Baily schreef:Martijn schreef:Waar ik een schepje zout bij neem is de notie dat er voor elke persoon op de reserveringslijst de perfecte pup in het nest zou zitten. Dat wordt soms wel zo voorgedaan en dat vind ik een beetje komisch. Wat doe je met twee dominante reutjes als je maar één dominante reuenkoper hebt?
Ik heb wel graag hulp van de fokker want met een nest op zien groeien weet je gewoon meer over de individutjes dan wanneer je een paar keer op visite geweest bent. Honden gedragen zich trouwens nogal eens anders dan anders als er bezoek is.
Verder heeft een fokker er beter zicht op hoe bepaalde puptypes van dat ras uitgroeien dan ik.
Ja inderdaad, want het is vaak zo als de fokker 7 pupjes te vergeven heeft, dat er 7 pupkopers die bovenaan de lijst staan, op de hoogte worden gesteld van eht feit dat ze in aanmerking komen. Dan kan de fokker nog helemaal niet weten welke karaktertjes er tussen zitten en of die wel bij die specifieke koper passen. Maar na 8 weken hebben ze wel allemaal een pup.
Er wordt nooit gezegd van "wacht jij maar op een volgend nest, want er is geen pup die bij je past in dit nest".
Is dat zo?
Als ik bijvoorbeeld 4 pups in mijn nest zou krijgen, en ik heb op nummers 1 t/m 4 op mijn lijst mensen staan die nog geen ervaring met het ras hebben, en bijvoorbeeld een gezin met nog wat jongere kinderen, en ik krijg me daar een stel energieke en felle pups, dan gaan die pups toch echt niet naar deze mensen toe als ik daar niet 100% achter kan staan hoor.
Ik denk dat zowel de fokker als de pupkoper gebaat is bij de best mogelijke match uit het nest. Mij is de vorige keer met het plaatsen van de pups heel goed bevallen, ik weet natuurlijk niet of dit altijd zo zal blijven maar ik zie geen reden om mijn "plaatsingsbeleid" aan te passen.
Ik heb trouwens een mooi voorbeeld van hoe vertekenend een bezoekje aan een pup kan zijn, en hoe handig het dan is dat de fokker de individuele honden goed kent.
Ik kreeg een potentiële pupkoper langs, die met zijn hond wilde gaan sporten en daarom een lekkere enthousiaste hond zocht, die best wel haantje de voorste mocht zijn.
Die ochtend waren er al andere mensen geweest, en de pup die ik voor de later arriverende pupkoper in gedachten had ging bij die mensen helemaal uit zijn dak en bleef maar spelen en doen.
Toen de volgende pupkoper kwam, was die betreffende pup helemaal moe gespeeld, en liet hij zich heel anders zien dan ik van hem gewend was.
Als de koper op dat moment zelf had mogen beslissen, had hij deze pup waarschijnlijk geen blik waardig gegund, het was een slaperig diertje in plaats van een alerte pup. Gelukkig is hij op mijn oordeel afgegaan en hij is nog steeds zielsgelukkig met die keuze. En de hond volgens mij ook!