Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

dekreu eigenaar benaderen

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

beardie_fan
nieuw lid

dekreu eigenaar benaderen

Ongelezen bericht door beardie_fan »

hey,

ik ben hier nog nieuw maar heb wel al een vraagje.
mijn beardie teefje zou begin juli loops worden en wij willen dan graag een nestje.

ik heb alleen nog geen dekreu benaderd. Dat moet ik nu eigenlijk wel gaan doen want stel dat ze eerder loops wordt!

Maar hoe benader je een dekreu eigenaar? een email, telefoon, bezoeken? :denken:

(ik heb daar nog geen ervaring mee. ben ook nog maar 15 :roll: . we hebben wel een kennelnaam gekregen)

groetjes,

Flora
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Ik heb er niet veel verstand van, maar ik zou bellen om een afspraak te maken om de reu te gaan bekijken en even kennis te maken/info uit te wisselen met diens eigenaren?
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

dekreu eigenaren zijn ook maar mensen hoor,

dus idd een belletje, of mailtje.

info over jou hond geven, en waarom je hun reu zou willen gebruiken, dan hoor je vanzelf of ze het een goed idee vinden. :wink:
Lemuria

Maar regelt je moeder dit niet dan? Als ik op sommige fora zie wat er voor genen-gedoe bij komt kijken denk ik niet dat je als 15 jarige (no offense!!!) dat al onder de knie kunt hebben. Wie kiest bij jullie de reu uit :wink:? En waar ga je er 1 zoeken?
beardie_fan
nieuw lid

over dat genen weet ik wel! krijgen wij op school allemaal (gym 4)!
Ook ken ik voor een groot deel de stof van de kk1 cursus.

En nee...mijn moeder regelt dat niet omdat ze daar eigenlijk niet in thuis is.
Mijn moeder wilde een kruising gewoon omdat ze een hondje wilde. Ik heb voor mijn 15e verjaardag mijn beardie met stamboom gekregen.

Mijn moeder wil wel een nestje maar de proffesionele kynologie kent ze niet!

Vee Jay had trouwens HDA met norbergwaarde 33

Flora
Danielle
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Danielle »

Hoe oud is je hond dan als je zegt dat je haar voor je 15e verjaardag hebt gekregen en je bent nu 15???

Volgens de NBCC moet een teef tenminste 24 maanden zijn voordat je haar mag laten dekken. Ook moet ze minimaal 2x ZG gehaald hebben op show. Eerlijk gezegd verbaasd het me een beetje dat er geen ogentest gedaan moet worden......

Verder denk ik dat de genetica van 4 Gym niet te vergelijken is met de kennis die je moet hebben voor het op een goede manier fokken van een nestje. Ik raad je aan om contact op te nemen met de fokker van je teefje en met hem/haar veel te overleggen wat wijsheid is en welke reu het beste geschikt is. Zorg ook dat als je een dekreu eigenaar belt, je de stamboom van je teefje bij de hand hebt daar hij/zij ook wel zal weten wat een geschikte combinatie is. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen met de NBCC voor advies.
Danielle Boshouwers
Border Collie en Hrvatski Ovcar kennel "Nice of you to Come Bye"
Lemuria

Danielle schreef:Verder denk ik dat de genetica van 4 Gym niet te vergelijken is met de kennis die je moet hebben voor het op een goede manier fokken van een nestje. Ik raad je aan om contact op te nemen met de fokker van je teefje en met hem/haar veel te overleggen wat wijsheid is en welke reu het beste geschikt is. Zorg ook dat als je een dekreu eigenaar belt, je de stamboom van je teefje bij de hand hebt daar hij/zij ook wel zal weten wat een geschikte combinatie is. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen met de NBCC voor advies.
Dat bedoel ik maar, ik heb op de HAVO ook genetica gekregen maar dat is maar zó oppervlakkig! Ik volg die genetica-discussies her en der ook maar ik durf te wedden dat dat jou petje te boven gaat Beardie-fan...er zijn genoeg mensen mét veel van die informatie in hun hoofd die soms nog geen idee hebben wat een goede kruising is, laat staan een 15-jarige die een stamboomhondje heeft gekocht.
Niet alle stamboom-honden zijn geschikt oom ook maar 'even' mee te gaan fokken, en inderdaad, er moeten tests gedaan worden wil je de kans op ongezonde pups verkleinen. En hoe ga je die betalen? Op dat laatste hoef ik geen antwoord want dat zijn mijn zaken niet, maar het is wel even goed om daar over na te denken.

En, als er pups zijn, wie let er dan op? Wie geeft ze de fles als je teef geen/weinig melk heeft? Wie betaalt de dierenartskosten voor n eventuele keizersnede/de echo/de entingen/wormkuren? Jij hebt school, je moeder is "er niet in thuis"...ik vind het niet verstandig.
boxersien

Ongelezen bericht door boxersien »

Zou het heel knap van je vinden om dit te kunnen. Heb zelf de HAVO doorlopen en gehaald, maar kon met die kennis echt geen nest honden fokken. Deze opleiding is net als de jouwe niet gericht op fokken met honden/hondenkennis. Dus kom je zo niet veel te weten.
Zelf gaat het me nu wel dagen nu ik al twee jaar opleiding dierverzorging doe en daarnaast dieren EHBO heb gedaan (ben nu 19 en zit vanaf mijn 4de tussen de honden). Ook al 4 jaar werken in asiel nu.

Op mijn 15de kwam ik voor mijn gevoel pas kijken in deze wereld. Daarvoor keek ik naar de buitenkant van de hond en "zag" ik zo wel hoe of wat de hond was naar mijn idee. Inmiddels kijk ik veel anders.

Zou idd ook terug naar de fokker gaan het het vragen.
Laatst gewijzigd door boxersien op 23 mei 2007 21:14, 1 keer totaal gewijzigd.
beardie_fan
nieuw lid

Sorry voor de verwarring

ik heb haar voor mijn 14e verjaardag gekregen en ik ben nu bijna zestien (volgende week).
ik kreeg haar met 7 maanden. Ze zou eerst bij de fokker blijven om te showen en te fokken.
maar in het nest daarna kwam een mooi bruin teefje (vj is zwart) en zij houdt van bruin. ze is nu dus 2,5 jaar.
jilton
Actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door jilton »

Denk er aub goed over na.
ik werk niet (ok, heb wel 2 kids) maar het is enorm veel werk een nest en dat doe je niet even zomaar.

En voordat je met 10 pups blijft zitten: heb je al potentiele kopers? Heb je met al die mensen een kennismakingsgesprek gehouden?
Denk je na over d ekosten? Een eerste nestje kost al gauw 6 duizend euro.
Zijn alle gezondheidsonderzoeken gedaan en alle verplichte shows (een hond moet 1 jaar of ouder zijn en 2 x minimaal ZG hebben behaald).

Heb je iemand die je helpt met het uitzoeken van de stamboom. Die je kan assisteren bij de bevalling? Die met je meerijdt naar de dekreu, progesterob gaat prikken...

NOEM MAAR OP.

FOKKEN IS NIET VOOR KINDEREN VAN 15!!!!!
Tessa
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Franse Bulldog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tessa »

Ik ben 20 en mijn zus is 22. We hebben samen (en ook met de hulp van onze ouders en bevriende fokkers) een nestje van 3 pups gefokt. Ze zijn nu 6 weken. We hebben de meeste kosten bijgehouden en we zijn nu ongeveer 1900 euro 'kwijt'. Dat is nog exclusief de kosten voor de dekreu, want de dekreu is van ons zelf. Kun je dat allemaal betalen?
Daarnaast hebben we ook tal van shows gelopen en onderzoeken gedaan die daar nog bij het bovengenoemde bedrag opgeteld zijn.

We houden 1 pupje zelf, eentje verhuist naar Zweden en er blijft eentje in Nederland. We houden er vrijwel niets aan over (hoeft ook helemaal niet, daar doen we het niet voor). Het is keihard werken, maar gelukkig hebben wij het allemaal goed op kunnen lossen. Ik hoef maar 3 dagen in de week naar school, die drie dagen is mijn zus vrij om bij de pups te blijven. Ze zijn totdat ze 8 weken zijn dus geen hele dag alleen (wel bouwen we het op, ze zijn nu iedere dag wel een paar uurtjes alleen).

We hadden van tevoren al een lijst met geinteresseerde mensen voor onze pups. Ze moesten natuurlijk wel allemaal 'gescreend' worden.

Ik hoop dat jullie er met z'n allen goed over nadenken want het is niet niks. Succes.
Pootje van Amos en Juna
Mol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mol »

als je nu nog een reu moet gaan zoeken ben je wel een beetje laat vind je zelf niet?! :idea:
nizinny

Ongelezen bericht door nizinny »

Voor meer info zou je eens bij de site van de ras vereniging kunnen kijken.http://www.nbcc.nl/
Weet je wat je zoekt in type van de reu of de kleur??
Weet je wat je in huis moet halen voor de bevalling cq pups??
starfleet
Erelid

Re: dekreu eigenaar benaderen

Ongelezen bericht door starfleet »

beardie_fan schreef:hey,

ik ben hier nog nieuw maar heb wel al een vraagje.
mijn beardie teefje zou begin juli loops worden en wij willen dan graag een nestje.

ik heb alleen nog geen dekreu benaderd. Dat moet ik nu eigenlijk wel gaan doen want stel dat ze eerder loops wordt!
Heb je dan wel al een dekreu uitgezocht? Normaal ga je eens op shows kijken of bij een presentatie van dekreuen, je vraagt raad bij de de vereniging en heel vaak bij de fokker waar jezelf de hond van hebt. Je moet toch kijken of de lijnen wel bij elkaar passen e.d.
Veel goede dekreuen zitten ook al vol zo half van het jaar. Als ik jou was zag ik ervan af deze keer, je kan toch niet overhaast een reu zoeken, en probeerde het de volgende loopsheid. Werkt je moeder niet buitenshuis, want pups kun je niet zomaar hele dagen alleen laten. Hoe wil je de pups aan een nieuwe baas gaan helpen?

Ik vraag me af hoe goed je hebt nagedacht en vrees ook dat je het wat rooskleurig ziet. De kennelnaam heb je al, maar de dekreu voor je teefje dat binnen twee manden loops wordt nog niet. Het is echt geen spelletje fokken. Als je teef in juli loops wordt heb je geen vrij als de pups geboren gaan worden. Willen je moeder en vader alle pupeigenaren ontvangen en de pups de hele dag over de vloer? Weten zij het e.e.a. over pups of is het echt jouw pakkie an?

Maar wat betreft het benaderen: je zoekt eerst een dekreu uit, misschien een paar en kijkt of de lijnen bij elkaar kunnen. Vervolgens bel je de eigenaar op en zegt dat je een teefje hebt dat je graag door die reu wil laten dekken. Hzij zal naar de gegevens vragen e.d. en kan je ook zeggen of de reu niet al aan zijn dekkingen zit van het jaar. Dat is het gemakkelijkste van het hele traject :wink:

Anne
Lemuria

Is het nog gelukt met het vinden van een reu :wink: ?
Pasjovica
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Pasjovica »

Hoe is dit verhaal afgelopen.
Afbeelding

groetjes van Ineke en
een poot van Joris, Pasha en Vica
Maxiem
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maxiem »

Ben ik ook wel benieuwd naar.
Overigens, ik heb tot en met 5 gymnasium biologie gedaan, ik studeer nu biologie, en ik zou niet goed een nestje kunnen fokken hoor. Wat je op school krijgt is meer van: Stel een bruine langharige hond denkt een zwarte kortharige hond, wat is de kans dat een nakomeling kort bruin haar heeft? Stuff like that.
Max, 1-12-1999 - 29-10-2010. Je wordt gemist.
Jose&Libby
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jose&Libby »

http://neverforgetme.come2me.nl/index.php?id=445360

Helaas heeft ze het hele plan doorgezet zoals je kunt lezen met de reu Cosmic Flash of Debora's Farm. Maar de teef heeft niet opgenomen. Ze gaan het de volgende keer weer proberen. In januarie dus. Opvallend als je in 4 gymnasium zit en het woord januari nog niet fatsoenlijk kunt spellen.
Afbeelding
Dobervrouw

Ongelezen bericht door Dobervrouw »

boxersien schreef: Heb zelf de HAVO doorlopen en gehaald, maar kon met die kennis echt geen nest honden fokken. Deze opleiding is net als de jouwe niet gericht op fokken met honden/hondenkennis. Dus kom je zo niet veel te weten.
Zelf gaat het me nu wel dagen nu ik al twee jaar opleiding dierverzorging doe en daarnaast dieren EHBO heb gedaan (ben nu 19 en zit vanaf mijn 4de tussen de honden). Ook al 4 jaar werken in asiel nu.
Ik heb ook de HAVO afgemaakt en dierverzorging (niveau 4) gedaan en nu bezig met mijn Honden&Kattenbesluit. Daarnaast heb ik 5 jaar in een asie/pensionl gewerkt. Maar mij begint het nog steeds niet te dagen :mrgreen:

Ik wil ts niet veroordelen want ken haar verder niet, maar het valt me wel op dat er veel mensen zijn die een nestje fokken onderschatten.

Ik wil ooit Nando een teef laten dekken, als alles medisch in orde is en ook qua show/africhting oke is. Maar dan wel in overleg met Nando's fokker...

Veel mensen denken dat pups nemen hetzelfde is als fokken, maar als je niet kijkt naar juiste combinatie etc. dan kun je het geen fokken noemen, dan ben je slechts aan het vermeerderen (vind ik)
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Jose&Libby schreef:http://neverforgetme.come2me.nl/index.php?id=445360

Helaas heeft ze het hele plan doorgezet zoals je kunt lezen met de reu Cosmic Flash of Debora's Farm. Maar de teef heeft niet opgenomen. Ze gaan het de volgende keer weer proberen.
Ik heb de website even bekeken en kan niet echt enthousiast worden. Het minste wat je zou verwachten als er met een teef gefokt wordt is de stamboom van deze teef. Die staat niet eens op de website.
Verder staat er in de gauwigheid vermeld dat de teef HD-A heeft gekregen met Norbergwaarde 33 maar de aansluiting en botafwijking is weer niet vermeld (ga ervan uit dat aansluiting dan goed is en geen botafwijking te zien is gezien de A-score maar dat hoeft dus niet zo te zijn).
De stamboom van de te gebruiken dekreu was ook wel handig geweest op de site, en ik mis gegevens van een aankeuring of show-uitslagen voor wat betreft de teef (en de reu ook trouwens)

Als ik op zoek zou zijn naar een Beardie-pup, zou ik bij zo'n "fokker" al snel afhaken, het komt niet echt weloverwogen en doordacht over allemaal.
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

LongFields schreef: Als ik op zoek zou zijn naar een Beardie-pup, zou ik bij zo'n "fokker" al snel afhaken, het komt niet echt weloverwogen en doordacht over allemaal.
alleen vanwegen een site :N: misschien is deze fokker wel beter bezig met zijn fokkerij dan de fokker die zijn site picobello in orde heeft.
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

jip007 schreef:
LongFields schreef: Als ik op zoek zou zijn naar een Beardie-pup, zou ik bij zo'n "fokker" al snel afhaken, het komt niet echt weloverwogen en doordacht over allemaal.
alleen vanwegen een site :N: misschien is deze fokker wel beter bezig met zijn fokkerij dan de fokker die zijn site picobello in orde heeft.
Dat kan natuurlijk prima, wie weet heb je gelijk.
Maar als ik op zoek was naar een pup, zou ik toch wel verwachten wat meer relevante informatie op de site van de fokker te kunnen vinden.
Kan aan mij liggen hoor, maar dat is gewoon hoe ik erover denk. :wink:
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Nanna schreef:
LongFields schreef:
jip007 schreef:
Maar als ik op zoek was naar een pup, zou ik toch wel verwachten wat meer relevante informatie op de site van de fokker te kunnen vinden.
Ik heb ook geen "relevante informatie" op mijn site, zoals uitslagen van oogonderzoeken en dergelijke. Dat interesseert 99.8% van de pupkopers toch geen fluit en als ze goedgekeurd zijn sla ik ze daar alsnog mee om de oren. :wink:
Ik vind dat bij jou toch in vergelijking met de TS enorm meevallen hoor. Maar goed, het zal gewoon wel aan mij liggen dat ik zelf graag zaken als stambomen op een website van een fokker terugzie. Blijkbaar ben ik dan een uitzondering. :wink:
Essy

Ongelezen bericht door Essy »

LongFields schreef:
jip007 schreef:
http://neverforgetme.come2me.nl/index.php?id=445341
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”