Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kaya naast de fiets, da's niks

Zoals : Schapen drijven, Canicross , Treibball , Combisport , Waterwerk etc

Moderator: moderatorteam

Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Kaya naast de fiets, da's niks

Ongelezen bericht door Caro. »

:N: is een totale ramp :N:
We proberen al enige tijd met Kaya te fietsen, maar ze is echt een rampje. Mijn ideeën zijn eigenlijk op om haar dit te leren.

Normaal gesproken reageert ze absoluut niet op fietsers, maar zodra Pieter of ik op de fiets gaan zitten, dan raakt ze door het dolle en blijft springen en soms happen :19:

We hebben haar rustig meegenomen, met alleen lopend naast de fiets, dan gaat het goed. Maar zodra we erop gaan zitten, wordt ze gek :mrgreen:

Eéntje op de fiets, de ander ernaast met Kaya aangelijnd, constant gecorrigeerd voor haar gespring...... het werkt twee seconde en dan begint ze weer.

Snel gefietst, langzaam gefietst, het maakt niets uit :19: Behalve dat ze bij snel fietsen denkt dat Pieter een pakwerker is :N:

Haar uiteindelijk los van de riem gedaan, maar ook dan exact hetzelfde gedrag.

Wie heeft een idee hoe we haar fatsoenlijk naast de fiets kunnen leren lopen?
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Kaya in een tuigje aan de springer. Heb je dat al geprobeerd? Volgens mij heeft ze dan weinig keus meer.
gea
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door gea »

Is er niet een hond bij jou in de buurt die netjes naast de fiets kan lopen. Dan doe je de hond die netjes naar de fiets kan lopen het dichtste bij de fiets en je eigen hond aan de buiten kant, dan kan niet meer in je broek happen als je aan het fietsen bent.
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Rosita Compagner schreef:Kaya in een tuigje aan de springer. Heb je dat al geprobeerd? Volgens mij heeft ze dan weinig keus meer.
Ja een springer.... maar ja, dan moet ik er gelijk weer een klein vermogen tegenaan gooien :jank:
Afbeelding
A good dog never dies...

Caro.
Zeer actief
Contacteer:

gea schreef:Is er niet een hond bij jou in de buurt die netjes naast de fiets kan lopen. Dan doe je de hond die netjes naar de fiets kan lopen het dichtste bij de fiets en je eigen hond aan de buiten kant, dan kan niet meer in je broek happen als je aan het fietsen bent.
Ja, grote vriend Shibo..... maar 100% zeker weten dat ze hem dan gaat bespringen :N: :smile:
En ze hapt niet in de broek, maar in de mouw/armen. Ze springt dus gigantisch op.
Afbeelding
A good dog never dies...

Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

Stang schreef:
Rosita Compagner schreef:Kaya in een tuigje aan de springer. Heb je dat al geprobeerd? Volgens mij heeft ze dan weinig keus meer.
Ja een springer.... maar ja, dan moet ik er gelijk weer een klein vermogen tegenaan gooien :jank:
Had ik het maar eerder geweten, ik heb de mijne net uitgeleend want ze lopen altijd los als ik fiets. Wie weet kan je er eentje van iemandn anders lenen? En als het dan bevalt eentje kopen.
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Hutsje schreef:
Stang schreef:
Had ik het maar eerder geweten, ik heb de mijne net uitgeleend want ze lopen altijd los als ik fiets. Wie weet kan je er eentje van iemandn anders lenen? En als het dan bevalt eentje kopen.
Ik zou een oproepje kunnen doen, want zelf weet ik niemand hier in de buurt die zo'n ding heeft.

Maar kan een springer ook op een vouwfiets en is dat makkelijk te (de)monteren?
Want ik neem dus de vouwfiets, opgevouwen uiteraard, mee in de auto om ergens rustig te gaan fietsen met Kaya.
In de buurt zijn niet echt rustige gebieden en met haar gedrag naast de fiets, ga ik dus niet de weg op :N:
Afbeelding
A good dog never dies...

Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

Geen idee eigenlijk. In principe is het monteren heel makkelijk dus dat hoeft het probleem niet te zijn :wink: .
Afbeelding
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Ik heb de goedkope variant van de springer, de walky dog heet ie geloof ik, gekocht.

Die kost rond de 25 euro. Heb nog niet gefietst met Sita, dus kan je nog vertellen of het werkt.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Ken
Actief

Ongelezen bericht door Ken »

Stang schreef:
Valt wel mee, toch? Een paar tientjes en je bent wellicht van je probleem af. Ik heb er ook één gekocht voor onze hond en moet zeggen dat het fantastisch werkt. De eerste keer was wat onwennig voor ons allebei, maar nu gaat het prima. Let wel op dat de hond niet galloppeert maar alleen in draf mee loopt. Kijk anders ook eens op Marktplaats, daar worden ze ook regelmatig tweedehands aangeboden.
gr. Ken
Maxiem
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maxiem »

Sita schreef:Ik heb de goedkope variant van de springer, de walky dog heet ie geloof ik, gekocht.

Die kost rond de 25 euro. Heb nog niet gefietst met Sita, dus kan je nog vertellen of het werkt.
Ik heb die ook en het werkt echt prima :ok:
Je hebt er geen last van als ze plots ergen heen trekt en ze kan niet springen of voor de fiets gaan lopen.
Max, 1-12-1999 - 29-10-2010. Je wordt gemist.
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Maar kunnen die dingen ook op een vouwfiets? :denken:
Dus: fiets wordt opgevouwen meegenomen in de auto, daarna wordt het kreng (haha) uitgevouwen en moet dan de springer erop.
Dat iedere keer dus.
Is dat te doen?
Afbeelding
A good dog never dies...

Leane

Ongelezen bericht door Leane »

:N: Ik zie je al helemaal gaan :N:

Ik heb geen tips voor je. Ik fiets met Paco en Spyro tegelijk. Ooit gaat me dat ook nog wel een keertej verkeerd af haha
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

P@CO schreef::N: Ik zie je al helemaal gaan :N:

Ik heb geen tips voor je. Ik fiets met Paco en Spyro tegelijk. Ooit gaat me dat ook nog wel een keertej verkeerd af haha
Ze denkt dat we pakwerkers zijn :N: :smile:
Afbeelding
A good dog never dies...

Seahorse
Actief

Ongelezen bericht door Seahorse »

Stang schreef:Maar kunnen die dingen ook op een vouwfiets? :denken:
Dus: fiets wordt opgevouwen meegenomen in de auto, daarna wordt het kreng (haha) uitgevouwen en moet dan de springer erop.
Dat iedere keer dus.
Is dat te doen?
Ik zou hem kopen, bonnetje bewaren, en in de verpakking meenemen naar de fietsenwinkel. Om de springer op mijn fiets te monteren was het nodig om het slot eraf te halen, anders paste hij niet. En dat is dan nog een hele gewone fiets.

Je kunt trouwens de stang er redelijk makkelijk afhalen als je hem in de auto meeneemt. Alleen de montagebeugel blijft dan aan de fiets zitten.

Ik vraag me wel af of de springer nou zo'n goed hulpmiddel is om je hond het fietsen aan te leren. Doe je het zonder, dan kan je de riem gewoon loslaten als het mis dreigt te gaan. Aan de springer zit ze vast.
Groetjes,
Jolanda en Billy
Afbeelding
Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

Met Dante ben ik begonnen met naast de fiets lopen toen hij ong. anderhalf jaar was. Langzaam begonnen (overigens ook met springer), eerst samen lopen aan de rechterkant van de fiets, toen dat goed ging, met de fiets tussenin lopen. Ging allemaal geweldig tot ik één voet op de trapper zette; toen begon Dante te springen :N: en het scheelde een haar of we lagen samen op de grond :mrgreen: . Ik dacht, ik ga te snel, dus weer oefenen met lopen :roll: . Maar weer toen ik een voet op de trapper zette, hetzelfde verhaal :roll: . Dit hele ritueel heeft zich een paar maal herhaald tot ik het zat was en geheel tegen mijn principes in (altijd positief blijven bij het trainen) hem een enorm grote mond heb gegeven :N: :mrgreen: Dat hielp :roll: . Na een paar trappen steeds gestopt om enorme stukken rodiworst te geven en toen was het probleem over! Tot zijn lich. problemen begonnen, liep hij dagelijks naast de fiets!
Gr. Marijke
Afbeelding
tura
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler
Contacteer:

Ongelezen bericht door tura »

Mijn man ging voor het eerst met Tura fietsen, na 10 minuten kwam hij teruglopen :denken: ik zeg dat is snel :19: Had Tura de voorband lek gebeten :smile: toch heb ik met haar het UV examen gedaan, bij haar was het een kwestie van consequent steeds bestraffen bij het springen, liep met haar met een prikker, want met de slip was ze niet te corrigeren, daarna geen last meer gehad ervan.....
Biet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bull Mastiff, Border Terrier, XHollandse Herder

Ongelezen bericht door Biet »

Een van de eerste keren dat er met Biet gefietst werd, ging mijn vriendin op skates mee. Dat vond ie zo interressant, dat hij daardoor afgeleid werd.
Tegenwoordig waardeert hij het tempo dat er gemaakt word wel.

Wiel
Wiel
NaNzZz

Ongelezen bericht door NaNzZz »

Bekend probleem wat je verteld, hebben we met onze bo ook gehad.
Altijd maar springen en happen zodra ik op de fiets stapte, en het is niet prettig als bo dat doet :jank: kon ik toen wel

we hebben toen de springer geprobeerd....dit was echt voor onze bo totaal geen optie! toen ging ie nog gekker doen, en toen ineens ging dat draaidje van de springer los en stond bo voor de fiets....

ik in mijn gedachte de aanhouder wint....
positief getraind...werkte niet
gemopperd op bo... werkte niet...
eerst wandelen langs de fiets, ja dit ging goed, maar zodra hij zag dat ik op het zadel wilde gaan zitten...hup sprong ie weer hapte weer...

heb het weken gehouden bij alleen wandelen langs de fiets...
langzaam opgebouwd met zitten op de fiets in de tuin, fiets stond dan tegen de muur aan, ik zat erop en had bo aan de riem....en bo moest zitten en werd beloond...
toen langzaam uitgebouwd, heb van die dingen voor op de fiets gehaald voor kinderen die j op de spaken doet...een vlag...allerlei tierelantijne, want bo moest zn aandacht bij mij houden...
wandelen met bo erlangs, ging goed...zitten op de fiets met bo zittend langs me ging goed...
toen uitgebouwd met kleine stukjes fietsen zonder dat bo hapte of sprong! echt hele kleine stukjes;...soms maar een paar meter, want wilde het elke keer positief afsluiten....daarna bo beloond dmv flink met hem spelen...
de kleine stukjes werden langzaam uitgebouwd....tot grotere stukken...ik merk aan bo wanneer hij wil springen of happen dus dan net voor dat moment stopte ik....met in mn hoofd positief afsluiten....

Als je iets positief afsluit is het de dag erna leuk om weer te doen...om niet vervelend te gaan doen...

nu kan bo prima aan de fiets mee! Geen enkele problemen met het lopen aan de fiets met hem...
ik moet zeggen het heeftme heel veel geduld gekost wat ik normaal niet heb, maar bo moest en zou leren meelopen aan de fiets....!
Nu fiets hij een paar keer per week met mn vriend en hij vind het heerlijk!

succes en vooral veel heel veel geduld hebben, de aanhouder wint echt!
NaNzZz

Ongelezen bericht door NaNzZz »

Bekend probleem wat je verteld, hebben we met onze bo ook gehad.
Altijd maar springen en happen zodra ik op de fiets stapte, en het is niet prettig als bo dat doet :jank: kon ik toen wel

we hebben toen de springer geprobeerd....dit was echt voor onze bo totaal geen optie! toen ging ie nog gekker doen, en toen ineens ging dat draaidje van de springer los en stond bo voor de fiets....

ik in mijn gedachte de aanhouder wint....
positief getraind...werkte niet
gemopperd op bo... werkte niet...
eerst wandelen langs de fiets, ja dit ging goed, maar zodra hij zag dat ik op het zadel wilde gaan zitten...hup sprong ie weer hapte weer...

heb het weken gehouden bij alleen wandelen langs de fiets...
langzaam opgebouwd met zitten op de fiets in de tuin, fiets stond dan tegen de muur aan, ik zat erop en had bo aan de riem....en bo moest zitten en werd beloond...
toen langzaam uitgebouwd, heb van die dingen voor op de fiets gehaald voor kinderen die j op de spaken doet...een vlag...allerlei tierelantijne, want bo moest zn aandacht bij mij houden...
wandelen met bo erlangs, ging goed...zitten op de fiets met bo zittend langs me ging goed...
toen uitgebouwd met kleine stukjes fietsen zonder dat bo hapte of sprong! echt hele kleine stukjes;...soms maar een paar meter, want wilde het elke keer positief afsluiten....daarna bo beloond dmv flink met hem spelen...
de kleine stukjes werden langzaam uitgebouwd....tot grotere stukken...ik merk aan bo wanneer hij wil springen of happen dus dan net voor dat moment stopte ik....met in mn hoofd positief afsluiten....

Als je iets positief afsluit is het de dag erna leuk om weer te doen...om niet vervelend te gaan doen...

nu kan bo prima aan de fiets mee! Geen enkele problemen met het lopen aan de fiets met hem...
ik moet zeggen het heeftme heel veel geduld gekost wat ik normaal niet heb, maar bo moest en zou leren meelopen aan de fiets....!
Nu fiets hij een paar keer per week met mn vriend en hij vind het heerlijk!

succes en vooral veel heel veel geduld hebben, de aanhouder wint echt!
lies
Zeer actief

Ongelezen bericht door lies »

ik heb wel eens iemand gezien die had de riem vast via een pvc buis, zodat de hond dus "op afstand" naast de fiets liep, en daardoor ook niet in de buurt van de fiets/berijder kon komen..maar of dit wat voor kaatje zou zijn? :19:
thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Contacteer:

Ongelezen bericht door thom »

Caroline, wat ik zo lees over Kaya en de fiets, dat gaat niet lukken. Een springer kan helpen, maar wat ik zo lees op andere sites, moeten jullie zeker niet zo'n ding aanschaffen...helaas lost het niks op..
Afbeelding
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Soms moeten ze dat echt leren, netjes meelopen aan de fiets.
Wat als je haar toch gewoon een correctie geeft als ze opspringt naar je? met een zware 'Denk er om!!!' erbij?
Of je benen eventjes lichtjes gebruiken om haar tegen te houden?
estelle

Martijn schreef:
Ken schreef:Let wel op dat de hond niet galloppeert maar alleen in draf mee loopt.
Waarom eigenlijk? Dat vraag ik me altijd weer af.
Ik heb altijd begrepen dat draven veel beter is dan galloperen voor de heupen e.d.? dat ze met draven ook langer uithouden?
Hier mogen ze best stukjes galloperen of los mee racen maar als ik een eind ga fietsen dan netjes dravend.
estelle

Martijn schreef:
estelle schreef:Soms moeten ze dat echt leren, netjes meelopen aan de fiets.
Klopt. Naast de fiets is een discipline op zich.
Dapper en Cleo hebben er echt op moeten oefenen.
Nu doen ze het ontzettend netjes.
Wat als je haar toch gewoon een correctie geeft als ze opspringt naar je? met een zware 'Denk er om!!!' erbij?
Een tikje op de kop bij het opspringen helpt volgens mij goed.
Niet hard..gewoon als terechtwijzing.
hihihii ik wilde het niet neerzetten maar idd, tikje op de kop wil wel helpen.
Gewoon klaar met dat gesodemieter!
estelle

Martijn schreef:
estelle schreef:
Martijn schreef:
Ken schreef:Let wel op dat de hond niet galloppeert maar alleen in draf mee loopt.
Waarom eigenlijk? Dat vraag ik me altijd weer af.
Ik heb altijd begrepen dat draven veel beter is dan galloperen voor de heupen e.d.? dat ze met draven ook langer uithouden?
Hier mogen ze best stukjes galloperen of los mee racen maar als ik een eind ga fietsen dan netjes dravend.
Ik doe het allebei. Ze draven of galopperen op commando. In verschillende snelheden. Soms een stukje gestrekte draf of een eindje verzamelde galop. En ja, zelfs een parcoursje springen op de skatebaan met bochtenwerk en galopwisselingen. Hahaha!

Ik begrijp alleen nooit waarom galopperen naast de fiets slecht is voor de heupen en los galopperen niet.

Dat ze draven langer volhouden is inderdaad logisch maar het gaat mij gewoon om het bewegen. Ik ga sowieso niet voor de maximale duur.
Ik heb dat Hera en Chello ook geleerd dat ze op commando over kunnen gaan in galop of draven. Ook kent Hera 'links!!' en 'rechts!!!' en 'normaal rustig, normaal!!' (als ze dr aandacht bij me moet houden ivm passeren van een hond o.i.d.) ohja en 'ho ho' = stil gaan staan bij bijv. een stoplicht. haha

Eigenlijk fiets ik niet meer zoveel omdat je hier dan gelijk 3 uur onderweg bent.
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

estelle schreef:
Martijn schreef:
estelle schreef:Soms moeten ze dat echt leren, netjes meelopen aan de fiets.
Klopt. Naast de fiets is een discipline op zich.
Dapper en Cleo hebben er echt op moeten oefenen.
Nu doen ze het ontzettend netjes.
Een tikje op de kop bij het opspringen helpt volgens mij goed.
Niet hard..gewoon als terechtwijzing.
hihihii ik wilde het niet neerzetten maar idd, tikje op de kop wil wel helpen.
Gewoon klaar met dat gesodemieter!
Ze wordt best flink gecorrigeerd door mij of Pieter en hoe gevoelig ze normaal gesproken ook is voor correcties, het maakt haar nu geen moer uit :19:
Het lijkt serieus alsof ze op een pakwerker afgaat: compleet door het dolle en vol bijtend in de arm. Het slaat echt nergens op, want als er fietsers voorbij rijden, reageert ze echt nooit.

Tot nu toe dus nog geen goed resultaat helaas.
Morgen gaan we het proberen met dan maar een slipketting, eens kijken of ze op deze correcties wel reageert.

Iemand anders had nog het idee om twee fietsen te nemen, Kaya aan twee riemen en tussen ons in. Maar ik vrees dat dit een ziekenhuisopname voor ons gaat worden :N: :smile:

Ik kan haar ook niet belonen voor één meter goed meelopen, want ze begint direct met het gespring en gehap zodra één van ons ook maar op de fiets gaat zitten.
Meewandelen als wij ook wandelen naast de fiets, is geen probleem.

Nou ja, morgen weer een poging :N:
Afbeelding
A good dog never dies...

jenny*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cockertje
Contacteer:

Ongelezen bericht door jenny* »

Stang schreef:
kan pieter er geen filmpje van maken?

:mrgreen:
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

jenny* schreef:
Stang schreef:
kan pieter er geen filmpje van maken?

:mrgreen:
Nee, hahahahaha :pffff: :mrgreen:
We zijn ook met z'n tweeën ermee bezig (één naast of op de fiets en één die Kaya in bedwang probeert te houden :N: )
Afbeelding
A good dog never dies...

Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Martijn schreef:
Stang schreef: We zijn ook met z'n tweeën ermee bezig (één naast of op de fiets en één die Kaya in bedwang probeert te houden :N: )
Dat lijkt me geen goede aanpak om rust in te brengen.
Maar hoe dan wel? :denken:

Pieter is ook alleen geweest, maar dat gaat dus echt niet: fietsen en Kaya onder bedwang houden.
Ze springt non-stop en bijt vol in zijn mouw. Alleen op de fiets kan je haar totaal niet corrigeren.
We hebben haar ook losgelaten om te kijken of het dan wel lukt, dus totaal geen druk, maar gewoon laten rennen. Nou vergeet het maar: nog erger :N:
Afbeelding
A good dog never dies...

Plaats reactie

Terug naar “Alle andere sporten”