Stang schreef:malinois schreef:MARC_S schreef:malinois schreef:
de vraag was of deze immense bedragen de broodfok dus niet in de hand werken, en ik denk van wel eigenlijk hoe meer ik hierover lees....

Tuurlijk wekken goede prijzen handel in de hand. Als een fokker vanalles vergoed wil zien zal de broodfokker de kosten drukken door de ouders te verwaarlozen en de pups toch duur te verkopen.
Maar broodok met doggen wordt moeilijk gezien een dog de omstandigheden slecht overleefd en de pups niet echt als warme broodjes gaan. Mensen weten dat doggen erg veel kosten en gaan kosten en dat schrikt af over het algemeen.

ja maar niet alleen doggen hebben die idiote prijzen... wat hier al genoemd is chiawa's (of zoiets) of engelse bull en die worden wel als warme broodjes verhandeld....
Tja en met foutjes blijf ik het onzin vinden dat ze bijna de helft goedkoper zijn...als er niet mee geshowd wordt wat maakt dat dan uit, maar goed dat is mijn mening he...

Komt ook waarschijnlijk omdat het bij mijn ras niet gebruikelijk is.
Ik vind de dober ook achterlijk duur hoor... zal ook de 1e zijn die dat zal zeggen. En die hoeft voor mij ook niet perfect te zijn, als ik een hele kleine dober vind met leuke stamboom maar schofthoogte van een mechelaar dan neem ik hem meteen (indien gezond bladibla etc.)
Want juist die is geschikt voor het werk en niet die enorme kalveren die er nu lopen.

In principe koop je natuurlijk een pup bij een goede fokker, omdat zo'n pup naar verwachting 100% in orde is. Anders kan je net zo goed bij de eerste de beste (slechtste?) een pup kopen.
Je betaalt de standaard prijs voor dat ras en dat is dan voor een op dat moment gezonde pup die aan de rasstandaard voldoet. Daar is de prijs op gebaseerd.Op het moment dat een pup daar niet aan voldoet, vind ik het dus eigenlijk best logisch dat de prijs lager is

ja maar toch gaat dat dus niet altijd op bij veel rassen zoals in mijn voorbeeld, sokjes en borstvlekken zie je toch al als pup en toch wordt daar terecht een normale prijs voor gevraagd en betaald, ook al is dat niet conform de rasstandaard. Daarnaast zijn de grootte van een hond en de stand van de oren etc. nog niet zichtbaar als je een pup koopt.
Wat ik over de dober al zei, ik zal de eerste zijn als er ergens een nest gedaan wordt met een kleine lijn dobers daar een pup te halen (mits verder alle testen gedaan en gezond bevonden van voorouders) ook al zouden die dus qua grootte niet voldoen aan de rasstandaard. Want ik heb niks aan de grote dober van tegenwoordig gefokt voor de show maar totaal ongeschikt door die bouw voor het werk.

Ik weet er 1 in het buitenland te zitten een hele kleine dober, maar wel super werkkwaliteiten, hij heeft een aantal malen gedekt en ik hou de nakomelingen wel in de gaten qua grootte en werkkwaliteit. Zou ik zien dat hij klein vererft dan zou ik daar misschien ooit best een pup van nemen. Maar dat kost natuurlijk tijd dus ik blijf het gewoon volgen.
Wat Suzanne ook al zegt, het is bij bepaalde rassen gebruikelijk een andere prijs te hanteren bij foutjes en bij een aantal rassen totaal niet. Dat is ook het verschil van intrepetatie hier denk ik. Ik koop geen ras om een show mee te lopen, hij moet gewoon lekker kunnen werken of hij nu rosgevlamd is of donkerbruin met veel wit, dat zal mij echt een worst wezen. Het is en blijft een mechelaar qua karakter.