Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Bench, wat leert een hond daar precies van?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Anna*

Ongelezen bericht door Anna* »

Miranda* schreef:
Bliksem schreef:superuitvinding die bench!!!!!!! :ok:
Ja als decoratie in de tuin, mooie klimplant erover laten groeien, water een appel en vetbolletjes erin en de vogeltjes zijn je dankbaar.
Dit lijkt me nou een erg leuke, nuttige tip voor een van de gerenommeerde hondenbladen.

Als die nou eens met een goed onderbouwd antibenchartikel zouden komen, om het eens van de andere kant te bekijken. Helaas is het op dat gebied nog altijd meer van hetzelfde.
Geer
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Geer »

Waarom moet het altijd zo nodig anti of pro zijn. Sommige dingen kunnen ook in bepaalde gevallen goed werken, moet daar perse iets mis mee zijn? Moet alles een leermoment inhouden, of kunnen dingen ook gewoon goed zijn zoals ze zijn, zonder dat er nu waanzinnig educatieve consequenties aan kleven?

Voorbeeld.
Mijn nieuwe overburen hebben een fijne sportmechalaar meegebracht. Dat sportige houdt eigenlijk alleen in dat hij heel erg opgefokt is. Niet heel raar want hij wandelt wel 3 keer per dag een goede meter of vijftig. En hij heeft geen bench, prima. Wel zijn zij net zo klein behuisd als ik en zit hij veel alleen. Ik luister nu al dagenlang naar een nerveus blaffende Mechelaar die alles wat langskomt aanblaft als een dolle, hij staat nerveus blaffend de ramen te beslaan. En het huis is nog amper ingerericht, dus het galmt lekker. Dit zijn dus mijn overburen en ik hoor het hier, in mijn huis. En mijn Teckel? Ja, die wil terugblaffen. Met liefde. En liefst nog een tandje harder want vreemde honden die haar huis binnenblaffen, die blaf je d'r net zo makkelijk weer uit. Als ik thuis ben geen enkel probleem, want ik kan haar met commando stil houden, al is het donders vervelend want de blafdrift zit er nu eenmaal in. Als ik wegga kan ik haar los in huis laten. Dan weet ik wat ze doet. In de vensterbank zitten en keihard terugblaffen, en geloof mij, dat houdt ze uren achtereen vol. Dolle pret. Kan ik dat afleren? Nou, ik heb met pijn en moeite het normale blaffen in toom gekregen, leren niet te blaffen ondanks alle stimuli als ik er niet bij ben...dat lukt niet. Ga ik weg en stop ik haar lekker in, in haar mandje, onder haar dekentje op haar kussentje in de bench met Sophie ernaast en een kleedje erover, dan slaapt ze als een roosje en is er geen vezel in haar Teckellijf die er ook maar over peinst om te gaan blaffen. Hoe hard meneer Mechel ook tekeer gaat.

Slecht? Gemeen? Oneerlijk? Anti-opvoedkundig? Of gewoon een mooie oplossing voor mij, mijn buren en vooral, mijn hond?
Anna*

Geer schreef:Waarom moet het altijd zo nodig anti of pro zijn. Sommige dingen kunnen ook in bepaalde gevallen goed werken, moet daar perse iets mis mee zijn? Moet alles een leermoment inhouden, of kunnen dingen ook gewoon goed zijn zoals ze zijn, zonder dat er nu waanzinnig educatieve consequenties aan kleven?
Ik denk dat je doelde op mijn opmerking over een antibenchartikel?

Dat zei ik zo omdat momenteel alles probench is in de media en bij de zgn. profs. Daarom eens een artikel waarin de bench niet als zaligmakend wordt afgeschilderd, dat zou heel verfrissend zijn.

Verder lijkt het me logisch, en dat is hiervoor ook al verschillende keren gezegd, dat doordacht gebruik van de bench prima kan zijn, of dat zelfs is.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Inge O schreef:
Geer schreef:Waarom moet het altijd zo nodig anti of pro zijn. Sommige dingen kunnen ook in bepaalde gevallen goed werken, moet daar perse iets mis mee zijn? Moet alles een leermoment inhouden, of kunnen dingen ook gewoon goed zijn zoals ze zijn, zonder dat er nu waanzinnig educatieve consequenties aan kleven?
heel goed gezegd, geer :ok: .

ik ben het wel met anna penta eens dat er wat (openlijk) weerwerk zou mogen komen tegen het verkeerde gebruik van een bench. als je weet dat ik het ergste wat dat betreft gezien heb bij een martin gaus trainer (bearded in een bench waar je, behalve de hond, geen speld meer kon tussenkrijgen, letterlijk) dan kan je je wel voorstellen hoe het er bij sommige van hun cursusdeelnemers aan toe zal gaan :19: .
Met een weerwoord tegen het benchgebruik is niets mis :wink:
Maar wat ik tot nu toe lees is voornamelijk ongenuanceerd anti-bench. :roll:
Als er iemand zegt dat hij de bench een geweldig hulpmiddel vindt, wil dat niet zeggen dat hij of zij de hond permanent in de bench heeft.
(ik gebruik de bench ook bij puppy's, bij de ene anders dan bij de andere pup, maar zeker niet als permanente verblijfplaats)
Sommigen gebruiken de bench veel te veel en dat men daar commentaar op levert is natuurlijk prima. :ok:
Maar het lijkt wel alsof, als iemand een bench gebruikt, men er al van uit gaat dat de pup daar dus altijd in zal zitten. En volgens mij klopt dat niet altijd.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

Dat is waar Inge, maar ik heb het al eerder aangegeven (of geprobeerd) in deze discussie: een bench is geen vrijbrief om de opvoeding van de hond maar achterwege te laten en hem er klakkeloos in te mikken en op te sluiten.
Het kan een goed hulpmiddel zijn mits goed gebruikt en dus geen correctiemiddel. Wel om hem een veilig plekje te geven voor zichzelf en om zijn omgeving tegen die hem te beschermen. Precies wat Geer aangeeft met haar verhaal.
Bij onze pup zal er de eerste maanden een geleende bench gebruikt worden. We hebben n.l. ervaren bij de eerste 2 honden dat ze door kunnen blijven gaan terwijl ze af en toe rust nodig hebben. En in de gang leggen kan dan wel, maar dan heb je geen toezicht meer en als de pup dan aangeeft naar buiten te moeten ben je te laat. En ons motto is altijd geweest: "ongelukjes tijdens de zindelijkheidstraining is onoplettendheid van ons."
Wij hebben overigens al een voordeel wat gewenning aan de bench betreft, de fokster went de puppen al aan af en toe in een bench zitten. Als ze b.v. de puppyren schoonmaakt gaat het hele gezelschap in een grote bench. Dan is het of daar lekker doorspelen of samen doorpitten. En 5 minuten later kunnen ze weer heerlijk de schone puppyren vies maken :wink:
Afbeelding
Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

shirleyenjoepie schreef:Wij hebben met de aanschaf van Joepie ook op aanraden van boeken een bench gekocht. De eerste keer dat we weggingen hebben we hem in de bench gezet met een video camera er op gericht om te kijken of hij zou gaan janken ofzo... nou hij heeft het hele uur gejankt!
Dan heb je óf de verkeerde boeken gelezen, óf niet goed gelezen! Er zijn heel wat beschrijvingen van het aanleren van een bench en dat is beslist niet de pup er maar in doen en een uur laten zitten! De eerste tijd gaat het deurtje niet dicht, maar liggen er (voor de pup onverwacht) lekkere dingen in, die hij vindt als hij toevallig langs komt. Alle lekkere dingen worden in de bench gegeven en je begint met het deurtje één tel dicht te doen. Eigenlijk ong. hetzelfde als het aanleren van alleen blijven.
Zó stond het in mijn boeken en dat werkte bij mijn hond heel goed. Hij heeft nooit gejankt in de bench...
Gr. Marijke
Afbeelding
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rami »

Moon schreef:
shirleyenjoepie schreef:Wij hebben met de aanschaf van Joepie ook op aanraden van boeken een bench gekocht. De eerste keer dat we weggingen hebben we hem in de bench gezet met een video camera er op gericht om te kijken of hij zou gaan janken ofzo... nou hij heeft het hele uur gejankt!
Dan heb je óf de verkeerde boeken gelezen, óf niet goed gelezen! Er zijn heel wat beschrijvingen van het aanleren van een bench en dat is beslist niet de pup er maar in doen en een uur laten zitten! De eerste tijd gaat het deurtje niet dicht, maar liggen er (voor de pup onverwacht) lekkere dingen in, die hij vindt als hij toevallig langs komt. Alle lekkere dingen worden in de bench gegeven en je begint met het deurtje één tel dicht te doen. Eigenlijk ong. hetzelfde als het aanleren van alleen blijven.
Zó stond het in mijn boeken en dat werkte bij mijn hond heel goed. Hij heeft nooit gejankt in de bench...
Ik heb ook (nog steeds) niet het idee dat een bench nu zo ontzettend veel en vaak misbruikt wordt. Zoals ik al eerder schreef kan het een handig hulpmiddel zijn, mits verstandig gebruikt.
Zo veel verschil zie ik niet in de 'doos naast het bed' of een afgezet deel van een keuken of gang en een bench.

Daarnaast ken ik best veel mensen met honden die een bench kort hebben gebruikt in de puppentijd maar 'm daarna weer opgedoekt hebben, een tijdelijk hulpmiddel dus.
Misschien ben ik wel heel erg naief maar ik kan me gewoon niet voorstellen dat er mensen zijn die honden te vaak en te lang in te kleine benches stoppen...

(@Marijke: hoe is het met Dante? - sorry voor off-topic)
Afbeelding
MonaToetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boston Terriërs,Engelse Springer Spaniëls & Whippet
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door MonaToetje »

Ik heb de bench wel gebruikt bij zindelijkheidstraining.
In het begin een kleine en na een paar maanden heb ik een grote aangeschaft.
Mona was binnen een paar maanden zindelijk.
Soms liet ik `s nachts het deurtje open . Dat deed ik om te kijken of ze er " klaar voor was " om zonder de bench in de keuken te slapen en of ze de deurmat nog sloopte.
Sinds kort slaap ze in haar mandje in de keuken. Ze is zindelijk en sloopt niks meer. De bench staat nu op zolder.
Ik ben blij dat ze niet meer in de bench hoeft `s nachts. Eerlijk gezegt vond ik het soms best we eng om haar alleen in de bench te laten als ik wegmoest. Stel dat er brand uitbreekt...Ook vond ik het zielig om haar in zo`n kooi op te sluiten. Maar het hoeft gelukkig niet meer. :wink:
Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding
~ Vaarwel, mijn mooie meisje! Je bent voor altijd in ons hart! ~
(met dank aan Desi)
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Ik weet van wel veel mensen dat de hond erg lang in de bench zit m.n. het eerste jaar. Vaak mensen met wat jongere kinderen en een poetstik en mooie spulletjes via Becam, te weinig tijd om de hond te geven wat hij nodig heeft en geen tijd om de hond langzaam te laten wennen aan alleen zijn, er wordt immers toch maar "een paar uurtjes" gewerkt.

Dat zijn die honden die je later 3 keer een rondje om de kerk ziet lopen, het stikt ervan. Als de hond geluk heeft en de hele boel bij elkaar blijft janken krijgt het kind een allergie.
Bosjes zijn er daarvan.

Anne
starfleet
Erelid

Ik weet van wel veel mensen dat de hond erg lang in de bench zit m.n. het eerste jaar. Vaak mensen met wat jongere kinderen en een poetstik en mooie spulletjes via Becam, te weinig tijd om de hond te geven wat hij nodig heeft en geen tijd om de hond langzaam te laten wennen aan alleen zijn, er wordt immers toch maar "een paar uurtjes" gewerkt.

Dat zijn die honden die je later 3 keer een rondje om de kerk ziet lopen, het stikt ervan. Als de hond geluk heeft en de hele boel bij elkaar blijft janken krijgt het kind een allergie.
Bosjes zijn er daarvan.

Anne
Moon
Zeer actief

Rami schreef:
Moon schreef:
Ik heb ook (nog steeds) niet het idee dat een bench nu zo ontzettend veel en vaak misbruikt wordt. Zoals ik al eerder schreef kan het een handig hulpmiddel zijn, mits verstandig gebruikt.
Zo veel verschil zie ik niet in de 'doos naast het bed' of een afgezet deel van een keuken of gang en een bench.

Daarnaast ken ik best veel mensen met honden die een bench kort hebben gebruikt in de puppentijd maar 'm daarna weer opgedoekt hebben, een tijdelijk hulpmiddel dus.
Misschien ben ik wel heel erg naief maar ik kan me gewoon niet voorstellen dat er mensen zijn die honden te vaak en te lang in te kleine benches stoppen...

(@Marijke: hoe is het met Dante? - sorry voor off-topic)
Ik heb even getwijfeld of ik zou reageren, maar op bovenstaande moest ik wel :roll: :wink:. Alle 'bench-topics' worden pro- en contratopics, met meestal niets daartussen. Jammer is dat. Ik ben niet pro- bench, ik ben niet pro- riem/halsband, ik ben niet pro-halti, maar allen kunnen goede hulpmiddelen zijn die goed gebruikt of misbruikt kunnen worden. Hetzelfde geldt voor kennels en manden (ik ken een hond die maar zoveel mogelijk in zijn mand moet blijven om zo min mogelijk haar te verspreiden :roll: ).
Je kunt het zo gek niet bedenken of er zijn wel mensen die hulpmiddelen misbruiken. Het ergert me echt dat er dan maar van uit gegaan wordt dat als je een bench gebruikt (hebt), je er dan ook zeker misbruik van maakt.

Of Dante er van geleerd heeft, weet ik niet. Dat zou ik pas zeker weten als ik een bepaalde populatie honden wel en een populatie niet met een bench getraind had :wink: (en dan zijn er natuurlijk nog veel meer factoren van belang bij het onderzoek :wink: ). Hij was wel in no time zindelijk en heeft nooit gesloopt. En ik zal wel een erg bezorgde puppenmoeder zijn geweest maar ik vond het een heel veilig idee dat hij in de bench zat als ik echt niet op hem kon letten....
Na een maand of zeven heb ik de bench weggedaan omdat zo'n enorme kooi in de kamer een 'sta in de weg' was.

( off topic; ik zal in Dante's topic wat bijschrijven :wink: bedankt voor de belangstelling :ok: )
Gr. Marijke
Afbeelding
Zenda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zenda »

Ik denk inderdaad dat een bench niet erg is, mits je er goed mee om gaat, en net zoals Moon al schreef dat is met alles zo.
Afbeelding

Dank je wel Twinkeltje. Gr. Mirjam.
starfleet
Erelid

MonaToetje schreef:Ik heb de bench wel gebruikt bij zindelijkheidstraining.
Heel erg veel hondjes zijn binnen een maand of twee volledig zindelijk, met een bench heeft dat niets te maken. Dat argument heb ik nooit begrepen. Vroeger waren er wel mensen die om de reden "een hond bevuilt zijn nest niet" de pup zo kort vastbonden aan de riem dat hij zijn mandje niet uitkon. Daarvan wordt een hond ook niet zindelijk.

De enige reden die ik voor een bench kan verzinnen is dat je een pup kunt behoeden voor heel kleine kinderen als je die hebt rondlopen, maar persoonlijk vind ik dat niet zo'n heel gelukkige combinatie, een pup en een dreumes. En dan nog zou ik eerder werken met kamerpanelen en de dreumes heel goed in de gaten houden.

Anne
Laatst gewijzigd door starfleet op 26 feb 2007 10:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Anna*

Ik ken een paar honden die letterlijk gered zijn uit de bench, al dan niet met vergroeide ruggengraat en nauwelijks tot lopen in staat. Eén ervan stond boven op de kamer van het kind en zat dag en nacht opgesloten. Dat is dus wel een extreme vorm van misbruik van de bench, maar ja, anderzijds, als je een konijn zo als huisdier kunt houden, waarom dan een hond niet. Voor beide zijn immers kooien in de handel :denken:
Moon
Zeer actief

Anna Penta schreef:Ik ken een paar honden die letterlijk gered zijn uit de bench, al dan niet met vergroeide ruggengraat en nauwelijks tot lopen in staat. Eén ervan stond boven op de kamer van het kind en zat dag en nacht opgesloten. Dat is dus wel een extreme vorm van misbruik van de bench, maar ja, anderzijds, als je een konijn zo als huisdier kunt houden, waarom dan een hond niet. Voor beide zijn immers kooien in de handel :denken:
Dit soort verhalen zijn er ook wat betreft riemen/ kettingen e.d. Als mensen tot mishandeling in staat zijn, vinden ze wel een manier..
Gr. Marijke
Afbeelding
Anna*

Moon schreef:
Anna Penta schreef:Ik ken een paar honden die letterlijk gered zijn uit de bench, al dan niet met vergroeide ruggengraat en nauwelijks tot lopen in staat. Eén ervan stond boven op de kamer van het kind en zat dag en nacht opgesloten. Dat is dus wel een extreme vorm van misbruik van de bench, maar ja, anderzijds, als je een konijn zo als huisdier kunt houden, waarom dan een hond niet. Voor beide zijn immers kooien in de handel :denken:
Dit soort verhalen zijn er ook wat betreft riemen/ kettingen e.d. Als mensen tot mishandeling in staat zijn, vinden ze wel een manier..
Ik reageerde op iemand die zei dat ze dacht dat de bench in het algemeen wel verstandig werd gebruikt. Heel vaak niet dus :wink:
Anna*

Inge O schreef:
Moon schreef:
ja, zo zie ik het ook wel, het is niet omdat mensen middelen als kwelmiddelen kunnen gebruiken, dat het middel op zich een kwelmiddel is.
In minstens één van de door mij genoemde gevallen ging het zeker niet om bewust kwellen van de hond. Meer zo van: leuk huisdier, een hond, weer eens wat anders dan een cavia. En omdat één plus één twee is, zet je de kooi neer op een rustig plekje en houd je zo het huisdier. Totale onwetendheid dus.
Anna*

Inge O schreef:
Moon schreef:
ja, zo zie ik het ook wel, het is niet omdat mensen middelen als kwelmiddelen kunnen gebruiken, dat het middel op zich een kwelmiddel is.
Ik had een reactie getypt maar zie dat ie niet is aangekomen. Nog maar eens dus. Het is zo dat in minstens één van de gevallen van waar ik het over had, er geen sprake was van kwelling. Meer het verschil niet weten tussen een hond en een konijn (niet dat ik daarmee konijnen in hokken goedpraat trouwens).

Zo van: je neemt een hond(je), je doet hem in een kooi en zet de kooi op de kamer van de dochter. Je geeft hem zijn eten en laat hem zijn behoeften op tijd doen. Dan doe je toch niets fout?
Rami
Zeer actief

Martijn schreef:
Moon schreef: Dit soort verhalen zijn er ook wat betreft riemen/ kettingen e.d. Als mensen tot mishandeling in staat zijn, vinden ze wel een manier..
Met riemen en kettingen een hond mishandelen vraagt een actief agressieve geest.
Je hond in een bench stoppen en hem daar vergeten omdat de rest van je leven meer aandacht vraagt gaat veel makkelijker.
Juist omdat er honden zijn die helemaal niet protesteren en "lekker" gaan slapen is een bench linke soep. En je dan achteraf ineens realiseren dat je lieve ouwe hondje 60% van zijn leven in een hokje heeft doorgebracht.

Een hond heeft het recht zich in de kaart te kunnen spelen. Zich zichtbaar te maken zonder dat er gehuild hoeft te worden.
Ik weet het niet, ik denk dat een slipketting o.i.d. om doen (en verkeerd gebruiken) niet eens een echt actieve agressieve geest nodig heeft.
Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor overvoeren zodat je hond veel te dik wordt. Of een hond veel te lang (hele dagen) alleen laten omdat de baasjes werken. Of dag en nacht in zijn eentje in een buitenkennel/tuin zetten.
Allemaal misbruik/mishandeling zonder dat je over een actief agressieve geest hoeft te beschikken.
Een bench verkeerd gebruiken valt uiteraard ook onder misbruik/mishandeling. En als het echt zo is dat het gros van de mensen die honden houden ze idd te lang en te vaak in een veel te kleine bench stoppen, als ware het een kooi, dan zouden ze verboden moeten worden.
Maar - en misschien ligt dat aan mij - ik heb het idee dat bench-misbruik wel meevalt.
Afbeelding
MonaToetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boston Terriërs,Engelse Springer Spaniëls & Whippet
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door MonaToetje »

starfleet schreef:
MonaToetje schreef:Ik heb de bench wel gebruikt bij zindelijkheidstraining.
Heel erg veel hondjes zijn binnen een maand of twee volledig zindelijk, met een bench heeft dat niets te maken. Dat argument heb ik nooit begrepen. Vroeger waren er wel mensen die om de reden "een hond bevuilt zijn nest niet" de pup zo kort vastbonden aan de riem dat hij zijn mandje niet uitkon. Daarvan wordt een hond ook niet zindelijk.

De enige reden die ik voor een bench kan verzinnen is dat je een pup kunt behoeden voor heel kleine kinderen als je die hebt rondlopen, maar persoonlijk vind ik dat niet zo'n heel gelukkige combinatie, een pup en een dreumes. En dan nog zou ik eerder werken met kamerpanelen en de dreumes heel goed in de gaten houden.

Anne
Toch is het zo :19: De eerste weken liet ik haar `s avonds-`s nachts tussen 23:00-1:00 uit en dan `s morgens om 5:00 . Als ik haar een keertje los liet lopen in de keuken had ze alles onder geplast of gepoept , maar als ik haar in de bench deed begon ze te huilen als ze moest plassen.
Dat huilen/piepen als ze naar buiten moet doe ze overigens nog steeds . :wink:
Ze lag alleen `s nachts in de bench. Overdag loopt ze los in de woonkamer.
Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding
~ Vaarwel, mijn mooie meisje! Je bent voor altijd in ons hart! ~
(met dank aan Desi)
Moon
Zeer actief

Martijn schreef:
Moon schreef: Dit soort verhalen zijn er ook wat betreft riemen/ kettingen e.d. Als mensen tot mishandeling in staat zijn, vinden ze wel een manier..
Met riemen en kettingen een hond mishandelen vraagt een actief agressieve geest.
Je hond in een bench stoppen en hem daar vergeten omdat de rest van je leven meer aandacht vraagt gaat veel makkelijker.
Juist omdat er honden zijn die helemaal niet protesteren en "lekker" gaan slapen is een bench linke soep. En je dan achteraf ineens realiseren dat je lieve ouwe hondje 60% van zijn leven in een hokje heeft doorgebracht.

Een hond heeft het recht zich in de kaart te kunnen spelen. Zich zichtbaar te maken zonder dat er gehuild hoeft te worden.
Ik bedoelde niet slaan met riemen of kettingen, maar het beperken van bewegingsvrijheid.
Gr. Marijke
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Moon schreef:Ik bedoelde niet slaan met riemen of kettingen, maar het beperken van bewegingsvrijheid.
Een hond mag wel beperkt worden, dat is een hond gewend en daar zijn ze ook op gemaakt.
Wat je echter nooit mag doen is een hond wegsperren van de roedel en zijn leven. Dat doe je wel met een bench. Soms zit een hond met een blafband om in een bench. Dat is toch idioot gewoon! :evil:

Wat mij betreft hoor je oog te hebben voor de behoeftes van je hond en dus hoor je hem de kans te geven zich te uiten en zich in beeld te werken. Op het moment dat je hem opsluit of in een kennel gooit terwijl je gewoon thuis bent ben je bezig afstand te creeeren tot de hond en dus actief en bewust aan het negeren. Aandacht is het leven van een hond dus wat mij betreft is dat gewoon absoluut onaanvaardbaar :neenee: .

Of je biedt je hond een andere hond en een grote buitenren met schuur of je houdt je aan je afspraak en geeft de hond aandacht en tijd binnen. Werken en dan de hond in de bench doen is en blijft in mijn ogen dierenmishandeling. Kan er echt niet meer van maken en ik zou voor geen goud mijn huidige honden zoiets aandoen.

Wij krijgen een pup en die zal evt een paar weekjes zo nu en dan in de bench zitten ivm de andere honden en de gewenperiode. Puur uit veiligheid dus en op momenten dat wij thuis zijn. Verder vind ik het gewoon ontoelaatbaar een eenzame hond op die manier echt alles te ontzeggen. :19:
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik persoonlijk vind een kettinghond (verboden ivm mishandeling) nog minder zielig dan een benchhond. Als je weggaat en je legt je hond bij een hondenhuisje op je erf in de frisse lucht kan hij tenminste nog genieten van de zon, de wind en het uitzicht. Beter dan de kamer inkijken naar alle lekkere ligplekjes terwijl hij zijn kont niet eens kan keren de 8-9 uur dat er niemand thuis is. Dat lijkt wel bioindustrie :19: Legkippen worden ook zo gehouden. Minimaal kooitje waarin ze kunnen draaien en staan. Dat is een bench ook.

Doe dan maar gewoon een kennel in de tuin, 100 keer beter dan een kooitje in de gang :ok:

Hoe prikkelarm moet het worden? :19: De verveling zal echt extreem zijn in dat ding.
Afbeelding
Rami
Zeer actief

MARC_S schreef:
Moon schreef:Ik bedoelde niet slaan met riemen of kettingen, maar het beperken van bewegingsvrijheid.
Een hond mag wel beperkt worden, dat is een hond gewend en daar zijn ze ook op gemaakt.
Wat je echter nooit mag doen is een hond wegsperren van de roedel en zijn leven. Dat doe je wel met een bench. Soms zit een hond met een blafband om in een bench. Dat is toch idioot gewoon! :evil:

Wat mij betreft hoor je oog te hebben voor de behoeftes van je hond en dus hoor je hem de kans te geven zich te uiten en zich in beeld te werken. Op het moment dat je hem opsluit of in een kennel gooit terwijl je gewoon thuis bent ben je bezig afstand te creeeren tot de hond en dus actief en bewust aan het negeren. Aandacht is het leven van een hond dus wat mij betreft is dat gewoon absoluut onaanvaardbaar :neenee: .

Of je biedt je hond een andere hond en een grote buitenren met schuur of je houdt je aan je afspraak en geeft de hond aandacht en tijd binnen. Werken en dan de hond in de bench doen is en blijft in mijn ogen dierenmishandeling. Kan er echt niet meer van maken en ik zou voor geen goud mijn huidige honden zoiets aandoen.

Wij krijgen een pup en die zal evt een paar weekjes zo nu en dan in de bench zitten ivm de andere honden en de gewenperiode. Puur uit veiligheid dus en op momenten dat wij thuis zijn. Verder vind ik het gewoon ontoelaatbaar een eenzame hond op die manier echt alles te ontzeggen. :19:
Nou, volgens mij zijn het we dan allemaal met elkaar eens!
Een paar (twee) posts boven jou zeg ik ongeveer letterlijk hetzelfde (let op de werkend bazen en honden in een kennel) en nog wat posts verder naar boven Marijke idem dito... :wink:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Martijn schreef:Daarnaast vind ik de opeenvolging van "het maakt niet uit dat ik hem binnen opsluit want buiten mag hij ook niets" echt nergens over gaan.
Als je die twee dingen al wil verbinden is het feit dat je buiten een riem gebruikt juist een reden om geen bench te gebruiken
Kan je dat verder uitleggen Martijn?
Ik begrijp het even niet. :roll:
Je hebt er vast een redenering achter :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Rami
Zeer actief

starfleet schreef:Ik weet van wel veel mensen dat de hond erg lang in de bench zit m.n. het eerste jaar. Vaak mensen met wat jongere kinderen en een poetstik en mooie spulletjes via Becam, te weinig tijd om de hond te geven wat hij nodig heeft en geen tijd om de hond langzaam te laten wennen aan alleen zijn, er wordt immers toch maar "een paar uurtjes" gewerkt.

Bosjes zijn er daarvan.

Anne
Anne, ik geloof heus wel dat er mensen zijn die zo met honden omspringen. Maar het blijft gek dat van alle mensen die ik ken met honden (familie, vrienden, kennissen, vage "hondenkennisen" zowel real-life als via internet), mensen met honden via de hondenschool/hondenopvang, er niemand is die een bench als 'kooi' gebruikt.
Want begrijp me niet verkeerd: op zo'n manier een bench gebruiken (misbruiken) vind ik meer dan vreselijk. En ik ben - dat blijkt ook uit de reacties hier - lang niet de enige.
Iemand met een beetje gezond verstand en zijn/haar hart op de juiste plaats sluit zijn hond niet op in een kooi.
Of denk je echt dat er zoveel kortzichtige, onnozele en onwetende hondenbezitters zijn?

Wat ik eigenlijk nog een keer wil benadrukken: mishandeling/misbruik komt op alle gebied voor. Zoals ik al eerder schreef: misbruik van slipketting, pinnenbanden etc., het vetmesten van honden, honden hele dagen alleen laten, dag en nacht in een buitenkennel/tuin zetten.
Om nu de bench-gebruikers als groep over een kam te scheren, dat lijkt me niet helemaal eerlijk.
Als er hier ooit een pup komt, zal ik me niet bij voorbaat al anti-bench opstellen.
Laatst gewijzigd door Rami op 26 feb 2007 18:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Moon
Zeer actief

Martijn schreef:
ranetje schreef:
Martijn schreef:Daarnaast vind ik de opeenvolging van "het maakt niet uit dat ik hem binnen opsluit want buiten mag hij ook niets" echt nergens over gaan.
Als je die twee dingen al wil verbinden is het feit dat je buiten een riem gebruikt juist een reden om geen bench te gebruiken
Er wordt hier gesteld dat honden aan een riem beperkt worden in hunj bewegingsvrijheid en dat het daarom niet meer uitmaakt als je hem binnen ook in een bench stopt.
Dat is onzin. Je kunt die twee dingen niet met elkaar vergelijken.
Als je het over wegsluiten wilt hebben dan kan dat met een bench of met een ketting maar wandelen met een riem is niet hetzelfde als een bench gebruiken omdat dat toevallig allebei de bewegingsvrijheid beperkt.
Zie volgende post (ging fout door traagheid van het forum :wink: )
Laatst gewijzigd door Moon op 26 feb 2007 18:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gr. Marijke
Afbeelding
starfleet
Erelid

Rami schreef:
Iemand met een beetje gezond verstand en zijn/haar hart op de juiste plaats sluit zijn hond niet op in een kooi.
Of denk je echt dat er zoveel kortzichtige, onnozele en onwetende hondenbezitters zijn?
Ja. Ik woon in zo'n echt doorsnee nieuwbouwwijkje aan de rand van de Randstad. Hier woont veel publiek van Leen van Frisia, van de tupperparties, twee kinderen of die komen er nog, de echte Jan modaal pur sang. Ik schat zomaar dat jij niet in zo'n wijk woont en ook niet veel van deze mensen in je kennissenkring hebt. En voor ik mensen over me heen krijg: ik weet dat ik heel erg aan het generaliseren ben

:wink:

Anne
Moon
Zeer actief

Martijn schreef:
ranetje schreef:
Er wordt hier gesteld dat honden aan een riem beperkt worden in hunj bewegingsvrijheid en dat het daarom niet meer uitmaakt als je hem binnen ook in een bench stopt.
Dat is onzin. Je kunt die twee dingen niet met elkaar vergelijken.
Als je het over wegsluiten wilt hebben dan kan dat met een bench of met een ketting maar wandelen met een riem is niet hetzelfde als een bench gebruiken omdat dat toevallig allebei de bewegingsvrijheid beperkt.
Wat ik bedoel is een hond aan de riem aan een verwarmingsbuis leggen (wat iemand mij vertelde) en op die manier beperken in zijn bewegingsvrijheid in huis. Dat je op die manier een riem of ketting ook kan misbruiken. Een hond aan de riem uitlaten is voor mij normaal gebruik van de riem zoals er ook normaal gebruik van de bench is.
Gr. Marijke
Afbeelding
Moon
Zeer actief

MARC_S schreef:

Nou, dat is precies de manier waarop ík de bench gebruikt heb :ok:
Gr. Marijke
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”