Martijn schreef:Essy schreef:
Ik kende je niet meer terug in dat bericht Marc, vandaar mijn vraag.
En ik zou me voordat ik een nest ging fokken eens heel serieus afvragen hoe je zou reageren als je nest helemaal niet het topnest zou worden dat je voor ogen hebt.
Nu je mij er toch bij gaat slepen geef ik ook maar meteen even antwoord.
Niet dat het je ook maar iets aangaat.
De pup die wij krijgen heeft een pracht van een afstamming en als ze die belofte waarmaakt dan zou ze eventueel een nestje kunnen krijgen.
Als het een mafkees met een foute vacht wordt en ze ook niet kan werken dan hebben we er een gezellige huishond aan.
Zo is het net zo met haar nestje. We proberen alles te doen om het goed te doen maar als het tegenvalt dan valt het lekker tegen maar de pups zijn goed zoals ze zijn.
Ik had uit andere topics anders begrepen dat er een teefje zou komen waarvan het als alles goed ging de bedoeling zou zijn dat er een nestje zou komen.
En als Marc dan schrijft: "Ik geef die porsches onder de honden liever aan een ervaren porsche-liefhebber puur en alleen omdat ik ze ook voor hen zou fokken.
Een leek heeft niets te schaften met een kampioenshond uit de beste lijnen, daar zijn andere liefhebbers voor. Ze kunnen zoveel plannen hebben maar weten in de praktijk niets. Moet die superhond dan alles ontnomen worden omdat ze daar achteraf toch geen intresse in hebben?
Er zijn zat leuke honden die prima geschikt zijn als eerste hond. "
Dan zal het wel aan mij liggen maar dan veronderstel ik dat hij het over de pups heeft die hij ooit wil fokken. En dan vind ik dat nogal een uitspraak.
Ik had ook niet op gele pups gerekend,
Het is je anders wel van te voren verteld.
Nee het is na de dekking gesuggereerd door enkele ervaren fokkers waarvan een aantal inmiddels ook gele pups in hun nest hebben gehad.
Zelfs de meest gebruikte dekreu in Europa heeft vorige maand een nest met geel erin gegeven. Ongetwijfeld tot grote schrik van een aantal mensen.
maar geen haar op mijn hoofd die eraan zou denken om die dan maar uit het nest te laten 'verdwijnen' (ik suggereer hier overigens niets mee) zodat de rest bij serieuze kandidaten terecht zou komen.
Wat heeft de kleur nou weer te maken met of je er wel of geen goede baas voor kunt vinden?
Misschien als ik me, zoals jij deed, ongewoon druk ging maken over hoeveel ik voor de pups krijg dat het dan moeilijker zou worden maar het ras waar wij ons nu mee gaan bemoeien heeft niet dat opgefokte gedoe over geld. Of je nu een droom van een pup uit kampioenen koopt of een middenmoter..de prijs is ongeveer gelijk.
Wat heeft geld hier in godsnaam mee te maken. Het gaat erom dat mensen die serieuze kenners van het ras zijn en meer dan een leuke huishond willen, zullen afhaken als er iets in je nest zit dat niet zo handig is voor eventuele verdere plannen die ze met de door jou gefokte hond hebben. Er kan altijd iets in je nest zitten wat je niet verwacht. Je kent het woord 'recessief' toch ook? Voor het zelfde geld heb je een knikstaart of een open gehemelte in je nest.
En als je enkel die kenners als baasjes wil, zoals ik uit Marc's woorden opmaak, heb je wel een probleem.
Mijn nest was dus wel gelijk ongeschikt voor pupkopers zoals jij die later wil hebben.
Wij willen pupkopers die niet afhaken omdat een hond hebben iets anders is dan een hond willen.
Natuurlijk weten we niet alles. Verre van. Maar dezelfde dag al een pup terug krijgen gaat bij ons niet gebeuren.
Dus als je het niet heel erg vind leg ik je zogenaamde ervaren fokkersraad naast me neer.
Ik ben blij dat je dit voorbeeld noemt. Want laat nou net het hondje dat de pup niet accepteerde, voorheen probleemloos hebben samengeleefd met een volwassen dog. En laat dat hondje dat mijn pup niet accepteerde nou een week later dood in de tuin liggen. Niemand had dat voorzien. Net zomin als jij alles kunt voorzien.
Het gaat niet altijd zoals je plant en voor ogen hebt Marc.
Pupkopers vinden wel.Sommige mensen zorgen namelijk voor de plaatsen voor ze gaan fokken, essy.
Niet iedereen doet het zoals jij, essy.
Nee ik had niet voor alle 10 mijn pups van te voren een plaats gevonden. Dat krijgen veel gerespecteerde doggenfokkers die al jarenlang fokken niet eens meer voor elkaar. Overigens zit er geen enkele pup van mij op een plek die ik niet ook had gekozen als ik ze wel allemaal van te voren had geplaatst.
En Joep was mijn (onze) allereerste hond. En inderdaad een raspup van 8 weken. Heel bewust gekozen door twee mensen die zich redelijk in het ras verdiept hadden. En dat is ook prima gegaan.
Niemand zegt dat het niet goed kan gaan.
Marc zegt, en ik ben het daarmee eens, dat je minder kans op toestanden hebt bij mensen die al een gelukkige, gezonde hond opgevoed hebben.
Liefst van hetzelfde of een vergelijkbaar ras want dan weten ze waar ze aan beginnen.
Ik heb maar een nest gefokt, en de enige pup waar het niet goed ging, was juist bij mensen die al probleemloos een dog hadden gehad.
Wij gaan, als er uberhaupt een nest komt want dat is nog laaaaaaaaaaang niet zeker (onze eigen pup moet nota bene nog verwekt worden) uitgebreid zorg in steken in de plaatsing van de pups.
Geen half werk en geen onnodige risico's.
Toch een tikkie andere koek dan pups aan pubers verkopen of dezelcfde dag nog terugkrijgen.
Als je daarmee wil suggeren dat ik half werk heb gedaan en onnodige risico's heb genomen dan kan ik je vertellen dat dat niet het geval is.
En mensen die je 3 maanden later vertellen dat ze gaan scheiden (dat had ik, maar de hond blijft wel) heb je ook niet in de hand. Ook niet mensen die later toch ineens allebei moeten gaan werken. Dan kun je beter hebben dat ze een goede opvang voor de hond hebben en er verder veel tijd an besteden dan dat het later verandert en die hond ineens niet meer in het plaatje past.
Er is niemand die zegt dat er niets anders kan lopen dan gepland.
Maar dat is dan toch geen reden om dan maar helemaal niet meer je best te doen dat soort dingen te voorkomen?
Ik vind er nogal een verschil zitten tussen wat Marc ambieert en gewoon een fijn gezin voor een pup zoeken. Vandaar mijn opmerking dat je van te voren wel vanalles kunt eisen van je pupkoper maar dat je nog helemaal niet weet wat voor pups je op de wereld gaat zetten.
Het is helemaal geen kwestie van "beter opvang dan goede kopers uitzoeken".
Hoeveel nestjes heb jij trouwens helemaal gefokt om dit soort quasi ervaren advies te spuien? Eén toch?
Ik heb het over mijn ervaringen met dit nest. Verder heb je hier vaak genoeg op dit forum kunnen lezen hoe het zelfs bij de beste fokkers mis kan gaan.
Verder zou ik het op prijs stellen als er niet gespeculeerd wordt over wat voor pups we gaan fokken. De moeder is nog niet eens geboren. Dat wordt ze misschien zelfs niet eens.
Geloof me, er komt nog meer dan voldoende tijd waarin jij je eigen fouten op ons kan projecteren.

Maar laten we dat korter vantevoren doen.