Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hond vecht, hoe weet je of het beter gaat?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Hond vecht, hoe weet je of het beter gaat?

Ongelezen bericht door laeken »

Ik vraag me iets af, stel je hond vecht regelmatig, zodanig dat je hem gaat verbieden met bv andere reuen om te gaan, hoe weet je dan na een aantal jaar hoe het nu is?

Dapper vecht met andere reuen die stoer doen. Ik wil geen ruzie dus ontloop alle reuen ten koste van Cleo helaas. Nu heeft hij al jaren geen vrij contact meer en ik heb geen idee hoe hij reageert :mrgreen: Aan de riem is hij agressief maar dat zegt me weinig. Eerder, toen hij wel los liep ging het nl ook wel eens goed. Dan draaide hij wel om een reu heen maar dan konden we hem wegtrekken als we dat zagen. Ook liep hij wel eens als een gek door het bos waarbij hij alle reuen negeerde en lekker met Cleo bezig was.

Sindsdien en ook wel eens daarvoor is hij naar gaan vechten met bepaalde reuen.

Nu mag hij nooit meer los van ons maar eigenlijk vraag ik me af wat er gebeurd als hij wel weer los mag. :mrgreen: Gaat hij met alle reuen vechten of kan hij nog steeds wel eens normaal doen. Cleo kan ook nooit spelen omdat spelende honden ook aan je aangelijnde hond komen snuffelen. Dapper aan de riem kan zowiezo niet tegen reuen.

Precies dit heb ik met Wuilus ook gehad. Zij vocht met teven en dat deed ze zo regelmatig dat ik maar gewoon besloten had nooit meer een teef te laten naderen. Daardoor wist ik na een paar jaar helemaal niet meer hoe ze los zou reageren op een teef.

Hoe doen jullie dat en hoe weet je of je trainen en afleren dan zin heeft gehad? Kan moeilijk gewoon lekker gaan uittesten op andermans honden :19:

Dapper kan bv erg leuk met teven, maar ook dat laten we niet toe uit angst dat er een andere reu bij komt. Honden die spelen en los zijn lokken toch andere mensen uit hun honden al vanaf afstand erop los te laten.

Cleo speelt wel overigens, dan gaan we alleen met haar naar het park :wink:

Doordat ik hem nu zo ontzettend gefrustreerd bij honden weg aan het houden ben is hij in mijn fantasie tot een monster geworden die elke reu zonder aanleiding zal grijpen. Dat terwijl we eerder met hem naar het strand gingen en hem lekker in het bos lieten rennen. Ik weet niet hoe ik dat weer aandurf ooit en ik gun het hem wel. Dat is best een dilemma en ik weet zeker dat er meer mensen zijn met dit probleem. :ok:
Afbeelding
cloris
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door cloris »

Dat is een vraag die ik ook heel vaak in mijn hoofd heb gehad, het altijd aangelijnd zijn zal misschien tot een explosie leiden als hij wel los kan en dan ineens wel bij die reuen kan..
Ik heb ooit een keer mijn vriendin als oppas gehad (ik moest Chira ophalen) en toen zij mij belde dat ze gewoon met een loslopende Fangio door het park liep kreeg ik zowat een hartverzakking, echter Fangio deed NIETS ook niet tegen de aankomende reuen, tja onbewust geef je signalen af als er ineens een andere reu aankomt daarom zal hem niet meer los laten met andere reuen (honden) ook al is hij sinds een paar jaar gecastreerd. Hij zal de honden nog steeds willen domineren en verwacht nog steeds overgave, als een hond dat niet doet en daarbij een grote muil zou geven gaat het alsnog mis en daar heb ik geen zin meer in.
Trainen op het niet vechten? nee dan zal je hem toch echt moeten trainen op het bij jou blijven en het luisteren.
En als je het nog een keer probeert en het mondt weer uit in een knokparty heeft hij wel weer een sucsesje geboekt en kan je weer van voor af aan beginnen, ik weet niet of je dat risico wilt nemen :19:
Ik liet hem altijd alleen los met teven, welke maakte niet uit alles was okej en mocht alles met hem.
Afbeelding
De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
MIP
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door MIP »

Ik heb hier een vraagje bij
waarom vinden we het toch altijd zo normaal dat onze honden met iedereen en alles overweg moet kunnen ?
In het wild knokken roedels die elkaar tegen komen ook,en wij mensen zijn geen haar beter als je het nieuws bekijkt ???????,
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Wij hebben heel veel getraind met Orson die in zijn jonge jaren ook veel vechtlustiger was als nu en hebben hem toch op een gegeven moment gedoseerd laten kennis maken met andere reuen.
Het commando rustig en doorlopen kent hij en volgt dit ook op tenzij er hele sterke prikkels op hem afkomen maar dat moet dan echt een hond zijn die hem aanvalt of een roedelgenootje te grazen neemt.
Nu is hij zo ver dat hij bijv op de laatste ddddag de wandeling na afloop mee kan lopen met een groepje spelende honden om hem heen.
Dan laat ik hem niet los,doe ik sowieso niet in onoverzichtelijke situaties :wink: ,maar loopt hij wel gewoon rustig mee.
Mocht er zich een vervelende situatie voordoen dan is een brul in dit soort gevallen voldoende om hem tot de orde te roepen.
Het heeft ook zeker met zijn leeftijd te maken en met het feit dat hij van jongs af aan zijn huisje soms moest delen met andere tijdelijke loge's maar ook zeker trainig hebben er veel goeds aan gedaan.
Heb je geen vrienden met een leuke teef of onderdanige reu waarmee je de situatie zou kunnnen inschatten zonder dat dit direct uit de hand loopt.
laeken
Zeer actief

Ìk vraag me ook af of hij nog vecht met een reu die niet wil vechten.

Maar wat je zegt klopt hoor, hij voelt het en hoort het in ons geval aangezien ik direct roep of ze hun hond kunnen roepen als er een losloper komt :mrgreen:

Mijn zusje deed precies wat jouw oppas deed en daar kon Wuilus dus wel met teven, tenminste die keren dat ze dat gewoon toeliet.

Martijns vader liet Dapper snuffelen aan een ongecastreerde bordeauxdog :eek: Dat deed hij altijd zei hij dus nu ook waar we bij waren :roll: :mrgreen: Wij durven dat dus helemaal niet meer. :neenee:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

MIP schreef:Ik heb hier een vraagje bij
waarom vinden we het toch altijd zo normaal dat onze honden met iedereen en alles overweg moet kunnen ?
In het wild knokken roedels die elkaar tegen komen ook,en wij mensen zijn geen haar beter als je het nieuws bekijkt ???????,
Ik vind dat ook niet normaal, maar ik vind het ook niet normaal dat ik me zo gejaagd voel als ik een loslopende hond zie dat ik 10 straten omloop en mijn hart in mijn keel moet voelen. Vechten en vechten zijn ook 2 dingen.

Vanmorgen kwam er een mechelaar met een iel mager meisje. Dat beest is mega en ik schijt dan peentjes bij het vooruitzicht dat die hond losrukt. Daar wil ik vanaf :wink: Als ik weet dat ik tijd krijg door hem los te laten dan lucht me dat al enorm op. Nu ga ik hem ophangen omdat ik bang ben dat hij er zonder aanleiding op zal klappen. Niet dat ik dat weet, puur omdat hij dat wel eens gedaan heeft. :roll:

We gaan ook buiten wonen en dan zou hij dus nooit los mogen vanwege zijn natuurlijke instinct. Helaas is natuurlijk dus niet altijd wenselijk. :wink:
Afbeelding
Dorien
Zeer actief

Ongelezen bericht door Dorien »

Dat vraag ik me ook af en toe af. Zoals je weet loopt Shanu altijd met een muilkorf om in het bos en zodra ik een andere hond tegenkom lijn ik haar aan.
Soms ziet het er naar uit dat ze echt heel graag met de andere hond wil spelen, maar ik durf het risico niet te nemen.
Ik zou graag willen dat ik haar gewoon het vertrouwen kan geven dat ze leuk en vrij met andere honden kan spelen, maar helaas heb ik haar te vaak zien vechten. Nooit echte ernstige schade overigens, het ergste was een klein wondje boven een oog, waarna ik heb besloten om haar voortaan te muilkorven.
Incidenteel ziet zij een hond eerder dan ik en vaak speelt ze dan gewoon leuk met die hond, of snuffelt ze even en komt dan terug als ik haar roep.
Ik denk dus ook weleens...wat als ik haar gewoon laat gaan? Ze zal voor een groot deel namelijk mijn spanning ook telkens voelen, omdat ik echt lichtelijk in paniek raak als we andere honden tegenkomen.
Misschien moet ik een keer de proef op de som nemen door iemand anders die zij niet kent met haar te laten lopen (wel gemuilkorft) en dan eens kijken hoe ze reageert op andere honden. Ik ben geneigd te denken dat dat best wel eens gewoon goed zou kunnen gaan.
Groet,
Dorien
cloris
Zeer actief

MARC_S schreef:Ìk vraag me ook af of hij nog vecht met een reu die niet wil vechten.
ja dat zou ik ook niet weten, ik neem het risico niet meer zeker ook gezien de leeftijd.
Maar wat je zegt klopt hoor, hij voelt het en hoort het in ons geval aangezien ik direct roep of ze hun hond kunnen roepen als er een losloper komt :mrgreen:

Mijn zusje deed precies wat jouw oppas deed en daar kon Wuilus dus wel met teven, tenminste die keren dat ze dat gewoon toeliet.
Ja stom he.. ik heb altijd gezegd als Fangio voor de MAG test moet dan doe jij dat met hem :wink:
Martijns vader liet Dapper snuffelen aan een ongecastreerde bordeauxdog :eek: Dat deed hij altijd zei hij dus nu ook waar we bij waren :roll: :mrgreen: Wij durven dat dus helemaal niet meer. :neenee:
Nee snap ik, zou ik ook niet meer durven hoor.. Ik heb het uitvallen er wel zo goed als uit gekregen met af en toe nog wel een terugval maar niet meer zo als het was, ja na zijn castratie viel hij weer heel erg terug maar dat is weer redelijk bijgetrokken.
Hij kan nu wel rondom andere honden lopen maar dan wel honden die zich met elkaar bemoeien en hem lekker met rust laten.
Afbeelding
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
cloris
Zeer actief

Dorien schreef:Dat vraag ik me ook af en toe af. Zoals je weet loopt Shanu altijd met een muilkorf om in het bos en zodra ik een andere hond tegenkom lijn ik haar aan.
Soms ziet het er naar uit dat ze echt heel graag met de andere hond wil spelen, maar ik durf het risico niet te nemen.
Ik zou graag willen dat ik haar gewoon het vertrouwen kan geven dat ze leuk en vrij met andere honden kan spelen, maar helaas heb ik haar te vaak zien vechten. Nooit echte ernstige schade overigens, het ergste was een klein wondje boven een oog, waarna ik heb besloten om haar voortaan te muilkorven.
Incidenteel ziet zij een hond eerder dan ik en vaak speelt ze dan gewoon leuk met die hond, of snuffelt ze even en komt dan terug als ik haar roep.
Ik denk dus ook weleens...wat als ik haar gewoon laat gaan? Ze zal voor een groot deel namelijk mijn spanning ook telkens voelen, omdat ik echt lichtelijk in paniek raak als we andere honden tegenkomen.
Misschien moet ik een keer de proef op de som nemen door iemand anders die zij niet kent met haar te laten lopen (wel gemuilkorft) en dan eens kijken hoe ze reageert op andere honden. Ik ben geneigd te denken dat dat best wel eens gewoon goed zou kunnen gaan.
Zou zomaar kunnen hoor Dorien, maar dan moet je die persoon natuurlijk niet al heel erg voorbereiden want dan reageert die ook op aankomende honden :mrgreen:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

tineke schreef: Heb je geen vrienden met een leuke teef of onderdanige reu waarmee je de situatie zou kunnnen inschatten zonder dat dit direct uit de hand loopt.
Hij heeft een keer met Nelson op de zandvlakte gelopen en daar kon Martijn hem tot de orde roepen. Nelson wilde niet vechten en Dapper op een gegeven moment ook niet meer.

We willen nl zo graag met 3 honden lopen als de nieuwe er is en dat zal moeilijk zijn als 1 van hen aso is aan de riem. Geen goed voorbeeld en het zijn nu net de reuen waar de 2 teven dan lekker mee kunnen ravotten :19: Als Dapper dan doordraait moet hij alleen thuisblijven en daar houdt hij helemaal niet van :neenee:
Afbeelding
Joy C
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Joy C »

Ik snap je dilemma. Nick is aangelijnd echt niet leuk, maar durf hem niet in een omgeving met vreemde reuen van voor mij vreemde mensen los te laten. Als Nick los is, is de kans dat hij echt bijt heel klein, ik heb het nog nooit meegemaakt tenminste, maar hij wil wel op een reu afstuiven en even vertellen dat hij de baas is en dan is het goed en kan er gespeeld worden. Echter, ik ga er vanuit dat de meeste mensen een hartverzakking krijgen als Nick er "zomaar"" aan komt sjezen en dat wil ik dus niet. Bij mij thuis op het erf gaat het prima. Die van mij lopen los en de mensen met honden weten wat ze kunnen verwachten en dan is het hartstikke leuk. :wink:
Groetjes Joyce
† Nick 16.08.1999 - 22.01.2009
† Terry 16.07.1998 - 09.01.2012
Afbeelding
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Ik heb een enigszins vergelijkbaar probleem met Max gehad. Max was altijd erg onverdraagzaam naar andere honden toe, vooral naar reuen, en klapte er bij het minste of geringste op. Het lijkt er altijd op dat hij zich erg snel bedreigd voelt en dan maar meteen de aanval inzette. De waarschuwingsfase was altijd erg kort. Ik heb hem daarom heel vaak alleen los laten lopen waar verder niemand in de buurt was. Het is trouwens in het algemeen een behoorlijk wantrouwend hondje, zelfs bij visite die hij vaak gezien heeft, kan hij ineens heel angstig doen als ik er niet bij ben.

Een paar jaar geleden is hij gecastreerd, dat gaf iets meer rust maar lekker ging het nog steeds niet met andere honden. Loslaten deed ik alleen als hij duidelijk de ruimte had, want hij ontwijkt een hond liever dan dat hij er uit eigen initiatief heen gaat. Toen we een half jaar geleden Noeska erbij kregen, kon je duidelijk aan hem zien dat hij gewoon niet zeker is in de communicatie met andere honden. Heel geleidelijk heeft hij blijkbaar wel een hoop honds erbij geleerd. Nu laat ik hem wel gewoon los en ik heb gezien dat hij steeds duidelijker communiceert en ook veel minder snel heftig uitvalt. Het is net of hij geleerd heeft dat met een beetje minder gas meer bereikt wordt, en dat niet iedere hond hem gaat aanvallen. Echte gevechten hebben we ook niet meer gehad.

Ik denk trouwens ook dat mijn eigen houding er een rol in speelt, onbewust ben je zelf ook gespannen in die situaties en dat pikt hij vast op. Hij haalt een hoop van zijn zekerheid uit mij en als ik gewoon doorloop, kiest hij er vrijwel altijd voor om achter mij aan te gaan.

In jouw geval kan het natuurlijk heel anders verlopen, je kunt het gewoon niet van te voren weten. Het blijft toch een gok. In mijn geval kan ik af en toe een vreemde hond blokkeren als die op Max afgaat, omdat Max het niet zelf opzoekt. En Max laat zich goed afleiden met een apporteervoorwerp. Maar dat ligt met Dapper misschien heel anders. Met recht een dilemma.....
:denken:
tycha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Smoothies
Contacteer:

Ongelezen bericht door tycha »

Ik ken het probleem. Mijn reu vecht alleen met aangelijnde honden en hondjes die heel klein en bang zijn. Dus mag hij niet meer los waar honden zijn. Ook aan de lijn voelt hij zich heel stoer. En ook ik heb daar altijd op gereageerd door bij het zicht van een andere hond hem daar van weg te trekken. Tot van de zomer mijn zoon er mee liep en hem aangelijnd gewoon liet snuffelen aan andere honden en dat ging gewoon goed zolang er geen spanning op de lijn stond. Mijn teef moet niets van andere honden hebben en negeert ze ook gewoon. Maar als er andere honden naar haar toe komen snauwt ze die wel op haar mechelse manier af. Dus ik heb mijn honden ook al heel lang niet meer losgelaten. Behalve op plekken waar geen andere honden komen.

Ik ben nu wel van plan om het toch weer te gaan proberen. Allebei apart en desnoods aan een lange lijn, gewoon kijken wat er gebeurt.
Afbeelding
Groetjes Marja
laeken
Zeer actief

De laatste keer dat Martijn hem losliet kwam er een mini-JR onverwacht aanlopen en die beet hij meteen in zijn kop :N: Die kleine hond had niks gedaan en kwam alleen hallo zeggen :boos:

Dat dus na dat snuffelen aan de bordeauxdog. We kunnen er geen pijl op trekken dus :roll: Hoewel dat gedoe nu hem zeker minder sociaal zal maken, reuen betekenen immers paniek bij de baasjes (bij mij, Martijn laat hem volgen wat net wel net niet lukt en dus ook spanning geeft) en dus een opgefokte hond. Hij leert alles verkeerd aan zo en we kunnen weinig doen.
Afbeelding
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik er eigenlijk geen idee bij heb hoe we he bij Tagor hebben geleerd. Hij was n.l. ook een reu die in zijn jonge jaren graag liet merken hoe imposant hij was (ondanks het een Golden is) en we hebben hem ook diverse keren van een andere reu kunnen plukken. Dan kreeg ie doorgaans op zijn donder en liep ie aan de lijn tot we buiten bereik van de reu was en ging ie weer los.
Uiteindelijk leek het erop dat hij het eigenlijk al met zijn lichaamstaal afkon en ook konden we aan die lichaamstaal aflezen dat hij een reu had gezien. Dan riepen we hem bij ons en moest ie in de buurt blijven.
Verder denk ik ook dat Jari een factor was waardoor een vreemde reu niet snel de confrontatie met Tagor aanging. Jari was n.l. helemaal geen vechter, maar steunde Tagor (die hij als leider zag) altijd.
Na het wegvallen van Jari zag je ook dat Tagor heel snel een stap terug deed. Zijn leeftijd telde toen al en hij had toen niet meer de steun van Jari, daardoor merkte je toch dat hij de confrontatie met andere reuen uit de weg ging terwijl hij daarvoor geen honden uit de weg ging.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

pfff lastig, het enige wat je kan doen is een 'vrijwilliger' zoeken, een makkelijke hond die niet meteen wil knokken, en hem (dapper) muilkorven maar goed... of het lukt :denken:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Suuz
Zeer actief

Ongelezen bericht door Suuz »

Megan heeft nu 2 x gevochten hier in de buurt en ik lijn nu standaard aan als ik een vreemde hond aan zie komen omdat ik koste wat kost mot wil voorkomen.
En eigenlijk loopt ze ook veel vaker aangelijnd nu vanwege die voorvallen.
Inmiddels stuitert ze nu dus (dankzij mij) aan de lijn :roll:
En dan kleine Bammie al dan niet blaffend lekker de boel opstoken... :boos:

Omdat ze voelt dat ik gestressed raak als er een andere hond aankomt en dus heeft zij nog meer het gevoel dat er wat aan de hand is en gaat ze moeilijk doen aan de lijn.
Vooral omdat ze voorheen eigenlijk altijd losliep en er niets aan de hand was.

Volgens mij denken sommige mensen hier in de buurt daar heb je haar weer met d'r 3 honden die ze niet in de hand heeft, als ze allemaal weer eens zo'n bui hebben.

Ik durf Megan gelukkig wel gewoon los te laten op het strand en in losloopgebieden en dan gedragen ze zich allemaal heel sociaal en voorbeeldig :19:
En zelf ben ik dan ook totaal ontspannen.

Bij komt het dus ook echt door wat ik op haar overbreng.
Ik heb ook absoluut geen idee hoe ik dat kan veranderen.

Je zou iemand moeten hebben die inderdaad dat met hem kan proberen, maar het is en blijft wel lastig...
Doet hij het ook als je alleen met hem wandelt?
Dan zou je misschien nog kunnen trainen met hem...
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

De enige manier is om het uit te proberen... misschien aan een lange, loshangende riem (zodat je in kunt grijpen) en een (bekende) tolerante reu?
Want ik kan me wel voorstellen dat je eigen spanning er voor zorgt dat Dapper fel reageert op vreemde reuen.
Silka heeft een tijdje fel gereageerd op vreemde honden maar dat kwam echt door mij. Toen ze hier net was, had ze de instelling: ik jaag iedereen weg die in mijn buurt komt.
En dat vond ik zo vervelend dat ik steeds met samengeknepen billen liep en paniekerig reageerde, als we een hond tegenkwamen.
Mijn partner daarentegen was een stuk laconieker, liet haar gewoon los lopen en dat ging steeds goed.
Inmiddels heb ik het vertrouwen dat ze niet vecht en gaat ze 'gewoon' om met vreemde honden. Met de één speelt ze, aan de ander ruikt ze alleen aan en de volgende krijgt misschien een snauw na een rij-poging. :wink:
Ik moet wel zeggen dat ik met dagelijkse wandelingen weinig vreemde honden tegenkom, dat maakt het natuurlijk wel een stuk makkelijker.
Afbeelding
vedim
Actief

Ongelezen bericht door vedim »

malinois schreef:pfff lastig, het enige wat je kan doen is een 'vrijwilliger' zoeken, een makkelijke hond die niet meteen wil knokken, en hem (dapper) muilkorven maar goed... of het lukt :denken:
dit heb ik ook zo nu en dan, als iemand met een reu op bezoek komt dan kijken we eerst hoe het gaat in het park met de snoet om ...
kleinere of onderdanige reuen valt dit goed te proberen , en ook in huis tolereerd hij ze dan.
maar zodra ze groter breder of evengroot zijn als hem , hoe ik het niet eens te proberen.
ik pronbeer het ook niet als er teven bij in de buurt zijn , volgens mij is dat vragen om problemen.
astrid
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 Griekse herplaatsers

Ongelezen bericht door astrid »

Kali van ons is een echte teef, die zonder pardon op andere teven duikt die praatjes hebben. Ik heb het geacceppteerd, en hou er rekening mee.
De mazzel voor haar is dat we buitenaf wonen, en weinig tot geen andere honden tegenkomen, dus ze kan en is heel veel los. Plus dat als Kira haar bek opentrekt tegen een andere hond, Kali dat wel even zal oplossen. :roll: Kali is wel makkelijker in de omgang als Kira er niet bij is, dan is ze wat gemoedelijker, maar ze moet dan nog steeds niks hebben van andere teven. Ik lijn ze ook maar aan als ik een andere hond ontwaar, iets anders weet ik ook niet te verzinnen :19:
MIP
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door MIP »

PFF ik wil het niet tegenkomen een hond die op de mijne duikt (denk dat ik mee duik)en zou mijn honden ook niet als probeersel willen geven.
Het best is altijd aan de lijn indien je vreemde honden tegenkomt ,dan is iedereen gerust ,kan nog altijd besproken worden of ze samen kunnen lopen (allé is mijn mening maar ) !! en indien ze hiermee niet genoeg uitloop hebben ga dan fietsen .
Geef anti honden mensen niet nog meer de pap in de mond !
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Spike is ook niet zo gezellig.
Maar hij komt gewoon niet meer los bij andere honden.

Hij is nu gecastereerd (medische reden), dus de kans is er misschien wel dat het beter gaat.
Maar nee, ik ga dat niet proberen, absoluut niet!
Vind dat ik het niet kan maken om misschien ten koste van een andere hond gaan kijken of het goed gaat nu.
De laatste keer, toen hij nog niet geholpen was, kwam hij een teef tegen waar hij ook niet zo lief voor was. Dus sinds toen gaat hij ook met teven aan de lijn. Hij speelt maar met Daisy en dat vind ik best met hem.

Hij loopt wel héél vaak los, op plekken waar ik niet veel tegenkom. En dan loop ik ook wel gelukkig relaxt, gewoon ogen in je rug hebben en plekken waar ik goed ver kan kijken. Of het bos als het rustig is.
Mir@n
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco, Galgo.
Contacteer:

Ongelezen bericht door Mir@n »

Herkenbaar, het gespannen gevoel, het ogen in je achterhoofd moeten hebben en vertrouwen hebben in je hond, daar waar je denkt je hond niet te kunnen vertrouwen.
Wij hadden het hier op het gebied van loslopen. Zouden ze ons wel in de gaten houden, of gaan we een halve dag bij de auto staan wachten. Ik moet wel zeggen dat mijn vriend er meer moeite mee heeft dan ik. Ik loop door en ze hebben maar te komen. Vriendlief loopt ze nog wel eens achterna....:N:
Maar goed, dat helpt jou (jullie) niet het vertrouwen in Dapper terug te krijgen. Kunnen jullie niet eens samen met alleen Dapper iets gaan uitproberen. Martijn heeft 'm iets beter onder appél lees ik en samen hebben jullie 4 ogen om andere honden te spotten.
Misschien niet helemaal leuk voor Cleo, maar je moet ergens beginnen. En Dapper verdient jullie vertrouwen, maar krijgt zo weinig...:wink: En dat is wat ik uit je verhaal lees.... gebrek aan vertrouwen. Angst voor het onbekende. (Kijk maar naar Paps, die volkomen onbevangen, Dapper aan een reu laat snuffelen)
Denk maar aan de lijn als een grote electrische draad, waarmee Dapper jullie stemming perfect kan aanvoelen. :wink:
Mir, Gaia & Bella
Afbeelding

"Leven is veranderen. Veranderen is loslaten. Loslaten is vrij zijn."
....De doorsnee hond is een fijner mens, dan de doorsnee mens.
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Als je Dapper zou willen resocialiseren moet je dat mi toch doen met een muilkorf om. Op zich heeft hij van vermijden niets geleerd, behalve vermijden. Als je hem dus op nieuw in contact wil brengen met andere reuen zul je als uitgangspunt zijn gedrag moeten nemen zoals het was. Zijn vechtlust zal niet ineens weg zijn.
Overigens vind ik het nadeel dat hij zich dan ook weer meer gaat focussen op andere honden en dat doet je gedane training eigenlijk weer te niet. Lastig hoor.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Zoals je weet, is Nanni in begin heel moeilijk geweest met andere teven, vooral herders. Toen ik haar net had, kon ik haar echt niet bij een herderteef zetten. Op shows mocht er geen 1 aan der kont snuffelen, reu of teef, ze viel dan uit. op straat ook, kon niet op 1 meter afstand langs andere hond lopen.
Toen we Tuana kregen, moesten we wel de honden opzoeken, want die moest immers wel de contacten houden. Nanni hielden we dan kort, Tuana mocht snuffelen. En dat gaat eigenlijk super. Vond ze voorheen goldens niets, nu kan ze alle goldens (reu/teef) gewoon negeren en voorbij lopen. Golden Spike van me tante kan gewoon hier prima in de roedel.
Waar het me aan opviel dat ze makkelijker werd, was op shows. Als er een hond aan der kont snuffelende, viel ze niet meteen uit :19: Op een forummeeting heeft ze gewoon tegen een andere reu aangelegen, een duitse herderreu. Dat is echt een unicum! Ook is er hier een duitse herderteef van haar leeftijd wezen logeren. Ze bromde wel wat, maar deed verder niets.
En zo gaat het de laatste tijd eigenlijk. Ze kan prima met andere duitse herderteven, althans, de onderdanige. Bij de fokker van Tuana zit een dominante teef van haar leeftijd, maar die zou ik nooit bij elkaar zetten. Nu is het 1 in de bench, de ander los. Dan gaat het goed.

Ik ben wel trots op de oude doos hoor, dat ze na al die jaren toch nog een stuk makkelijker word :ok:
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Heb alleen het stukje van Marc even gelezen.

Ik heb dat dus met Chello.
Die kon als jonge hond met alles en iedereen overweg of als hij weleens wat had dan werd dat keurig opgelost door beide honden.

Maar ja, ook hij werd ouder en ging steeds vaker echt knokken, hij kon steeds minder hebben van andere honden. OOk zn teven ging die feller verdedigen.
Toen gingen we verhuizen en meneer kan hier gewoon meer dan genoeg zn ei kwijt qua beweging e.d.
Gevolg was dat ik hem steeds minder mee nam naar leuke gebieden omdat hij ook slecht begon te luisteren, voorheen kon ik hem altijd terug roepen maar dat werd verleden tijd.

Nu zou ik dus niet echt weten hoe het is als tie weer mee zou gaan. Ik vrees dat het gewoon niet goed gaat, hij wil veels te veel zn punt maken.
Het is een enorme macho man geworden, die erg intolerant is geworden.
Voor hem en voor mezelf laat ik hem dan liever thuis en wandel daar langs de weg.
Jacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): retrievers
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jacky »

Marc ik voel precies de frustratie die jij ook voelt. Gisteren heeft Odin ook weer gevochten aan de lijn nog wel, omdat de andere mevrouw het niet nodig vond haar hond aan te lijnen :boos:
ik weet niet of hij nu de spanning van mij voelt, maar dit keer was het met reinier en die is er een stuk makkelijker dan ik ben hierin.
Daar staat weer tegenover dat ik laatst een vrouw tegenkwam met een golden. Odin reageerde niet op de hond (geen tekenen vooraf zoals normaal wel gebeurt) en ze hebben lekker gespeeld, bleek het een reu te zijn :19: maar een hele onderdanige. Toen was het wel goed.
Als ik honden tegenkom ga ik altijd een andere kant op, hoe frustrerend dat ook is. Ik zou ook zo graag lekker relaxed eens willen sjouwen met ze zonder de stress om reuen tegen te komen.
Ik denk dat het ook wel te maken heeft met Ivan. Omdat Ivan zeer onderdanig is en reuen altijd op hem willen rijden is Odin ook agressief. Dit pikt hij niet.
Als pup heb ik Odin heel goed gesocialiseerd, veel los tussen allerlei honden, dus daar ligt het niet aan. Wel is hij gebeten door een JR als pup ,
Soms vraag ik me wel eens af wat ik fout heb gedaan, waarom is hij zo :19: . Ik vind het jammer, maar het is niet anders. Het is ook begonnen toen hij volwassen werd.
Odin loopt wel los hoor, als ik op een open veld ben en in geen velden of wegen een hond tegenkom of zie.

ik weet niet wanneer het beter gaat, volgens mij , als dat eenmaal in ze zit, wordt het niet beter.
Afbeelding

Odin 2001-2013
Ivan 2001
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

ik zou hem leren jou te volgen en niet op andere honden te fixeren
stoeien wordt snel vechten :wink: durf ik ook niet aan
Asterix
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Spaanse kleine mix en een Poolse ex-zwerver

Ongelezen bericht door Asterix »

Ook hier herkenbaar. Queen is in augustus bij ons komen wonen. De eerste weken ging prima maar we hadden al wel in de gaten dat het een felle tante is.
Toen ze eenmaal gesettelt was, na een week of 6, kreeg ze praatjes naar kleine honden, gooide ze tegen de vlakte maar verwondde ze niet.

Nu loop ik ook gespannen in het bos. Heb ogen voor en achter. Zodra er een andere hond aan komt, lijn ik haar aan. Ik sta dan aan de rand van een pad haar met 2 handen in bedwang te houden terwijl ze woest blaft. Gelukkig heeft nog geen 1 hond het aangedurft haar dan dicht te benaderen :wink:
Het lijkt wel alsof ze steeds feller wordt (op zo'n moment aan de riem) en ik vraag mij ook regelmatig af wat er gebeurt als ik haar gewoon los zou laten en Q ipv Queen aan te lijnen. Maar de angst bij mij, dat er wat gebeurd met een wildvreemde hond is heel groot en uiteraard voelt zij dat ook aan.

Zoals ik Sette van Inge heb meegemaakt, ja daar zou ik mee kunnen leven. ik heb Sette nu 2x meegemaakt maar ze gaat niet meteen in de aanval en dat vertrouwen heb ik in Queen niet.
Bij 1 van de laatste grote wandelingen (oudejaarswandeling) hadden we Queen aangelijnd meegenomen. Ze deed het prima! maar zodra er ergens een héél klein opstootje was, wilde ze er maar al te graag ingrijpen.
De laatste situatie is natuurlijk niet vergelijkbaar met een normale boswandeling waar je af en toe honden tegen komt maar heeft mijn angst wel weer gevoed.

Als Dapper meteen een gevecht zou aangaan met Q, vecht Q denk ik terug en dat is iets wat we allemaal niet willen. Zeker weten doe ik het natuurlijk niet. Ik weet niet wat Dapper triggert om in de aanval over te gaan. Bij 1 snauw of grom is Q al verdwenen. Gaat Dapper er dan alsnog achteraan? Als Dapper er niet achteraan gaat wil ik best Q 'in de strijd gooien'
Afbeelding Afbeelding

Pootjes van Ella en Joost (Josie)
Dag lieve Maatje 06-01-2008 - 15-12-2014
erus
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door erus »

toen ik pas verhuisd was begin vorig jaar, liep ik op een zondag ochtend met 7 (voetzoekers) jack russell terriers hier over de dijk, 3 reuen en 5 teven
1 reu is zeer dominant en zal een vechtpartij zeker niet uit de weg gaan, hij zou het eerder opzoeken en is daarbij ook nog eens zeer haatdragend :evil:
in een zij straat woont een man met een prachtig joekel van een duitse herder reu.
wat gebeurt er plots op eens komt die duitse herder op mijn voetzoekers afgetormt met een hoop kabel, hij staat te midden van mijn voetzoekers waar van de 2 reuen er direct in vliegen (want die moeten toch hun teefjes beschermen) de 3 reu is een casteraatje en was toen ruim 13 jaar dus die wist niet wat er gebeurde en reageerde niet

ik geef een flinke brul van, EN NU JE MUILLEN DICHT EN DOOR LOPEN :evil:
duitse herder staat stom verbaasd te kijken, want de voetzoekers nemen de benen niet :denken:
ik zelf loop een paar meter verder en de voetzoekers volgen me schoor voetend, nog wel om kijkend waarom ze niet die herder verder op mogen naaien.
Baas van herder komt in paniek aan gerent lijnt hem aan, trekt die riem strak en hup herder hangd al scheldend en grauwent in de riem
daar voor gebeurde er dus eigenlijk helemaal niets alleen een paar seconde wat kabaal en toen was het over

aan wie ligt het nu, aan de honden of aan de baas

weken later een zelfde voorval herder loopt los mijn voetzoekers ook, baas lijnt herder aan, deze begint op zijn achterpoten te springen, te grommen en te grauwen, dus ik lijn voetzoekers ook maar aan
baas kan herder niet houden en pleurt op zijn snuivert :smile:
herder schiet al scheldend op voetzoekers af ik laat alle 7 riempjes los en loop verder, klik op een afstand van een meter of 4 2 x met de klikker, voetzoekers komen direct aangerend prop een brokje in 7 muiltjes als beloning en loop verder.
Baas van herder was bij herder aangekomen en ziet dat herder niet achter voetzoekers aan gaat maar inmiddels loopt te snuffelen waar voetzoekers hadden gelopen

ook nu aan wie ligt het nu de hond of de baas

wat ik uit de meeste berichten lees is dat men al weg gaat met het idee OH JEE ALS IK MAAR GEEN ANDERE HONDEN TEGEN KOM :N:

Hier mee wil ik niet zeggen dat iedereen maar gewoon nu hun moeilijke reu moet los gooien, maar probeer eens die spanning niet op te bouwen
en als er vroeger gevochten werd, was dat een paar seconden (lijkt soms een eeuwigheid te duren)
of was het zo dat het bloed rond je oren spatte, bij het laatste zeg ik dus gewoon lekker vast houden
Maar bij een aantal zou ik best de gok durven wagen op voor de hond onbekend terrein om de honden los te laten en dan niet gelijk in paniek raken als ze stijve benen en met opgeheven staart om elkaar heen draaien gewoon door lopen en geen aandacht aan besteden
let wel op dat je dit probeert met honden van gelijke grote
groetjes
boudewijn
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”