pepie schreef:Wat ik probeerde te zeggen was,Naast de fiets kan een hond niet goed aangeven wanneer hij moe is, dus zal hij sneller door zijn grenzen gaan.Een hond die los galopeerd bepaalt dat zelf

En daar komt bij dat zijn kussentjes harder slijten in galop dan in draf omdat hij dan op het asfalt loopt op een zachte ondergrond heb je dat niet..
Waarom sneller slijtende kussentjes als de hond in galop is dan bij draven? Volgens mij gaan kussentjes kapot als je ze steeds een bal laat apporteren en ze rennen galop en dan staan ze opeens stil. In een gewone galop zullen de kussentjes echt niet (veel) sneller slijten dan bij draven.
Boris heeft zware HD en daarom een poos niet kunnen fietsen. Nu kan hij het een 15 minuten en is het dan zat (goed recht een boxer van 7,5 is helaas al wat ouder te noemen). We gaan dan dravend. Inmiddels kan hij eindelijk na 2,5 jaar alweer 4 maanden ook galoperen zonder een poot te verstuiken of te manken. Maar nu vanavond bijv. heb ik intensief een half uur lang met hem getraind met alleen maar positieve beloning en dus alleen een hond en bal bij (ben er zo een die snel in de verleiding komt een hond aan te lijnen om wat te leren en zo bij te sturen, dus geen riem mee dan). Ja en wat goed gedaan is spelen met de bal. Dit is niet echt super voor hem wegens zijn HD maar dankzij zijn spieren goed op te vangen.
Ja, hij is nu wel wat stijf, maar dit is morgen zeker te weten over. Moet het dan zo slecht zijn dat ik hem nu een half uur geestelijk bezig heb gehouden, maar daardoor wel spierpijn heeft? Had ik het beheerster moeten doen? dan had hij het niet leuk gevonden. Een boxer is nu eenmaal gek en wil geen droge training, dan maar spierpijn, maar nu ben ik dus slecht voor mijn hond?
Dit doe ik overigens niet af en toe, maar gebeurd wel 4x per week dat hij stijf is 's avonds, maar hij is super gelukkig. Als ik hem alleen maar aan de lijn rustig uit zou laten om zijn poten te sparen dan zou hij wat minder stijf zijn, maar echt doodongelukkig!!!
Dus nee, ik vind naast de fiets galloperen ook super goed kunnen! Heb het jaren gedaan met mijn vorige hond en een JR samen. Beide aan de lijn naast de fiets en dan in de polders los en laat maar gaan. Was een gevlieg van hier naar daar kilometers lang en beide nooit problemen met gewrichten gehad.