Soms denk ik dat het gebruik van een TT en een prikband op basis van de ervaringen die mensen met een hond hebben erg verkeerd kan uitpakken. Wat dacht je van het feit dat je als trainer misschien ook iets verkeerd kan doen waardoor de hond verkeerd reageert?
Wat als je nu zaken ziet en daar op reageert en dat blijkt niet te werken bij de hond? Zeg je dan dat de hond keihard en dwars is en dus bruut afgestraft dient te worden of krab je jezelf gewoon eens achter de oren?
Ik heb ook eeuwig gezeikt op Wuilus de eerste jaren en ook zij heeft een slipketting omgehad. Hielp dat? Nou nee.
Had het wel geholpen dan was er nl meteen effect gekomen en had ik het ding weg kunnen leggen. Na 4 jaar was er eigenlijk niks veranderd alleen kon ik mijn hond bedreigen met een pijnprikkel dus kon ik haar controlleren en bang maken.
Uiteindelijk kreeg ik meer en meer inzichten en heb ik besloten nooit meer echt iets hards of pijnlijks te doen en alles te spelen op begrip, duidelijkheid en consequent zijn. Belonen en weglaten van beloning. Effect, een perfect luisterende hond die nooit meer een echt probleem heeft gehad.
Ik vind het dus soms bijzonder eng om een hond als blabla te beschrijven terwijl die hond verder geen snars tegemoed gekomen wordt. Wat als de hond beter functioneerd als je zus of zo doet ipv star en strak te doen wat je zou moeten doen volgens een clubgoeroe?
Een hond is en blijft grotendeels wat je er zelf van maakt. De hond is ontzettend flexibel en vormt zich toch wel degelijk naar wat je van hem verwacht.
Je hond moet wel tot zijn recht KUNNEN komen.
Waarom denken mensen dat een herder tot zijn recht kan komen als hij buiten de roedel in een hok leeft? Zonder begeleiding van de baas dagen van minimaal 20 uur isolatie heeft? Het is een roedeldier, welke geestelijk stabiele situatie wordt daar nagestreeft? Hoe verwacht je respect en rust in een hond als een herder te krijgen als je hem uberhaubt het samenzijn van zijn baas niet gaat gunnen in het dagelijks leven?
De helft of niet meer van de honden met een TT om is een sporthond zonder leven buiten de kennel. Ze komen haast nooit binnen, maken nauwelijks contact met andere honden en zitten 90% van de tijd in een hok. Waarom moet zo'n hond loslaten als hij zijn enige tijdverdrijf in de week heeft? Waarom luisteren naar een baas die hem laat rotten in een hok terwijl hij snakt naar het 1 op 1 contact en het non stop meegaan met de baas? Laat de gemiddelde herder eens een dag met de baas meegaan en hij wijkt geen seconde van diens zijde. Hoe raar moet je worden als je elke dag in een hok zit en je weet dat die baas dan 2 muren naast je een gezin heeft waar je dolgraag deel van wil zijn?
Misschien heeft zo'n herder niet meer zoveel op met zo'n baasje

Je zal hem wel moeten verdienen in zijn volle glorie en daarvoor dien je hem dus ook tegemoed te komen.
Bang maken met een TT kan iedereen, een topbaas zijn waar de hond voor door het vuur gaat is een tikje moeilijker denk ik