Wat ontzettend goed dat jullie je zo verdiepen voordat jullie een hond nemen.
Ik zelf heb ook een border collie. Wel te verstaan uit een werklijn.
Toch heb ik aan Selian een heel rustig hondje in huis. Hebben hem gelijk als pup aangeleerd, buiten mag er gespeelt worden, binnen is rust. Dit weet hij ook dondersgoed!
En dat je voor een border collie op een boerderij of zo moet wonen is ook de grootste onzin, wij wonen in een rijtjeswoning ( hoek ) en Selian krijg genoeg beweging.
Tevens is dat ook zo'n leuk fabeltje, Border Collie's moeten heel veel bewegen. Grote onzin! Ze moeten geestelijke bezig zijn.
Wat alleen vaak gebeurd is, mensen kopen een border collie. Die moeten veel bewegen hoor, en mensen gaan aan de wandel. Eerst een kilometer en weer naar huis. Hmm hondje is niet heel moe, volgende keer iets verder, dan weer iets verder, weer iets verder. Op den duur heeft die hond zo'n goede conditie, dan is hij ook onvermoeibaar. Maar hij staat wel weer te dartelen, vrouwtje ik wil iets doen!
Na een lange wandeling is selian niet moe hoor.
Maar geef hem maar een een half uurtje een kong met iets lekker, je hoort hem de hele middag niet weer!
Selian doet aan 1 uur behendigheid in de week, de avond is hij bekaf.
Vind het belachelijk om te lezen dat je daar een border collie daar geen plezier mee doet, dat 1 uur in de week te weinig is. Onzin!
Een border kan prima als gezinshond als hij geestelijk genoeg voldoening krijgt.
Behendigheid, Fly-ball, Schapendrijven etc.
of achter in de tuin zoekspelletjes doen
hondenpuzzels
een kong
etc.
xxxx