Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat is schadelijker??

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

jidde

Wat is schadelijker??

Ongelezen bericht door jidde »

Ik vraag me al enige tijd iets af.
Wat kan meer kwaad?
Pennenband
Gentle leader/halti
Easy walker.

Ik heb menig gevolg gezien van GL en EW, maar nog nooit bij een pennenband. terwijl ik hier lees alsof het een marteltuig is :19: Terwijl ik bij de EW de eeltplekken en wonden heb gezien. Menig nek dubbel zien klappen bij een GL. Ik verkies toch bij sommige honden dan een pennenband

Wat vinden jullie???
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Ik verkies de clicker :wink:
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Abby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua en Leonberger
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Abby »

Wij hebben bij onze vorige hond een gentle leader gebruikt, en van een dubbelklappende nek was er geen sprake. Meneer liet wel even weten dat hij t niet leuk vond, maar na een paar weken had ie wel door wat de bedoeling was. En ik kan niet zeggen dat hij er iets aan over heeft gehouden :19:
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

ik gebruik ook de GLin combi met de klicker en heel voorzichtig, als ik wil rukken neem ik wel een slipketting,
Ik denk dat ze in de verkeerde handen :N: allemaal schadelijk kunnen en zullen zijn :wink:
jidde

Brrr ik heb menig nek dubbel zien klappen hoor :N: Enige wat hielp was ze dicht mogelijk bij de GL vasthouden, anders trokken ze er dwars doorheen :N:
De GL heeft trouwens Nanni wel geholpen :ok: ze jaagt bijna niet op auto's meer
S@ndr@
Zeer actief

als ik bij Ducain niet de GL zou gebruiken zou ik nooit kunnen klicken, dat beest is gek(prettig gestoord :mrgreen: )en dus ook niet belonen.

en dan leert hij dus ook niets, met een gewone hals band vliegt hij van de ene kant naar de andere om te snuffelen enzo-die heeft dan overal aandacht voor behalve voor mij

Bij Baco gebruik ik hem alleen nog in situaties die nieuw zijn of erg opwindend voor hem(veel honden ofzo)
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Als het echt moet een gentle leader. Maar dan wel, zeker in het begin, met een dubbele lijn.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
RachelleAmericanBulldog
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising Boxer X mechelse herder een Laekense herder.En in het verleden een amerikaanse bulldog
www.woofatwork.nl
Contacteer:

Ongelezen bericht door RachelleAmericanBulldog »

ik gebruik bij shaggy ook geregeld de gentle leader...en dat alleen omdat hij ..als hij vriendjes ziet zo snel mogelijk daar wil komen..ik gebruik hem alleen als ik met beide honden loop...loop ik alleen met shaggy kan ik hem corrigeren met slipketting...aan de gentle leader hou ik hem kort en beloon hem als hij rustig blijft...alleen sommige vriendjes zijn zoooo leuk :N: haha..
een easywalker zal ik nooit gebruiken..heb ooit een hond gezien die bleef op een of andere vreemde manier hangen en had zijn halve poot eraf liggen door dat ding.
een pinnenband zal ik ook niet gebruiken,..ik vind het iets dat onder proffesionele begeleiding moet gebeuren,en niet zomaar in de dierenwinkel te koop hoort te liggen..vind ik trouwens van meer dingen. :mrgreen:
Afbeelding

Groetjes Rachelle,Nina(boxer x mechelse herder) en Pfaffke (laekense herder)

in loving memory : Shaggy (amerikaanse bulldog)
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Re: Wat is schadelijker??

Ongelezen bericht door Jaap* »

jidde schreef:Ik vraag me al enige tijd iets af.
Wat kan meer kwaad?
Pennenband
Gentle leader/halti
Easy walker.

Ik heb menig gevolg gezien van GL en EW, maar nog nooit bij een pennenband. terwijl ik hier lees alsof het een marteltuig is :19: Terwijl ik bij de EW de eeltplekken en wonden heb gezien. Menig nek dubbel zien klappen bij een GL. Ik verkies toch bij sommige honden dan een pennenband

Wat vinden jullie???
Ik denk dat het helemaal afhankelijk is van de reden waarom je geen gewone halsband / tuigje kunt gebruiken.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
jidde

ik neem aan dat de meeste zoiets dragen wegens trekken. (jaja tis ook meestal opvoeden)

Maar mijn vraag is meer, wat echt serieus schadelijker is.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

jidde schreef:ik neem aan dat de meeste zoiets dragen wegens trekken. (jaja tis ook meestal opvoeden)

Dat hangt er gewoon van af hoe ie gebruikt wordt en wie. Voor alles geldt dat.
Als je de GL gebruikt zoals ie is bedoeld kan je er geen schade mee uitrichten. Maar dan gebruik je hem dus vanaf het eerste moment om mee te trainen en je gaat niet je hond eraan uitlaten.

Met die andere twee dingen heb ik geen ervaring.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
jidde

Maar ik neem aan dat je menig nek dubbel hebt zien klappen, dat kan toch nooit goed zijn? Pups van 6 maanden die zouden trekken en huppa meteen GL om :19: honden die ondanks dat ding nog RECHTDOOR willen, waarvan ik dus echt de nek dubbel zie klappen :N: Enige manier om die uit te laten, is dus heel strak hond naast me laten lopen en geen enkele vrijheid geven
Jaap*
Zeer actief

jidde schreef:ik neem aan dat de meeste zoiets dragen wegens trekken. (jaja tis ook meestal opvoeden)
:mrgreen: Ik denk serieus dat dat heel situatie afhankelijk is. Een hyperhond die ongecontroleerd springt en uitvalt zou ik enkel aan een tuig doen, in ieder geval niets wat zijn nek kan belasten.
Als je wilt "corrigeren" kan dat alleen met een pennenband (uit jouw rijtje dan), de rest is daar absoluut niet voor geschikt.
Als je een hond hebt die alleen maar trekt aan de lijn en te sterk is voor een tuigje zou ik een halti / gentle leader gebruiken, dan is een pennenband weer echt niet geschikt.
Er is naar mijn mening geen eenduidig antwoord op de vraag te geven.
Jaap*
Zeer actief

Martijn schreef:Bij mijn honden kunnen de nekken gewoon klappen. Anders kun je niet aan je kont ruiken. :mrgreen:
:smile:
MJ
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door MJ »

Op wandelingen waarvan ik weet dat ik Maxi lange tijd aan de riem moet hebben gebruik ik vaak de Halti. Ik heb anders écht geen arm meer over....Maxi wil alleen maar : vooooruitttttt ..... ik wil hard en ik wil rennen en scheuruh ! :cheer:
Als we op een terrasje of in het restaurant na een wandeling wat willen drinken gebruik ik ook vaak de Halti....Maxi is dol op andere mensen (en vooral hun eten) en is dus een complete stuiterbal aan de gewone halsband en wil tegen de mensen opspringen en het liefst hun eten van het bord afhalen. (is vooral leuk als je maar een smal paadje hebt om te lopen tussen de tafeltjes door :N: )
Met de Halti kan ik hem veel beter leiden, hij is dan ook een stuk rustiger, stuitert niet en zogauw ik op ons plekkie belandt ben gaat de Halti weer af en ligt Maxi lekker. (totdat de serveerster komt en hij weer helemaal hieperdepiep is :smile: maar dat valt wel te mannen )

Prikband en easy walker geen ervaring mee....
Ik heb niet het idee dat de Halti nu zo'n vreselijk onding is voor Maxi als ik naar hem kijk als ie hem omheeft.
Wel vind ik het zelf een rot gezicht. :N:
YvetteenDemi
Vaste gebruiker
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door YvetteenDemi »

Demi heeft aan Gentle Leader enorm hekel aan ze ging ook ieder keer uit die halster ontsnappen
Gelukkig dat ik hem had gekregen en nu ligt hij in de verzamelingbak voor de hond
Afbeelding
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

De GL vind ik in ieder geval een onding. Hoeveel mensen ik nu al gezien heb die dat ding totaal fout gebruiken: corrigeren en meetrekken met het ding en/of combineren met een flex :N:

Dan denk ik liever een pennenband voor de meeste mensen, dat is minder schadelijk dan een verkeerd gebruikte GL. Ik denk dat ik misschien een of twee keer mensen heb gezien die dat ding op de juiste manier gebruikten.

Zelf zou ik nooit zulke banden gebruiken, dat is helemaal niet nodig en zelfs schadelijk met de rassen die ik leuk vind om te hebben. Een GL vertrouw ik me ook niet mee, ik ben teveel gewend aan tuig en halsband, dus zou ik echt alleen in trainingssituaties kunnen gebruiken als ik alert ben.

Anne
Jaap*
Zeer actief

starfleet schreef:De GL vind ik in ieder geval een onding. Hoeveel mensen ik nu al gezien heb die dat ding totaal fout gebruiken: corrigeren en meetrekken met het ding en/of combineren met een flex :N:

Dan denk ik liever een pennenband voor de meeste mensen, dat is minder schadelijk dan een verkeerd gebruikte GL. Ik denk dat ik misschien een of twee keer mensen heb gezien die dat ding op de juiste manier gebruikten.

Anne
Daar moet je volgens mij de mensen de schuld van geven, niet de middelen.
Ik ken ook voorbeelden van stuitend gebruik van een pennenband.
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Jaap* schreef: Ik ken ook voorbeelden van stuitend gebruik van een pennenband.
Ik vind een pennenband sowieso al stuitend, maar wat ik erg vind is dat mensen een GL kopen en denken dat dat veel beter en zachter is dan een slipketting en dan hun hond met GL mishandelen terwijl ze het niet eens doorhebben. Als je een pennenband koopt weet je dat het geen zacht correctiemiddel is neem ik aan.

Anne
Jaap*
Zeer actief

starfleet schreef:...maar wat ik erg vind is dat mensen een GL kopen en denken dat dat veel beter en zachter is dan een slipketting en dan hun hond met GL mishandelen terwijl ze het niet eens doorhebben. Als je een pennenband koopt weet je dat het geen zacht correctiemiddel is neem ik aan.
Met het laatste ben ik het zeker eens, maar dat maakt het nog niet goed. Als mensen er bij elk hulpmiddel van uitgaan dat je er aan moet rukken helpt niks.
Daarom denk ik dat er op Jidde's vraag geen eenduidig antwoord mogelijk is. Het is afhankelijk van het "probleem" dat je wilt oplossen, maar ook van hoe de baas het hulpmiddel gebruikt.
Als er schade aan de hond optreedt gaat er immers per definitie al iets mis nietwaar.

Het is een beetje wat Jidde aangaf "(jaja tis ook meestal opvoeden)", dat klinkt een beetje alsof het een gepasseerd station is. Als je een hulpmiddel aanschaft in de veronderstelling dat het hulpmiddel de klus wel voor je gaat klaren ben je niet op de goede weg volgens mij (niet dat ik Jidde daarvan beticht trouwens :mrgreen: ).
In die setting is het hulpmiddel m.i. niet de boosdoener, maar de baas die de binnenbocht wil nemen.
vedim
Actief

Ongelezen bericht door vedim »

Lysette schreef:Als het echt moet een gentle leader. Maar dan wel, zeker in het begin, met een dubbele lijn.
:ok:
vedim
Actief

Ongelezen bericht door vedim »

van de week heeft mijn broer een easywalker omgedaan bij boedha.
ik vind het niks. boedha ook niet.
ik ga over op twee weken resoluut streng zijn, bij trekken stil blijven staan of de andere kant op lopen. corrigeren en belonen...
gelukkig is boedha een snelle leerling :ok:
en is het trekken aan de lijn probleem, voortgekomen uit mijn eigen gemakzucht (ach laat maar, :19: volgende keer corrigeer ik wel )
eigenlijk denk ik dat ik mezelf maar eens streng moet toespreken, om strenger voor de hond te zijn. :roll:
S@ndr@
Zeer actief

starfleet schreef:
Jaap* schreef: Ik ken ook voorbeelden van stuitend gebruik van een pennenband.
Ik vind een pennenband sowieso al stuitend, maar wat ik erg vind is dat mensen een GL kopen en denken dat dat veel beter en zachter is dan een slipketting en dan hun hond met GL mishandelen terwijl ze het niet eens doorhebben. Als je een pennenband koopt weet je dat het geen zacht correctiemiddel is neem ik aan.

Anne
Het voor deel van de GL is gewoon(dat als mensen er niet te beroerd voor zijn om het te lezen :19: )dat ding word verkocht met een boekje erbij, hoe je hem behoort te gebruiken en wat je vooral niet moet doen!!!
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Martijn schreef:Ik ben best wel met honden bezig maar ben de beruchte nekblessure nog niet tegengekomen. Ik vind het een beetje een ouwewijvenpraatje.
Natuurlijk kun je met een halti een hondennek mollen maar niet zomaar even per ongeluk.
Sluit me hierbij aan.
Op mijn trainingen ken ik geen 1 hond die blessures overhoudt aan het gebruik van een GL. Let wel, het is een trainingsmiddel geen correctiemiddel. Bij normaal gebruik loopt je hond geen klapnek op. Ook niet bij onverwachtse bewegingen. En die onverwachtse bewegingen heb ik toch heel wat meegemaakt toen ik het nodig had bij Whooper die toen net bij ons was en ik met 2 honden liep. Dat moet je zien te controleren en zeker niet corrigeren. Bij ranke honden onder het jaar zou ik het zeker weten niet gebruiken. En zo snel mogelijk doortrainen op de halsband. Ik loop nu met 2 honden aan de halsband, is een stuk prettiger.
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

jidde schreef:Maar ik neem aan dat je menig nek dubbel hebt zien klappen, dat kan toch nooit goed zijn? Pups van 6 maanden die zouden trekken en huppa meteen GL om :19: honden die ondanks dat ding nog RECHTDOOR willen, waarvan ik dus echt de nek dubbel zie klappen :N: Enige manier om die uit te laten, is dus heel strak hond naast me laten lopen en geen enkele vrijheid geven
Zou jij die pup van 6 maanden dan een pennenband omdoen en dat wel toejuichen?
Je kan alles verkeerd gebruiken, feit is wel dat een easy walker en een pennenband werken omdat ze een vervelende prikkel geven en dat doet ip een gentle leader niet bij goed gebruik.
Ik vind dat iedereen gewoon fatsoenlijk en met geduld een hond moet willen opvoeden en daarbij een dier ook de mogelijkheid moet geven te groeien naar hoe je hem hebben wilt. Niet alles hoeft meteen goed en dat is wel wat ik vaak zie.
Laatst gewijzigd door Eline* op 23 jan 2007 16:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
pia zz
Zeer actief
Mijn ras(sen): golden retriever
boxer

Ongelezen bericht door pia zz »

gewoon lekker trainen en met de clicker werken, kost veel meer tijd, maar levert zeker resultaat op :ok:
Afbeelding

waardeer wat je hebt, je weet nooit hoe lang het duurt!!
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Ik heb met geen van drieën ervaring, maar volgens mij is ondeskundig gebruik van welk middel dan ook gewoon niet goed.
Als je een normale halsband omdoet met een flexi, en net voordat je hond aan het einde van de flexi is geef je een enorme ruk aan dat ding terwijl je hem op slot zet, krijgt je hond ook een behoorlijke ruk aan zijn nek.
Dus ik denk dat het meer het gebruik ervan schadelijk is, dan het ding zelf.
thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Contacteer:

Ongelezen bericht door thom »

Yla heeft tijdens de training een slipketting om, en die wordt goed gebruikt dan. Verder heeft ze een een gewone halsband om, en dat gaat prima.
Ianthe
Zeer actief
Locatie: Steenbergen (N-B). Baasje van Xena, Scence en Attis
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ianthe »

Ik verkies oogcontact vragen met de stapcontact methode. :wink: :ok:
Afbeelding
speurneus carola

Ongelezen bericht door speurneus carola »

Martijn schreef:Ik ben best wel met honden bezig maar ben de beruchte nekblessure nog niet tegengekomen. Ik vind het een beetje een ouwewijvenpraatje.
Natuurlijk kun je met een halti een hondennek mollen maar niet zomaar even per ongeluk.
ik heb 3 dodelijke ongelukken meegemaakt. zeker in de begin periode van de gl. 1 was zo bijdehand dat ding te gebruiken tijdens de baan nemen van de breitensport, 75 meter met diverse hindernissen w.o. sporgen, a-schutting, soort katteloop, breedte sprong en band. hond rende over deze katteloop (is trouwens bij breitensport maar ongeveer 50 cm. hoog en 2x breder dan die van behendigheid, heeft geen raakvlakken dus geen remobjecten en word in volle snelheid genomen. deze hond was dus eerder aan einde van katteloop dan de baas en rende dus door terwijl baas net struikelde dus zwaar aan de lijn hing, daardoor brak de nek van de hond, dit was een kruising mechelaar

en ik ken 2 labradors die in hun joligheid de nodige sprongen maakten en daarin tegen gehouden werden door het gewicht van de baas aan de andere kant van de halti. ook deze honden hebben dit niet overleeft.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”