Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

teef laten steriliseren/castreren na laatste nest?

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Marion. schreef:"Het ergens anders beter kan krijgen", zo zie ik het meer
En dus op fokkersmanier- zoals ik het dan maar even noem-van je hond(en)houden.Dus afstandelijker en het voortbestaan van jouw lijn laten prefereren.
Is op zich niks mis mee,maar je houding naar honden toe is dan over het algemeen gewoon "anders".
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Marion. schreef:
Stang schreef:Dat de hond, eenmaal uitgefokt, uit liefde voor de hond en uit belang voor de hond herplaatst wordt, dat zie ik dus totaal niet. Als dit al zo zou zijn, dan zou het betekenen dat de hond het bij de fokker niet goed heeft. Alle andere redenen zijn voor het belang van de fokker en níet voor de hond.
"Het ergens anders beter kan krijgen", zo zie ik het meer. Het hebben van 6 honden, of het hebben van 2 honden is een heel verschil. Daarnaast zijn er ook hopen oudere honden die al die drukte van pups helemaal niet meer aan hun kop willen. Ik zie wel zeker de belangen voor de hond.
Als mijn hond niet met een pup kan, dan komt er geen pup. Ik stel het belang van mijn huidige, eerste, hond voorop.
Een fokker dus niet, of sommige fokkers dus niet. Dus is het allemaal in het belang van het fokken, de fokker, en niet in het belang van de hond.
Dat betekent echt niet dat ik zeg dat die fokkers slecht voor hun hond zijn, maar wel op een manier ermee bezig zijn die ik niet altijd kan waarderen en begrijpen.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Scooby schreef:
malinois schreef:Ik heb enorm veel vragen gehad voor een nestherhaling maar deze gaat er niet waarschijnlijk niet komen o.a. omdat ik zelf geen pup uit dat nest zou kunnen aanhouden.
Wil je niet nog een keer fokken om aan die vragen te voldoen, zonder een pup uit het nest aan te houden?
nee, allereerst zijn de'pups' nu net 1 jaar... het ziet er gelukkig allemaal erg hoopvol uit qua sport, karakter, gezondheid etc. maar wat kun je er nu al van zeggen :wink: Ik vind het nog vrij vroeg op dit moment.
Daarnaast zit ik met de leeftijd van de teef als ik nog lang wacht is ze voor mijn gevoel te oud met alle riscio's van dien.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Pepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Europese korthaar
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Pepie »

Stang schreef:
Marion. schreef:
Stang schreef:Dat de hond, eenmaal uitgefokt, uit liefde voor de hond en uit belang voor de hond herplaatst wordt, dat zie ik dus totaal niet. Als dit al zo zou zijn, dan zou het betekenen dat de hond het bij de fokker niet goed heeft. Alle andere redenen zijn voor het belang van de fokker en níet voor de hond.
"Het ergens anders beter kan krijgen", zo zie ik het meer. Het hebben van 6 honden, of het hebben van 2 honden is een heel verschil. Daarnaast zijn er ook hopen oudere honden die al die drukte van pups helemaal niet meer aan hun kop willen. Ik zie wel zeker de belangen voor de hond.
Als mijn hond niet met een pup kan, dan komt er geen pup. Ik stel het belang van mijn huidige, eerste, hond voorop.
Een fokker dus niet, of sommige fokkers dus niet. Dus is het allemaal in het belang van het fokken, de fokker, en niet in het belang van de hond.
Dat betekent echt niet dat ik zeg dat die fokkers slecht voor hun hond zijn, maar wel op een manier ermee bezig zijn die ik niet altijd kan waarderen en begrijpen.
:ok: :ok: ook mijn mening
nizinny

Ongelezen bericht door nizinny »

Scooby schreef:
nizinny schreef:En vervolgens krijg je geen pup :19:
Ik vind dat men met dit soort regels soms te ver gaat en dat het niet meer met de liefde voor het ras te maken heeft.
Wat heeft dat met deze discussie te maken?
Was een qoute antwoord naar nanna :wink:
Het heeft niks met de tussen lopende disc te maken :denken: maar dat heeft de rest ook niet daar het volgens mij in eerste instantie over het wel of niet laten steriliseren ging :wink:
Laatst gewijzigd door nizinny op 13 jan 2007 22:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Stang schreef:Als mijn hond niet met een pup kan, dan komt er geen pup. Ik stel het belang van mijn huidige, eerste, hond voorop.
En kun je de andere insteek nu echt niet begrijpen?

Er is een pupje. Hondje nummer 4. Gaat niet lekker in de groep. Voor mijn part vind de oudste van de roedel de pup helemaal niets, of het gaat met de jongste niet goed. Maakt allemaal geen drol uit, dat hondje is herplaatst beter af.

Bij een fokker gaat het niet om de eerste, enigste, allessie die wel of niet met de pup kan. Die heeft niet alleen een Kaja om rekening mee te houden :19:
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

jip007 schreef:
Scooby schreef:
Dat bedoel ik dus! En jij moest toch ook niet na 2/3 nestjes weer stoppen met fokken, omdat je geen honden meer kwijt kon?
nee dat niet , maar met 7/8 doggen zit je huis wel vol , en dan is het tijd voor een lange pauze .
Ja, zo kan het dus ook!
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

nizinny schreef:
Scooby schreef:
Ik vind dat men met dit soort regels soms te ver gaat en dat het niet meer met de liefde voor het ras te maken heeft.
Het heeft niks met de tussen lopende disc te maken :denken: maar dat heeft de rest ook niet daar het volgens mij in eerste instantie over het wel of niet laten steriliseren ging :wink:
Dat klopt, maar jij reageert middenin een discussie over het wel of niet herplaatsen van uitgerangeerde fokdieren, dus ik snapte die opmerking niet zo goed.
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Marion. schreef:Er is een pupje. Hondje nummer 4. Gaat niet lekker in de groep. Voor mijn part vind de oudste van de roedel de pup helemaal niets, of het gaat met de jongste niet goed. Maakt allemaal geen drol uit, dat hondje is herplaatst beter af.
Maar dat heeft helemaal niet te maken met het feit dat dat bij een fokker zou kunnen gebeuren. Dat kan namelijk ook bij een niet-fokker gebeuren met vier honden. Dat is niet waar Caroline op doelt, volgens mij?
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
Scooby schreef:
Nanna schreef:Ik denk trouwens sowieso dat mensen een te mooie voorstelling hebben van wat een fokker "verdient". Ze zien alleen het pupgeld dat overhandigt wordt, maar niet de investeringen en tegenslagen die elke fokker ook voor de kiezen krijgt.
Als je echt geld wilt verdienen kun je beter op je zolder wietplantjes gaan fokken. En weg blijven uit de fokkerij.
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Op het moment dat een fokker 1500 Euro voor een pup vraagt en een nest van 8-10 pups krijgt, geloof ik er niets van dat die fokker dan geen geld aan dat nest overhoudt?
Ik vraag de helft (nog niet eens) voor een pup en krijg (God zij geloofd en geprezen) bij lánge na niet van van die grote nesten..;-)
Jij zal ook bij lange na niet zulke kosten hebben als fokkers van grote rassen met (vaak) grotere nesten, dus dat heft elkaar, volgens mij, dan weer op?
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Marion. schreef:
Stang schreef:Als mijn hond niet met een pup kan, dan komt er geen pup. Ik stel het belang van mijn huidige, eerste, hond voorop.
En kun je de andere insteek nu echt niet begrijpen?

Er is een pupje. Hondje nummer 4. Gaat niet lekker in de groep. Voor mijn part vind de oudste van de roedel de pup helemaal niets, of het gaat met de jongste niet goed. Maakt allemaal geen drol uit, dat hondje is herplaatst beter af.

Bij een fokker gaat het niet om de eerste, enigste, allessie die wel of niet met de pup kan. Die heeft niet alleen een Kaja om rekening mee te houden :19:
Dat is iets totaal anders. We hadden het, volgens mij dan, over honden waarmee niet gefokt kan worden of die uitgefokt zijn. Oudere teven die niet meer voor de fok gebruikt kunnen worden en daarom herplaatst worden.
Ik heb nergens commentaar gehad over honden herplaatsen die niet in de huidige roedel kunnen leven, wél over het rekening houden met de huidige roedel trouwens.
Afbeelding
A good dog never dies...

nizinny

Ongelezen bericht door nizinny »

Scooby schreef:
nizinny schreef:
Scooby schreef:
Dat klopt, maar jij reageert middenin een discussie over het wel of niet herplaatsen van uitgerangeerde fokdieren, dus ik snapte die opmerking niet zo goed.
Mijn eerste reactie in deze disc had ook te maken met wat je wel of niet doet met dieren waar niet meer mee gefokt wordt :wink:

Er stond alleen een andere opmerking bij waar op gereageerd werd :wink:
Marion.

Stang schreef:Dat is iets totaal anders. We hadden het, volgens mij dan, over honden waarmee niet gefokt kan worden of die uitgefokt zijn. Oudere teven die niet meer voor de fok gebruikt kunnen worden en daarom herplaatst worden.
Ik heb nergens commentaar gehad over honden herplaatsen die niet in de huidige roedel kunnen leven, wél over het rekening houden met de huidige roedel trouwens.
Hier hadden we het dus wel over. Mégan kan prima in de roedel van Noor leven, maar kan geen bijdrage leveren aan de fok. Maar dat "kost" dus wel een plaatsje.
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:Mijn pup van 600 euro kost qua stamboom en entingen al evenveel als een ras dat 1500 euro of meer opbrengt.
Bij een groot ras zullen de voerkosten inderdaad hoger liggen.
Maar een nestje van 4 x 600 euro (2400 euro) is minder "winstgevend"(wat een rotwoord) dan een nest van 10 x pups van 1500 euro (dat maakt dan 15.000 euro). Zij hebben écht niet voor ruim 12.000 euro meer kosten.
Nee, daar heb je gelijk in. Hoewel het bij bijvoorbeeld een keizersnede ook weer uitmaakt of het een dwergteckel of een reuzenras is, qua kosten, denk ik?
Marion.

Scooby schreef:Jij zal ook bij lange na niet zulke kosten hebben als fokkers van grote rassen met (vaak) grotere nesten, dus dat heft elkaar, volgens mij, dan weer op?
Hoe reken je dit nu weer????

Grote rassen hebben grotere nesten ja. Doel je nu op de entingen en het voer ofzo? Dat zal inderdaad een paar tientjes meer zijn (als er meer puppen zijn).
Marion.

Scooby schreef:
Nanna schreef:Mijn pup van 600 euro kost qua stamboom en entingen al evenveel als een ras dat 1500 euro of meer opbrengt.
Maar een nestje van 4 x 600 euro (2400 euro) is minder "winstgevend"(wat een rotwoord) dan een nest van 10 x pups van 1500 euro (dat maakt dan 15.000 euro). Zij hebben écht niet voor ruim 12.000 euro meer kosten.
Nee, daar heb je gelijk in. Hoewel het bij bijvoorbeeld een keizersnede ook weer uitmaakt of het een dwergteckel of een reuzenras is, qua kosten, denk ik?
Géén 12000 euro

Sorry. Ik vergeet de winst van het nestje dwergteckels eraf te halen. De operatie mag dus 9600 euro kosten.
Mwah. Dat lukt wel denk ik.
Laatst gewijzigd door Marion. op 13 jan 2007 22:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Marion. schreef:
Scooby schreef:Jij zal ook bij lange na niet zulke kosten hebben als fokkers van grote rassen met (vaak) grotere nesten, dus dat heft elkaar, volgens mij, dan weer op?

Grote rassen hebben grotere nesten ja. Doel je nu op de entingen en het voer ofzo? Dat zal inderdaad een paar tientjes meer zijn (als er meer puppen zijn).
Nou, een nest van tien doggenpups eet toch wel héél wat meer op dan een paar tientjes als je dat vergelijkt met een nest van drie dwergteckel pups in acht weken tijd, denk ik zo? En wat denk je van het verschil in medische kosten als die er zijn?
Maar zoals ik al eerder schreef: ik geloof dus niet dat een fokker met 8 pups a 1500 Euro er geen geld aan over houdt.
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
Scooby schreef:
Dat zal bij een groter ras inderdaad duurder zijn, maar ook geen gillend verschil hoor.
Nee, daarom houden fokkers met grote nesten tegen hogere pupprijzen er dus wel degelijk geld aan over als ze zo´n groot nest fokken. Volgens mij kan dat gewoon niet ontkend worden?
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Marion. schreef:
Scooby schreef:
Géén 12000 euro
Nee, Marion. Dat snap ik ook nog... :roll:
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Marion. schreef:
Stang schreef:Dat is iets totaal anders. We hadden het, volgens mij dan, over honden waarmee niet gefokt kan worden of die uitgefokt zijn. Oudere teven die niet meer voor de fok gebruikt kunnen worden en daarom herplaatst worden.
Hier hadden we het dus wel over. Mégan kan prima in de roedel van Noor leven, maar kan geen bijdrage leveren aan de fok. Maar dat "kost" dus wel een plaatsje.
Maar Mégan heeft toch geen problemen in de huidige roedel? Dat haal jij hierboven aan, die reden om herplaatsing. Dat vind ik iets anders.
Dat 'kost een plaatsje' tja sorry, dat heb je nu eenmaal met honden :19:
Afbeelding
A good dog never dies...

Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:het zit hem trouwens niet altijd in het groot of klein zijn van een ras hoor.
Chihuahua's zijn maar héél klein maar ook héél duur. Volgens mij betaal je daar voor een pup ook vèr over de 1000 euro.
Nee, dat klopt, maar die krijgen doorgaans geen hele grote nesten. Teven van grote rassen hebben toch een grotere kans op grotere nesten.
Marion.

Scooby schreef:
Marion. schreef:

Nou, een nest van tien doggenpups eet toch wel héél wat meer op dan een paar tientjes als je dat vergelijkt met een nest van drie dwergteckel pups in acht weken tijd, denk ik zo?
En in hoeveel euro praten we nu, denk je? We hebben het over eten hoor :eek:
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:Maar ja, je gaat toch geen ras fokken omdat het veel oplevert? :denken:
Dat lijkt me ook niet (hoewel die fokkers er vast ook wel tussen zitten...), maar ik reageerde meer op je opmerking dat je schreef dat het gewoon onzin is dat fokkers geld kunnen overhouden aan een nest fokken. Dat gebeurt dus wel degelijk. (Waarbij ik niet wil suggereren dat fokken winstgevend is of zou moeten zijn, maar het gebeurt wel.)
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Marion. schreef:
Scooby schreef:
Marion. schreef:

Nou, een nest van tien doggenpups eet toch wel héél wat meer op dan een paar tientjes als je dat vergelijkt met een nest van drie dwergteckel pups in acht weken tijd, denk ik zo?
En in hoeveel euro praten we nu, denk je? We hebben het over eten hoor :eek:
Geen idee hoeveel Euro een nest van tien pups van een reuzenras wegeet in acht weken tijd. Ik ben geen fokker. Maar ik schat zo in dat dat toch wel aardig wat is. (En natuurlijk geen 12.000 Euro... :roll: Ja, ik zeg het er maar even bij... Maar daar had ik het ook helemaal niet over met mijn opmerking. Ik reageerde op het feit dat Nanna schreef dat fokken niet winstgevend is, maar dat kan het dus wel zijn af en toe, volgens mij.)
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:Tulijk zul je aan een nest van 12 Ierse Wolfshondpups (ik roep maar wat) als alles goed gaat geld overhouden. Maar ik denk dat je na die periode geslóópt bent (ik zou er persoonlijk niet aan moeten denken tenminste).
Twaalf pups socialiseren, van twaalf pups tónnen poep en pis opruimen, voor twaalf pups goede bazen vinden, de giga hoeveelheid visite, ik kan je zeggen dat je gierend gek wordt. Dat geld is dan wat mij betreft dík verdiend :wink:
:wink:
Marion.

Stang schreef:Dat 'kost een plaatsje' tja sorry, dat heb je nu eenmaal met honden :19:
Vind ik dus niet. Hoeft niets te kosten. Hond kan op een perfecte plek herplaatstst worden. What's the problem?

Ik kan het niet. Ik wil ook niet een teef op fokkersvoorwaarden. Ik wil een huishond. Ik wil mijn hondje.
Maar dat maakt de mensen met andere intenties toch niet slecht? Of geen hondenliefhebber?
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Scooby schreef:Maar zoals ik al eerder schreef: ik geloof dus niet dat een fokker met 8 pups a 1500 Euro er geen geld aan over houdt.
Is dat een schande dan?Ik bedoel dus dát een fokker geld overhoudt aan een nest.
Hoeft van mij geen €12000,- te zijn(wat ik wel erg veel vind,dus de pupprijs mag best omlaag om broodfok de wind uit de zeilen te halen)maar het is toch geen schande om een beetje geld over te houden aan een nest?
Dat kun je dan o.a. weer gebruiken voor een volgende stap in je fokplan :wink:
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Marion. schreef:Maar dat maakt de mensen met andere intenties toch niet slecht? Of geen hondenliefhebber?
Volgens mij wordt dat hier ook nergens gesuggereerd?
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

marian* schreef:
Scooby schreef:Maar zoals ik al eerder schreef: ik geloof dus niet dat een fokker met 8 pups a 1500 Euro er geen geld aan over houdt.
Is dat een schande dan?Ik bedoel dus dát een fokker geld overhoudt aan een nest.
Hoeft van mij geen €12000,- te zijn(wat ik wel erg veel vind,dus de pupprijs mag best omlaag om broodfok de wind uit de zeilen te halen)maar het is toch geen schande om een beetje geld over te houden aan een nest?
Dat kun je dan o.a. weer gebruiken voor een volgende stap in je fokplan :wink:
Nee, hoor. Ik vind dat ook geen schande. Maar, nogmaals..., ik reageerde op het feit dat Nanna schreef dat fokken niet winstgevend is en dat is in mijn ogen dus niet altijd zo.
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Marion. schreef:
Stang schreef:Dat 'kost een plaatsje' tja sorry, dat heb je nu eenmaal met honden :19:
Vind ik dus niet. Hoeft niets te kosten. Hond kan op een perfecte plek herplaatstst worden. What's the problem?

Ik kan het niet. Ik wil ook niet een teef op fokkersvoorwaarden. Ik wil een huishond. Ik wil mijn hondje.
Maar dat maakt de mensen met andere intenties toch niet slecht? Of geen hondenliefhebber?
Nee, slecht niet. Slecht is iemand die honden mishandelt.
Alleen ik kan me er dus ook niet in vinden :19: Als je begint met fokken, dan moet je met een aantal zaken rekening houden, ook met tegenslag, ruimte, financiën, enz. enz.

Herplaatst een fokker een nog relatief jonge hond, tja ik ga niet juichen en roepen wat fijn. Heeft hij/zij echter met zorg een nieuw huis uitgezocht en heeft de hond het daar prima, nou ja het moet maar dan. Meer kan ik er gewoon niet van maken. Ik vind het niet 'slecht', maar ik vind het zeker ook niet 'goed' en al helemaal niet als het gedaan wordt omdat het zgn 'in het belang van de hond is', want dat is lulkoek natuurlijk.

Ik denk er gewoon allemaal heel anders over: fokken doe je alleen als je absoluut de mogelijkheden hebt en die mogelijkheden creeër je niet door andere honden dan maar de deur uit te doen.
Afbeelding
A good dog never dies...

Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”