Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Lief voor kinderen maar toch een beetje waaks?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Mama Sanneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mama Sanneke »

Poedels zijn lief voor kinderen, onze Luka is ook waaks en
normaal gezien zijn poedels uiterst leergierig.
Ik zag deze week een uitzending waar een poedel is getraind om zijn baasje met narcolepsie te begeleiden.
Alleen hebben ze wel krullekes :mrgreen:
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
basca
Zeer actief

Ongelezen bericht door basca »

mechelse herder wij hebben er ook 1 en die licht het lieftst de hele dag op je schoot te tutten maar kan ook waken daar waar nodig
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

De boxer.
Wel goed letten op de gezondheid, dus bij een goede fokker aanschaffen.
Een betere kindervriend kun je niet hebben. :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
LaRep
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tokkel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door LaRep »

Inge schreef:De boxer.
Mijn Duitser Laiko is ook een enorme kindervriend :cheer:
Heb ook goede ervaring met boxers en kinderen (alleen zijn ze soms wel wat lomp).
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

ik zou ook zeggen een boxer, vooral voor dat kinder gedeelte :wink:
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Een boxer lijkt me ook een geschikte keuze.
Maar waar ik nieuwsgierig naar ben, is wat de reden is waarom ze een gladharige hond willen?
Als het is vanwege het verharen, kan ik uit eigen ervaring van onze Mechelaar vertellen dat de lastigste haren juist korte haren zijn. Die gaan werkelijk overal tussen zitten, vooral als je stoffen banken/stoelen hebt.
Het lijkt vaak idealer dan het is, een gladharige vacht.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

ja klopt met kortharige honden, geen fleece enzo dragen(ze worden lelijk binnen de korts mogelijke keren), de haartjes gaan er rechtop instaan :roll:
Laatst gewijzigd door S@ndr@ op 25 feb 2007 16:59, 1 keer totaal gewijzigd.
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Drentsche Patrijshond;grote kindervrienden en ook nog eens waaks als het moet :mrgreen:
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
little-wolf
Zeer actief

Ongelezen bericht door little-wolf »

am. staff.
vriendelijk voor mensen en kinderen.
alleen kunnen ze moeilijk overweg met andere honden.
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

LaRep schreef:
Inge schreef:De boxer.
Mijn Duitser Laiko is ook een enorme kindervriend :cheer:
Heb ook goede ervaring met boxers en kinderen (alleen zijn ze soms wel wat lomp).
Dat lompe klopt, maar boxers die opgroeien met kinderen zijn over het algemeen juist heel voorzichtig tov kinderen.
En zelfs als ze er niet mee opgroeien kunnen ze heel goed de knop omzetten. Danco was werkelijk een sul zodra er kinderen in huis kwamen (niet mee opgegroeid). Nika is van kleins af aan gewend aan kinderen. Haar moet ik de eerste minuten even tot rust manen (ze maakt ze niet dagelijks mee) maar dan gaat het ook prima.
Ik ben zelf opgegroeid met een boxer en heb daar hele dierbare herinneringen aan.

Boxers hebben wel korte stugge haartjes, die inderdaad overal inkruipen (heel wat erger nog dan de haren van mijn hollander en mechelaar).
En het is gewoon belangrijk echt goed te kijken waar je je boxer haalt, vanwege de gezondheidsproblemen in het ras.
Wat betreft het opvoeden...wanneer je je verdiept in het ras zijn ze redelijk makkelijk op te voeden. Ze hebben een paar "aandachtspuntjes" zoals bv. hun clowneske gedrag waardoor consequent blijven niet altijd makkelijk is. Naar andere honden zijn ze niet allemaal even makkelijk, maar daar valt mee te leven (vind ik).
Een boxer die voldoende beweging krijgt is in huis redelijk rustig.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Een boxer is inderdaad erg leuk alleen zou ik zelf bang zijn voor gezondheidsproblemen en een probleem hebben met het feit dat ze niet erg oud worden over het algemeen.

Wel denk ik dat dat kwa karakter precies is wat je moet hebben op een boerderijtje met kinderen. Boxers waken prima maar zullen niet snel bijten als er niks aan de hand is. :ok:

Een herder zou ik niet nemen omdat die neigen naar sterke territoriumdrang en dat kan wel uitmonden in een hond die geen bezoek het erf op laat lopen als de baasjes er niet bij zijn. Herplaatsers zouden wel weer prima kunnen functioneren omdat daarvan bekend is wat hun gedrag naar vreemde bezoekers is.

Een kortharige hond die goed waakt kan bv ook een sennenhond zijn. Die waken erg goed, ook de entlebuchers. Ze zijn mooi, erg geschikt voor een erf door hun erfvastheid en toch zijn ze over het algemeen slim genoeg om onderscheid te maken tussen ongewenst en gewenst bezoek. De appenzeller blaft wel erg snel. :wink:

Ook een leuke hond is een bouvier. Die zijn echt perfect voor een erf en erg kindvriendelijk. Ze hebben wel lang haar maar als je de moeite neemt ze kort te houden functioneren die denk ik het beste wat betreft kindvriendelijkheid, tolerantie, erfvastheid en waaksheid zonder overdrijving. :ok:

Een boerenfox kan ook prima, waken als de neten en zijn over het algemeen zeer hard en dus bestand tegen kinderen. Eentje uit het asiel die gewend is op een erf te leven en goed met kinderen kan.

Kortharige collie is ook erg leuk, of een jachthond als je er wat mee wil doen en een hek om het erf zet.

Eigenlijk kan je er vanuit gaan dat iedere hond zal blaffen als je hem op een erf achter een hek zet.

Mijn eerste keuze zou een bouvier zijn in combinatie met kinderen en toch echt van opaan kunnen als er slechte bezoekers komen :ok:

Ik zou zowiezo niet toelaten dat mensen het erf op kunnen zonder aan te bellen als er een hond loopt. Dan neem je risico's die je hond de kop kunnen kosten. Elke hond kan nl een keer een inschattingsfout maken en oompje lief grijpen als die in de schemer ineens de hoek om komt stormen voor het een of ander. :19:
Afbeelding
boxersien

Ongelezen bericht door boxersien »

Ik zou ook voor de boxer gaan, of de kortharige st. bernard. De laatste is wat rustiger van aard, alleen weer wel veel imposanter. Hier waken ze goed :ok:
Van de boxer heb je idd rottige haren hoor en zeker van zo een als boris die hele jaar door verhaart. Een kortharige st. bernard heb ik geen ervaring mee (alleen met de langharen).
Op mijn stage bedrijf is er een rottweiler. Als je deze (net als de twee hiervoor genoemde rassen) bij een goede fokker koopt, heb je een super hond! Hun hebben ook kinderen en die zijn samen met de hond een geweldig leuke combinatie (let wel op: deze honden hebben wel de neiging hun territorium te fel te gaan verdedigen)
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Ik denk dat een hond die zijn territorium erg verdedigt een hele slechte keuze is met kinderen, want kinderen brengen toch vaak vriendjes mee of er komen kinderen onverwacht aanlopen.
Sluikharige (langharige) rassen zijn vaak het makkelijkst in het vachtonderhoud.
Marion.

Re: Lief voor kinderen maar toch een beetje waaks?

Ongelezen bericht door Marion. »

Jacqueline Smits schreef:We kunnen nog geen ras vinden dat hieraan voldoet. Kan iemand helpen?
Kan je geen ras aanbevelen. Wel een Miepje. Maar die kunnen jullie niet betalen :mrgreen:

Succes! Ik hoop dat je van anderen betere adviezen krijgt :wink:
little-wolf
Zeer actief

Marie-Josée schreef:Ik denk dat een hond die zijn territorium erg verdedigt een hele slechte keuze is met kinderen, want kinderen brengen toch vaak vriendjes mee of er komen kinderen onverwacht aanlopen.
Sluikharige (langharige) rassen zijn vaak het makkelijkst in het vachtonderhoud.
er staat toch ook een beetje waaks, geen hond die meteen de "indringer" opvreet.
Marie-Josée
Erelid

little-wolf schreef:
Marie-Josée schreef:Ik denk dat een hond die zijn territorium erg verdedigt een hele slechte keuze is met kinderen, want kinderen brengen toch vaak vriendjes mee of er komen kinderen onverwacht aanlopen.
er staat toch ook een beetje waaks, geen hond die meteen de "indringer" opvreet.
Gelukkig doet dat laatste geen enkele hond :wink: maar ik wilde alleen maar aangeven dat je daar bij je raskeuze op moet letten.Herders en rottweilers hebben bv over het algemeen nogal een sterke territoriumdrang.
eternal
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old Englisch Bulldog

Ongelezen bericht door eternal »

Ik denk dat een boxer ook een goeie keuze is.

Maar een RR (ridgeback) kan ook een goeie waker zijn.

Iedergeval die van ons kan goed met kinderen over weg. Vind ze zelfs helemaal geweldig. Maar waaks is ze niet. Ligt er aan hoe je ze opvoed denk ik toch?

De honden van vrienden van ons (ook RR) zijn lief voor kinderen en slaan aan als er iemand op het erf komt. ze zullen niet aanvallen maar slaan alleen aan.
Chione
Zeer actief

Ongelezen bericht door Chione »

Voor een Boxer zou ik zelf nooit gaan, naast de gezondheidsproblemen ken ik zelf geen 1 leuke Boxer en al helemaal niet lief voor kinderen ( sorry boxer liefhebbers, ik weet dat er gerust wel vriendelijke bestaan, ik ken ze alleen niet :wink: )

Als grote kinderenvriend en een beetje waaks ( zonder meteen het bezoek half op te vreten ) zijn er diverse bullen die ik geschikt zou vinden,
zoals de amerikaanse bulldog :mrgreen:
De amstaff vind ik ook een goede.

Wel hebben zij, net als de boxer :wink: , allemaal kleine korte haartjes, die je zeker opmerkt :mrgreen:
~“ With eyes full of prejudice, you will never see the world for what it is.."~

~
Afbeelding
~
boxersien

Ongelezen bericht door boxersien »

Niet mee eens, zie hier vaak border collies lopen op bedrijven en die hebben niet normale klitten omdat ze eenvoudigweg niet goed genoeg gekamt worden of helemaal niet.
En langharen zoals mijn st bernards kan ik niet aanraden als boerderij/buitenhond, want die hebben wel degelijk elke week minimaal 2 uur vachtverzorging nodig (vooral broek en staart) en in de rui periode kan dit nog eens heel erg uitlopen naar wel een uur per dag!!

Op een boerderij is namelijk vanalles aanwezig waar ze lekker in kunnen liggen rollen en slapen e.d. dit maakt de langharen vies.
Marie-Josée
Erelid

boxersien schreef:
Niet mee eens, zie hier vaak border collies lopen op bedrijven en die hebben niet normale klitten omdat ze eenvoudigweg niet goed genoeg gekamt worden of helemaal niet.
En langharen zoals mijn st bernards kan ik niet aanraden als boerderij/buitenhond, want die hebben wel degelijk elke week minimaal 2 uur vachtverzorging nodig (vooral broek en staart) en in de rui periode kan dit nog eens heel erg uitlopen naar wel een uur per dag!!

Op een boerderij is namelijk vanalles aanwezig waar ze lekker in kunnen liggen rollen en slapen e.d. dit maakt de langharen vies.
Ik bedoel de sluikharige langharen, daarom heb ik dat erbij gezet, dus niet de rassen met lang haar en veel onderwol.Onze honden hebben geen vachtverzorging nodig, ruien nauwelijks en de haren zijn makkelijk te verwijderen.
Marco#

Ongelezen bericht door Marco# »

Het is geen korthaar, maar wel een hond die nauwelijks vachtverzorging nodig heeft. Hij is een extreme erfverdediger, goed voor kinderen maar absoluut geen hond voor beginners.

Ik heb het over de Komondor.

karakter:
http://www.komondor.nu/Karakter%20en%20kenmerken.htm

onderhoud:
http://www.komondor.nu/Onderhoud.htm
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Benthor schreef:Het is geen korthaar, maar wel een hond die nauwelijks vachtverzorging nodig heeft. Hij is een extreme erfverdediger, goed voor kinderen maar absoluut geen hond voor beginners.

Ik heb het over de Komondor.

karakter:
http://www.komondor.nu/Karakter%20en%20kenmerken.htm

onderhoud:
http://www.komondor.nu/Onderhoud.htm
Weet waar je aan begint :wink:
Een kuddebeschermer is niet de makkelijkste hond
M@ri@nne
Zeer actief

Ongelezen bericht door M@ri@nne »

Wat Marc zegt, een Bouvier!
Groetjes, Marianne.
Afbeelding
Naad
Zeer actief
Mijn ras(sen): Am Akita, Am Staff

Ongelezen bericht door Naad »

Ik zou zeggen een Amerikaanse Stafford is lief voor kinderen maar absoluut niet waaks tenminste mijn Vito niet die komt elke dief kwispelend tegemoet lopen :mrgreen: . Dus dan zou ik inderdaad voor een Boxer gaan de boxers van mijn neef zijn verschrikkelijk lief voor kinderen makkelijk op te voeden (vind ik) en waaks.
Afbeelding
Rust zacht meisje, ik zal je missen 7-8-1995 - 25-11-2009
Naad
Zeer actief

Oeps dubbel
Laatst gewijzigd door Naad op 28 feb 2007 10:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
little-wolf
Zeer actief

Naad schreef:Ik zou zeggen een Amerikaanse Stafford is lief voor kinderen maar absoluut niet waaks tenminste mijn Vito niet die komt elke dief kwispelend tegemoet lopen :mrgreen: . Dus dan zou ik inderdaad voor een Boxer gaan de boxers van mijn neef zijn verschrikkelijk lief voor kinderen makkelijk op te voeden (vind ik) en waaks.
rochelle is superwaaks :mrgreen:
ik weet nog een paar die wel waaks zijn, maar mogelijk uitzonderingen?
ze zijn er iig nooit voor gefokt.
Naad
Zeer actief

little-wolf schreef:
Naad schreef:Ik zou zeggen een Amerikaanse Stafford is lief voor kinderen maar absoluut niet waaks tenminste mijn Vito niet die komt elke dief kwispelend tegemoet lopen :mrgreen: . Dus dan zou ik inderdaad voor een Boxer gaan de boxers van mijn neef zijn verschrikkelijk lief voor kinderen makkelijk op te voeden (vind ik) en waaks.
rochelle is superwaaks :mrgreen:
ik weet nog een paar die wel waaks zijn, maar mogelijk uitzonderingen?
ze zijn er iig nooit voor gefokt.
De staff van me broer ook maar Vito is echt een watje wat dat betreft die gaat nog met ze spelen ook :roll: :mrgreen:
Afbeelding
roy_C
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door roy_C »

er staat toch ook een beetje waaks, geen hond die meteen de "indringer" opvreet.[/quote]Gelukkig doet dat laatste geen enkele hond :wink: maar ik wilde alleen maar aangeven dat je daar bij je raskeuze op moet letten.Herders en rottweilers hebben bv over het algemeen nogal een sterke territoriumdrang.[/quote]

nie kom maar eens (ongewenst) bij un boerboel op het erf ik weet zeker dat je het zwaar gaat krijgen

maar in hun geval zou ik gaan voor een amerikaanse stafford kei lief voor kinderen waken misschien niet zo goed maar zijn imposante uiterlijk maakt veel goed en zorgt dat indringers wel 2 keer nadenken voor ze het erf op komen
mvg Roy en Don Vito
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik zou niet voor een Amerikaanse stafford kiezen als ze met de kinderen en de hond ergens heen willen regelmatig.
Het zijn inderdaad prima kindermaatjes maar lekker wandel je niet in een hondenpark met kleine kinderen en een Amstaff.

Een vriend van mij heeft 3 staffies en de kinderen vonden het toch "nogal dramatisch" toen de moeder met de kinderwagen stond en hun hond een andere hond vast had. Ook was het een keer een bloedbad met de vader erbij en daar heeft het zoontje des huizes een week niet van geslapen. Ik zou zelf een ras kiezen wat makkelijker in de omgang is met andere honden ivm de kleine kinderen. Kunnen ze lekker wandelen in het bos op zondag en hoeven ze niet moeilijk te doen met de kinderen in combinatie met de hond en andere honden.

Er zijn best genoeg staffords die prima sociaal zijn maar je moet wel degelijk rekening houden met evt problemen met andere dieren. Lijkt mij niet handig met kleine kinderen dus :wink:

Verder kan de hond niet zomaar mee op vakantie omdat in bv Frankrijk en Duitsland erg moeilijk gedaan wordt over dit ras. Muilkorf ed en dus denk ik dat dat een probleem kan zijn. Ook pensions doen niet altijd even makkelijk in de vakantieperiode als je een Amstaff wil plaatsen voor 3 weken die niet met alle andere honden kan.

Ik weet dat het vooroordelen lijken maar het zijn wel zaken waar je rekening mee moet houden en met kleine kinderen erbij is dat een stuk moeilijker.
Afbeelding
Nieve
Zeer actief

Ongelezen bericht door Nieve »

MARC_S schreef: Een kortharige hond die goed waakt kan bv ook een sennenhond zijn. Die waken erg goed, ook de entlebuchers. Ze zijn mooi, erg geschikt voor een erf door hun erfvastheid en toch zijn ze over het algemeen slim genoeg om onderscheid te maken tussen ongewenst en gewenst bezoek. De appenzeller blaft wel erg snel. :wink:
In het kader van makkelijk op te voeden, zou ik niet zo snel gaan voor een appenzeller. Ik heb daar al zo vaak angst bij gezien, doordat mensen het ras niet goed begeleiden. Misschien hangt het ook van de fokker af. Maar ik zou het over het algemeen niet gelijk als makkelijk opvoedbaar noemen. :wink:
Afbeelding
When I’m good, I’m very very good
And when I’m evil, man am I evil !!!
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”