Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Tempo opvoeren met fietsen...

Zoals : Schapen drijven, Canicross , Treibball , Combisport , Waterwerk etc

Moderator: moderatorteam

Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel
Aantal honden: 1

Tempo opvoeren met fietsen...

Ongelezen bericht door Jacksel »

Jamey kan heel netjes zonder trekken naast de fiets mee, alleen moet dat wel in haar tempo, wat een rustig drafje is... Ze kan ook harder draven, als ze opeens een leuk hondje of persoon oid ziet, dus het is echt niet dat ze niet harder kan draven...

Als ik echter wat sneller wil, dan werkt mevrouw dus tegen, want ze wil in haar eigen tempo lopen... Jamey heeft altijd tuigje om met fietsen... Aan een tuigje mee'trekken' werkt ten eerste niet, ten tweede ben ik bang dat ik Jamey's lol in het fietsen dan weghaal en dat is natuurlijk ook weer niet echt de bedoeling...

Hoe kan ik haar leren dat ze door moet lopen naast de fiets?

*heb ineens beelden van Jamey naast de fiets en ik met een hengeltje met een voertje eraan voor haar neus :mrgreen: :mrgreen: *
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Fietsen doe je in een rustig "draftempo" van de hond.
Waarom wil je sneller?
Val je van de fiets af anders? :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Jacksel
Zeer actief
dwergpoedel

ranetje schreef:Fietsen doe je in een rustig "draftempo" van de hond.
Waarom wil je sneller?
Bijna wel ja, t gaat niet zo hard met zo'n ukkie :mrgreen:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Jacksel schreef:
Waarom wil je sneller?
Zet hem dan maar in een mandje :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Jacksel
Zeer actief
dwergpoedel

ranetje schreef:
Jacksel schreef:
Waarom wil je sneller?
Zet hem dan maar in een mandje :wink:
Kan ze ook, doe ik ook... Maar naast de fiets kan ze energie kwijt en vindt ze leuk :wink: Maar tempo opvoeren is dus niet een optie :idea:
Afbeelding
Pepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Europese korthaar
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Pepie »

Martijn schreef:Ik vind niet dat er altijd rustig gedraafd moet worden naast de fiets. Dat hoeft toch ook niet als je niet fietst? Mijn honden vinden het heerlijk om een stuk flink door te galopperen.

Maar je moet niet harder gaan dan de hond wil.
Het verschil zit hem in dat de hond jouw wil bijhouden,als hij losloopt bepaalt hij hetzelf : ,als hij galopperd belast je zijn gewrichten in draf versterk je zijn spieren. :wink:
Afbeelding
Jacksel
Zeer actief
dwergpoedel

Het fietsen is overigens o.a. voor het opbouwen van conditie voor de behendigheid...
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

pepie schreef:
Martijn schreef:Ik vind niet dat er altijd rustig gedraafd moet worden naast de fiets. Dat hoeft toch ook niet als je niet fietst? Mijn honden vinden het heerlijk om een stuk flink door te galopperen.

Het verschil zit hem in dat de hond jouw wil bijhouden,als hij losloopt bepaalt hij hetzelf : ,als hij galopperd belast je zijn gewrichten in draf versterk je zijn spieren. :wink:
In het geval van onze honden moeten wij steeds rustig zeggen :wink: Ze lopen nl voor de fiets uit en als het aan de honden ligt sleuren ze de fiets door heel Amsterdam in een moordtempo :N: :smile:

We gaan natuurlijk niet een zwaar hijgende hond opjagen of achter ons aan laten rennen aan de riem :19:
Afbeelding
Pepie
Zeer actief

Martijn schreef:
pepie schreef:

Dan mogen ze ook niet achter andere honden aanrennen dus?
Ja hoor als ze maar niet op de fiets zitten :mrgreen:
Afbeelding
max
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door max »

Tja Max moet ik juist altijd inhouden. Mss bv opbouwen en bv 2 meter een beetje versnellen en belonen als je hond dan ook versnelt?
Afbeelding
Pepie
Zeer actief

Jacksel schreef:Het fietsen is overigens o.a. voor het opbouwen van conditie voor de behendigheid...
Conditie krijg je door het schema steeds langer te maken, niet sneller :wink:
Afbeelding
Remco
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Remco »

Mee eens. Ik doe af en toe ook wel eens een 'wedstrijdje' met mijn hond. Vind die prachtig en zijn aandacht is dan weer vol op mij gericht. Doe ik wel altijd in het midden, dan is die goed warm en kan die ook nog een stukje uitlopen.

Een hond die niet wil, sneller laten lopen is moeilijk. Mijn hond is vaak in het begin zeer enthousiast om mee te gaan, en heeft een goede fietsconditie. Toch vind hij het geregeld na een minuut of 25 gewoon leuk geweest en dan gaat die langzamer. Hij vind het dan geestelijk niet spannend genoeg meer. Op die momenten krijg ik hem ook echt niet zover dat hij weer tempo maakt.
Pepie
Zeer actief

Remco schreef:

Mee eens. Ik doe af en toe ook wel eens een 'wedstrijdje' met mijn hond. Vind die prachtig en zijn aandacht is dan weer vol op mij gericht. Doe ik wel altijd in het midden, dan is die goed warm en kan die ook nog een stukje uitlopen.

Een hond die niet wil, sneller laten lopen is moeilijk. Mijn hond is vaak in het begin zeer enthousiast om mee te gaan, en heeft een goede fietsconditie. Toch vind hij het geregeld na een minuut of 25 gewoon leuk geweest en dan gaat die langzamer. Hij vind het dan geestelijk niet spannend genoeg meer. Op die momenten krijg ik hem ook echt niet zover dat hij weer tempo maakt.
Het gaat er niet om of je hond het prachtig vind , want dat geloof ik meteen :roll:maar tussen iets wat de hond prachtig vind , en lichamelijk goed voor hem is zit een verschil :19:
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Onze hond wilde altijd graag rennen naast de fiets, maar dat was meer uit (goed vermomd) vluchtgedrag.
Pas toen hij echt vertrouwd was met fietsen lukte het om hem gewoon mee te laten lopen, net als met wandelen.
Aangelijnd wordt er hier, mede daarom, niet gerend. Los naast de fiets doen we wel eens kansloze wedstrijdjes.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

Ik zou blij zijn met een langzame loper naast de fiets; ik heb de grootste moeite om Dante rustig te houden :roll: . Hij is een enorm snelle draver; ziet er prachtig uit, slaat die grote poten hoog op bij het lopen :wink: . Maar ik heb helaas in al die jaren naast de fiets er in laten sluipen dat hij trekt :roll: . Niet hard (anders had ik allang gaan trainen daarop) maar nu, met zijn poot vind ik het doodeng als hij dat doet. Ben dus constant aan het remmen :roll: . Maar nu, met al die opgekropte energie, is het erg moeilijk te doorbreken, helaas..

Ik snap dat het lastig is met een klein hondje, maar ik zou het risico niet nemen om hem sneller te laten lopen dan hij zelf wil. Ik zou zelf bang zijn om hem te overvragen (heel zielig idee als hij door braaf te doen wat jij van hem vraagt, harder gaat lopen dan hij eigenlijk kan). In jouw geval zou ik kleine stukjes naast de fiets doen en lekker afwisselen met het mandje!
Gr. Marijke
Afbeelding
Remco
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Remco »

pepie schreef:
Remco schreef:

Het gaat er niet om of je hond het prachtig vind , want dat geloof ik meteen :roll:maar tussen iets wat de hond prachtig vind , en lichamelijk goed voor hem is zit een verschil :19:
Zoals Martijn al eerder zei rennen ze onderling ook, om nog maar te zwijgen van wat mijn hond doet als die op jacht gaat. En in die situaties beginnen ze bovendien ook wel eens onopgewarmt aan een sprint en maken ze flinke draaien. Dus ik denk dat de belasting tijdens spelen vele malen groter is dan de belasting van een sprintje naast de fiets.
laeken
Zeer actief

Remco schreef:
pepie schreef:
Remco schreef:

Zoals Martijn al eerder zei rennen ze onderling ook, om nog maar te zwijgen van wat mijn hond doet als die op jacht gaat. En in die situaties beginnen ze bovendien ook wel eens onopgewarmt aan een sprint en maken ze flinke draaien. Dus ik denk dat de belasting tijdens spelen vele malen groter is dan de belasting van een sprintje naast de fiets.
Natuurlijk. Jouw hond ziet er net zo strak en gezond uit als die van ons en ik denk dat dat ook een echt rennertje is toch? Als wij Dapper en Cleo uit de auto laten in Ijmuiden zien we ze aan de horizon verdwijnen en rennen ze dus echt 45 minuten voluit over het strand. Ze denderen dan non-stop in volle gallop rond en de volgende dag barsten ze van de spierpijn :mrgreen:
Ze doen het zelf en ik ga ze niet aangelijnd houden omdat ze anders rennen wat slecht zou zijn :denken: .

Met Cleo fietsen we ook vaak los door de parken hier en ze rent minstens 2 tot 3 keer de afstand die wij hard fietsen. Ze is nog lang niet moe na 40 minuten en bij het laatste stukje aangelijnd moeten we haar corrigeren voor het trekken van de fiets :roll: . Lopen we door het park dan sprint ze ook de hele tijd, zeker als er konijnen zijn :N:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

MARC_S schreef:
Natuurlijk. Jouw hond ziet er net zo strak en gezond uit als die van ons en ik denk dat dat ook een echt rennertje is toch? Als wij Dapper en Cleo uit de auto laten in Ijmuiden zien we ze aan de horizon verdwijnen en rennen ze dus echt 45 minuten voluit over het strand. Ze denderen dan non-stop in volle gallop rond en de volgende dag barsten ze van de spierpijn :mrgreen:
Ze doen het zelf en ik ga ze niet aangelijnd houden omdat ze anders rennen wat slecht zou zijn :denken: .

Met Cleo fietsen we ook vaak los door de parken hier en ze rent minstens 2 tot 3 keer de afstand die wij hard fietsen. Ze is nog lang niet moe na 40 minuten en bij het laatste stukje aangelijnd moeten we haar corrigeren voor het trekken van de fiets :roll: . Lopen we door het park dan sprint ze ook de hele tijd, zeker als er konijnen zijn :N:
Los lopen naast de fiets of een flinke sprint op het strand vind ik echt een ander verhaal, dan aangelijnd in galop naast de fiets.
Waarom corrigeer je Cleo eigenlijk als ze toch de fiets wil trekken? :wink: :denken:
Alleen omdat er ergens staat geschreven dat de hond naast de fiets in draf moet, of vind je het toch niet zo'n goed idee? :wink:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

ranetje schreef:Los lopen naast de fiets of een flinke sprint op het strand vind ik echt een ander verhaal, dan aangelijnd in galop naast de fiets.

Waarom is dat anders? Omdat je er vanuit gaat dat ze zich naast de fiets halfdood rennen in 40 minuten en op het strand niet? Als de hond gaat hijgen en langzamer gaat lopen mag dat, het is aan de hond aangezien ik ga fietsen om de honden te laten rennen :19:
Waarom corrigeer je Cleo eigenlijk als ze toch de fiets wil trekken? :wink: :denken:
Omdat ik dan op de openbare weg ben waar ook auto's rijden en andere fietsen bv. Als je hond dan in de halsband hangt en je gaat met 40 km/uur door Amsterdam dan is dat gevaarlijk. Zijn we eenmaal op het rechte en brede fietspad dan laat ik de flex lang en scheurt ze lekker 5 meter voor de fiets uit en dan trekt ze als een lier. Heerlijk voor d'r :pffff: :mrgreen:
Alleen omdat er ergens staat geschreven dat de hond naast de fiets in draf moet, of vind je het toch niet zo'n goed idee? :wink:
Heb je mijn filmpje nooit gezien van de honden? Daar draven ze voor de fiets uit, heel perfect en netjes. Meestal laat ik ze echter ook even flink galloperen naast of beter gezegd, voor de fiets uit. Ik blijf erbij dat dat niets uitmaakt voor een athletische hond met een goede conditie. Een huskie trekt toch ook een kar in gallop? Cleo is deels huskie dus die trekt graag fietsen in gallop. Het een is tof en het andere uit den boze, dat zie ik even niet :denken: :wink:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

@ Mark:
Niets is echt uit den boze :wink:
Zoals jij het voor jou hond(en) beschrijft, daar zie ik ook niets verkeerds in. :ok:
Ik heb een paar honden kapot zien gaan omdat ze hard moesten naast de fiets.
Dus ik zal nooit zeggen dat gallopperen naast de fiets goed is, zonder de hond te hebben gezien en de situatie te kunnen beoordelen :wink:
Afbeelding
Pepie
Zeer actief

MARC_S schreef:
Remco schreef:
pepie schreef:
Remco schreef: Mee eens. Ik doe af en toe ook wel eens een 'wedstrijdje' met mijn hond. Vind die prachtig en zijn aandacht is dan weer vol op mij gericht. Doe ik wel altijd in het midden, dan is die goed warm en kan die ook nog een stukje uitlopen.

Waarom denk jij dat ze de volgende dag spierpijn hebben?Overbelasting :19: En je kan een hond niet kwalijk nemen omdat hij iets zelf doet, een hond kan niet plannen (o vandaag doe ik dit morgen heb ik last :19: ) dat behoor jij voor hem te doen.
Afbeelding
Maxiem
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maxiem »

pepie schreef: Waarom denk jij dat ze de volgende dag spierpijn hebben?Overbelasting :19: En je kan een hond niet kwalijk nemen omdat hij iets zelf doet, een hond kan niet plannen (o vandaag doe ik dit morgen heb ik last :19: ) dat behoor jij voor hem te doen.
Maar een beetje spierpijn is toch niet erg.
Max vind het trouwens ook geweldig om te rennne naast de fiets. Ze moet altijd rustig lopen tot aan het fietspad, en op het lange rechte stuk mag ze dan helemaal los gaan. Ze trekt (mij) dan soms ook, maar ze heeft een goed tuig om en heeft er geen last van. Prima toch?
Om op de vraag van Jacksel in te gaan: ik zou haar niet proberen over te halen harder te lopen. Een klein hondje zoals Jamey kan nou eenmaal minder hard.
Max, 1-12-1999 - 29-10-2010. Je wordt gemist.
laeken
Zeer actief

pepie schreef:Waarom denk jij dat ze de volgende dag spierpijn hebben?Overbelasting :19: En je kan een hond niet kwalijk nemen omdat hij iets zelf doet, een hond kan niet plannen (o vandaag doe ik dit morgen heb ik last :19: ) dat behoor jij voor hem te doen.
Ik heb zo vaak spierpijn :19: Vandaag de hele dag geklust en zakken cement gedragen dus morgen heb ik spierpijn.
Of vindt je serieus dat we de honden na 5 of 10 minuten aan moeten lijnen om ze te sparen en snel naar huis dan? Los gaan ze rennen dus aan de riem dan maar begrijp ik?

Een hond is helemaal gemaakt om lange afstanden te rennen, dat is ook de manier waarop honden jagen. Heel hard achter een prooi aanrennen en omdat honden een goed mechanisme hebben om af te koelen en lange spieren om duursport mee te bedrijven valt de prooi meestal eerder om. Wolven idem. De hond wil dus rennen tot hij eens ons weegt en ik denk dus dat dat ook prima voor ze is.

Ik heb nog nooit een hond met de tong op de polsen door laten rennen, aansporen en opjutten ook zeker niet. Ze gaan zelf en willen niet stoppen zolang je ze geen commando's tot geeft :wink:
Afbeelding
bowiej
Actief
Mijn ras(sen): Duitse herder!

Ongelezen bericht door bowiej »

ik ben van mening dat galloperen langs de fiets niet verkeerd is mits
je het niet te lang doet. De draf is gewoon de zuinigste gang voor de hond en het langste vol te houden.

Ik fiets regelmatig met mijn maltezer.
en nee.. ik kan niet snel fietsen, maar het gaat wel een stuk sneller dan
wandelen. als ik bowie eens ergens anders los wil laten, fietsen we eerst
een stuk en dan kan die lekker ravotten op een ander grasveld.
Ik laat Bowie bijna altijd draven langs de fiets, en soms doen we dan even
een stuk galloperen, vind hij ook leuk!

Groetjes dorianne
Pepie
Zeer actief

Wat ik probeerde te zeggen was,Naast de fiets kan een hond niet goed aangeven wanneer hij moe is, dus zal hij sneller door zijn grenzen gaan.Een hond die los galopeerd bepaalt dat zelf :wink: En daar komt bij dat zijn kussentjes harder slijten in galop dan in draf omdat hij dan op het asfalt loopt op een zachte ondergrond heb je dat niet..
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

ik heb het heel langzaam opgeboud. lola's topdrafsnelheid (wow scrabble!!) is lager als die van sam maar wel gegroeid.

onder het fietsen maak ik haar soms gek. "kom maar op dan, laat maar zien wat je kan racennnnnn" en dan mag ze loosgaan en moet ik hard trappen om het monster bij te houden.

dat doe ik een paar keer en het laatste stuk weer rustig draven om af te bouwen
Afbeelding
Drossie
Actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Border Collie
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Drossie »

Bij mij is er een serieus verschil in snelheid van fietsen tussen mijn reu en teef. Maar de reu is dan ook een heel stuk groter!
ZOnet 5 km gefietst (in draf) aan een gem. snelheid van 16km/u. (en dan moet ik hem soms nog afremmen...)
boxersien

Ongelezen bericht door boxersien »

pepie schreef:Wat ik probeerde te zeggen was,Naast de fiets kan een hond niet goed aangeven wanneer hij moe is, dus zal hij sneller door zijn grenzen gaan.Een hond die los galopeerd bepaalt dat zelf :wink: En daar komt bij dat zijn kussentjes harder slijten in galop dan in draf omdat hij dan op het asfalt loopt op een zachte ondergrond heb je dat niet..
Waarom sneller slijtende kussentjes als de hond in galop is dan bij draven? Volgens mij gaan kussentjes kapot als je ze steeds een bal laat apporteren en ze rennen galop en dan staan ze opeens stil. In een gewone galop zullen de kussentjes echt niet (veel) sneller slijten dan bij draven.

Boris heeft zware HD en daarom een poos niet kunnen fietsen. Nu kan hij het een 15 minuten en is het dan zat (goed recht een boxer van 7,5 is helaas al wat ouder te noemen). We gaan dan dravend. Inmiddels kan hij eindelijk na 2,5 jaar alweer 4 maanden ook galoperen zonder een poot te verstuiken of te manken. Maar nu vanavond bijv. heb ik intensief een half uur lang met hem getraind met alleen maar positieve beloning en dus alleen een hond en bal bij (ben er zo een die snel in de verleiding komt een hond aan te lijnen om wat te leren en zo bij te sturen, dus geen riem mee dan). Ja en wat goed gedaan is spelen met de bal. Dit is niet echt super voor hem wegens zijn HD maar dankzij zijn spieren goed op te vangen.
Ja, hij is nu wel wat stijf, maar dit is morgen zeker te weten over. Moet het dan zo slecht zijn dat ik hem nu een half uur geestelijk bezig heb gehouden, maar daardoor wel spierpijn heeft? Had ik het beheerster moeten doen? dan had hij het niet leuk gevonden. Een boxer is nu eenmaal gek en wil geen droge training, dan maar spierpijn, maar nu ben ik dus slecht voor mijn hond?
Dit doe ik overigens niet af en toe, maar gebeurd wel 4x per week dat hij stijf is 's avonds, maar hij is super gelukkig. Als ik hem alleen maar aan de lijn rustig uit zou laten om zijn poten te sparen dan zou hij wat minder stijf zijn, maar echt doodongelukkig!!!

Dus nee, ik vind naast de fiets galloperen ook super goed kunnen! Heb het jaren gedaan met mijn vorige hond en een JR samen. Beide aan de lijn naast de fiets en dan in de polders los en laat maar gaan. Was een gevlieg van hier naar daar kilometers lang en beide nooit problemen met gewrichten gehad.
corason del perro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alt deutsche hutehund, Australian Shepherd
Contacteer:

Ongelezen bericht door corason del perro »

Ik denk dat er veel dingen erger zijn als naast een fiets galloperen. Zoiets als behendigheid of frisbee denk aan de sprongen dat geeft ook een klap op de gewrichten zo kan je door blijven gaan. Tuurlijk kun je geen ongetrainde hond een half uur naast je fiets laten galloperen. Maar een getrainde hond kan veel aan en heeft daar de spieropbouw ook voor.

Die van mij gaat met het paard mee, met die fiets mee mee hardlopen en mee skeeleren dat gaat prima. Ze is bijna altijd los en geeft dat haar eigen snelheden aan wat meestal dus een stuk harder is dan ik haha. Hoe langzaam ik ook fiets als ze zin heeft om te galloperen dan doet ze dat ook al ga ik bijna stapvoets, als ze moe wordt gaat ze draven en als ik dan snelheid minder minderd zei nog meer dan lassen we er een wandeling in totdat we weer wat bij gekomen zijn en fietsen dan heel rustig naar huis. Moet zeggen dat dit al heel lang niet meer is voorgekomen. Maar ze geeft haar eigen grenzen dus wel degelijk aan.

@ Jacksel harder laten lopen zonder te forseren kan moeilijk zijn miss kan of wil de hond het gewoon niet. Wat je kan proberen is om een speeltje (piep ofzo) in je zak te stoppen dat werkte bij mij altijd goed. Maar als ze niet harder gaat gaat ze niet harder zorg er wel voor dat je inderdaad niks gaat forseren
Drossie
Actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Border Collie
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Drossie »

Hoe doen jullie het om je hond los naast je te laten lopen bij het fietsen?

Aangelijnd aan de Springer lukt fietsen perfect met Wodan, maar los is een ramp. Van zodra de leiband los is, loopt hij overal, behalve naast mij...
Plaats reactie

Terug naar “Alle andere sporten”