Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Is er een alternatief voor een Border Collie?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Annet
Zeer actief

Re: Ons avontuur met Lester

Ongelezen bericht door Annet »

marcelreimer schreef:Lester is gearriveerd, en we hebben onze eerste dag met haar achter de rug. Ik heb een snelle website ingericht als een soort dagboekje van de week. Wie wil, kan surfen naar http://woefweb.nl/lester

Groetjes, Marcel
Geweldig dat jullie je zo grondig voorbereiden op het hebben van een hond. :ok:
Ik ga af en toe meelezen op de website.
WOEF!
Zeer actief

Ongelezen bericht door WOEF! »

wat een leuke site! leuke foto's !

ik zie dat jullie veel plezier hebben, erg goed dat jullie er zo goed over nadenken,

zijn er dingen minder leuk dan je dacht?
of zijn er dingen nog leuker dan je dacht?

daar ben ik wel benieuwd naar!
Afbeelding

Groeten van "Woef" én Lianne
Hetty2501
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Springer Spaniel

Ongelezen bericht door Hetty2501 »

Leuke site! Erg leuk om jullie belevenissen zo te lezen.
Afbeelding
Selian
Actief
Mijn ras(sen): Groetjes,
Jeroen, Manuela
Selian,Jonas&Ruby
Selian Border Collie's
Contacteer:

Ongelezen bericht door Selian »

Wat ontzettend goed dat jullie je zo verdiepen voordat jullie een hond nemen.

Ik zelf heb ook een border collie. Wel te verstaan uit een werklijn.

Toch heb ik aan Selian een heel rustig hondje in huis. Hebben hem gelijk als pup aangeleerd, buiten mag er gespeelt worden, binnen is rust. Dit weet hij ook dondersgoed!
En dat je voor een border collie op een boerderij of zo moet wonen is ook de grootste onzin, wij wonen in een rijtjeswoning ( hoek ) en Selian krijg genoeg beweging.
Tevens is dat ook zo'n leuk fabeltje, Border Collie's moeten heel veel bewegen. Grote onzin! Ze moeten geestelijke bezig zijn.
Wat alleen vaak gebeurd is, mensen kopen een border collie. Die moeten veel bewegen hoor, en mensen gaan aan de wandel. Eerst een kilometer en weer naar huis. Hmm hondje is niet heel moe, volgende keer iets verder, dan weer iets verder, weer iets verder. Op den duur heeft die hond zo'n goede conditie, dan is hij ook onvermoeibaar. Maar hij staat wel weer te dartelen, vrouwtje ik wil iets doen!
Na een lange wandeling is selian niet moe hoor.
Maar geef hem maar een een half uurtje een kong met iets lekker, je hoort hem de hele middag niet weer!
Selian doet aan 1 uur behendigheid in de week, de avond is hij bekaf.
:slaap:
Vind het belachelijk om te lezen dat je daar een border collie daar geen plezier mee doet, dat 1 uur in de week te weinig is. Onzin!

Een border kan prima als gezinshond als hij geestelijk genoeg voldoening krijgt.
Behendigheid, Fly-ball, Schapendrijven etc.
of achter in de tuin zoekspelletjes doen
hondenpuzzels
een kong

etc.

xxxx
Groetjes,
Jeroen, Manuela
Selian,Jonas & Ruby
Selian Border Collie's
piennl
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door piennl »

Selian, ik sluit met 100% aan bij jouw verhaal. Er lopen redelijk wat geflipte BC's rond, maar dat komt omdat er ook redelijk wat baasjes zijn die zich niet verdiepen in het ras. Als je dit wel doet, heb je er een vriend voor het leven aan en een nieuwe hobby.

Wij hebben 12 Border Collies die ook echt niet elke dag vermaakt worden. Desondanks zijn ze gelukkig, niet neurotisch en luisteren allemaal super.
Als het klopt wat ze zeggen over hondjes en baasjes die op elkaar lijken.... dan lijk ik toch het liefst op een Border Collie: intelligent, energiek en prettig gestoord!

Afbeelding
Selian
Actief
Mijn ras(sen): Groetjes,
Jeroen, Manuela
Selian,Jonas&Ruby
Selian Border Collie's
Contacteer:

Ongelezen bericht door Selian »

krijg vaak de tranen in mn ogen als ik hoor en lees dat mensen een border collie hebben genomen, omdat die zo goed luisteren. Ja hallo daar gaat echt wel werk in zitten hoor!

of omdat ie zo mooi is.

maar nog nooit erbij na gedacht hebben dat het een werkhond is.

xxx
Groetjes,
Jeroen, Manuela
Selian,Jonas & Ruby
Selian Border Collie's
marcelreimer
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Border Collie
Contacteer:

Ongelezen bericht door marcelreimer »

Inge O schreef:... je vergeet toch niet dat jullie nu een opgevoede hond te logeren hebben, maar dat jullie op termijn ook tot de categorie kunnen gaan behoren die je nu niet begrijpt?
Beste Inge, natuurlijk realiseer ik me dat er meer voor nodig is om een gehoorzame hond te hebben. Maar ik ben ook vast van plan om er alles uit te halen wat er in zit. Ik vind een gehoorzame hond die op de baas gericht is leuk, vandaar dat ik ook val op herdershonden en een Border Collie in het bijzonder. De afgelopen week met Lester heeft me alleen maar gesterkt in mijn keuze. Ze was in een woord fantastisch. Ze was overigens niet altijd even gehoorzaam (lees mijn 'dagboekje' maar op http://woefweb.nl/lester). Maar een Border Collie is wel supermakkelijk te trainen en na een kwartiertje 'aan de voet' met beloningssnoepjes, snapte ze precies wat daarmee bedoeld wordt en bracht ze het later ook in de praktijk.

Jopje trouwens was niet 1 keer, maar 3 maal opdringerig in het park. En de eigenaar liet zich telkens niet zien. Zwaar grommen tegen het kleintje hielp uiteindelijk wel ...
marcelreimer
Vaste gebruiker
Contacteer:

Wij zijn er uit! Het wordt een Border Collie! Zowel Bram als ik zijn na het weekje met Lester helemaal om. Gezien ook de reacties op dit forum denken wij een juiste keuze te maken en gaan onze toekomstige hond een heel fijn leven geven. En passant gaan wij er ook van genieten ...

Nu een heel ander probleem: de eigenaar van Lester (onze uitprobeerhond) verwacht over twee maanden puppies uit de combinatie Blue Borders Candy x Tonkory Valley of the Storm. Dat zullen langharige Border Collies zijn, terwijl we juist zo verliefd zijn geworden op Lester die kortharig is (lekker stoer). Maar we zouden ook kunnen kiezen voor een volwassen hond. Er zijn al twee gegadigden, zowel korthaar als langhaar ... je ziet, we moeten nog een keuze maken, pfff ...

Alle forumleden, bedankt voor jullie opmerkingen en kanttekeningen.

Groetjes uit Driehuis,

Marcel
Annet
Zeer actief

Ongelezen bericht door Annet »

Leuk dat jullie toch voor de Border Collie zijn gevallen. Kortharig heeft wel als voordeel dat er minder haar, zand en stof van de hond afvalt dan bij een langhaar, vooral als je Border denkt dat hij een varken is en in elke moddersloot springt.
Verder ben ik het met Martijn eens dat je beter een volwassen hond kunt nemen, vooral omdat jullie weinig ervaring hebben met het opvoeden van een hond.
Veel succes met jullie keuze en hopelijk houd je ons op de hoogte. :ok:
Bea.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collies.
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Bea. »

Je hebt ook een tussenweg tussen langhaar en korthaar,dan bedoel ik halflang.Kayleigh van ons heeft zulke vacht,die is heel makkelijk in het onderhoud.Dit in tegenstelling tot onze Bowie die altijd erg vies is en Mickey die een ontzettend dikke vacht heeft.

Afbeelding
Afbeelding
piennl
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door piennl »

Annet schreef:Leuk dat jullie toch voor de Border Collie zijn gevallen. Kortharig heeft wel als voordeel dat er minder haar, zand en stof van de hond afvalt dan bij een langhaar, vooral als je Border denkt dat hij een varken is en in elke moddersloot springt.
Verder ben ik het met Martijn eens dat je beter een volwassen hond kunt nemen, vooral omdat jullie weinig ervaring hebben met het opvoeden van een hond.
Veel succes met jullie keuze en hopelijk houd je ons op de hoogte. :ok:
De korthaar BC verhaart veel erger dan een langhaar BC. Het is idd wel zo dat het vuil wat makkelijker van de korthaar vacht af te poetsen is.

Heel veel succes met jullie keuze!
Als het klopt wat ze zeggen over hondjes en baasjes die op elkaar lijken.... dan lijk ik toch het liefst op een Border Collie: intelligent, energiek en prettig gestoord!

Afbeelding
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Ik heb tien keer liever een verharende langhaar border dan een kortharige border die verhaart :wink:
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
marcelreimer
Vaste gebruiker
Contacteer:

Wij zijn er weer eens uit!

We hebben uiteindelijk besloten voor een pup uit de combinatie Candy x Storm (zie ook de site van de fokker: http://www.borderwell.nl). Puppie heeft nu nog zwemles, maar zal haar diploma eind maart halen. Eind mei mogen we haar dan ophalen ... spannend! We hebben een voorkeur voor een blauw-wit teefje, maar als het een zwart-witte teef of reu zou moeten worden, hoor je ons niet piepen. Wij willen graag een hond die goed bij ons past, en de fokster kan ons daar het beste in adviseren. We hebben zelfs al een naam bedacht: Borderwell Absolutely Fabulous Jip, kortweg Jip. En vooruitlopend op de grote gebeurtenis heb ik al een weblog ingericht: http://jip.woefweb.nl.

Groetjes uit Driehuis,
Marcel en Bram
Shibby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje

Ongelezen bericht door Shibby »

ahhh wat leuk :cheer:

Gefeliciteerd en ik ben zeer benieuwd naar de foto's en je verhalen over Jip :mrgreen:
Afbeelding
Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
noekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): american bulldog,
Xfila/stabij/lab/?
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door noekie »

Leuk :cheer: , nu begint het wachten.
scooby 06-07-1995/31-08-2007
andor 12-04-2001/10-09-2009
*Anita*
Zeer actief
Mijn ras(sen): het Markiesje en border collie

Ongelezen bericht door *Anita* »

Spannend hoor. Ik vind de reu en teef erg mooi. :ok:
Hoop voor jullie dat er straks een mooi pupje geboren gaat worden
Voor altijd in mijn gedachte Pardoes en Harley
Afbeelding
marcelreimer
Vaste gebruiker
Contacteer:

Jip is geboren!

Het is zover! Op 27 maart is onze Jip geboren, samen met twee broertjes en twee zusjes. Wij zijn helemaal verguld, want onze droom, een blauw-wit teefje gaat in vervulling. De kleine is te bewonderen via haar eigen weblog, http://jip.woefweb.nl
*Anita*
Zeer actief
Mijn ras(sen): het Markiesje en border collie

Ongelezen bericht door *Anita* »

:cheer: :cheer: :cheer:

Gefeliciteerd
Voor altijd in mijn gedachte Pardoes en Harley
Afbeelding
noekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): american bulldog,
Xfila/stabij/lab/?
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door noekie »

Gefeliciteerd met Jip. :cheer: :cheer:
scooby 06-07-1995/31-08-2007
andor 12-04-2001/10-09-2009
anit
Actief

Ongelezen bericht door anit »

leuk zeg ik hoop,dat jullie veel plezier aan elkaar gaan beleven
:cheer:
Afbeelding
Shibby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje

Ongelezen bericht door Shibby »

Gefeliciteerd :ok:
Afbeelding
Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Re: Jip is geboren!

Ongelezen bericht door Lysette »

marcelreimer schreef:Het is zover! Op 27 maart is onze Jip geboren, samen met twee broertjes en twee zusjes. Wij zijn helemaal verguld, want onze droom, een blauw-wit teefje gaat in vervulling. De kleine is te bewonderen via haar eigen weblog, http://jip.woefweb.nl
Gefeliciteerd! Enne, leuke naam :mrgreen:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
marcelreimer
Vaste gebruiker
Contacteer:

Even voorstellen: Jip

Het heeft zes weken geduurd, maar vandaag is bekend geworden welke pup we krijgen. De fokker wilde een van de drie teefjes houden om mee te fokken, en een bevriende fokker ook. Er is een TNS-test gedaan en pup 5 bleek als enige in het nest drager van dit gen te zijn. Reden om dit mooiste puppeteefje, dat lange tijd de favoriet was van de fokker, aan ons toe te wijzen. TNS-drager wil overigens alleen zeggen dat je bij het fokken een TNS-vrije reu moet kiezen, omdat anders bij de pups de kans bestaat dat ze ziek worden en doodgaan. Het feit dat Jip drager is, heeft dus geen consequenties voor haar eigen gezondheid.

Wij zijn in ieder geval helemaal in de wolken met haar! Jip's weblog (met veel foto's) is te volgen via http://jip.woefweb.nl

Groetjes uit Driehuis, Marcel
Marion.

Re: Even voorstellen: Jip

Ongelezen bericht door Marion. »

marcelreimer schreef:Wij zijn in ieder geval helemaal in de wolken met haar! Jip's weblog (met veel foto's) is te volgen via http://jip.woefweb.nl
Wat een heerlijk bekkie! Heel veel plezier met en van Jip :ok:
Bordertje
Actief

Ongelezen bericht door Bordertje »

Wat een scheetje :E:
Héél veel succes ermee! :ok:
He looks into my eyes. I see devotion and trust,in the eyes of my best friend: the DOG, which I love so much......
marcelreimer
Vaste gebruiker
Contacteer:

Te vroeg gejuichd?

Kreeg net een telefoontje van de fokker. De andere fokker heeft toch haar voorkeur uitgesproken voor pup 5. Aan ons de vraag of we een andere pup zouden willen. Nu hadden we vorige week een heel lichte voorkeur voor pup 3, ook omdat pup 5 de favoriet was van de fokker en bovendien barst van de energie (wat voor ons misschien iets te veel van het goede is). De opties zijn dus nog open ... ik moet met mijn partner (die in Canada zit) overleggen wat we nu gaan doen. Ik hou jullie op de hoogte, pfff ...
Pak-de-bal

Ongelezen bericht door Pak-de-bal »

Ik ben jaloers op jullie, wat een schatje !

Ik heb zelf een stabij,
en qua zwart/wit , lijkt hij veel op een BC,
maar ik wilde liever ook een BC , had alles ( en dat is veel ) gelezen op internet en uitgeprint ( vooral op de Engelse sites) en was laaiend enthousiast.

totdat ik mij ging realiseren, dat ik èlke dag met hem/haar zou moeten werken , en daar heb/had ik niet zo veel tijd voor, dus werd het er eentje , die er op lijkt.

De stabij, dus.
Waar ik alles mee doe, en die ook alles goed vindt, wat ik met hem doe.
De goedheid zelve, dus.

Succes met de schapen , want dàt leek mij het leukste.
veel plezier ermee.
,
boxersien

Ongelezen bericht door boxersien »

Super zeg!! Gefeliciteerd met deze weloverwogen keuze :ok: :cheer:
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Wat spannend zeg! Hopelijk zien we hier snel de foto's....
marcelreimer
Vaste gebruiker
Contacteer:

Aangenaam, Jip

Nounou, eindelijk is het hoge woord eruit. Jip is toch puppie 1 geworden, de eerstgeborene en meteen het zwaarste teefje (nu al ruim 4 kilo!). Een bevriende fokker wilde toch perse pup 5 nemen, ondanks haar TNS-dragerschap. Mirjam, fokker van het nest, heeft uiteindelijk pup 3 gekozen op technische kwaliteiten (gangwerk en zo). Wij zijn erg in onze nopjes. Jip is lief en nieuwsgierig, maar niet zo'n druk hondje als puppie 5, en dat past toch beter bij ons. Bovendien is Jip het allermooiste en zeker de allerliefste van het hele nest, wat zeg ik, van de hele wereld ... Binnenkort nog meer foto's, en op Jip's weblog, natuurlijk.

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”