malinois schreef:Daarnaast zijn de kosten van het houden van honden best hoog, als je de aanschaf al niet eens kan betalen hoe wil je de rest van zijn minimaal 10 jaar hondenleven dan bekostigen?
Dat is waar, maar ik ben geen miljonair en heb wel een hond. Ik heb een spaarrekening waar iets op staat voor als er ooit iets mocht gebeuren (operatie bijvoorbeeld), maar om 800 euries te gaan neertellen voor een pupje (en da's dan een kleintje...ik wil niet weten hoeveel grotere en bijzondere rassen kosten!) dat gaat mij wel ver. Voor de gemiddelde mens is dat toch wel even sparen en de gemiddelde mens heeft wat mij betreft evenveel recht op een hond als iemand die dat geld zomaar uit z'n mouw schudt.
En op Marktplaats kosten de pups vaak de helft en dat zijn echt niet allemaal slechte pups. Vaak bijvoorbeeld een nestje van een hobbyfokker met prima gezonde hondjes. Alleen die mensen weten niet exact hoe ze de verkoop moeten aanpakken, omdat het hun enige nestje is. Dus zetten ze een taalkundig incorrecte advertentie op internet met een 06 nummer erbij en een foto van 3 pups in een doos (want anders bleven ze niet stilstaan voor de foto). Dat lijkt dan heel vreemd, maar er is eigenlijk niets mee aan de hand.
Daarnaast vind ik de kosten nog niet eens het ergste hoor. Ik zou zelf best bereid zijn goed te betalen voor een pup die gezond is en goed verzorgd. Maar ik ben voor ik Suus kreeg ook bij fokkers geweest en dat is mij zeer slecht bevallen. Eerst keken ze me nogal vuil aan, blijkbaar omdat ik geen nette blouse aan had ofzo (ik dacht: ik ga naar puppies, dus zal iets aan doen wat vies en kapot mag). Toen kreeg ik te horen dat áls ik een puppy van hen zou mogen, dat ik ze dan wel elke dag vers vlees moest geven en nooit langer dan 1 uur alleen thuis, elke week minstens één keer borstelen en vachtspray erin...etc etc etc

Ik kreeg echt zo'n beeld van een opgetut beestje met strikje in het haar op een fluwelen kussen!
Toen ik vertelde dat mijn vorige hondje prima leefde op brokjes en kuipjes, niet elke maand in bad ging en wat mij betreft lekker kuilen mocht graven in de tuin en dat liefde voor mij belangrijker was dan een perfecte vacht...toen kreeg ze volgens mij zowat een hartaanval! Ze zou er nog eens goed over nadenken of mijn thuis wel geschikt was. Ik heb de volgende dag gemaild dat ik geen interesse meer had. Daarna ben ik nog eens bij een fokker geweest maar die was al net zo. Toen was ik er behoorlijk flauw van...alsof de gewone mens geen hond verdient?
Ik denk dus dat fokkers hun doel (het ras gezond en mooi houden) beter bereiken als ze hun drempel wat verlagen. Ik snap wel dat ze de pups niet zomaar aan iedereen meegeven, maar een mand onder de trap en blikvoer in een liefdevol gezin is volgens mij nog altijd beter dan een fluwelen kussen in een privé serre met elke avond biefstuk bij iemand die je nooit knuffelt omdat haar jurk anders vies wordt...