Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

verantwoordelijke fokkers....

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Tony
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mastín Español, Roemeense erfhond en Griekse heks, rest wijzigt nogal eens ivm opvang.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Tony »

Ik ben niet voor verplicht castreren en of steriliseren maar in kan me in sommige gevallen ,en niet van fokkers maar bijv. stichtingen ,wel voorstellen dat ze die eis stellen omdat het onmogelijk is al die honden te blijven volgen.
Wat het een met het ander te maken heeft ontgaat mij hier een beetje ?
Buiten dat, waarom steriliseren/castreren die stichtingen (en in steeds grotere mate handelaren onder het mom van stichting) dan niet vóór ze de dieren herplaatsen :denken: (Snap het wel, daar zijn weer kosten aan verbonden!) Begrijp mij niet verkeerd, ik wil dus ook niet alle 'stichtingen' over één kam scheren, maar het is wel langzaam ook al een 'hype' aan het worden !
"It takes nothing away from a human to be kind to an animal"
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

malinois schreef:
tineke schreef:
malinois schreef: beveelt aan de pupkopers hun huisdieren te castreren/steriliceren.

dit slaat helemaal kant nog wal maar dat was dus al duidelijk, voor mij geen gesnij in een gezond dier en al helemaal niet dat een fokker dat wel even zou bevelen.
Voor mij geen teletac om bij een gezonde hond die je niet zo snel kunt laten doen wat jij wilt. :roll:
Een pup bij mij uit de opvang zou nooit naar iemand gaan waarvan ik wist dat die dat deed.
Op zich kan ik een groot gedeelte met je meegaan over het snijden in een gezonde hond maar voor mijn gevoel staat dus wel haaks op het omhangen van een teletac bij je hond met geen ander doel dan je sport bedrijven.
Beide worden gedaan voor jezelf en niet voor de hond.
Medische gronden voor castratie/sterilisatie uitgesloten natuurlijk net als het gebruik van een teletac voor andere doeleinden zoals bijv. het jagen van vee of zoiets :wink:

Ik ben niet voor verplicht castreren en of steriliseren maar in kan me in sommige gevallen ,en niet van fokkers maar bijv. stichtingen ,wel voorstellen dat ze die eis stellen omdat het onmogelijk is al die honden te blijven volgen.
Een stichting als Paws bijv.,die toch zeer goed bekend staat,heeft deze eis.
Micron zou dus ook eigenlijk gecastereerd moeten worden maar aangezien hij maar 1 balletje heeft hoefde dit na overleg met de stichting niet omdat de operatie meer na als voordelen zou kunnen opleveren.
ben ik het niet met je eens, ja dat stichtingen castreren prima, maar dat zijn toch geen zorgvuldig gefokte rashonden?
Als fokker mag je toch trots zijn dat mensen met jouw honden gaan fokken? Als er al een fokuitsluitende reden zichtbaar is dan zou je dat nog schriftelijk kunnen laten ondertekenen dat er met die hond niet gefokt mag worden maar zelfs daarbij zou ik absoluut geen castratie aanbevelen.
Castratie heeft impact op de hele hormoonhuishouding van de hond.

Een TT vind ik niet dat je die er mee kan vergelijken... Ik snij niet in de hond met als doel z'n hele hormoonhuishouding door elkaar te gooien.
Een TT zal ik ook absoluut niet snel gebruiken, alleen als laatste middel.
En dan nog heeft de TT diverse standen, je kunt een hond er ook door prikkelen een onaangenaam gevoel geven is iets anders dan hem onder 220 te zetten :roll: Daarnaast heeft een TT geen invloed op de hormoonhuishouding.
Als een hond dusdanig hoog in z'n driften zit dat ie niet meer bereikbaar is heb je soms niet anders, ruilen of iets dergelijks is geen optie en dit zijn zeker niet altijd honden die alleen maar opgehitst zijn en gek gemaakt. Ik kan daar zeker over meepraten.

Ook de tt wordt ingezet omdat jij dat wil niet omdat de hond erom vraagt net als met een castratie dus voor mensen hun gemak dat was mijn vergelijk.
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Tony schreef:
Buiten dat, waarom steriliseren/castreren die stichtingen (en in steeds grotere mate handelaren onder het mom van stichting) dan niet vóór ze de dieren herplaatsen :denken: (Snap het wel, daar zijn weer kosten aan verbonden!) Begrijp mij niet verkeerd, ik wil dus ook niet alle 'stichtingen' over één kam scheren, maar het is wel langzaam ook al een 'hype' aan het worden !
Omdat sommige honden nog niet de leeftijd daar voor hebben Micron was drie maanden toen hij hier kwam om maar eens wat te noemen.
Tony
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mastín Español, Roemeense erfhond en Griekse heks, rest wijzigt nogal eens ivm opvang.

Ongelezen bericht door Tony »

tineke schreef:
Tony schreef:
Omdat sommige honden nog niet de leeftijd daar voor hebben Micron was drie maanden toen hij hier kwam om maar eens wat te noemen.
Goh.... mag dat dan niet vanaf die leeftijd :19:
Maar goed, wat dan met die tientallen oudere honden !
"It takes nothing away from a human to be kind to an animal"
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

tineke schreef:
malinois schreef:
tineke schreef:
malinois schreef: beveelt aan de pupkopers hun huisdieren te castreren/steriliceren.

dit slaat helemaal kant nog wal maar dat was dus al duidelijk, voor mij geen gesnij in een gezond dier en al helemaal niet dat een fokker dat wel even zou bevelen.
Voor mij geen teletac om bij een gezonde hond die je niet zo snel kunt laten doen wat jij wilt. :roll:
Een pup bij mij uit de opvang zou nooit naar iemand gaan waarvan ik wist dat die dat deed.
Op zich kan ik een groot gedeelte met je meegaan over het snijden in een gezonde hond maar voor mijn gevoel staat dus wel haaks op het omhangen van een teletac bij je hond met geen ander doel dan je sport bedrijven.
Beide worden gedaan voor jezelf en niet voor de hond.
Medische gronden voor castratie/sterilisatie uitgesloten natuurlijk net als het gebruik van een teletac voor andere doeleinden zoals bijv. het jagen van vee of zoiets :wink:

Een stichting als Paws bijv.,die toch zeer goed bekend staat,heeft deze eis.
Micron zou dus ook eigenlijk gecastereerd moeten worden maar aangezien hij maar 1 balletje heeft hoefde dit na overleg met de stichting niet omdat de operatie meer na als voordelen zou kunnen opleveren.
ben ik het niet met je eens, ja dat stichtingen castreren prima, maar dat zijn toch geen zorgvuldig gefokte rashonden?
Als fokker mag je toch trots zijn dat mensen met jouw honden gaan fokken? Als er al een fokuitsluitende reden zichtbaar is dan zou je dat nog schriftelijk kunnen laten ondertekenen dat er met die hond niet gefokt mag worden maar zelfs daarbij zou ik absoluut geen castratie aanbevelen.
Castratie heeft impact op de hele hormoonhuishouding van de hond.

Een TT vind ik niet dat je die er mee kan vergelijken... Ik snij niet in de hond met als doel z'n hele hormoonhuishouding door elkaar te gooien.
Een TT zal ik ook absoluut niet snel gebruiken, alleen als laatste middel.
En dan nog heeft de TT diverse standen, je kunt een hond er ook door prikkelen een onaangenaam gevoel geven is iets anders dan hem onder 220 te zetten :roll: Daarnaast heeft een TT geen invloed op de hormoonhuishouding.
Als een hond dusdanig hoog in z'n driften zit dat ie niet meer bereikbaar is heb je soms niet anders, ruilen of iets dergelijks is geen optie en dit zijn zeker niet altijd honden die alleen maar opgehitst zijn en gek gemaakt. Ik kan daar zeker over meepraten.

Ook de tt wordt ingezet omdat jij dat wil niet omdat de hond erom vraagt net als met een castratie dus voor mensen hun gemak dat was mijn vergelijk.
dat klopt maar verder is het appels met peren vergelijken... het heeft een totaal andere impact op de hond. Natuurlijk wel bij verantwoord en normaal gebruik.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
jsmn
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door jsmn »

Tony schreef:
Buiten dat, waarom steriliseren/castreren die stichtingen (en in steeds grotere mate handelaren onder het mom van stichting) dan niet vóór ze de dieren herplaatsen :denken: (Snap het wel, daar zijn weer kosten aan verbonden!)
ik heb eens bij een asiel gevraagd waarom honden niet door hen worden gesteriliseerd en gecastreerd, zoals ze met katten wel doen. de kosten waren één argument. een ander is dat het voorplanten met honden veel beter in de hand hebt dan met katten. katten lopen immers vaak los buiten, alleen.

toen ik een hond van een stichting kreeg, moest ik een verklaring tekenen dat ik niet met hem zou gaan fokken. ik was niet verplicht om hem te laten castreren.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”