Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wijkt jou rashond af...

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Wijkt jou rashond af...

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

...van de rasstandaard? Dan heb ik het over karakter. Daar bedoel ik dan geen kleine verschillen mee, maar echt volledig afwijken daarvan?

gr Aimee
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Branka »

Nee, Tagor heeft wel de eigenschap kieskeurig te zijn met mensen (wat je op het eerste gezicht niet merkt) en is m.i. meer dan gemiddeld dominant. Maar hij wijkt niet extreem af van de rasstandaard.
Dat hoort als het goed is ook niet bij een rashond :wink:
Bij Finn is het nog een beetje uitzoeken hoe zijn karakter is en zich gaat vormen. Het is wel een slimmerikje en hij is niet snel onder de indruk. Maar verder :19:
Afbeelding
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Beide filaheren hebben wel typerende rastrekjes ,Orson heeft het sterker dan Rio maar het is bij beide heren zeker onder bepaalde omstandigheden wel aanwezig :mrgreen:

Wat wel afwijkt is dat ze zo goed en makkelijk andere honden in hun huis toelaten ,ook sexegenoten, terwijl dat buiten niet altijd per definitie zo hoeft te zijn.
In huis echter zijn ze de vriendelijkheid zelve tegen iedere hond.
Elly*
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

Nee, vlgens mij niet. Rico is mijn derde Corgi, maar ik heb hem niet opgevoed. Zijn vervelende gedrag komt voort uit het verzuim om het drijversinstinct en bemoeierige in goede banen te leiden.
Maar verder is hij wel leuk hoor :mrgreen:
Dazwa84

Ongelezen bericht door Dazwa84 »

Nee, eigenlijk voldoet Belle precies aan de rassstandaard. Een gezonde dosis zelfverzekerdheid en op zijn tijd stronteigenwijs. En het clowneske en gek zijn op spelletjes, ballen en takken voldoen ook aan de standaard.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Ik weet het niet, is natuurlijk een soort retroras,maar wel heel typisch is

De 1 waakt als een gek en de ander voor geen meter :19: dus 1 van 2 en zal wel niet rastypisch zijn, verder kloppen ze wel redelijk hoor :mrgreen:
noekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): american bulldog,
Xfila/stabij/lab/?
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door noekie »

Nee, Andor is een hele echte lab. :N: :smile:
scooby 06-07-1995/31-08-2007
andor 12-04-2001/10-09-2009
Anne
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Anne »

• Greyhound

Vriendelijk, evenwichtig, intelligent, gevoelig, blaft weinig en is nauwelijks waaks, aanhankelijk, niet geschikt voor een omgeving met katten, tenzij hij daarmee is opgegroeid. De Greyhound is minder moeilijk op te voeden dan andere windhonden. Ze leren redelijk snel en zijn gehoorzaam totdat ze iets zien bewegen - dán zijn ze ‘Oostindisch doof’.
Klopt ! :ok:

• Tibetaanse Terriër
    Levendig, charmant, vrolijk en innemend. Makkelijk in de omgang met zijn eigen mensen, met kinderen en met dieren. Maar is niet graag alleen. Waaks, afwijzend tegen vreemden, treedt zo nodig beschermend op.
Klopt niet helemaal. Tibbie is juist wat schuwe naar (andere) mensen/dieren.
Ze zoekt juist meestal de mensen op die niet zo veel met honden hebben, dus niet op haar af gaan om te aaien, maar mensen die gewoon gaan zitten en rustig zijn.. ja daar gaat ze altijd naast zitten wachten op een aai :smile2:
Bekende mensen, zoals familie en vrienden doet ze wel gewoon. Bij vreemden laat ze het wel toe, maar ze wil ook wel d'r rust.
Andere honden is ze wel best bang, alleen voor Gunda en Spriet niet. Sommige honden laat ze wel toe, dan gaat ze haar eigen gang, maar van sommige honden moet ze niks hebben
Anne, Sasha & Tapas
Spriet (2002-2015), Tibbie (2000-2015) en Gunda (1996-2009)
Afbeelding
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Ja en nee.
ze zijn zo verschillend, maar toch beide een echte duitse herder vind ik :mrgreen:
Anne
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Anne »

jidde schreef:Ja en nee.
ze zijn zo verschillend, maar toch beide een echte duitse herder vind ik :mrgreen:
Dat is hier bij Gunda en Spriet ook! Twee totaal verschillende honden, maar toch beide écht Greyhound :smile:
Anne, Sasha & Tapas
Spriet (2002-2015), Tibbie (2000-2015) en Gunda (1996-2009)
Afbeelding
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Nee, over het algemeen niet. Saar doet niet aan apporteren, daar is ze te arrogant voor. Als ik het graag zou willen, zou ze het trouwens wel doen.
Geer
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Geer »

Ted en Sophie voldoen in alles aan keurig de boekjes :pffff:
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

De bullen eigenlijk allemaal wel, het enige wat afweek bij Huts, Pien, Bolletje en CLoris is dat ze erg goed luisterden. Dat heeft Kiefer dus totaal niet :klaar: , hoewel hij wel erg op mij gericht is.
Ozzy was typisch Basset behalve dan zijn agressie.
De Flatcoats waren ook wel rastypisch, ook qua karakter.
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Kloppende hondjes hier zeg :mrgreen: :ok:

Karaktereigenschappen
Gehoorzaam, intelligent en met een natuurlijke jachtaanleg.

Aard:
Gemoedelijk, vriendelijk en vol zelfvertrouwen.

Gehoorzaam niet bepaald ( eigenwijs ) intelligent en jachtaanleg wel :wink: Gemoedelijk, vriendelijk en vol zelfvertrouwen helemaal :mrgreen: :ok:

Aard:
Intelligent, aanhankelijk en 'the will to please' is ruim aanwezig. Vriendelijk, zonder een spoor van agressiviteit of angst. Is graag bij de mensen en is een prettige huisgenoot. Wanneer hij veel beweging krijgt in de vrije natuur, is het een rustige huishond, maar getraind als jachthond komt hij toch het meest tot zijn recht.

Intelligent, aanhankelijk, en will to please is er zeker. Vriendelijk naar mensen. Prettige huisgenoot is het ook zeker :ok: jachthond word het nooit.

gr Aimee
Laatst gewijzigd door Brindlecardi op 20 mei 2007 18:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

volgens mij klopt Bo qua karakter wel met de rasomschrijving. wilma? melanie?
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Het karakter van de Boxer is van het grootste belang en verdient onze speciale aandacht. Zijn aanhankelijkheid en trouw t.o.v. zijn baas en zijn gezin en zijn waakzaamheid en onverschrokkenheid als verdediger en beschermer zijn van oudsher beroemd. Hij is betrouwbaar in het gezin, maar wantrouwend tegenover vreemden. Hij heeft een vrolijk en vriendelijk temperament bij het spel maar een angstaanjagend als het hem ernst is. Zijn intelligentie en volgzaamheid, zijn tevredenheids en reinheid maken hem tot een fijne gezins- en gezelschapshond. Zijn karakter is joviaal, niet vals of achterbaks, zelfs tot op hoge leeftijd.

Nika is absoluut niet wantrouwend tegenover vreemden en waaksheid en onverschrokkenheid is haar volgens mij ook vreemd. :mrgreen: En intelligent....dat is ze dus echt niet, heb zelden zo'n domme hond gezien. :mrgreen: Maar toch voldoet ze wel redelijk aan het beeld van de boxer. :pffff:

Karaktereigenschappen Hollandse Herdershond
Aanhankelijk, gehoorzaam, volgzaam, waakzaam, paraat, zeer trouw en betrouwbaar, weinig eisend met veel uithoudingsvermogen, steeds oplettend, aktief en begaafd met de ware herdershondenaard.

Ja, ik geloof dat Marouck hier behoorlijk aan voldoet.
Ze is alleen drukker dan de gemiddelde Hollander en extreem aanhankelijk, ook tegen vreemden :19:

Gedrag / Karakter: de Belgische Herder is een waakzame en actieve hond, bruisend van vitaliteit en altijd bereid om tot actie over te gaan. Aan zijn aangeboren geschiktheid als bewaker van de kudden paart hij de kostbare goede eigenschappen van de allerbeste waakhond voor huis en erf. Hij is, zonder de minste aarzeling, de hardnekkige en vurige verdediger van zijn meester. Hij verenigt in zich alle vereiste kwaliteiten om een herders-, waak-, verdedigings- en diensthond te zijn. Zijn levendig en alert temperament en zijn zelfverzekerd karakter, zonder ook maar enige vrees of agressiviteit, moeten blijken uit de houding van zijn lichaam en de fiere en opmerkzame uitdrukking van zijn fonkelende ogen. Tijdens het keuren zal men rekening houden met een `rustig` en `onverschrokken' karakter.

Biène voldoet ook in grote lijnen. Ze is wel wat scherp (kun je toch als een stukje agressie zien) in bepaalde omstandigheden maar daar valt prima mee te leven. Af en toe kan ze ook wat onzeker uit de hoek komen, met name in onbekende situaties, maar in het algemeen is ze juist heel zelfverzekerd.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Rasstandaard
Karakter
Vrolijk maar niet luidruchtig, zeer op zijn omgeving gesteld, vriendelijk, goedaardig en attent.

Daar wijkt Bram niet vanaf, alhoewel ik Bram nou niet direct als 'goedaardig' zou omschrijven. De rasstandaard wijkt wel af van het gros van de Kooikers, maar da's een ander verhaal :wink: Ik vind het eigenlijk vreemd dat 'terughoudend' en 'gevoelig' niet in de rasstandaard staat, want daar herken je Kooikers toch wel aan.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Mol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mol »

"bijna alle BM's in NL en daar buiten wijken erg af van hun standaard kwa karakter om over uiterlijk nog maar niet te spreken
M@ri@nne
Zeer actief

Ongelezen bericht door M@ri@nne »

Greyhound wijkt op 1 punt zwaart af van de standaard. Namelijk deze:
Terughoudend voor vreemden

Een grotere allemansvriend die op iedereen af gaat voor aandacht is er bijna niet. :smile:
Groetjes, Marianne.
Afbeelding
Shibby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje

Ongelezen bericht door Shibby »

Hmm....wat zal ik er eens van zeggen.....

Een Border Collie die lui is... :19: :wink:
Afbeelding
Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
mercedes2803
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull

Ongelezen bericht door mercedes2803 »

Ik vond Rimpel een jaar of wat terug behoorlijk a-Sharpei- typisch. Dat is de laatste jaren toch behoorlijk bijgetrokken.
Rimpel voldoet eigenlijk compleet aan het plaatje.

Karakter en aard van de Shar-Pei

Goede waakhond - hij slaat aan ja.
Trouw - is hij
Zachtaardig - is hij ook - binnen wel teverstaan :mrgreen:
Staat zijn mannetje als hij wordt uitgedaagd - yep...present
Eigenzinnig - als in MIDDELVINGER ja :mrgreen: plus zijn af en toe A-sociale gedrag waarbij hij doet alsof iedereen poep is
Intelligent - hmmm, heb ik zo mijn twijfels over :mrgreen:
Lief voor kinderen - lief...tja...hij vreet ze niet op en toleert ze, daar is wel alles mee gezegd want verder moet hij er niets van weten TENZIJ ze babyvoer of plakjes kippenworst in hun handen :mrgreen:
Actief - NIET aanwezig
Onafhankelijk - yep
Aanhankelijk - wanneer het meneer uitkomt, zie puntje "eigenzinnig" :mrgreen:

De aanhankelijkheid voor "zijn gezin", de opmerkelijke intelligentie en kindvriendelijkheid maken de Shar-Pei tot een bijzonder fijne huishond. Door hun uiterst schone instelling kunnen ze heel vroeg en gemakkelijk zindelijk gemaakt worden. Hun persoonlijkheid en trotse houding maken hen, met hun ingeboren waakinstinct, tot een goede "verdediger van huis en haard". Tegenover vreemden gedragen ze zich terughoudend. Ze bepalen zelf of en wanneer ze door iemand aangehaald willen worden of niet. Iemand die ze niet mogen of "niet willen" wordt eenvoudigweg genegeerd. Mogen ze iemand wél dan zal diegene het ook weten ook!

Bovenstaand stukje klopt ook VOLLEDIG.

wat ik alleen graag toegevoegd zou zien op de site van de SCN is het dominante en soms grenzend aan terroristische neigingen naar andere honden toe. Dat mag wel wat duidelijker naar voren worden gebracht. Want er lopen wat 'monsters' tussen hoor...
Rimpel valt relatief gezien nog mee als ik veel andere peitjes zie...

Wat ik ook graag toegevoegd zou zien is dat ze niet stabiel zijn in hun stemming en gemoedstoestand. Ik zie erg veel peitjes die om een pis en een scheet uit hun doen zijn.
Rimpel voorrop :wink:
DOORDAT ze zo stoicijns zijn ( iets wat naast het woordje eigenzinnig zeker gebruik mag worden en waarbij het woord autistische-trekjes om mij ook genoemd mag worden) en vaak moeilijk bereikbaar zijn in hun koppie is het heel lastig om een neerwaartse spriaal te doorbreken.
Peitjes slecht in hun vel zitten daar vaak lang in en blijven behoorlijk hangen.
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

JEANNETTEBO schreef:volgens mij klopt Bo qua karakter wel met de rasomschrijving. wilma? melanie?
Waakt hij?
Is hij eigenwijs?
Luistert hij?
Zwemt hij? :mrgreen:

Even zonder gekheid, wat ik zo van hem meegemaakt hebt is het wel een tatra in karakter :wink:

In ieder geval zijn mijn meiden ook rastypisch, Tonnie de oudste is zo eigenwijs dat ze groot is en Dolina begint het apporteren te laten (gelukkig hahahahaha)
Youp
Zeer actief

Ongelezen bericht door Youp »

Het karakter van Diesel komt wel aardig overeen met de rasstandaard.

Hij is levendig, vriendelijk, aanhankelijk en terughoudend tov vreemden.

Hij zwemt en apporteert tot hij erbij neer valt. Dat is dus niet echt rastypisch :mrgreen: Maar wel leuk!
Groetjes Kim en een poot van Diesel en Zahra
Afbeelding
peggy en vinnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 yorkshire terroristjes

Ongelezen bericht door peggy en vinnie »

alleen vinnie, hij is waaks, laat absoluut geen vreemde toe in huis of tuin zonder dat wij zeggen dat het goed is,hij kan ook niet samen met kinderen, hij was zeer moeilijk in opvoeding, niet echt rastypisch allemaal, maar ik kan hem voor geen goud missen :wink:

hij is wel gek op water, dat dan weer wel :mrgreen:
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

de doggen wel , maar Naqui niet helemaal , bij de peruaan staat dat ze tegenover vreemden gereserveerd zijn , dat is bij hem juist het tegenovergestelde :wink:
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

lola klopt goed met de standaard.

sam heeft wat mankementen :mrgreen:

hij is namelijk een enorme zenuwachtige schijtzak. en da's niet echt een staff-eigenschap. ik wijt dat aan 4 jaar lang gek worden van jeuk en je niet lekker in je vel voelen daardoor.
Afbeelding
Wilma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tatrahond Kaatje
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wilma »

Jelka klopt niet. Ze totaal niet terughoudend t.o. vreemden, waakt niet, is niet echt intelligent en niet eigenwijs. Het is wel een ontzettende schat van een hond die ik voor geen goud zou willen missen.

Bij Jurek staat overal 'te' voor. :mrgreen: Is te terughoudend, waakt 'te' goed, is 'te' intelligent en 'te' eigenwijs. Ondanks zijn gebruiksaanwijzing zouden we hem ook voor geen prijs willen missen.

Een mengelmoes van die twee, zou een goeie Tatra zijn maar dat mag en kan helaas niet meer.
Afbeelding
Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
Marco#

Ongelezen bericht door Marco# »

Benthor zou als model voor het ras kunnen zijn gebruikt :E: :I: :mann: :balon1: :lief:
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Ik twijfel met Shadow. Ik heb z'n ouders gezien en dat waren Huskies, maar om de 1 of andere reden IS hij een Malamute, hoewel de fokker me heeft verzekerd dat er geen Mal in z'n familieverleden zit. Maar ja, als Shadow dus een Husky moet voorstellen is er iets goed fout gegaan. Hij is een luie donder, hij blaft (dat horen Huskies NOOIT te doen, nou meneer laat zich graag horen) en z'n uiterlijk klopt ook niet 100% :mrgreen:.

Cetan klopt wel helemaal, lekker energiek, eigenwijs, knuffelig en gek met kinderen :ok:.
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Bowie was als pup misschien tè terughoudend voor vreemden volgens de rasstandaard maar verder klopt het wel redelijk goed.
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”