Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Pupkopers die pup heel anders opvoeden dan jij leuk vind

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

estelle schreef:nou weet ik niet.
Waarom vind je een hond eng die gewoon bij de voordeur komt staan om te kijken wie er binnen komt?
Als een hond nou gaat staan grommen, tannden bloot e.d. vind k het iets anders, terecht dat je de betreffende hond dan eng vindt.
Ik denk dat ik de ouders van Wuilus ook eng had gevonden. Maakt mij dat een slechte baas voor de hond die ik 14 jaar gehad heb? Mensen mogen blij zijn als ik hun pup koop gezien ik nooit op zal geven en nooit een hond weg doe. Lekker verhaal als je je hond hoger inschat met het maken van de keuzes dan jezelf :eek:
Ik vond Dapper ook eng in het begin vanwege zijn grote indringende ogen en Martijn vond Wuilus ook niet echt helemaal relaxed de eerste keer. Niks mis mee want nu slaapt Dapper in mijn bed en Wuilus had Martijn ook zo overgehaald later. :19:
Afbeelding
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

MARC_S schreef:
estelle schreef:nou weet ik niet.
Waarom vind je een hond eng die gewoon bij de voordeur komt staan om te kijken wie er binnen komt?
Als een hond nou gaat staan grommen, tannden bloot e.d. vind k het iets anders, terecht dat je de betreffende hond dan eng vindt.
Ik denk dat ik de ouders van Wuilus ook eng had gevonden. Maakt mij dat een slechte baas voor de hond die ik 14 jaar gehad heb? Mensen mogen blij zijn als ik hun pup koop gezien ik nooit op zal geven en nooit een hond weg doe. Lekker verhaal als je je hond hoger inschat met het maken van de keuzes dan jezelf :eek:
Ik vond Dapper ook eng in het begin vanwege zijn grote indringende ogen en Martijn vond Wuilus ook niet echt helemaal relaxed de eerste keer. Niks mis mee want nu slaapt Dapper in mijn bed en Wuilus had Martijn ook zo overgehaald later. :19:
Wuilus was toch ook geen gezellig typje?
Hoezo had je de ouders van wuilus eng gevonden?

Het zal wel aan mij liggen maar ikben niet zo snel bang voor een hond.
Ik heb geloof ik nu 1x meegemaakt dat ik hem wel even kneep.
We gingen voor een intake gesprek bij mensen langs met een enorme rottweiler reu. Bij binnenkomst liep die hond alleens maar te grommen, om ons heen te draaien, ons te blokkeren e.d.
Eenmaal op de bank, bleef die maar strak aankijken, voor ons zitten tegen onze knieen aan en maar grommen en afentoe ineens zo'n zware blaf .... nou dat vond ik dus echt niet prettig en hebben toen ook gevraagd of ze de hond even bij hun konden houden omdat we echt het idee hadden dat hij zou kunnen bijten.
Hij is overiges ook gewoon mee gegaan met de uitlaatservice en het bleek dus een schat van een hond te zijn.

Ik ga er denk ik ook vanuit dat als ik ergens pups ga kijken ze geen honden hebben rondlopen die mij eventueel zouden kunnen bijten o.i.d. ik neem aan dat je, mocht je zo'n hond hebben, deze even weg legt.
Essy

Ongelezen bericht door Essy »

MARC_S schreef:
Essy schreef:Dus jij weet nu al dat de pup die je nog niet eens hebt, later de porches onder de honden gaat produceren :smile:

Je kan beter hopen dat je een gezond nest krijgt en liefhebbende baasjes.
En niet iemand die een toekomstige kampioen bij je komt kopen die hem/haar niet meer interessant vindt als de pup zich niet ontwikkelt tot de hond die ze voor ogen hadden.
Sorry? :denken: Er wordt gevraagd WAT ALS je een nest pups had? :19:

Dan geef ik antwoord vanuit de gedachte dat ik dan een nest heb gefokt en aangezien ik alleen een nest met een hond zou fokken die goed was meende ik dat op deze manier te kunnen uitleggen.
Als je namelijk een goede hond gebruikt om mee te fokken vind je ook echte rasliefhebbers die een pup willen van een tweetal goede honden uit dat ras.

En als ik al ooit een nest honden zou hebben dan kan je er gewoon op rekenen dat ik die goed plaats. Wat een aannames als je antwoord op basis van wat als.......... :roll:
Nou je ging er volgens mij ook maar gelijk dat je een nest met superhonden had om te plaatsen.
Twee goede honden wil nog lang niet zeggen dat er niks mis kan zijn met je nest. En dan zou je sowieso al je eisen moeten bijstellen.
Als jij een nest fokt waar een erfelijk gebrek zich zou uiten, dan haken de mensen die een tophond willen al af. Daar kun je nl. niet mee fokken of misschien niet sporten later en dan heeft showen ook al niet meer veel zin.
Daarnaast loop je door dat soort baasjes te willen voor je pups ook serieus het risico dat als de hond niet de tophond wordt die jij hoopt, ze hem niet meer hoeven, of dat ze later weer bij je op de stoep staan omdat jij ze iets anders had beloofd.
Essy

malinois schreef:
Essy schreef:
MARC_S schreef:
estelle schreef:Ik vind het ook maar raar hoor Marc dat iemand die geen honden heeft gehad geen hond bij je krijgt.
Zoals Karen ook al zei, iedereen moet toch eens aan zijn eerste hond beginnen? Van jou moeten ze dan dus eerst maar een herplaatser ergens vandaan halen of een pup halen bij een fokker die er geen moeite mee heeft??

Ik geef wel gelijk toe dat ik bij het nemen van Chello vrijwel nog niks wist van honden ,nouja niks... in ieder geval niet wat ik nu allemaal weet.
Maar daarom heeft Chello het niet slecht gehad of is hij slecht behandeld ofzo.
Dat zeg ik ook helemaal niet :wink: Ik heb met mijn eerste hond ook extreem veel tijd en moeite geinvesteerd.

Maar het zijn mijn pups en waarom moet ik op basis van succesverhalen genoegen nemen met minder? Niet altijd minder maar het aantal rashonden van 11 maanden op marktplaats zegt mij ook echt wel wat. Ik doe aan statistieken en logisch denken daarin, niet aan medeleven of rekening houden met de kans dat het wel goed gaat. :19:

Waarom moet je eerste hond perse een hond zijn uit kampioenen die extreem zorgvuldig gefokt zijn? Waarom moet het perse een rasdier van 8 weken zijn? Ik geef die porsches onder de honden liever aan een ervaren porsche-liefhebber puur en alleen omdat ik ze ook voor hen zou fokken.

Een leek heeft niets te schaften met een kampioenshond uit de beste lijnen, daar zijn andere liefhebbers voor. Ze kunnen zoveel plannen hebben maar weten in de praktijk niets. Moet die superhond dan alles ontnomen worden omdat ze daar achteraf toch geen intresse in hebben?

Er zijn zat leuke honden die prima geschikt zijn als eerste hond. :ok:
Dus jij weet nu al dat de pup die je nog niet eens hebt, later de porches onder de honden gaat produceren :smile:

En niet iemand die een toekomstige kampioen bij je komt kopen die hem/haar niet meer interessant vindt als de pup zich niet ontwikkelt tot de hond die ze voor ogen hadden.
dat is bij jouw ras misschien het geval, ik heb niks aan een onervaren meisje die een mechel uit werklijnen neemt en die na 10 maanden in het asiel zit te verrotten omdat hij 'toch niet zo makkelijk is' :roll: Daarom zijn mijn honden alleen naar mensen gegaan die ervaring in de sport/werk hebben en niet alleen naar een liefhebbend huisgezinnetje.
Nee dat begrijp ik. Maar een rustige evenwichtige doggenpup plaatsen in een gezin waar alle gezinsleden er achterstaan vind ik prima kunnen.
En ook al is dat meisje 18, ze is er serieus mee aan de slag gegaan en het gaat prima. En er is altijd nog de rest van het gezin waar hij kan blijven mocht het niet gaan.

Maar dan nog. Als je een werkmechel aan iemand zou verkopen die een super werkhond zoekt, ben je dan niet bang dat hij afgedankt wordt als hij iets zou gaan mankeren?
Essy

MARC_S schreef:
Marion. schreef:
Essy schreef:Ben jij touwens echt Marc? of ben je Martijn? :denken:
Maakt de laatste tijd niet echt meer uit, geloof ik :19:
Begin je weer, ik weet nu toevallig dat ik 100% aardig tegen je ben geweest dus de laatste tijd. Het ligt toch echt aan jou hoe mensen je zien :wink: Je kan het dus ook gewoon leuk houden. :ok:

Ik vind het nl niet zo leuk dat je me (uit het niets :19: ) uitmaakt voor iemand die geen eigen mening meer zou hebben. Dat is beledigend en ik vraag me dus ook oprecht af waarom je dat nu weer zegt?

Mocht je het echt leuk vinden om steeds weer conflicten met me uit te lokken doe het dan rechtlijnig en ga niet tussendoor aardig en normaal doen. Dan weet ik waar ik aan toe ben en dan kan ik er gewoon non-stop vanuit gaan dat je een vervelend en naar mens bent. Ik ben nl niet zo haatdragend en denk iedere keer tussen dit soort opmerkingen door dat je toch best aardig en leuk bent. Omdat je met dit soort opmerkingen mij steeds weer op mijn bek laat gaan na een tijdje gezellig doen begin ik daarin te veranderen. Dat laat ik niet toe aangezien mijn over dingen heenstappen in mijn ogen een goede eigenschap is. :ok:

En misschien een tip dan, er staat een naam bij ieder bericht dames :roll:
Ik kende je niet meer terug in dat bericht Marc, vandaar mijn vraag.
En ik zou me voordat ik een nest ging fokken eens heel serieus afvragen hoe je zou reageren als je nest helemaal niet het topnest zou worden dat je voor ogen hebt.
Ik had ook niet op gele pups gerekend, maar geen haar op mijn hoofd die eraan zou denken om die dan maar uit het nest te laten 'verdwijnen' (ik suggereer hier overigens niets mee) zodat de rest bij serieuze kandidaten terecht zou komen. Mijn nest was dus wel gelijk ongeschikt voor pupkopers zoals jij die later wil hebben.
Het gaat niet altijd zoals je plant en voor ogen hebt Marc.

En Joep was mijn (onze) allereerste hond. En inderdaad een raspup van 8 weken. Heel bewust gekozen door twee mensen die zich redelijk in het ras verdiept hadden. En dat is ook prima gegaan.
En mensen die je 3 maanden later vertellen dat ze gaan scheiden (dat had ik, maar de hond blijft wel) heb je ook niet in de hand. Ook niet mensen die later toch ineens allebei moeten gaan werken. Dan kun je beter hebben dat ze een goede opvang voor de hond hebben en er verder veel tijd an besteden dan dat het later verandert en die hond ineens niet meer in het plaatje past.
Joy C
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Joy C »

Niet dat ik het altijd met Marc eens ben hoor, maar waar lees jij dat hij fokken met de toekomstige pup serieus overweegt? Het ging hier toch om een stelling? :denken:
Groetjes Joyce
† Nick 16.08.1999 - 22.01.2009
† Terry 16.07.1998 - 09.01.2012
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Martijn schreef:
Verder zou ik het op prijs stellen als er niet gespeculeerd wordt over wat voor pups we gaan fokken. De moeder is nog niet eens geboren. Dat wordt ze misschien zelfs niet eens.
Hee, niet gaan doemdenken hoor! :neenee:

Om op het onderwerp terug te komen, ik denk op zich dat je een hoop zaken wel kunt ondervangen door goed te selecteren op je pupkopers. Maar je kunt je natuurlijk vergissen in iemand, je hebt nou eenmaal mensen die zich enorm goed voor kunnen doen en waar achteraf van blijkt dat ze toch anders zijn dan je gedacht had. Tenminste, ik heb niet zodanig veel mensenkennis dat dit me in mijn leven nog nooit is gebeurd, dus ik kan me voorstellen dat dit bij pupkopers ook zo kan zijn.

Verder kun je niet van tevoren inschatten of de huiselijke situatie van een potentiële pupkoper gaat veranderen. Ze kunnen nog zo zeggen dat er een stabiele gezinssituatie heerst, maar ik heb zelf toch al meegemaakt dat er een relatie stukliep bij mensen waar ik een pup geplaatst had. Deze pup heeft ook duidelijk te lijden gehad van de spanningen in het huis. Uiteindelijk is dat wel weer goed gekomen, maar dit was iets wat ik niet had kunnen voorzien lijkt mij.

Ik heb er trouwens best moeite mee gehad, zeker bij het eerste nest, dat mensen inderdaad dingen anders deden dan dat ik ze had geadviseerd. Maar als je de pups overdraagt aan de nieuwe eigenaar, draag je toch ook de verantwoordelijkheid over, en zal je als fokker afstand moeten gaan nemen. Het is niet meer jouw pup, maar die van de nieuwe eigenaar, en je zal erop moeten vertrouwen dat de mensen het naar eer en geweten over zullen nemen, en in het belang van de hond zullen handelen. Ik vond dat losalten erg moeilijk moet ik eerlijk bekennen. Maar als je als pupkoper steeds geconfronteerd wordt met een fokker die zich overal mee bemoeit ben je ook niet echt blij denk ik en voel je je niet erg serieus genomen, dus dat is ook niet de bedoeling.
Ik hoop altijd dat de pupeigenaren in ieder geval als er problemen dreigen te ontstaan zo snel mogelijk contact met mij als fokker opnemen, zodat we samen naar een oplossing voor die problemen kunnen zoeken.
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Martijn schreef: De aandacht is nu eerst op nozem en haar bazin die hele bijzondere prestaties neerzetten.
Nounou Martijn, dat valt ook reuze mee hoor! :wink:
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Martijn schreef:
LongFields schreef:
Martijn schreef:
Verder zou ik het op prijs stellen als er niet gespeculeerd wordt over wat voor pups we gaan fokken. De moeder is nog niet eens geboren. Dat wordt ze misschien zelfs niet eens.
Hee, niet gaan doemdenken hoor! :neenee:
Ik denk niet doem. Ik vind het alleen raar om te gaan praten over pups die nog twee generaties verderop zijn. Daar wil ik helemaal niets over kwijt. Veel te vroeg en te ver weg.
Ik wil eerst een pup en daar dan eerst jaren over praten. Hoe ze is. Wat ze doet. Ik wil dat niet overslaan en nu al over een nest praten. Misschien komt dat er wel helemaal nooit.
Ik doelde alleen op het nu vetgedrukte stukje tekst van jou.
Dat je nu nog niet wil praten over pups die nog twee generaties weg zijn kan ik me voorstellen.
Van mij mag je (als het gaat lukken allemaal natuurlijk. O, nu denk ik ook doem! :smile: ) gerust jaren over je pup en hond praten, graag zelfs. Dat soort verhalen hoor ik namelijk erg graag van de mensen die bij mij een pup vandaan hebben. :wink:
Pepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Europese korthaar

Ongelezen bericht door Pepie »

De pup die jij hoopt te krijgen.is die van hetzelfde ras als de honden die jij al heb?Of begin je aan een totaal nieuw ras?
Afbeelding
Joy C
Zeer actief

Ongelezen bericht door Joy C »

Martijn schreef:
Joy C schreef:Niet dat ik het altijd met Marc eens ben hoor, maar waar lees jij dat hij fokken met de toekomstige pup serieus overweegt? Het ging hier toch om een stelling? :denken:
We overwegen fokken als als als als....en dan misschien.

We zijn op dit moment in afwachting van de dekking waaruit onze pup moet komen. Dat nest komt over een aantal jaaaaaren mits er een boel hindernissen succesvol genomen worden.

Totale onzin om nu al over dat nest te gaan zitten wauwelen.
De aandacht is nu eerst op nozem en haar bazin die hele bijzondere prestaties neerzetten.
dat zeg ik, het gaat om de stelling. :mrgreen:
Groetjes Joyce
† Nick 16.08.1999 - 22.01.2009
† Terry 16.07.1998 - 09.01.2012
Afbeelding
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Essy schreef: Als jij een nest fokt waar een erfelijk gebrek zich zou uiten, dan haken de mensen die een tophond willen al af. Daar kun je nl. niet mee fokken of misschien niet sporten later en dan heeft showen ook al niet meer veel zin.
Zulke mensen zouden bij mij nooit een pup meekrijgen :neenee: :neenee: Zodra ze beginnen te zeuren over vlekkenpatroon, zo van ik wil wel persé die met die mantel en niet die met wat veel wit, dan mochten ze alweer gaan. Natuurlijk vind je het leuk als een door jouw gefokte hond aardig is opgedroogd en dat de mensen er eens een showtje mee lopen en een nest fokken op den duur, maar als dat gelijk al de insteek is, vind ik dat geen goed adres voor mijn pups.

Ze kunnen wensen hebben, maar moeten zich wel goed realiseren dat in het leven niets zeker is en net zo veel van de hond houden al kunnen ze er niet mee showen of sporten.

Anne
Pepie
Zeer actief

starfleet schreef:
Essy schreef: Als jij een nest fokt waar een erfelijk gebrek zich zou uiten, dan haken de mensen die een tophond willen al af. Daar kun je nl. niet mee fokken of misschien niet sporten later en dan heeft showen ook al niet meer veel zin.
Zulke mensen zouden bij mij nooit een pup meekrijgen :neenee: :neenee: Zodra ze beginnen te zeuren over vlekkenpatroon, zo van ik wil wel persé die met die mantel en niet die met wat veel wit, dan mochten ze alweer gaan. Natuurlijk vind je het leuk als een door jouw gefokte hond aardig is opgedroogd en dat de mensen er eens een showtje mee lopen en een nest fokken op den duur, maar als dat gelijk al de insteek is, vind ik dat geen goed adres voor mijn pups.

Anne
Zulke mensen willen zo pup ook niet meekrijgen :wink: Mijn pup zijn gebit is niet goed. niks mis mee voor mij want hij kan toch eten? maar ongeschikt voor de show.goed genoeg voor mij :cheer:
Afbeelding
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

pepie schreef:
starfleet schreef:

Anne
Zulke mensen willen zo pup ook niet meekrijgen :wink: Mijn pup zijn gebit is niet goed. niks mis mee voor mij want hij kan toch eten? maar ongeschikt voor de show.goed genoeg voor mij :cheer:
jou zou ik geen pup geven als ik die foto in je onderschrift zie doe je vreemde dingen
Afbeelding
Pepie
Zeer actief

twinkeltje schreef:
pepie schreef:
starfleet schreef:

Anne
jou zou ik geen pup geven als ik die foto in je onderschrift zie doe je vreemde dingen
:smile: :smile: Gelijk heb je.
Afbeelding
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

pepie schreef:
Zulke mensen willen zo pup ook niet meekrijgen :wink: :
Ze krijgen ook geen prachtige pup mee bedoel ik. Ze krijgen er geen. Ik zal wel eerder bij mensen die van plan zijn te gaan fokken als de hond geschikt is die hond met die mooie bouw en lange staart, grote oren meegeven als een ander dat hondje alleen maar als huishond wil en er heel zeker niks mee gaat doen.

Anne
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Martijn schreef:
Marion. schreef:
Wat bedoel je daarmee?
Gewoon wat ik zeg. Dat ik de laatste tijd ook veel moeite heb om jullie uit elkaar te houden. En als ik dan kijk naar wie het geschreven heeft, is dat ook nog lang niet altijd garantie dat die het dan ook geschreven heeft. Kan gerust een paar berichtjes later uitkomen dat het de ander was onder het verkeerde account. En jullie schrijfstijl/zienswijze en weet ik het wat, is naar elkaar toe gegroeid volgens mij :19:
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Marion. schreef:
Martijn schreef:
Marion. schreef:
Wat bedoel je daarmee?
Gewoon wat ik zeg. Dat ik de laatste tijd ook veel moeite heb om jullie uit elkaar te houden. En als ik dan kijk naar wie het geschreven heeft, is dat ook nog lang niet altijd garantie dat die het dan ook geschreven heeft. Kan gerust een paar berichtjes later uitkomen dat het de ander was onder het verkeerde account. En jullie schrijfstijl/zienswijze en weet ik het wat, is naar elkaar toe gegroeid volgens mij :19:
Ik moet soms ook even goed kijken, maar dat komt dan puur door de foto's van Dapper en/of Cleo. Dat heb ik overigens bij EstherK en Benthor ook. :mrgreen:
laeken
Zeer actief

Marion. schreef:
Martijn schreef:
Marion. schreef:
Wat bedoel je daarmee?
Er staat nooit een bericht van mij onder Martijns account of andersom. Als dat al gebeurd haal ik dat direct bij posten weg en post een smily met het bericht onder mijn account.

Het is ook een keer of twee gebeurd dat ik het heb laten staan met daarboven in hoofdletters dat ik dat ben :pffff:

Als je het leest en naar de naam kijkt weet je dus altijd wie het geschreven heeft. :19:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Essy schreef:
malinois schreef:
Essy schreef:
MARC_S schreef: Dat zeg ik ook helemaal niet :wink: Ik heb met mijn eerste hond ook extreem veel tijd en moeite geinvesteerd.

Maar het zijn mijn pups en waarom moet ik op basis van succesverhalen genoegen nemen met minder? Niet altijd minder maar het aantal rashonden van 11 maanden op marktplaats zegt mij ook echt wel wat. Ik doe aan statistieken en logisch denken daarin, niet aan medeleven of rekening houden met de kans dat het wel goed gaat. :19:

Waarom moet je eerste hond perse een hond zijn uit kampioenen die extreem zorgvuldig gefokt zijn? Waarom moet het perse een rasdier van 8 weken zijn? Ik geef die porsches onder de honden liever aan een ervaren porsche-liefhebber puur en alleen omdat ik ze ook voor hen zou fokken.

Een leek heeft niets te schaften met een kampioenshond uit de beste lijnen, daar zijn andere liefhebbers voor. Ze kunnen zoveel plannen hebben maar weten in de praktijk niets. Moet die superhond dan alles ontnomen worden omdat ze daar achteraf toch geen intresse in hebben?

Er zijn zat leuke honden die prima geschikt zijn als eerste hond. :ok:
Dus jij weet nu al dat de pup die je nog niet eens hebt, later de porches onder de honden gaat produceren :smile:

dat is bij jouw ras misschien het geval, ik heb niks aan een onervaren meisje die een mechel uit werklijnen neemt en die na 10 maanden in het asiel zit te verrotten omdat hij 'toch niet zo makkelijk is' :roll: Daarom zijn mijn honden alleen naar mensen gegaan die ervaring in de sport/werk hebben en niet alleen naar een liefhebbend huisgezinnetje.
Nee dat begrijp ik. Maar een rustige evenwichtige doggenpup plaatsen in een gezin waar alle gezinsleden er achterstaan vind ik prima kunnen.
En ook al is dat meisje 18, ze is er serieus mee aan de slag gegaan en het gaat prima. En er is altijd nog de rest van het gezin waar hij kan blijven mocht het niet gaan.

Maar dan nog. Als je een werkmechel aan iemand zou verkopen die een super werkhond zoekt, ben je dan niet bang dat hij afgedankt wordt als hij iets zou gaan mankeren?
ja, maar dat zit er altijd in. Daarom heb ik het nest ook in samenwerking met de fokker van m'n eigen teef gedaan. Hij heeft veel meer mensen die een sport-/werkhond zoeken, hij kent er veel meer en weet ook de wegen te bewandelen voor een hond die terugkomt of een hond die om wat voor reden niet meer zou kunnen werken/sporten. Ik heb daar de tijd en de ruimte niet voor dat was ook een reden dat ik een nest op die manier wilde. :wink:
Maar goed, ik ken de hondensportwereld, ik weet hoe het gaat, gelukkig heb ik een heel goed gevoel bij de pupkopers van mijn hond. 1 hond zit bij mensen die niet bij voorbaat een kampioen hoeven te hebben maar wel een hond waar ze lekker mee kunnen sporten en die sociaal is ook vanwege hun dochtertje. Ze hebben m'n teef toen een tijdje gevolgd, de reu kenden ze al persoonlijk. Zitten al jaren in de hondensport met diverse honden.
Toen ze hoorden dat de combi gedaan zou worden hebben ze meteen gebeld. Eentje heb ik daarnaast zelf gehouden en ik hoef ook geen kampioen bij voorbaat... ik wil lekker kunnen sporten, met plezier voor mij en voor de hond. Verder zitten ze in het buitenland en zijn in opleiding om te werken. Ook daarmee gaat het uitstekend. Daar zijn ze dus ook niet veeleisend qua kampioen te worden o.i.d. als ze maar geschikt zijn om te werken.
Laatst gewijzigd door malinois op 15 feb 2007 20:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

MARC_S schreef:Als je het leest en naar de naam kijkt weet je dus altijd wie het geschreven heeft. :19:
Jahaaa, maar de laatste tijd is alleen lezen niet meer genoeg blijkbaar. Ik moet soms echt naar de naam kijken (en ja, als jullie onder elkaars account schrijven dan wordt dat een paar berichten later gecorrigeerd... maar dan moet je dat dus wel lezen :mrgreen: )

Nou ja, hoe dan ook. Ik bedoelde er verder niets raars mee ofzo :19:

Zo. Nu weer on topic :wink:
laeken
Zeer actief

Marion. schreef:Nou ja, hoe dan ook. Ik bedoelde er verder niets raars mee ofzo :19:

Zo. Nu weer on topic :wink:
Ok, dat is goed :ok:
Afbeelding
Essy

Martijn schreef:
Essy schreef: Ik kende je niet meer terug in dat bericht Marc, vandaar mijn vraag.
En ik zou me voordat ik een nest ging fokken eens heel serieus afvragen hoe je zou reageren als je nest helemaal niet het topnest zou worden dat je voor ogen hebt.
Nu je mij er toch bij gaat slepen geef ik ook maar meteen even antwoord.
Niet dat het je ook maar iets aangaat.

De pup die wij krijgen heeft een pracht van een afstamming en als ze die belofte waarmaakt dan zou ze eventueel een nestje kunnen krijgen.
Als het een mafkees met een foute vacht wordt en ze ook niet kan werken dan hebben we er een gezellige huishond aan.
Zo is het net zo met haar nestje. We proberen alles te doen om het goed te doen maar als het tegenvalt dan valt het lekker tegen maar de pups zijn goed zoals ze zijn.

Ik had uit andere topics anders begrepen dat er een teefje zou komen waarvan het als alles goed ging de bedoeling zou zijn dat er een nestje zou komen.
En als Marc dan schrijft:
"Ik geef die porsches onder de honden liever aan een ervaren porsche-liefhebber puur en alleen omdat ik ze ook voor hen zou fokken.

Er zijn zat leuke honden die prima geschikt zijn als eerste hond. "

Dan zal het wel aan mij liggen maar dan veronderstel ik dat hij het over de pups heeft die hij ooit wil fokken. En dan vind ik dat nogal een uitspraak.
Ik had ook niet op gele pups gerekend,
Het is je anders wel van te voren verteld. :denken:

Nee het is na de dekking gesuggereerd door enkele ervaren fokkers waarvan een aantal inmiddels ook gele pups in hun nest hebben gehad.
Zelfs de meest gebruikte dekreu in Europa heeft vorige maand een nest met geel erin gegeven. Ongetwijfeld tot grote schrik van een aantal mensen.

maar geen haar op mijn hoofd die eraan zou denken om die dan maar uit het nest te laten 'verdwijnen' (ik suggereer hier overigens niets mee) zodat de rest bij serieuze kandidaten terecht zou komen.
Wat heeft de kleur nou weer te maken met of je er wel of geen goede baas voor kunt vinden?
Misschien als ik me, zoals jij deed, ongewoon druk ging maken over hoeveel ik voor de pups krijg dat het dan moeilijker zou worden maar het ras waar wij ons nu mee gaan bemoeien heeft niet dat opgefokte gedoe over geld. Of je nu een droom van een pup uit kampioenen koopt of een middenmoter..de prijs is ongeveer gelijk.

Wat heeft geld hier in godsnaam mee te maken. Het gaat erom dat mensen die serieuze kenners van het ras zijn en meer dan een leuke huishond willen, zullen afhaken als er iets in je nest zit dat niet zo handig is voor eventuele verdere plannen die ze met de door jou gefokte hond hebben. Er kan altijd iets in je nest zitten wat je niet verwacht. Je kent het woord 'recessief' toch ook? Voor het zelfde geld heb je een knikstaart of een open gehemelte in je nest.
En als je enkel die kenners als baasjes wil, zoals ik uit Marc's woorden opmaak, heb je wel een probleem.

Mijn nest was dus wel gelijk ongeschikt voor pupkopers zoals jij die later wil hebben.
Wij willen pupkopers die niet afhaken omdat een hond hebben iets anders is dan een hond willen.
Natuurlijk weten we niet alles. Verre van. Maar dezelfde dag al een pup terug krijgen gaat bij ons niet gebeuren.
Dus als je het niet heel erg vind leg ik je zogenaamde ervaren fokkersraad naast me neer. :wink:

Ik ben blij dat je dit voorbeeld noemt. Want laat nou net het hondje dat de pup niet accepteerde, voorheen probleemloos hebben samengeleefd met een volwassen dog. En laat dat hondje dat mijn pup niet accepteerde nou een week later dood in de tuin liggen. Niemand had dat voorzien. Net zomin als jij alles kunt voorzien.

Het gaat niet altijd zoals je plant en voor ogen hebt Marc.
Pupkopers vinden wel.Sommige mensen zorgen namelijk voor de plaatsen voor ze gaan fokken, essy.
Niet iedereen doet het zoals jij, essy.

Nee ik had niet voor alle 10 mijn pups van te voren een plaats gevonden. Dat krijgen veel gerespecteerde doggenfokkers die al jarenlang fokken niet eens meer voor elkaar. Overigens zit er geen enkele pup van mij op een plek die ik niet ook had gekozen als ik ze wel allemaal van te voren had geplaatst.
En Joep was mijn (onze) allereerste hond. En inderdaad een raspup van 8 weken. Heel bewust gekozen door twee mensen die zich redelijk in het ras verdiept hadden. En dat is ook prima gegaan.
Niemand zegt dat het niet goed kan gaan.
Marc zegt, en ik ben het daarmee eens, dat je minder kans op toestanden hebt bij mensen die al een gelukkige, gezonde hond opgevoed hebben.
Liefst van hetzelfde of een vergelijkbaar ras want dan weten ze waar ze aan beginnen.

Ik heb maar een nest gefokt, en de enige pup waar het niet goed ging, was juist bij mensen die al probleemloos een dog hadden gehad.

Wij gaan, als er uberhaupt een nest komt want dat is nog laaaaaaaaaaang niet zeker (onze eigen pup moet nota bene nog verwekt worden) uitgebreid zorg in steken in de plaatsing van de pups.
Geen half werk en geen onnodige risico's.
Toch een tikkie andere koek dan pups aan pubers verkopen of dezelcfde dag nog terugkrijgen.

Als je daarmee wil suggeren dat ik half werk heb gedaan en onnodige risico's heb genomen dan kan ik je vertellen dat dat niet het geval is.
En mensen die je 3 maanden later vertellen dat ze gaan scheiden (dat had ik, maar de hond blijft wel) heb je ook niet in de hand. Ook niet mensen die later toch ineens allebei moeten gaan werken. Dan kun je beter hebben dat ze een goede opvang voor de hond hebben en er verder veel tijd an besteden dan dat het later verandert en die hond ineens niet meer in het plaatje past.
Er is niemand die zegt dat er niets anders kan lopen dan gepland.
Maar dat is dan toch geen reden om dan maar helemaal niet meer je best te doen dat soort dingen te voorkomen?

Ik vind er nogal een verschil zitten tussen wat Marc ambieert en gewoon een fijn gezin voor een pup zoeken. Vandaar mijn opmerking dat je van te voren wel vanalles kunt eisen van je pupkoper maar dat je nog helemaal niet weet wat voor pups je op de wereld gaat zetten.

Het is helemaal geen kwestie van "beter opvang dan goede kopers uitzoeken".

Hoeveel nestjes heb jij trouwens helemaal gefokt om dit soort quasi ervaren advies te spuien? Eén toch? :mrgreen:

Ik heb het over mijn ervaringen met dit nest. Verder heb je hier vaak genoeg op dit forum kunnen lezen hoe het zelfs bij de beste fokkers mis kan gaan.

Geloof me, er komt nog meer dan voldoende tijd waarin jij je eigen fouten op ons kan projecteren. :wink: Maar laten we dat korter vantevoren doen.
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

pepie schreef:
Addy schreef:Tja moet eerlijk zeggen dat ik voor opvangkind Mellemansje ook al vijf kandidaten heb afgewezen, is mijn goed recht, ik hoor voor hem het beste te vinden en dat is een baasje die graag knuffelt, hem lekker op bed neemt, een andere hond in huis, niet iemand die hem in een bench wil stoppen want dan wordt hij compleet hysterisch, gewoon iemand die hem als een volwaardig gezinslid ziet. En vind ik dat niet, tja dan zit de kleine man bij mij prima :mrgreen:
Dit zou dus betekenen dat ik het niet het beste met hem voorheb :denken: want bij mij komt de hond niet op bed. ook niet op de bank trouwens.ik heb wel een goed hondehok buiten met nachtverblijf.waar er twee in verblijven die noggeeneens naar binnen willen,die lekker buiten ja (ooh erg hoor0 zelfs in de regen blijven rondlopen.wat jij het beste voor de hond vindt. hoeft niet het beste te zijn.maar ik vind het wel je goed recht dat je aftast.
Nee pepie, dan ben jij inderdaad niet het beste voor dit hondekind omdat ik naar zijn karaktertje kijk en prima kan beoordelen wie daar het beste bij past. Overigens zeg ik niet dat jij geen goede adoptant zou kunnen zijn, alleen niet voor dit specifieke hondekind :wink:
Pepie
Zeer actief

Addy schreef:
pepie schreef:
Addy schreef:Tja moet eerlijk zeggen dat ik voor opvangkind Mellemansje ook al vijf kandidaten heb afgewezen, is mijn goed recht, ik hoor voor hem het beste te vinden en dat is een baasje die graag knuffelt, hem lekker op bed neemt, een andere hond in huis, niet iemand die hem in een bench wil stoppen want dan wordt hij compleet hysterisch, gewoon iemand die hem als een volwaardig gezinslid ziet. En vind ik dat niet, tja dan zit de kleine man bij mij prima :mrgreen:
Dit zou dus betekenen dat ik het niet het beste met hem voorheb :denken: want bij mij komt de hond niet op bed. ook niet op de bank trouwens.ik heb wel een goed hondehok buiten met nachtverblijf.waar er twee in verblijven die noggeeneens naar binnen willen,die lekker buiten ja (ooh erg hoor0 zelfs in de regen blijven rondlopen.wat jij het beste voor de hond vindt. hoeft niet het beste te zijn.maar ik vind het wel je goed recht dat je aftast.
Nee pepie, dan ben jij inderdaad niet het beste voor dit hondekind omdat ik naar zijn karaktertje kijk en prima kan beoordelen wie daar het beste bij past. Overigens zeg ik niet dat jij geen goede adoptant zou kunnen zijn, alleen niet voor dit specifieke hondekind :wink:
Dat is jouw goed recht. ik ben ook geen type die iedere hond leuk vindt.
Afbeelding
Jacan
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder langhaar

Ongelezen bericht door Jacan »

Ik heb met het nest van onze Ashley wel mensen geweigert.
Hier kwamen twee mannen aan de deur met de vraag of wij puppy's hadden.Ik vertelde dus dat wij een nest van 7 hadden, ik had al een voorgevoel dat dit niet goed zat, ze wilden niet binnenkomen wat ik zeer vreemd vond.
Ashley die stond voor het raam tekijken en ze was niet tehouden tanden ontbloot en grommen , dit had ze nog nooit gedaan.
De mannen wilden het liefst een teefje , Ik heb ze gezegd dat die al verzegd waren .
Een van die mannen stond de hele tijd naar binnen tegluren op een gegeven ogenblik voelde ik me zo ongemakkelijk dat ik ze heb afgewippelt .
Afbeelding
Luna 25-11-2011 27-12-2017
Selian
Actief
Mijn ras(sen): Groetjes,
Jeroen, Manuela
Selian,Jonas&Ruby
Selian Border Collie's
Contacteer:

Re: Pupkopers die pup heel anders opvoeden dan jij leuk vind

Ongelezen bericht door Selian »

Baily schreef:
ik denk zelf als ik fokker zou zijn, dat mensen die standaard een bench bij de hond kopen, al afvallen.
wat is er mis mee als mensen een bench kopen als ze een hond nemen?

Wij hebben ook een bench gekocht voordat wij Selian hadden. En ik was er dolblij mee.
Bij de fokker was hij er al mee gesocialiseerd dus hij wist wat een bench inhield.
'snachts ging meneer in de bench als wij gingen slapen, zodat hij niets ging slopen.
tevens is voor hem de bench een fijn plekje waar hij graag in ligt.

Ik zou pupkopers juist een bench toejuichen. Uiteraard wel op de juiste manier gebruiken en zou dat dan ook uit leggen als ik het aanraad.
Groetjes,
Jeroen, Manuela
Selian,Jonas & Ruby
Selian Border Collie's
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Selian schreef:
Baily schreef:
ik denk zelf als ik fokker zou zijn, dat mensen die standaard een bench bij de hond kopen, al afvallen.

Wij hebben ook een bench gekocht voordat wij Selian hadden. En ik was er dolblij mee.
Bij de fokker was hij er al mee gesocialiseerd dus hij wist wat een bench inhield.
'snachts ging meneer in de bench als wij gingen slapen, zodat hij niets ging slopen.

Ik zou pupkopers juist een bench toejuichen. Uiteraard wel op de juiste manier gebruiken en zou dat dan ook uit leggen als ik het aanraad.
het gaat er niet om waarom ik een bench niks vind in dit onderwerp. Het is een voorbeeld van iets waar ik een probleem mee zou hebben als mijn pups daar in terecht zouden komen als ik fokker was. Iemand anders heeft weer iets anders wat hem tegen staat.

Als je echt wilt weten wat ik tegen een bench heb, wil ik wel een nieuw topic openen, maar ik sta er niet voor in dat het dan geen reltopic wordt, want over benchgebruik is al veel gezegd, en ligt gevoelig. Met name bij de gebruikers.
Selian
Actief
Mijn ras(sen): Groetjes,
Jeroen, Manuela
Selian,Jonas&Ruby
Selian Border Collie's
Contacteer:

Ongelezen bericht door Selian »

Baily schreef:
Selian schreef:
Baily schreef:

het gaat er niet om waarom ik een bench niks vind in dit onderwerp. Het is een voorbeeld van iets waar ik een probleem mee zou hebben als mijn pups daar in terecht zouden komen als ik fokker was. Iemand anders heeft weer iets anders wat hem tegen staat.

Als je echt wilt weten wat ik tegen een bench heb, wil ik wel een nieuw topic openen, maar ik sta er niet voor in dat het dan geen reltopic wordt, want over benchgebruik is al veel gezegd, en ligt gevoelig. Met name bij de gebruikers.
je hebt zo een pb-tje in je postvak :wink:

xxx
Groetjes,
Jeroen, Manuela
Selian,Jonas & Ruby
Selian Border Collie's
Essy

Beste Martijn,

blijkbaar wil je me gewoon niet begrijpen, of je kunt het gewoon niet.

Het enige dat ik duidelijk probeer te maken is dat je van te voren van alles kunt plannen en eisen wil stellen aan de mensen die een pup van jou waardig zijn, maar dat het altijd anders kan lopen dan jij hoopt.

En dat jij nog de illusie hebt dat als je maar twee tophonden bij elkaar zet en je huiswerk doet, het allemaal goed komt moet je zelf weten.
Maar dat je mij op hele specifieke punten gaat zitten aanvallen puur omdat ik ze op het forum heb gezet vind ik erg laag.

En als ik zeg dat dingen die mij zijn overkomen, de meest ervaren fokkers inmiddels ook zijn overkomen (gele pups in je nest) dan noem ik mezelf geen ervaren fokker maar ik probeer je duidelijk te maken hoe moeilijk sommige dingen te ondervangen zijn, al helemaal als je je eerste nest fokt. En hoe goed je ook je best gaat doen straks, je weet gewoon niet evenveel als mensen die al jaren fokken.

En ik hoop helemaal niet dat Marc geen goede pups gaat fokken. Maar als ik lees dat leken niks te schaften hebben met zijn porches onder de honden dan denk ik bij mezelf "kijk maar uit dat je niet van je sokkel valt".
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”