precies...Zoek stok! schreef:En heb al in een aantal topics gelezen dat mensen een oordeel uitspreken over honden die wat minder makkelijk zijn met vreemden in huis. Want als baas zijnde bepaal je wie er in huis komt. Dat zal allemaal wel, maar bepaalde rassen zijn gefokt op waken/verdedigen, dus dan vind ik het bepaald niet vreemd dat ze niet kwispelend achter het hek staan. Een Kooiker is over het algemeen terughoudend en waaks. Dus ja, Bram gromt en blaft iemand die de tuin binnenkomt weg. Ik krijg hem dan wel onder appel, maar ik moet dan wel figuurlijk boven op hem zitten.
Het lijkt alsof de eigenschappen zich alleen maar mogen uiten als het ons uitkomt. Als er een inbreker weggeblaft wordt, is het geweldig. En dat je hond nooit naar andere mensen gaat tijdens het wandelen is ook prettig. Maar bezoek moet direct geaccepteerd worden, anders ben je je hond niet de baas.
Als ik er niet ben zou ik niemand aanraden hier als vreemde zomaar naar binnen te wandelen want ik vertrouw ze op dat moment niet nee... daar zijn ze ook voor gemaakt en ik accepteerd dat ook... zou niet weten waarom niet?

Ben ik thuis en krijg ik visite (lees visite die blijft en geen verwarmingsmonteur o.i.d.) dan kan diegene gewoon binnenwandelen OF ik moet het risico te groot vinden (kleine kinderen die geen honden gewend zijn, mensen met een grote bek die wel even de hond wanneer hun willen zullen aaien, mensen die geen honden gewend zijn etc.) Dan doe ik ze naar buiten... voor hen het fijnste en voor het bezoek.
Dat heeft niets met de baas zijn te maken, want als ik thuis ben (of bij de auto) doen ze het dus niet.... het heeft met hun karakter te maken.