Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Rassen in de uitverkoop
Moderator: moderatorteam
Een pupkoper die belangrijker vind wat de pup kost dan hoe die fokker met zijn dieren omgaat en er geen moer om geeft wat er wel of niet door de fokker is gedaan, die gaat maar naar een andere fokker.
Ik heb speciaal hartonderzoek laten doen omdat ik vind dat dat binnen mijn ras verplicht zou moeten zijn als dat 1 van de 3 hoofdoorzaken van overlijden zijn binnen dat ras. Mijn pups en moeder hebben hoofzakelijk KVV gehad. Ik heb mijn teef tegen Herpes laten enten enz. Ik heb een echo laten maken omdat IK dat leuk vind. Dat iemand anders bepaalde dingen niet doet die ik wel heb gedaan, prima.
Maar ik wordt er verdorie op aangevallen omdat ik ergens geld aan uit heb gegeven dat iemand anders niet noodzakelijk acht. So what, dat is toch zeker mijn goed recht. En nee ik 'bereken' niks door. Ik heb mijn pups voor een meer dan schappelijke prijs verkocht voor een Duitse Dog.
En wat ik er aan uitgeef moet ik zelf weten. Ik vind het leuk als ik naar het bos ga en mijn pups leuke riempjes hebben. En mijn pupkopers vonden dat ook leuk. Ze hebben hier vanalles gehad omdat ik dat leuk vond. Ik heb ook duizenden foto's gemaakt en cd'tjes meegegeven aan de pupkopers. Gewoon omdat ik dat leuk vond. En nee daar werd de pup niet duurder van.
Ik heb speciaal hartonderzoek laten doen omdat ik vind dat dat binnen mijn ras verplicht zou moeten zijn als dat 1 van de 3 hoofdoorzaken van overlijden zijn binnen dat ras. Mijn pups en moeder hebben hoofzakelijk KVV gehad. Ik heb mijn teef tegen Herpes laten enten enz. Ik heb een echo laten maken omdat IK dat leuk vind. Dat iemand anders bepaalde dingen niet doet die ik wel heb gedaan, prima.
Maar ik wordt er verdorie op aangevallen omdat ik ergens geld aan uit heb gegeven dat iemand anders niet noodzakelijk acht. So what, dat is toch zeker mijn goed recht. En nee ik 'bereken' niks door. Ik heb mijn pups voor een meer dan schappelijke prijs verkocht voor een Duitse Dog.
En wat ik er aan uitgeef moet ik zelf weten. Ik vind het leuk als ik naar het bos ga en mijn pups leuke riempjes hebben. En mijn pupkopers vonden dat ook leuk. Ze hebben hier vanalles gehad omdat ik dat leuk vond. Ik heb ook duizenden foto's gemaakt en cd'tjes meegegeven aan de pupkopers. Gewoon omdat ik dat leuk vond. En nee daar werd de pup niet duurder van.
- *Linda*
- Zeer actief
Ik heb moeite met het hele fokkerij-gebeuren. De asielen in binnen-en buitenland zitten zó ontzettend vol en toch fokt men maar door. Nee, ik weet ook wel dat er geen panklare oplossing voor is maar als ik iemand hoor zeggen dat ze geen asielhond willen omdat ze een rashond willen wordt ik toch lichtelijk niet goed. Van praktisch elk ras is inmiddels een leuke herplaatser te krijgen.......Het is kort door de bocht, ik weet het maar ik snap het gewoon niet. Al die honden zonder baasje, en toch maar nieuwe pups op de wereld (markt) brengen. Het voelt gewoon zo fout.
Laatst gewijzigd door *Linda* op 08 mar 2007 14:49, 1 keer totaal gewijzigd.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
dus ik ben geen goede pupkoper omdat het mij niet interesseert of er een echo gemaakt is of progesteron geprikt isEssy schreef:Een pupkoper die belangrijker vind wat de pup kost dan hoe die fokker met zijn dieren omgaat en er geen moer om geeft wat er wel of niet door de fokker is gedaan, die gaat maar naar een andere fokker.

hier hebben ze ook duizenden foto's gekregen, die dat wilden in ieder geval. So what?

Prima als je op ziektes controleert die voorkomen bij het ras daar zul je ook niemand over horen maar ik zie nog steeds niet in waarom een ras dan bijna het driedubbele moet kosten van een ander ras.... dat is puur winst dat kan niet anders, mag ook wel, prima, maar zeg dan wel dat het zo is en draai er niet omheen (dit laatste is niet specifiek op jou gericht maar een algemene opmerking).

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
tja, ik hoef me niet te verantwoorden voor andersmans fouten als pupkoperSunnybunny schreef:Ik heb moeite met het hele fokkerij-gebeuren. De asielen in binnen-en buitenland zitten zó ontzettend vol en toch fokt men maar door. Nee, ik weet ook wel dat er geen panklare oplossing voor is maar als ik iemand hoor zeggen dat ze geen asielhond willen omdat ze een rashond willen wordt ik toch lichtelijk niet goed. Van praktisch elk ras is inmiddels een leuke herplaatser te krijgen.......Het is kort door de bocht, ik weet het maar ik snap het gewoon niet. Al die honden zonder baasje, en toch maar nieuwe pups op de wereld (markt) brengen. Het voelt gewoon zo fout.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Waar wordt dat gezegd dat een pupkoper van een ras wat pakweg euro700 kost, niets geeft om hoe de fokker met zijn/haar dieren omgaat en wat voor testen er gedaan zijn?Essy schreef:Een pupkoper die belangrijker vind wat de pup kost dan hoe die fokker met zijn dieren omgaat en er geen moer om geeft wat er wel of niet door de fokker is gedaan, die gaat maar naar een andere fokker.
Dat is heel de discussie niet: het gaat hier, inhoudelijk, niet om alleen de keuze broodfok/peperdure fok.
Ik/wij stellen dat óók een zeer goed gefokte hond niet over de duizend euro hoeft te kosten, dat dit ook kan voor een iets schappelijker bedrag (zie de Mechelaar, Rottweiler, JR als voorbeelden uit dit verhaal).
Nergens, helemaal nergens, wordt gezegd dat wij dan zomaar ergens een pup vandaan trekken: hoe kom je op het idee??
Alleen sommige rassen zijn zo peperduur dat wij 'aan de kaak stellen' waarom dit zo is en of dit wel zo nodig is en of dit wellicht de slechte fok of broodfok zou bevorderen als een hond ruim over de duizend euro gaat.
Dat jij allerlei testen hebt laten doen die in principe niet echt nodig zijn, prima! Dat is jouw keuze én de keuze van een pupkoper om daar wellicht meer voor te betalen.
Niks mis mee.
Maar als ik bv de Rottweiler en de BD met elkaar vergelijk, waarbij bij de Rottweiler meer verplicht is, dán vraag ik me af waarom die BD zo ontzettend duur moet zijn?
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
juist, dat bedoel ikStang schreef:Waar wordt dat gezegd dat een pupkoper van een ras wat pakweg euro700 kost, niets geeft om hoe de fokker met zijn/haar dieren omgaat en wat voor testen er gedaan zijn?Essy schreef:Een pupkoper die belangrijker vind wat de pup kost dan hoe die fokker met zijn dieren omgaat en er geen moer om geeft wat er wel of niet door de fokker is gedaan, die gaat maar naar een andere fokker.
Dat is heel de discussie niet: het gaat hier, inhoudelijk, niet om alleen de keuze broodfok/peperdure fok.
Ik/wij stellen dat óók een zeer goed gefokte hond niet over de duizend euro hoeft te kosten, dat dit ook kan voor een iets schappelijker bedrag (zie de Mechelaar, Rottweiler, JR als voorbeelden uit dit verhaal).
Nergens, helemaal nergens, wordt gezegd dat wij dan zomaar ergens een pup vandaan trekken: hoe kom je op het idee??
Alleen sommige rassen zijn zo peperduur dat wij 'aan de kaak stellen' waarom dit zo is en of dit wel zo nodig is en of dit wellicht de slechte fok of broodfok zou bevorderen als een hond ruim over de duizend euro gaat.
Dat jij allerlei testen hebt laten doen die in principe niet echt nodig zijn, prima! Dat is jouw keuze én de keuze van een pupkoper om daar wellicht meer voor te betalen.
Niks mis mee.
Maar als ik bv de Rottweiler en de BD met elkaar vergelijk, waarbij bij de Rottweiler meer verplicht is, dán vraag ik me af waarom die BD zo ontzettend duur moet zijn?

Je begreep me niet. Ik noemde de zorgvuldige fok "vermeerderen" slechts in de context van overspoel de markt met kwaliteit. Sorry dat het niet duidelijk was.Essy schreef:Ik heb het over serieuze lijnteelt om rasverbetering na te streven, geen vermeerdering.Benthor schreef:Het vermeerderen van honden zoals jij hierboven beschrijft dient het ras. Waarom dan niet de vraag verhogen door te zakken met de prijs, puur met het idee: het is beter voor het ras dat er meer goede pups worden geboren en verkocht.Essy schreef:Als een heel ras moet voorbestaan door mensen die hobbymatig af en toe een nestje fokken het liefst tegen kostprijs onder het mom dat het allemaal maar een hobby is, dan hou je het niveau niet hoog genoeg.yamie schreef: pomtidom
Als je serieus fokt en er serieus in investeert, dan ben je een professional in mijn ogen. En dan vind ik het niet meer dan normaal dat zo iemand daar wat aan over houdt. Elk ras heeft serieuze lijnteelt nodig die jarenlang wordt voortgezet. Een 'hobbyfokker' fokt niet op zulke schaal.
Lijnen die over periodes van 15-20 jaar lang worden voortgezet en een belangrijke bijdrage leveren aan de verbetering van een ras, dat heeft elk ras nodig..........
Vermeerderen is geen rasverbetering. Het doorfokken op bepaalde eigenschappen om dat in je lijn vast te leggen is iets heel anders. En omdat je dat met een incidenteel nestje niet kunt, zul je meer fokken, maar niet met als doel vermeerdering. Maar om te kunnen selecteren om mee verder te fokken van wat volgens jou een toegevoegde waarde heeft voor het ras.
Hoeveel BD zijn er en hoeveel Rottweilers? Ik zie zat rottweilers in asiels maar volgens mij bijna geen BD.Stang schreef:
juist, dat bedoel ik
Misschien wordt er wel een overschot aan rottweilers gefokt wordt en dat ze daarom goedkoper zijn?
- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
Wat maakt daar de prijs zoveel meer of minder van?Essy schreef:Hoeveel BD zijn er en hoeveel Rottweilers? Ik zie zat rottweilers in asiels maar volgens mij bijna geen BD.Stang schreef:
juist, dat bedoel ik
Misschien wordt er wel een overschot aan rottweilers gefokt wordt en dat ze daarom goedkoper zijn?
Hooguit de dekprijs, maar HD/ED/bloedonderzoek, evt. echo-kosten, bevallingskosten, blijven volgens mij exact gelijk

Als de BD zeldzamer zou zijn en daarom de prijs hoger, dan is het vraag/aanbod en dus inderdaad een 'marktwaarde' en dus pure handel en verdienste.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
al die rottweilers in het asiel zijn die met stamboom? of zijn het gewoon kruisingen die op rottweilers lijkenEssy schreef:Hoeveel BD zijn er en hoeveel Rottweilers? Ik zie zat rottweilers in asiels maar volgens mij bijna geen BD.Stang schreef:
juist, dat bedoel ik

Wij hebben 4 honden, 2 ervan heb ik voor mijn doen veel geld voor betaald maar die waren niet zo duur als menig ras op dit moment.
Ik heb namelijk een Australian Cattle Dog en een Vlinderhondje erbij gekocht het laatste jaar ik heb voor beide niet zoveel geld betaald, beide rassen krijgen niet echt grote nesten zeker de Vlinder niet en voor wat betreft de Cattle, daar worden nogal wat tests gedaan!! nl. om te beginnen de progesteron, de Echo, HD, ED, PRA (dna test), gehoortest en voor de pups op 6 weken ook nog een gehoortest.
Beide honden heb ik uit het buitenland geimporteerd, de Cattle omdat deze gewoon niet voor handen was en ik goede berichten over de fokker had gehoord, maar de prijzen waren gelijk aan die in Nederland, maar de Vlinder heb ik bewust uit het buitenland gehaald omdat ze hier beperkt te koop zijn en meestal veel duurder zijn!
Nou zijn dit 2 rassen die niet zo heel populair, ik krijg bijna het idee dat ook dat effect heeft op de prijs kortom hoe meer vraag hoe hoger de prijs.
Ik heb namelijk een Australian Cattle Dog en een Vlinderhondje erbij gekocht het laatste jaar ik heb voor beide niet zoveel geld betaald, beide rassen krijgen niet echt grote nesten zeker de Vlinder niet en voor wat betreft de Cattle, daar worden nogal wat tests gedaan!! nl. om te beginnen de progesteron, de Echo, HD, ED, PRA (dna test), gehoortest en voor de pups op 6 weken ook nog een gehoortest.
Beide honden heb ik uit het buitenland geimporteerd, de Cattle omdat deze gewoon niet voor handen was en ik goede berichten over de fokker had gehoord, maar de prijzen waren gelijk aan die in Nederland, maar de Vlinder heb ik bewust uit het buitenland gehaald omdat ze hier beperkt te koop zijn en meestal veel duurder zijn!
Nou zijn dit 2 rassen die niet zo heel populair, ik krijg bijna het idee dat ook dat effect heeft op de prijs kortom hoe meer vraag hoe hoger de prijs.
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
- Aantal honden: 2
Ik kan me best voorstellen dat iemand met herplaatsers dat gevoel heeft, dat er maar 'doorgefokt' wordt. Ik denk daar ook weleens over na, dat ik een herplaatser had moeten nemen ipv een pup. Maar aan de andere kant: ik wil heel specifieke dingen kunnen doen met mijn hond. De kans dat een herplaatser zo goed in mijn leven en wensen past, lijkt mij vrij klein.malinois schreef:tja, ik hoef me niet te verantwoorden voor andersmans fouten als pupkoperSunnybunny schreef:Ik heb moeite met het hele fokkerij-gebeuren. De asielen in binnen-en buitenland zitten zó ontzettend vol en toch fokt men maar door. Nee, ik weet ook wel dat er geen panklare oplossing voor is maar als ik iemand hoor zeggen dat ze geen asielhond willen omdat ze een rashond willen wordt ik toch lichtelijk niet goed. Van praktisch elk ras is inmiddels een leuke herplaatser te krijgen.......Het is kort door de bocht, ik weet het maar ik snap het gewoon niet. Al die honden zonder baasje, en toch maar nieuwe pups op de wereld (markt) brengen. Het voelt gewoon zo fout.ik kan er niks aan doen dat anderen pups kopen en wegdoen als oud vuil
Die fout moet je bij die pupkopers leggen en bij de broodfokkers die maar door blijven produceren en geen honden terugnemen als er iets mee is.
Ik hoop nooit een hondje van mij in een asiel te zien hoor... als er iets is.. kan komt hij terug. Tenminste ik hoop dat de kopers dat doen maar als ze het niet doen kun je er ook niks aan doen.
Heel soms zie ik een herplaats-Kooikerhondje waarvan ik denk dat het wel wat voor mij geweest zou zijn. Maar zo'n hond is dan ook binnen een paar dagen weg. Met de andere Kooikers is vaak op gedragsgebied wat aan de hand. En mijn talenten om daarmee om te gaan, zijn gewoon beperkt, zoveel zelfkennis heb ik wel.

Linda, Izzie en Bram
Dat weet jij toch ook best dat dat het geval zal zijn. Dat is met alles dat zeldzamer en gewilder is. En of dat 'netjes' is, is een ander verhaal.Stang schreef:Wat maakt daar de prijs zoveel meer of minder van?Essy schreef:Hoeveel BD zijn er en hoeveel Rottweilers? Ik zie zat rottweilers in asiels maar volgens mij bijna geen BD.Stang schreef:
juist, dat bedoel ik
Hooguit de dekprijs, maar HD/ED/bloedonderzoek, evt. echo-kosten, bevallingskosten, blijven volgens mij exact gelijk![]()
Als de BD zeldzamer zou zijn en daarom de prijs hoger, dan is het vraag/aanbod en dus inderdaad een 'marktwaarde' en dus pure handel en verdienste.
Overigens ben ik erg blij dat een aantal rassen duurder is. Ik moet er niet aan denken dat een Duitse Dog bij een goede fokker 600 euro zou kosten en bij een 'voor de leuk nest'' 400 euro. Dat mensen 'ook eens dog gingen halen' om vervolgens een half jaar later tot de ontdekking te komen dat ie wel heel erg duur in onderhoud is. Dan zaten er een hele hoop meer in een asiel dan nu het geval is.
Hetzelfde geldt voor moeilijke rassen die nu flink aan de prijs zijn. Ik moet er niet aan denken dat het stikte van de Mastino's Akita's enz.
Dat de drempel bij een aantal rassen zo hoog is dat ze enkel door echte liefhebbers worden aangeschaft, die het ras letterlijk het geld waard vinden.
Het is toch raar dat de asiels uitpuilen met rassen waarvan hier wordt gezegd dat ze tenminste nog voor een normale prijs gefokt worden.
Waarom zitten de asiels niet vol met dure rashonden? Misschien omdat mensen dat zonde van hun geld vinden? Of er misschien veel beter over nadenken (of sparen) voor ze een dure hond kopen. Blijkbaar gaat de stelling dus niet op, dat wanneer goede fokkers nog betaalbare rashonden fokken, mensen niet zullen kiezen voor broodfok en gelegenheidsnestjes. Het tegendeel lijkt eerder waar te zijn.
En leg mij dan eens uit waarom er dan zoveel boomloze mechels worden gefokt als de echte fokker ze toch voor zo'n redelijke prijs verkoopt?malinois schreef:al die rottweilers in het asiel zijn die met stamboom? of zijn het gewoon kruisingen die op rottweilers lijkenEssy schreef:Hoeveel BD zijn er en hoeveel Rottweilers? Ik zie zat rottweilers in asiels maar volgens mij bijna geen BD.Stang schreef:
juist, dat bedoel ik
Misschien wordt er wel een overschot aan rottweilers gefokt wordt en dat ze daarom goedkoper zijn?Ik denk dat de rottweiler met stamboom niet veel in het asiel zit hoor, net als de mechelaar met stamboom ook bijna niet in het asiel te vinden is.
Broodfok en gelegenheidsnesten zouden toch vanzelf verdwijnen als de rashond met boom maar betaalbaar zou zijn?

- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
Over of dat 'netjes' is, daar hebben we het nu juist overEssy schreef:Dat weet jij toch ook best dat dat het geval zal zijn. Dat is met alles dat zeldzamer en gewilder is. En of dat 'netjes' is, is een ander verhaal.Stang schreef:Wat maakt daar de prijs zoveel meer of minder van?Essy schreef:Hoeveel BD zijn er en hoeveel Rottweilers? Ik zie zat rottweilers in asiels maar volgens mij bijna geen BD.Stang schreef:
juist, dat bedoel ik
Hooguit de dekprijs, maar HD/ED/bloedonderzoek, evt. echo-kosten, bevallingskosten, blijven volgens mij exact gelijk![]()
Overigens ben ik erg blij dat een aantal rassen duurder is. Ik moet er niet aan denken dat een Duitse Dog bij een goede fokker 600 euro zou kosten en bij een 'voor de leuk nest'' 400 euro. Dat mensen 'ook eens dog gingen halen' om vervolgens een half jaar later tot de ontdekking te komen dat ie wel heel erg duur in onderhoud is. Dan zaten er een hele hoop meer in een asiel dan nu het geval is.
Hetzelfde geldt voor moeilijke rassen die nu flink aan de prijs zijn. Ik moet er niet aan denken dat het stikte van de Mastino's Akita's enz.
Dat de drempel bij een aantal rassen zo hoog is dat ze enkel door echte liefhebbers worden aangeschaft, die het ras letterlijk het geld waard vinden.
Het is toch raar dat de asiels uitpuilen met rassen waarvan hier wordt gezegd dat ze tenminste nog voor een normale prijs gefokt worden.
Waarom zitten de asiels niet vol met dure rashonden? Misschien omdat mensen dat zonde van hun geld vinden? Of er misschien veel beter over nadenken (of sparen) voor ze een dure hond kopen. Blijkbaar gaat de stelling dus niet op, dat wanneer goede fokkers nog betaalbare rashonden fokken, mensen niet zullen kiezen voor broodfok en gelegenheidsnestjes. Het tegendeel lijkt eerder waar te zijn.

Dat de asiels uitpuilen met 'rashonden' waag ik te bestrijden: ik denk dat slechts een enkele asielhond ook werkelijk een goed gefokte hond is en in bezit van een stamboom.
Populaire honden zijn nu eenmaal goede handel voor o.a. de broodfok en een DD, Mastino e.d. zijn niet echt populaire rassen. De JR is echt een hype (geweest) bijvoorbeeld en daar zit het asiel nu bomvol mee, maar ik denk maar een hele enkele die netjes volgens de regels gefokt is.
Misschien denken mensen er inderdaad beter over na of ze 2000 euro of 700 euro neer moeten tellen. Daar zou je gelijk in kunnen hebben.
Echter, tegelijkertijd zeg ik dus ook dat die rassen vaak ook minder populair zijn (en dus minder kost voor de brood/slechte fokker).
Daarnaast kunnen ook veel minder mensen zoveel geld betalen en gaan wellicht over op een goedkopere hond. De mensen met minder geld, en wellicht ontzettende liefhebbers, krijgen zo echt geen enkele kans.
Stel nu dat ik ooit in de bijstand kom (god verhoede :N: ) ben ik dan ineens een mindere hondenliefhebber? of een mindere liefhebber van het ras Rottweiler? nee, lijkt mij niet

Wil jij het nu gewoon niet snappen, of snap je het echt nog niet?Essy schreef:Dat weet jij toch ook best dat dat het geval zal zijn. Dat is met alles dat zeldzamer en gewilder is. En of dat 'netjes' is, is een ander verhaal.
De discussie gaat over die "gewilde" rassen. Die zo duur zijn, dat een broodfokker er geld in ziet. Zo kan hij namelijk voor een broodfokhondje heel makkelijk 700 euro cashen, omdat de echte fokkers op 1000 euro zitten. Markiesjes gaan ze niet fokken. Die zijn bij de goede fokkers maar 250 euro, en om daar scherp onder te gaan zitten dan hou je inderdaad geen droog brood over.
Zonde van het geld??? Je dacht toch niet dat wanneer ik 1 van de honden wel achter het behang kan plakken, dat ik dan denk "ach nee, toch maar niet naar het asiel; ik heb er tenslotte 6 jaar geleden wel 1000 euro voor betaald!"Essy schreef:Het is toch raar dat de asiels uitpuilen met rassen waarvan hier wordt gezegd dat ze tenminste nog voor een normale prijs gefokt worden.

En je laatste zin kan ik helemaal niet volgen. Ik denk dat als een broodfokhondje 450 euro kost en een goed gefokt hondje 600 euro, dat er heeeeeeeeel wat meer mensen zijn die een goed gefokt hondje kopen. In elk geval heel veel meer dan wanneer het prijsverschil in de honderden euro's loopt.
En wat er in het asiel loopt, is zéker geen afspiegeling van de hondenpopulatie in Nederland. Mensen die een hond kopen waarvan ze de afkomst ook belangrijk vinden, zijn over het algemeen mensen die de hond heel doordacht aanschaffen. Lijkt me niet zo raar dat je die niet zoveel tegenkomt in asielen. Daar zitten juist vaak de broodfok en de kruisinghondjes.
Volgens mij hebben we het niet over 'of dat netjes is', maar over de stelling dat de rashonden zo duur zijn dat dat broodfok en slechte fok in de hand werkt.
Als ik dan enkel rashonden in het asiel zie waarvan gezegd wordt dat die nog voor een eerlijke prijs gefokt worden, dan gaat die stelling volgens mij dus niet op.
en als je echt graag die rashond wil, dan kun je ervoor sparen of je laat je op een herplaatslijst zetten bij een fokker of een rasvereninging.
Of je neemt er in het geval van de Duitse Dog eentje van een 'fout' kleurtje die zijn vaak goedkoper (hoe verwerpelijk sommige mensen dat ook vonden).
Als ik dan enkel rashonden in het asiel zie waarvan gezegd wordt dat die nog voor een eerlijke prijs gefokt worden, dan gaat die stelling volgens mij dus niet op.
en als je echt graag die rashond wil, dan kun je ervoor sparen of je laat je op een herplaatslijst zetten bij een fokker of een rasvereninging.
Of je neemt er in het geval van de Duitse Dog eentje van een 'fout' kleurtje die zijn vaak goedkoper (hoe verwerpelijk sommige mensen dat ook vonden).
Noem jij de stamboomloze broodfokhonden die in het asiel zitten "rashonden"??? Hoeveel JR met stamboom zie jij in het asiel? Weinig he? Wel een heleboel lookalikesEssy schreef:Volgens mij hebben we het niet over 'of dat netjes is', maar over de stelling dat de rashonden zo duur zijn dat dat broodfok en slechte fok in de hand werkt.

- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
99% van de JR's die in het asiel zitten, zijn geen rashonden, dat zijn de hondjes die voor 50, 100, 200 euro desnoods van MP gekocht zijn.Essy schreef:Volgens mij hebben we het niet over 'of dat netjes is', maar over de stelling dat de rashonden zo duur zijn dat dat broodfok en slechte fok in de hand werkt.
ik ben er verder wel klaar mee, jij bent de beste en weet alles het beste

omdat ik geen 1000 euro voor mijn puppen vraag, ben ik een minder serieuse fokker, ben ik minder serieus bezig met mijn ras. tis goed hoor

Volgens mij niet, want als je zo graag een bepaald ras wil, neem ik niet aan dat je die gelijk weer in het asiel gaat dumpenInge O schreef:dit is de door zogenaamde 'betere fokkers' ongeveer meest gebruikte smoes om lekker geld aan hun puppen te verdienen.Essy schreef:Waarom zitten de asiels niet vol met dure rashonden? Misschien omdat mensen dat zonde van hun geld vinden? Of er misschien veel beter over nadenken (of sparen) voor ze een dure hond kopen.
ohh, en hiervoor gaat je bovenstaande bedenking niet op dan? maakt het voor een nekje minder uit dat hij in het asiel zou gedumpt worden (kan best, want hij kostte toch niet zoveel)?Essy schreef:
- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
En dat geldt alleen voor de DD en de hele dure rassen?Essy schreef:Volgens mij niet, want als je zo graag een bepaald ras wil, neem ik niet aan dat je die gelijk weer in het asiel gaat dumpenInge O schreef:dit is de door zogenaamde 'betere fokkers' ongeveer meest gebruikte smoes om lekker geld aan hun puppen te verdienen.Essy schreef:Waarom zitten de asiels niet vol met dure rashonden? Misschien omdat mensen dat zonde van hun geld vinden? Of er misschien veel beter over nadenken (of sparen) voor ze een dure hond kopen.
ohh, en hiervoor gaat je bovenstaande bedenking niet op dan? maakt het voor een nekje minder uit dat hij in het asiel zou gedumpt worden (kan best, want hij kostte toch niet zoveel)?Essy schreef:

Nou dat hoop ik niet.Stang schreef:En dat geldt alleen voor de DD en de hele dure rassen?Essy schreef:Volgens mij niet, want als je zo graag een bepaald ras wil, neem ik niet aan dat je die gelijk weer in het asiel gaat dumpenInge O schreef:dit is de door zogenaamde 'betere fokkers' ongeveer meest gebruikte smoes om lekker geld aan hun puppen te verdienen.Essy schreef:Waarom zitten de asiels niet vol met dure rashonden? Misschien omdat mensen dat zonde van hun geld vinden? Of er misschien veel beter over nadenken (of sparen) voor ze een dure hond kopen.
In ieder geval zullen de hondjes van de fokkers waar ik beide vandaan heb zowel de Cattle als de Vlinder NIET in het asiel verdwijnen, beide fokkers komen overeen dat ze de hond gewoon terugkopen of herplaatsen wanneer wij om omstandigheden afstand zouden moeten doen, dus dat honden die niet zo duur zijn gemakkelijker in het asiel terechtkomen dat is gewoon gelul! Er zijn blijkbaar fokkers die echt begaan zijn met hun fokprodukten ookal vragen zij niet de hoofdprijs.
Bovendien wat is het nou? De ene keer zijn de prijzen het gevolg van de hoge kosten en de andere keer wordt weer beaamd dat het zou komen door vraag/aanbod? Hieruit blijkt dus zeker dat de prijs ook door andere oorzaken stijgt dan alleen de kosten, ontken dat dan niet heel de tijd.
Ik blijf erbij dat het in het belang van de verschillende rassen is dat de prijzen normaal blijven hoe kleiner het verschil tussen de "goede" fokker en de "ordinaire" puppyhandelaren hoe meer mensen toch voor de goede fokker zullen kiezen, waardoor de handelaren vanzelf met de pups blijven zitten en een ander handeltje zullen moeten gaan zoeken.
Bovendien wat is het nou? De ene keer zijn de prijzen het gevolg van de hoge kosten en de andere keer wordt weer beaamd dat het zou komen door vraag/aanbod? Hieruit blijkt dus zeker dat de prijs ook door andere oorzaken stijgt dan alleen de kosten, ontken dat dan niet heel de tijd.
Ik blijf erbij dat het in het belang van de verschillende rassen is dat de prijzen normaal blijven hoe kleiner het verschil tussen de "goede" fokker en de "ordinaire" puppyhandelaren hoe meer mensen toch voor de goede fokker zullen kiezen, waardoor de handelaren vanzelf met de pups blijven zitten en een ander handeltje zullen moeten gaan zoeken.
- MonaToetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Boston Terriërs,Engelse Springer Spaniëls & Whippet
- Aantal honden: 6
- Contacteer:
Er iets aan overhouden okee , maar ervan levenEssy schreef:Ik denk zelfs dat het probleem niet eens zit bij de goede fokker die een goede rashond fokt voor een prijs die misschien wel hoger is dan men had gewild, maar bij de pupkoper die wel een rashond wil maar het geld er niet voor over heeft.Benthor schreef:Ok, misschien een gewetens vraag: als je het niet kunt betalen, waarom dan willens en wetens een rashond kopen die niet op raseigenschappen is gefokt?nance schreef:Als ik nu een pup zou moeten kopen, zou ik naar een pretnestje kijken, alleen al voor de lagere prijs. Een pup bij een fokker is stomweg niet te betalen! Dus nee gedegen voorlichting helpt bij mij niet.....Benthor schreef:Kan ik nu vaststellen dat de rasfokkers de prijs toch iets te hoog houden waardoor mensen misschien eerder een pretnest- broodfokpup kopen? Zou zoals Martijn zei gedegen voorlichting mensen over de streep kunnen trekken om die pup juist wel bij de rasfokker te kopen?
Dat zijn de kopers die de wildgroei stimuleren. Die er voor zorgen dat steeds meer mensen eens een nestje doen omdat ze denken dat dat kassa is. Gewoon met een ongekeurde hond en de reu van een kennis. Dan zitten ze misschien 300 euro onder de prijs van een goede fokker en geloof me die zijn hun pups eerder kwijt dan die fokker die wel met verstand van zaken, uitgekiende combinaties en aangekeurde honden fokt. En juist die fokkers met verstand van zaken zijn binnen elk ras nodig. Dat zijn de fokkers die met eigen lijnen fokken, die je op shows ziet winnen en die belangrijk zijn voor een ras. En ik vind het niet meer dan normaal dat die mensen er ook financieel iets aan over houden of er zelfs van kunnen leven. Die leveren een belangrijke bijdrage aan een ras. Die doen nl. aan rasverbetering en dat doet de gelegenheidsfokker die wel brood ziet in een nest van gewilde rashonden niet. Snapt dan niemand dat het niet uitmaakt wat die pup bij een goede fokker kost. Er zullen altijd mensen zijn die er van willen profiteren en die er gewoon een stukje onder gaan zitten. En dan lijkt het of ze voor een schappelijkere prijs fokken maar in wezen is dat niet eens zo. Ze geven nergens extra geld aan uit, doen geen onderzoeken, vragen geen stamboom aan, lopen geen shows, niks.
En ze houden er netto net zo veel aan over als een fokker die daar wel geld in steekt.
Ik begrijp niet waar het idee vandaan komt dat zo gauw het om fokken gaat het niet boven 'hobby' uit mag stijgen.
Als een ras het enkel van hobbyfokkers moet hebben gaat het hele ras naar de kl.... Als er geen grote franse, duitse, nederlandse en belgische fokkers bij de Duitse Dog waren geweest, was er nu helemaal niks meer van het ras overgeweest.

Er zullen genoeg pupkopers zijn die wel degelijk 1000 of meer voor een raszuivere pup overhebben maar er simpelweg niet het geld voor hebben

Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding
~ Vaarwel, mijn mooie meisje! Je bent voor altijd in ons hart! ~
(met dank aan Desi)
~ Vaarwel, mijn mooie meisje! Je bent voor altijd in ons hart! ~
(met dank aan Desi)
-
- Erelid
Het is inderdaad een kwestie van t geld niet hebben....MonaToetje schreef: Er iets aan overhouden okee , maar ervan levenHet is een hobby. Ik denk ook dat de serieuze fokker het geld dat ze " verdienen " in een volgend nest stoppen, en dan vind ik het niet meer dan normaal dat ze " iets " aan overhouden
Er zullen genoeg pupkopers zijn die wel degelijk 1000 of meer voor een raszuivere pup overhebben maar er simpelweg niet het geld voor hebben

Een paar geleden was 1000 gulden al veel voor een pup, nu wordt t heel gewoon om 1000 euro te vragen. Waar houdt t op? Ik vind t niet normaal dat je omgerekend iets van 2200 gulden betaalt voor een pup. Zo bevorder je de broodfok!
Re: Rassen in de uitverkoop
Uitgaande van de stelling van Benthor blijf ik toch nog met een aantal vragen zittenBenthor schreef:Is de rashond in gevaar?
Een rashond is duur in aanschaf. Goede exemplaren gaan met gemak voor 1000 euro over de toonbank. Logisch, want de fokker kent de geschiedenis van het ras en fokt uitsluitend om het ras zuiver te houden en te verbeteren. Zorgvuldig worden reuen en teven met de goede eigenschappen bij elkaar gebracht met als doel een gezond nest dat de goede genen doorgeeft.
De vraag naar rashonden is blijkbaar groter dan het aanbod. Helaas is de bereidheid om 1000 euro uit te geven niet zo groot. Men wil veel voor weinig. Dit moedigt broodfokkers en gelegenheidsfokkers aan te voldoen aan die vraag. Kwantiteit verdunt de kwaliteit. Het bewust fokken op rasspecifieke eigenschappen wordt nu aangelengt met het puur vermenigvuldigen van het ras, slechts om aan de vraag aan pups te voldoen. Voor elk zorgvuldig gefokt nest staan er nu meerdere gelegenheidsnesten klaar om de markt te overspoelen.
Het gevolg: het ras wordt goedkoop aangeboden en steeds zieker en de asiels steeds voller.
Aan deze uitverkoop moet een eind komen. Wat kunnen de echte rasfokkers en rasverenigingen doen om de rashond te redden van de ondergang?
Iedereen roept hier boeh en bah zogauw er wat dieper in de buidel getast moet worden voor een goede rashond.
De wildgroei en broodfok zouden allemaal opgelost worden als er maar genoeg goede fokkers zouden zijn die tegen een 'hobbyprijs' een goede hond zouden fokken?
Dan blijf ik wel met de volgende vragen zitten:
-Waarom zijn er bij de rassen die nog wel tegen een eerlijke prijs gefokt worden blijkbaar onvoldoende fokkers die aan de vraag kunnen voldoen.
-Zouden er wel voldoende fokkers bij deze rassen zijn, als de vraagprijs wat hoger zou zijn?
-Waarom stikt het bij deze rassen van de brookfok en de slechte fok.
Je zou toch mogen verwachten dat broodfokkers zich op rassen zouden richten met een hogere vraagprijs/opbrengst en niet op rassen waar een goede hond voor een redelijke prijs verkrijgbaar is?
-Waarom worden er überhaupt nog puppen gekocht bij slechte fokkers als de goede hond een goede vraagprijs heeft?
-Waarom zijn er veeeel minder slechte/broodfokkers bij de duurdere rassen in verhouding tot de voordeligere rassen?
-Zou verlaging van de prijzen bij duurdere rassen tot gevolg hebben dat de goede fokkers (die er nu een goede prijs voor krijgen en er wat aan over houden) er mee op houden als ze tegen lagere prijzen moeten fokken?
-Zou dat dan betekenen dat die vrijgekomen 'markt' ingenomen wordt door kwalitatief slechtere fokkers?
-Zitten er dan uiteindelijk ook meer van die 'duurdere' rassen straks in het asiel?
-Zou het misschien zo zijn dat wanneer iemand flink zijn portomonnaie moet trekken voor een 'dure' rashond men juist beter voorgelicht is en de 'broodfok' juist links laat liggen en toch maar voor de betere hond kiest ook al kost die dan een paar honderd euro meer?
-Wordt de omvang van de slechte/broodfok van een ras niet eerder bepaald door de populariteit en de 'afzetmarkt' voor die fok i.v.p. de vraagprijs voor dat ras?
-Kan het zo zijn dat hoe minder populair een ras is, hoe meer die hond enkel door de echte liefhebber wordt gekocht, en dientengevolge ook minder snel in een asiel belandt?
-Komt er meer vraag naar asielhonden van 'dure rassen' als de aanschafprijs van een pup hoog is?
Bij Duitse Doggen zie je het al gebeuren dat mensen die jarenlang goede kwaliteitshonden hebben gefokt stoppen met fokken door de komst van mensen die ook eens een nestje doen.
Kostte een DD altijd tussen de 800-1200 euro, de laatste tijd zie je dat diezelfde fokker al pups aan gaan bieden vanaf 600 euro omdat ze er anders mee blijven zitten.
Omdat er gelegenheidsfokkers komen die pups zonder stamboom gaan aanbieden voor 500 euro.
Ik zie ook al meer herplaatsdoggen op marktplaats. Dit lijkt een trend te worden. En ik vind dat eigenlijk zorgelijk. Dat een ras dat helemaal niet een ras voor iedereen is (ze worden mega groot en ze vreten letterlijk geld, daar is de aanschafprijs een schijntje bij) nu ineens door hele andere kopers wordt gekocht.
- *Linda*
- Zeer actief
En das dus het erge. Ook "dure" rashonden zitten er in het asiel. Meer dan genoeg.Essy schreef:Nou dat hoop ik niet.Stang schreef:En dat geldt alleen voor de DD en de hele dure rassen?Essy schreef:Volgens mij niet, want als je zo graag een bepaald ras wil, neem ik niet aan dat je die gelijk weer in het asiel gaat dumpenInge O schreef: dit is de door zogenaamde 'betere fokkers' ongeveer meest gebruikte smoes om lekker geld aan hun puppen te verdienen.
ohh, en hiervoor gaat je bovenstaande bedenking niet op dan? maakt het voor een nekje minder uit dat hij in het asiel zou gedumpt worden (kan best, want hij kostte toch niet zoveel)?
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
kan je zo een lijstje geven met werkmechelaarfokkers hoor, mag je zelf even bellen wat een pup kost, 400 a 500 euro MET STAMBOOM!Essy schreef:En leg mij dan eens uit waarom er dan zoveel boomloze mechels worden gefokt als de echte fokker ze toch voor zo'n redelijke prijs verkoopt?malinois schreef:al die rottweilers in het asiel zijn die met stamboom? of zijn het gewoon kruisingen die op rottweilers lijkenEssy schreef:Hoeveel BD zijn er en hoeveel Rottweilers? Ik zie zat rottweilers in asiels maar volgens mij bijna geen BD.Stang schreef:
juist, dat bedoel ik
Misschien wordt er wel een overschot aan rottweilers gefokt wordt en dat ze daarom goedkoper zijn?Ik denk dat de rottweiler met stamboom niet veel in het asiel zit hoor, net als de mechelaar met stamboom ook bijna niet in het asiel te vinden is.
Broodfok en gelegenheidsnesten zouden toch vanzelf verdwijnen als de rashond met boom maar betaalbaar zou zijn?
En dit zijn allemaal ECHTE en GOEDE fokkers!
En die stamboomloze mechelaars zijn net zo goed als de stamboommechelaars omdat er net zoveel van bekend is qua voorouders, gezondheid etc. als de stamboommechelaars omdat dit goed bijgehouden is. kijk voor de gein is op bloedlijnen.nl.
De KNPV (want daar lopen de meeste boomloze mechelaars) werkt over het algemeen alleen met stamboomloze honden met een enkele uitzondering die stamboom fokt voor de KNPV (zie Crutz bijv.) Bij de IPO (NBG) heb je niet zoveel aan een stamboomloze hond omdat je bepaalde wedstrijden niet mag draaien (bij de NVBH dus al helemaal niet) dus wordt hier gewerkt met stamboomhonden over het algemeen.

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
waarom zijn er zo weinig broodfokkers die mechelaars fokken... misschien omdat hier al genoeg goede fokkers van zijn en ze hier niet tegenop kunnen fokken aangezien de prijzen al laag zijn... er valt niets te behalen bij dit ras.Essy schreef:Dat weet jij toch ook best dat dat het geval zal zijn. Dat is met alles dat zeldzamer en gewilder is. En of dat 'netjes' is, is een ander verhaal.Stang schreef:Wat maakt daar de prijs zoveel meer of minder van?Essy schreef:Hoeveel BD zijn er en hoeveel Rottweilers? Ik zie zat rottweilers in asiels maar volgens mij bijna geen BD.Stang schreef:
juist, dat bedoel ik

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
maar waar haal jij die rashonden vandaan dan? Ik heb even wat kort rondgebeld en ben tot op heden nog geen enkele mechelaar met stamboom tegengekomen in welk asiel dan ook.Essy schreef:Volgens mij hebben we het niet over 'of dat netjes is', maar over de stelling dat de rashonden zo duur zijn dat dat broodfok en slechte fok in de hand werkt.
Dus JOUW verhaal klopt niet.