Op het moment dat ik een stuk van het weggetje af bij een slootje sta zie ik iemand aan komen fietsen met losse hond. Ik lijn Silka aan (ze kan nogal eens bitchy uit de hoek komen als het om een vreemde teef gaat) en zeg tegen Bill dat 'ie moet blijven.
De hond ziet mijn honden, wijkt van zijn/haar roepende baasje af en stormt op ons af. Ik geef een brul en de hond kiest eieren voor zijn/haar geld en gallopeert achter 't baasje aan. So far so good.
Kom ik op de terugweg dezelfde fietsende baas met hond tegen op dat smalle weggetje. Ik lijn Silka weer aan en laat Bill naast lopen. De hond vliegt weer op Sil en Bill af (baasje fietst door) en klapt zonder pardon op Bill, die door zijn hoeven zakt (ai, ai, zijn knie... :N: ).
Ik weer brullen (nu echt boos) het baasje stopt, draait zich om. Ik zeg haar (niet echt vriendelijk) dat ik het enorm vervelend vind dat ze haar hond niet onder appèl heeft. In eerste instantie zegt ze dat ze zich niet kan voorstellen dat haar hond op Bill klapte. Als ik zeg dat dat toch echt zo is en dat zij dat niet kan weten omdat ze met haar rug naar ons toe gewoon doorfietste, zegt ze dat haar hond een snoetje draagt en er dus: 'niets kan gebeuren'.
Toen viel ik een beetje stil... Want tja, misschien heeft ze gelijk. Qua bijten kan er idd niets gebeuren maar de hond (groot!) klapte wel met zijn/haar volle gewicht op Bill.
Is het nu echt zo dat als je je hond muilkorft dat je dan verder 'vrij spel' hebt? Ik bedoel: ik kan me goed voorstellen dat je kiest voor een snoetje of korfje, maar houdt dat dan dat ook in dat je dan qua appèl en training niets meer hoeft te doen?
Ben wel benieuwd hoe de gedachten en/of ervaringen hierover zijn...