met grote honden en honden met een moeilijk karakter.
en wat is moeilijk? dat ie niet zindelijk is, dat ie geen reuen accepteerd? Een makkelijke hond is blijkbaar een hond die eigenlijk geen hond meer is, zich alles maar laat welgevallen wat er ook gebeurd :19:
Heb hier laatst ook een herder gezien in het asiel, een moeilijke hond want hij kon niet met andere reuen... nou dan heb ik allemaal moeilijke honden wat mijn teef heb ik liever niet bij andere teven en mijn reuen niet bij andere reuen... :19:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

yamie schreef:
Casey schreef:

C.
het gaat er ook niet om of ik ( en andere) niet of wel realistisch zijn, ik zal nooit positief op zoiets reageren en altijd proberen om het of ongedaan te maken of iig om andere te behouden om ook deze keuze te maken.

dat staat los van het feit dat ik weet dat dit gebeurt en altijd zal gebeuren, ik kijk niet naar nah ja, beter dan of beter als.
precies omdat het 1 iets minder slecht is dan het ander wil het nog niet zeggen dat het maar goed is... :roll:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Martijn schreef:Dat je teefje gevaar loopt met een morning after prik schaar ik onder de noemer van lekker pech. Dat had je moeten bedenken voor je zelf aan zo'n stomme runderactie begon. De pups lopen veel meer gevaar.

Als je het beste voor je teefje wilde had je haar niet laten dekken. Dat is nog steeds het veiligst maar dat interesseert je kennelijk niet zo bar veel.
he m'n tekst is weg :denken:
nog een keertje dan...
de teef loopt ook risico bij de geboorte, dat was mijn grootste zorg ook en ook de reden dat ik best lang getwijfeld heb om haar te laten dekken... moet er niet aan denken. :roll:
Afbeelding
Maxiem
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maxiem »

malinois schreef:
Casey schreef:Er is ZAT vraag naar kleine al dan niet kruisinghondjes, de asiels zitten vol met grote honden en honden met een moeilijk karakter.
en wat is moeilijk? dat ie niet zindelijk is, dat ie geen reuen accepteerd? Een makkelijke hond is blijkbaar een hond die eigenlijk geen hond meer is, zich alles maar laat welgevallen wat er ook gebeurd :19:
Heb hier laatst ook een herder gezien in het asiel, een moeilijke hond want hij kon niet met andere reuen... nou dan heb ik allemaal moeilijke honden wat mijn teef heb ik liever niet bij andere teven en mijn reuen niet bij andere reuen... :19:
nou...er zitten ook wel honden in het asiel die wel moeilijk zijn. Of tenminste moeilijk, Max heeft bijvoorbeeld angstagressie en zal nooit echt betrouwbaar zijn. Dat is voor de meeste mensen moeilijk.
Max, 1-12-1999 - 29-10-2010. Je wordt gemist.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Maxiem schreef:
malinois schreef:
nou...er zitten ook wel honden in het asiel die wel moeilijk zijn. Of tenminste moeilijk, Max heeft bijvoorbeeld angstagressie en zal nooit echt betrouwbaar zijn. Dat is voor de meeste mensen moeilijk.
dat is wat anders maar ik heb de ervaring dat een hond best snel als moeilijk gezien wordt... bij de meeste jonge mechelaars die hier in het asiel komen ga ik zo af en toe eens kijken ... 9 van de 10 worden meteen als moeilijk bestempeld... tja...dan zijn denk ik alle mechelaren moeilijk :19:
Natuurlijk zitten er ook echt moeilijke honden in het asiel... die blijven helaas ook altijd heel lang zitten... dat klopt.
Maar nu ga ik wel erg :offt: :N:
Afbeelding
boxersien

Ongelezen bericht door boxersien »

malinois schreef:
Maxiem schreef:
malinois schreef:
dat is wat anders maar ik heb de ervaring dat een hond best snel als moeilijk gezien wordt... bij de meeste jonge mechelaars die hier in het asiel komen ga ik zo af en toe eens kijken ... 9 van de 10 worden meteen als moeilijk bestempeld... tja...dan zijn denk ik alle mechelaren moeilijk :19:
Natuurlijk zitten er ook echt moeilijke honden in het asiel... die blijven helaas ook altijd heel lang zitten... dat klopt.
Maar nu ga ik wel erg :offt: :N:
ik ga ook nog effe :offt: verder. Als wij kijken over een heel jaar gezien plaatsen we in het asiel de honden met moeilijke karakters (angst agressie, uitvallen naar verkeer, of volwassen en niet opgevoed) gemakkelijker dan de leuke rustige honden. Misschien wel omdat de mensen die een asielhond zoeken vaak naar een hond zoeken met een verleden om deze een goed verder leven te geven (zoals mijn vier kanjers). Uiteraard zijn er ook mensen die juist komen voor een helemaal opgevoede en leuke hond en dus gaan die ook weg. Kan zelf maar moeilijk zeggen dat moeilijkere honden langer blijven zitten (misschien ook wel omdat er bij ons met de honden getraint wordt zodat ze al op de goede weg zijn als ze weg gaan?). Na dit clubje willen we ook herders gaan nemen hier. En zeker wordne het weer de "probleem gevallen" , meestal is dit alleen maar omdat ze druk zijn en nooit opgevoed bij de herders.

En even on topic:: vind het super stom om zoiets op de wereld te zetten. Veel kans op pattela luxatie of huidproblemen (dankzij maltezer erin). De vachten zullen veel werk vereisen waar veel mensen op af zullen gaan knappen. Hier roepen ook veel mensen dat ze wel een pup zouden willen van Sem (st. bernard) maar ik geloof nooit op het moment dat ik zou zeggen dat er jongen komen van hem dat ze er ook daadwerkelijk nemen. Bovendien neem ik het risico niet. Hij heeft wel stamboom, maar geen gezondheids onderzoeken e.d. gedaan. Bovendien nu ook geholpen wegens de teef die erg hitsig werd van hem :19: dus zou niet meer kunnen nu.

En nee, geen van mijn honden zijn de schattigste liefste honden van de hele wereld. Paco komt een eind in de buurt, maar dat is alleen tegen mij en dat staat me ook weer niet aan bij een hond en bovendien is het een kruising.

En vergis je nergens in over de gezondheid. De mijne komen allemaal uit asiels en allemaal waarschijnlijk (op Sem na) van leuke pretnestjes (geen stamboom, geen ouders bekend, of kruising van rassen). Ik zit hier dan ook met allemaal ziekten. Dit risico neem je als je een asielhond neemt, maar de mensen die moedwillig zo fokken vind ik BEESTEN. Als je dan zo graag wil fokken doe het dan met een leuke gezonde hond, goede afkomst, goede uitslagen vna onderzoeken, shows lopen e.d. maar ga niet van dit soort pretnestjes maken.

En die DA wens ik alle slechts toe en hopelijk horen veel mensen aan welke praktijken hij mee werkt en daarbij hoop ik dat hij behoorlijk zakt met aantal klanten en dus moet stoppen!! Is maar goed dat ik geen naam weet
kiki78
Zeer actief
Mijn ras(sen): cairn terrier en schafpudel

Ongelezen bericht door kiki78 »

Ik lees dit nu pas en heb nog maar even in mijn cairn boek gekeken naar de erfelijke gezondheids problemen bij de cairn. Hier komen ze: CMO, craniomandibulaire osteopathie, verklaking van de kaakgewrichten en botnieuwvorming aan kaak en schedelbeenderen. Erg pijnlijke ziekte. Globoide cel leukodystrofie, ziekte van Krabbe, coordinatie en beweging raken verstoord. Cerebellaire Hypoplasie. Verder doet de NCTC onderzoek naar nierproblemen bij de Cairn.
Ohja en heupdysplasie, myasthenia gravis, liesbreuk, hemofilie.
Verder staat erbij dat de cairn over het algemeen een gezond ras is.
Afbeelding
Selian
Actief
Mijn ras(sen): Groetjes,
Jeroen, Manuela
Selian,Jonas&Ruby
Selian Border Collie's
Contacteer:

Ongelezen bericht door Selian »

Martijn schreef:Dat je teefje gevaar loopt met een morning after prik schaar ik onder de noemer van lekker pech. Dat had je moeten bedenken voor je zelf aan zo'n stomme runderactie begon. De pups lopen veel meer gevaar.

Als je het beste voor je teefje wilde had je haar niet laten dekken. Dat is nog steeds het veiligst maar dat interesseert je kennelijk niet zo bar veel.
:ok: goed verwoord
Groetjes,
Jeroen, Manuela
Selian,Jonas & Ruby
Selian Border Collie's
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

kiki78 schreef:Ik lees dit nu pas en heb nog maar even in mijn cairn boek gekeken naar de erfelijke gezondheids problemen bij de cairn. Hier komen ze: CMO, craniomandibulaire osteopathie, verklaking van de kaakgewrichten en botnieuwvorming aan kaak en schedelbeenderen. Erg pijnlijke ziekte. Globoide cel leukodystrofie, ziekte van Krabbe, coordinatie en beweging raken verstoord. Cerebellaire Hypoplasie. Verder doet de NCTC onderzoek naar nierproblemen bij de Cairn.
Na zo'n enorme opsomming betwijfel ik dat eerlijk gezegd. :19:
kiki78
Zeer actief
Mijn ras(sen): cairn terrier en schafpudel

Ongelezen bericht door kiki78 »

Ik schrok ook van die lijst. Gelukkig hoort Daan bij de gezonde Cairns. Geeft wel weer stof tot denken.
Afbeelding
boxersien

Ongelezen bericht door boxersien »

kiki78 schreef:Ik lees dit nu pas en heb nog maar even in mijn cairn boek gekeken naar de erfelijke gezondheids problemen bij de cairn. Hier komen ze: CMO, craniomandibulaire osteopathie, verklaking van de kaakgewrichten en botnieuwvorming aan kaak en schedelbeenderen. Erg pijnlijke ziekte. Globoide cel leukodystrofie, ziekte van Krabbe, coordinatie en beweging raken verstoord. Cerebellaire Hypoplasie. Verder doet de NCTC onderzoek naar nierproblemen bij de Cairn.
:eek: sorry hoor, maar die laatste zin klopt niet erg :wink:

Spijt me zeer, maar ik hoop dat de toekomstige pups sterke bazen krijgen die met hun problemen terug naar de fokker gaan om verhaal te halen en onkosten te verhalen. Misschien dat ze allemaal wat hebben, dan geloof ik dat het gelijk het laatste nest is. Als ik alleen dit rijtje nog maar lees dan is het een verstandige zet geweest om de reu van een :devil: DA :devil: te nemen :smile:
CKS
Zeer actief

LongFields schreef:
Na zo'n enorme opsomming betwijfel ik dat eerlijk gezegd. :19:
Als deze afwijkingen allemaal zeer sporadisch voorkomen dan kan de Cairn natuurlijk een heel gezond ras zijn. Als van de 100 cairns er 1 is die 1 van bovenstaande afwijkingen heeft is het ras veel gezonder dan een ras waarbij maar 1 afwijking voorkomt maar waar dan wel 50% ook aan lijdt. Toch? Aan alleen een lijstje, zonder verdere gegevens, kun je dus geen conclusies verbinden.

C.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”