Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

nestkeuze of toewijzen van puppen

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Baily

nestkeuze of toewijzen van puppen

Ongelezen bericht door Baily »

Nu ik me aan het verdiepen ben in een ras, terwijl ik kruisingen gewend ben, kom ik dingen tegen die ik minder geslaagd vind.

Zoals de verdeling van de puppen.

Het valt me op dat puppen vaak aan een pupkoper worden toegewezen door een fokker, i.p.v. dat de pupkoper zelf aan kan geven welke pup het in zijn/haar ogen is. Ik lees dan bijvoorbeeld op een forum van "dit weekend horen we welke pup onze Jacco wordt". (naam is voorbeeld)

Wel wordt regelmatig de voorkeur van de pupkoper in de beslissing meegenomen, maar de fokker beslist. :pffff:

Ik kan me voorstellen dat je als fokker beslist of je aan iemand een pup wilt verkopen, ook dat je een zelfverzekerde pup niet meegeeft aan een onervaren iemand. Maar voor de rest heb ik er grote moeite mee dat je als pupkoper zo weinig te vertellen hebt over je eigen keuze van pup.

De pup gaat wel 10, 15 jaar deel uitmaken van je leven, dus ik vind eigenlijk dat als je daar zo weining in te zeggen hebt, dat ik dit voor mezelf onacceptabel vind.

Is deze gang van zaken nou echt gewoonte of kom ik gewoon toevallig alleen fokkers tegen op internet die op die manier werken.

Je hebt toch ook fokkers die met 1e,2e en derde enz. nestkeuze werken?
Selena
Zeer actief
Mijn ras(sen): x HH
Aantal honden: 9

Ongelezen bericht door Selena »

hangt er ook vanaf wat in een bepaald ras "gebruikelijk" is.

Ik werk met nestkeuze, geef wel advies, indien gevraagd.
Een mens is nooit te oud om te leren.. en een wijs mens is nooit uitgeleerd!

http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
Baily

Selena schreef:hangt er ook vanaf wat in een bepaald ras "gebruikelijk" is.

Ik werk met nestkeuze, geef wel advies, indien gevraagd.
Dat lijkt me dus ook de meest ideale situatie. De fokker geeft advies, wat je natuurlijk goed mee laat wegen in je beslissing, maar de uiteindelijke keus of een pup bij je past maak je dan zelf.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Het is natuurlijk wel zo dat de fokker de honden vanaf hun geboorte 24/7 meemaakt, en de pupkoper ziet de pups alleen als hij/zij op bezoek komt.

Ik laat de pupkopers een voorkeur uitspreken, en kijk of ik daar achter kan staan. Bij mijn eerste nest was mijn keuze voor de mensen ook hun eigen eerste keus, in alle 4 de gevallen.
Als je goede informatie van de potentiële pupkopers krijgt en je zo een beeld kunt vormen van wat ze met hun pup willen, is het op deze manier in mijn ogen prima mogelijk om 2 tevreden partijen te hebben.

Nu is het bij mij natuurlijk wel zo, dat ik geen verschillende kleurslagen in 1 nest heb, of bont en effen of zo. Ik denk dat het dan moeilijker is, omdat mensen dan toch heel snel een pup voor henzelf kiezen op basis van een voorkeur voor een kleur of patroon van de vlekken of zo.
Marion.

Re: nestkeuze of toewijzen van puppen

Ongelezen bericht door Marion. »

Baily schreef:Ik kan me voorstellen dat je als fokker beslist of je aan iemand een pup wilt verkopen, ook dat je een zelfverzekerde pup niet meegeeft aan een onervaren iemand. Maar voor de rest heb ik er grote moeite mee dat je als pupkoper zo weinig te vertellen hebt over je eigen keuze van pup.
Ik vond/vind het juist heel fijn. Fokker weet wat voor mensen we zijn, wat voor hond we hebben, en wat daar het beste bij past.
Uiteraard hebben wij het laatste woord.
Maar zowel Saar als Miep zijn door de fokker uitgekozen voor ons, en daar ben ik haar tot de dag van vandaag haar dankbaar voor :wink:
*Anita*
Zeer actief
Mijn ras(sen): het Markiesje en border collie
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door *Anita* »

Heel eerlijk gezegt vond ik het ook prettig dat de fokker wel naar voorkeur vroeg maar zelf besliste nav het karakter. De momenten dat ik de pups zag waren voor mij onvoldoende om op het karakter af te gaan. Ik zou dan inderdaad voor het uiterlijk gekozen hebben.
Voor altijd in mijn gedachte Pardoes en Harley
Afbeelding
Baily

LongFields schreef:Het is natuurlijk wel zo dat de fokker de honden vanaf hun geboorte 24/7 meemaakt, en de pupkoper ziet de pups alleen als hij/zij op bezoek komt.

Ik laat de pupkopers een voorkeur uitspreken, en kijk of ik daar achter kan staan. Bij mijn eerste nest was mijn keuze voor de mensen ook hun eigen eerste keus, in alle 4 de gevallen.
Als je goede informatie van de potentiële pupkopers krijgt en je zo een beeld kunt vormen van wat ze met hun pup willen, is het op deze manier in mijn ogen prima mogelijk om 2 tevreden partijen te hebben.

Nu is het bij mij natuurlijk wel zo, dat ik geen verschillende kleurslagen in 1 nest heb, of bont en effen of zo. Ik denk dat het dan moeilijker is, omdat mensen dan toch heel snel een pup voor henzelf kiezen op basis van een voorkeur voor een kleur of patroon van de vlekken of zo.
Ik ben het met je eens dat de fokker de puppen het beste kent. Zoals jij het aangeeft dat in eerste instantie de pupkoper de voorkeur aangeeft,en dan de fokker kijkt of hij/zij het daar mee eens is, daar zou ik ook mee kunnen leven.

Maar ik denk dat je ook een hele sterke band kunt hebben met bijvoorbeeld 1 pup uit het nest als je vaker gaat kijken, en alle pupjes zijn lief en leuk, maar soms heb je met de ene hond net meer dat hele speciale.

En dat maakt dat je bij problemen met de hond, net iets makkelijker soms dingen op de koop toe neemt denk ik. Dus meer kans dat het goed gaat en minder kans op herplaatsers.
Baily

Nanna schreef:Bij mij mogen de mensen kiezen.
De ervaring leert dat men véél meer van een pup kan hebben die ze zelf uitgezocht hebben dan van een hondje dat "toegewezen" is.
Zelf heb ik bij de andere rassen die ik heb ook altijd mogen kiezen en dat vond ik heel fijn.

Ik kan me trouwens wel voorstellen dat dat bij andere rassen anders is.
Als ik b.v. Boerboels zou fokken zou een dominant reutje niet naar een onervaren gezin gaan.
Maar ik ben maar een simpele teckelfokster :wink:
Precies datgene wat jij nu schrijft over meer kunnen hebben schrijf ik in mijn latere reactie, alleen ik had die van jou nog niet gelezen, maar uit jouw ervaring blijkt dus dat dit wel degelijk zo is. Ik heb zelf namelijk ook dat gevoel.
Marion.

Baily schreef:Maar ik denk dat je ook een hele sterke band kunt hebben met bijvoorbeeld 1 pup uit het nest als je vaker gaat kijken, en alle pupjes zijn lief en leuk, maar soms heb je met de ene hond net meer dat hele speciale.
Hoe kun je met een pup - die je een paar keer hebt gezien - die speciale band hebben???

Ja, ik wilde graag die donkere pup. Ik vind kleur mooi. Donkere pup kwam ook steeds bij me.

Maar ooooooooo, wat ben ik blij dat het toch witte Mieppie is geworden. Miep, die het mooiste uit het nest is geworden. Wit, ok. Maar zo'n prachtige combi met Saar.
En de fokster wist precies hoe Saar was. En welk hondje daar het best bij zou passen. En ze had gelijk.
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Ikzelf zou dat ook niet prettig vinden als ik totaal geen inbreng zou hebben bij een fokker.
Ik vind het wel prettig om te horen van de fokker awt het karakter van elke pup is en de fokker mag mij best adviseren over de keus maar uiteindelijk wil ik toch zelf beslissen.

Wel kan ik me voorstellen dat een fokker een paar pups uit een nest niet meegeeft aan bepaalde mensen omdat die pups bijv. al erg pittig zijn qua karakter.
Maar dat is toch iets anders als 8 weken lang maar af moeten wachten welke pup je in je handen gestopt krijgt.
Baily

*Anita* schreef:Heel eerlijk gezegt vond ik het ook prettig dat de fokker wel naar voorkeur vroeg maar zelf besliste nav het karakter. De momenten dat ik de pups zag waren voor mij onvoldoende om op het karakter af te gaan. Ik zou dan inderdaad voor het uiterlijk gekozen hebben.
Ik kies niet echt op uiterlijk, maar op hoe het karakter is, want je kunt als pupkoper, die meerdere keren op bezoek komt, toch wel inschatten na een tijdje wat voor typetje het pupje is.Maar vooral ga ik af op mijn gevoel denk ik.

Bovendien kan ik er nog wel op vertrouwen dat een goede fokker, goed in kan schatten hoe de pups zich zouden kunnen ontwikkelen, maar of de fokker ook voldoende mensenkennis heeft is daarmee niet gezegd. Dus om daar blind op af te gaan, daarheb ik toch wel problemen mee.
Marion.

Baily schreef:Ik kies niet echt op uiterlijk, maar op hoe het karakter is, want je kunt als pupkoper, die meerdere keren op bezoek komt, toch wel inschatten na een tijdje wat voor typetje het pupje is.
Vind je dat echt? Ik mocht bij Miep vanaf dag 1 op bezoek, en als ik zelf had moeten kiezen was het puur op kleur geweest. Hoe kan ik nu kiezen tussen al dat puppengeweld :19:
Marion.

Nanna schreef:Als je die donkere pup had gekregen had je die ook :ok: gevonden :wink:
Ja, denk ik ook :wink:
Had wel minder mooi gekleurd bij Saar :mrgreen:
Baily

Marion. schreef:
Baily schreef:Maar ik denk dat je ook een hele sterke band kunt hebben met bijvoorbeeld 1 pup uit het nest als je vaker gaat kijken, en alle pupjes zijn lief en leuk, maar soms heb je met de ene hond net meer dat hele speciale.
Hoe kun je met een pup - die je een paar keer hebt gezien - die speciale band hebben???

Ja, ik wilde graag die donkere pup. Ik vind kleur mooi. Donkere pup kwam ook steeds bij me.

Maar ooooooooo, wat ben ik blij dat het toch witte Mieppie is geworden. Miep, die het mooiste uit het nest is geworden. Wit, ok. Maar zo'n prachtige combi met Saar.
En de fokster wist precies hoe Saar was. En welk hondje daar het best bij zou passen. En ze had gelijk.
Ja ,ik kan dat wel, helemaal blind zijn op die pup en niet op de rest. :19:

Dan zou voor mij een andere pup toch, hoe lief en schattig ik die ook zou vinden, toch niet helemaal mijn speciale pup zijn denk ik.
Baily

Marion. schreef:
Baily schreef:Ik kies niet echt op uiterlijk, maar op hoe het karakter is, want je kunt als pupkoper, die meerdere keren op bezoek komt, toch wel inschatten na een tijdje wat voor typetje het pupje is.
Vind je dat echt? Ik mocht bij Miep vanaf dag 1 op bezoek, en als ik zelf had moeten kiezen was het puur op kleur geweest. Hoe kan ik nu kiezen tussen al dat puppengeweld :19:
Ik kies denk ik vooral op de blik in de oogjes. :19: Niet op kleur.
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Ik heb al onze puppen zelf mogen uitkiezen (verschillende fokkers) en ik zou, eerlijk gezegd, ook niet anders gewild hebben. Ik wil best een advies van een fokker hebben, maar ik zou uiteindelijk wel graag zelf de uiteindelijke keuze willen maken.
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Marion. schreef:
je ziet als pupkoper toch ook wel verschil in karakters tussen de pups?

Toen wij gingen kijken bij Hera (die waren toen al wel 10 weken oud, 3 pups over uit nest) zag je echt duidelijk verschil.
Hera deinsde nergens voor terug, kwam gelijk naar ons toe, had een grote bek e.d. We lieten bijv. een bos sleutels vallen maar het deed ze niks.
Omdat wij de sport in wilde dus gekozen voor die stoere dame...hera. En dat is ze nog steeds.

Ook bij Ghaya (waar we dus wel eerder konden kijken) zag je al verschil. Een aantal pups altijd gelijk bij je en nieuwsgierig, een aantal wat op de achtergrond en 2 die gewoon bang waren.
*Anita*
Zeer actief

Baily schreef:
*Anita* schreef:Heel eerlijk gezegt vond ik het ook prettig dat de fokker wel naar voorkeur vroeg maar zelf besliste nav het karakter. De momenten dat ik de pups zag waren voor mij onvoldoende om op het karakter af te gaan. Ik zou dan inderdaad voor het uiterlijk gekozen hebben.
Ik kies niet echt op uiterlijk, maar op hoe het karakter is, want je kunt als pupkoper, die meerdere keren op bezoek komt, toch wel inschatten na een tijdje wat voor typetje het pupje is.Maar vooral ga ik af op mijn gevoel denk ik.

Bovendien kan ik er nog wel op vertrouwen dat een goede fokker, goed in kan schatten hoe de pups zich zouden kunnen ontwikkelen, maar of de fokker ook voldoende mensenkennis heeft is daarmee niet gezegd. Dus om daar blind op af te gaan, daarheb ik toch wel problemen mee.
Nou dat vond ik dus heel moeilijk. Voor me lagen 6 pups. Ik had me vooraf voorgenomen om puur naar karakter te kijken en daarop mijn voorkeur te baseren. Nou dat vond ik dus echt heel moeilijk omdat ze voor mijn gevoel toch allemaal wel iets leuks hadden. Ik betrapte mezelf dus ook al snel dat ik keek welke het leukste getekend was. Daarnaast denk ik dat het toch moment opnamens zijn als je de pups ziet. De fokker ziet ze de gehele dag.
Ik vind wel dat je je voorkeur aan moet kunnen geven. Een beetje fokker kijkt daar ook wel heen.
Afbeelding
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Caja is mij ook toegewezen en ik ben de fokster daar erg dankbaar voor, want ze is voor mij een geweldige hond.
Heb alle pups met 7 maanden nog eens gezien en Caja past wat betreft karakter ook gewoon het beste bij me.
Had er geen problemen mee, dat ik zelf niet het laatste woord had.
Afbeelding
Marion.

Nanna schreef:
Marion. schreef:
Nanna schreef:Als je die donkere pup had gekregen had je die ook :ok: gevonden :wink:
Ja, denk ik ook :wink:
Had wel minder mooi gekleurd bij Saar :mrgreen:
Ja, nu heb je een setje. Kleuren ze ook leuk bij de vloerbedekking en het bankstel? :wink:
Gigantisch :mrgreen:
Wist de foktster ook natuurlijk :smile: :smile: :smile:
Baily

Martijn schreef:Waar ik een schepje zout bij neem is de notie dat er voor elke persoon op de reserveringslijst de perfecte pup in het nest zou zitten. Dat wordt soms wel zo voorgedaan en dat vind ik een beetje komisch. Wat doe je met twee dominante reutjes als je maar één dominante reuenkoper hebt?

Ik heb wel graag hulp van de fokker want met een nest op zien groeien weet je gewoon meer over de individutjes dan wanneer je een paar keer op visite geweest bent. Honden gedragen zich trouwens nogal eens anders dan anders als er bezoek is.
Verder heeft een fokker er beter zicht op hoe bepaalde puptypes van dat ras uitgroeien dan ik.
Ja inderdaad, want het is vaak zo als de fokker 7 pupjes te vergeven heeft, dat er 7 pupkopers die bovenaan de lijst staan, op de hoogte worden gesteld van eht feit dat ze in aanmerking komen. Dan kan de fokker nog helemaal niet weten welke karaktertjes er tussen zitten en of die wel bij die specifieke koper passen. Maar na 8 weken hebben ze wel allemaal een pup.

Er wordt nooit gezegd van "wacht jij maar op een volgend nest, want er is geen pup die bij je past in dit nest". :mrgreen:

Maar advies wil ik natuurlijk ook graag van de fokker, en dat vind ik ook heel waardevol. Maar de uiteindelijke beslissing wil ik toc zelf wel maken, en als de fokker daar niet in mee kan gaan, dan denk ik niet dat ik een andere pup zou willen.
Laatst gewijzigd door Baily op 13 apr 2007 21:43, 1 keer totaal gewijzigd.
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

Ik mocht kiezen, hoewel de fokster me wel vrij duidelijk bij de reutjes weghield :mrgreen: Ik wilde zelf ook een teefje hoor, maar een reutje had ze voor mij geloof ik niet zo zien zitten. Op grond van de fotos had ik 1 favoriet, de fokster had een andere favoriet. Na een dag bezig geweest met de pups is de favoriet van de fokster uiteindelijk meegegaan. Na een tijd bezig geweest te zijn was het duidelijk dat dat inderdaad de meest ondernemende van het hele stel was.

@Martijn: Ben het met je eens. Hoewel fokkers in zo'n geval als jij beschrijft ook wel eens gewoon 'nee' verkopen, en zoeken naar nog een koper die wel geschikt is voor het tweede dominante reutje.

Kees
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Baily schreef:
Martijn schreef:Waar ik een schepje zout bij neem is de notie dat er voor elke persoon op de reserveringslijst de perfecte pup in het nest zou zitten. Dat wordt soms wel zo voorgedaan en dat vind ik een beetje komisch. Wat doe je met twee dominante reutjes als je maar één dominante reuenkoper hebt?

Ik heb wel graag hulp van de fokker want met een nest op zien groeien weet je gewoon meer over de individutjes dan wanneer je een paar keer op visite geweest bent. Honden gedragen zich trouwens nogal eens anders dan anders als er bezoek is.
Verder heeft een fokker er beter zicht op hoe bepaalde puptypes van dat ras uitgroeien dan ik.
Ja inderdaad, want het is vaak zo als de fokker 7 pupjes te vergeven heeft, dat er 7 pupkopers die bovenaan de lijst staan, op de hoogte worden gesteld van eht feit dat ze in aanmerking komen. Dan kan de fokker nog helemaal niet weten welke karaktertjes er tussen zitten en of die wel bij die specifieke koper passen. Maar na 8 weken hebben ze wel allemaal een pup.

Er wordt nooit gezegd van "wacht jij maar op een volgend nest, want er is geen pup die bij je past in dit nest". :mrgreen:
Is dat zo?
Als ik bijvoorbeeld 4 pups in mijn nest zou krijgen, en ik heb op nummers 1 t/m 4 op mijn lijst mensen staan die nog geen ervaring met het ras hebben, en bijvoorbeeld een gezin met nog wat jongere kinderen, en ik krijg me daar een stel energieke en felle pups, dan gaan die pups toch echt niet naar deze mensen toe als ik daar niet 100% achter kan staan hoor.
Ik denk dat zowel de fokker als de pupkoper gebaat is bij de best mogelijke match uit het nest. Mij is de vorige keer met het plaatsen van de pups heel goed bevallen, ik weet natuurlijk niet of dit altijd zo zal blijven maar ik zie geen reden om mijn "plaatsingsbeleid" aan te passen.

Ik heb trouwens een mooi voorbeeld van hoe vertekenend een bezoekje aan een pup kan zijn, en hoe handig het dan is dat de fokker de individuele honden goed kent.
Ik kreeg een potentiële pupkoper langs, die met zijn hond wilde gaan sporten en daarom een lekkere enthousiaste hond zocht, die best wel haantje de voorste mocht zijn.
Die ochtend waren er al andere mensen geweest, en de pup die ik voor de later arriverende pupkoper in gedachten had ging bij die mensen helemaal uit zijn dak en bleef maar spelen en doen.
Toen de volgende pupkoper kwam, was die betreffende pup helemaal moe gespeeld, en liet hij zich heel anders zien dan ik van hem gewend was.
Als de koper op dat moment zelf had mogen beslissen, had hij deze pup waarschijnlijk geen blik waardig gegund, het was een slaperig diertje in plaats van een alerte pup. Gelukkig is hij op mijn oordeel afgegaan en hij is nog steeds zielsgelukkig met die keuze. En de hond volgens mij ook!
Baily

LongFields schreef:
Baily schreef:

Is dat zo?
Als ik bijvoorbeeld 4 pups in mijn nest zou krijgen, en ik heb op nummers 1 t/m 4 op mijn lijst mensen staan die nog geen ervaring met het ras hebben, en bijvoorbeeld een gezin met nog wat jongere kinderen, en ik krijg me daar een stel energieke en felle pups, dan gaan die pups toch echt niet naar deze mensen toe als ik daar niet 100% achter kan staan hoor.
Ik denk dat zowel de fokker als de pupkoper gebaat is bij de best mogelijke match uit het nest. Mij is de vorige keer met het plaatsen van de pups heel goed bevallen, ik weet natuurlijk niet of dit altijd zo zal blijven maar ik zie geen reden om mijn "plaatsingsbeleid" aan te passen.

Ik heb trouwens een mooi voorbeeld van hoe vertekenend een bezoekje aan een pup kan zijn, en hoe handig het dan is dat de fokker de individuele honden goed kent.
Ik kreeg een potentiële pupkoper langs, die met zijn hond wilde gaan sporten en daarom een lekkere enthousiaste hond zocht, die best wel haantje de voorste mocht zijn.
Die ochtend waren er al andere mensen geweest, en de pup die ik voor de later arriverende pupkoper in gedachten had ging bij die mensen helemaal uit zijn dak en bleef maar spelen en doen.
Toen de volgende pupkoper kwam, was die betreffende pup helemaal moe gespeeld, en liet hij zich heel anders zien dan ik van hem gewend was.
Als de koper op dat moment zelf had mogen beslissen, had hij deze pup waarschijnlijk geen blik waardig gegund, het was een slaperig diertje in plaats van een alerte pup. Gelukkig is hij op mijn oordeel afgegaan en hij is nog steeds zielsgelukkig met die keuze. En de hond volgens mij ook!
Maar meestal worden de pupkopers toch vrij snel na de geboorte van de pups op de hoogte gesteld dat de pups geboren zijn. Weet je dan al hoe de pups zijn?

En zou je dan eventueel later zeggen dat ze toch geen pup krijgen?

Inderdaad is ook het advies van de fokker heel belangrijk, zoals je aangeeft met je verhaal over de slaperige pup die normaal drukker was. Dan zou ik ook echt wel het advies van de fokker zwaar laten wegen.
Marion.

LongFields schreef:Gelukkig is hij op mijn oordeel afgegaan en hij is nog steeds zielsgelukkig met die keuze. En de hond volgens mij ook!
Ik denk dat wij in die zin weer de "kleur" meehebben. Licht of donker, verder is er niets. En ja, voorkeur kun je hebben. En voor mensen voor wie de kleur als doorslag telt, is misschien uiterlijk belangrijker dan karakter.

Ik ben in elk geval blij dat de fokster "meegedacht" heeft, en ik zou het niet anders willen.
Baily

Nanna schreef:Het állermooist is het, om het als fokker te sturen en de pupkoper het idee te geven dat ie het hondje helemaal zelf heeft uitgezocht :wink:
:mrgreen:
Marion.

Baily schreef:Ja inderdaad, want het is vaak zo als de fokker 7 pupjes te vergeven heeft, dat er 7 pupkopers die bovenaan de lijst staan, op de hoogte worden gesteld van eht feit dat ze in aanmerking komen. Dan kan de fokker nog helemaal niet weten welke karaktertjes er tussen zitten en of die wel bij die specifieke koper passen. Maar na 8 weken hebben ze wel allemaal een pup.

Nee. Dat werd niet gezegd. Toen ze "ons" reutje met 5 weken oud moest laten inslapen, toen kon ik bij bevriende fokkers "bovenaan" de lijst.
En wij waren echt de eersten die zich voor dit nest aanmeldden hoor :wink:

Wij hebben dus gewacht.
memerel
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door memerel »

Eigenlijk niet veel ervaring mee, maar wij hadden bij onze oudste hond (Otto, teckel) eerste keus uit een nest van 5 reuen.

3 hondjes vielen voor ons al snel af, waarom weet ik niet, maar ze trokken ons niet aan, en die andere 2 trokken ons echt.

Toen had mn moeder de ene op schoot en gaf zich helemaal over, en de andere lag bij mij en gaf zich aan mij over.

Maar moeder was nogal fors en groot, en mn vader wilde niet zo'n grote stevige, dus we namen de rankere. (dikkertje lag bij mijn moeder en de iets rankere bij mij). Maar toen moest die dunne dus ook bij mn moeder ff liggen, want het zou tenslotte haar hond worden.
Maar het dunnere hondje gaf zich niet over aan mn moeder, dus toch werd het het dikkertje.

(dikkertje is nu een heeeeele grote mooie slanke teckel btw)

Maar ik denk dat als jij al pup-koper heel duidelijk aangeeft wat je wil, en hoe jou thuis situatie is, en al wel op bezoek bent geweest, de fokker toch wel redelijk goed in zou kunnen schatten welke hond bij jou past, en ik denk dat dit ook nog wel eens overeen kan komen met je eigen voorkeur...
(weinig ervaring geef ik toe!)

Bij Victor hadden we ook weer keus uit 4 reutjes... 1 tijger en 3 normaal black&tan... Alle 4 heel leuk en ondernemend, maar tijgertje ging ook alleen op pad. Tijgertje is het geworden omdat ik heeeeeel graag een tijgertje wilde, en alle 4 de hondjes ondernemend en goed overweg konden met de grotere oudere honden....
Eens een teckel, altijd een teckel! :)
Afbeelding
Baily

Marion. schreef:
Baily schreef:Ja inderdaad, want het is vaak zo als de fokker 7 pupjes te vergeven heeft, dat er 7 pupkopers die bovenaan de lijst staan, op de hoogte worden gesteld van eht feit dat ze in aanmerking komen. Dan kan de fokker nog helemaal niet weten welke karaktertjes er tussen zitten en of die wel bij die specifieke koper passen. Maar na 8 weken hebben ze wel allemaal een pup.

Nee. Dat werd niet gezegd. Toen ze "ons" reutje met 5 weken oud moest laten inslapen, toen kon ik bij bevriende fokkers "bovenaan" de lijst.
En wij waren echt de eersten die zich voor dit nest aanmeldden hoor :wink:

Wij hebben dus gewacht.
Dat is vreselijk, maar wel iets wat je niet in de hand hebt als fokker zijnde natuurlijk.

Had je toen met 5 weken al gekozen?
*Anita*
Zeer actief

Baily schreef: Er wordt nooit gezegd van "wacht jij maar op een volgend nest, want er is geen pup die bij je past in dit nest". :mrgreen:
Gelukkig is dat in het geval van Harley wel gebeurd. Anders was ik nl ook niet aan de beurd geweest voor een pup :wink:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”