Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Graag jullie mening..

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

blondie schreef: trouwens eng hoor met die Ridgeback.. ik had het niet gedurfd.. hier in het parkje loopt er ook 1 en toen ik mijn toen 4 jarige dh net een week had klapte die hond.. waarvan de eigenaar in eerste instantie op een brug ging staan zodat wij het pad konden vervolgen .. echter toen ik voorbij liep met me hond naast me.. bleek de hond aan een flexi lijn te zitten.. en klapte achter op me hond. vervolgens brak het lijntje ook nog eens.. kon ik me hond wel meeroepen maar bleef de ridgeback aanvallen.. toen moest ik dus ook maar toekijken .. uiteindelijk droop in dit geval ook de ridgeback af... maar eng vond ik het wel..
Zodra ik m nu zie draai ik om .. de hond zit nu gelukkig aan een stevige leren riem :wink:
Het was ook in een opwelling :oeps: omdat ik het spuugzat was dat die Ridgeback ons voor de zoveelste keer lastig viel. Ik kon niet eens een leker balletje gooien met die hond ertussen terwijl baas nergens te bekennen was. Normaal gesproken haal ik nooit dit soort stunts uit want het kan helemaal verkeerd aflopen. In dit geval waren beide heren los en die Ridgeback schrok zich ook het lazerus omdat ik Rock zo onverwacht losknipte. Ik geef het eerlijk toe: in principe was ik hartstikke fout :wink:
Afbeelding
EstherK
Zeer actief
Mijn ras(sen): Airedale Terrier, Zwarte Russische Terrier en Foxterrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door EstherK »

blondie schreef:
EstherK schreef:Ik heb er nog eens over nagedacht. Ik ben het met anderen eens dat een loslopende hond onder appel moet staan.
Echter, ik vind dat een aangelijnde hond in een losloopgebied ook onder appel moet staan.
Wat bedoel je daar precies mee? Dat ie aan de riem niet uitvalt?
Als je een hond hebt die bijvoorbeeld fixeert of (angst)agressief is dan kan je naar mijn mening alleen in een losloopgebied gaan lopen als je dat gedrag onder controle hebt.

Bij ons in het losloopgebied wandelt wel eens een man met een aangelijnde hond die in het verleden wel eens een andere hond gegrepen heeft. Na veel trainen heeft hij deze hond nu zo goed onder appel dat de hond niet reageert op andere honden, ook niet als ze naar hem toelopen.
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

EstherK schreef:
blondie schreef:
EstherK schreef:Ik heb er nog eens over nagedacht. Ik ben het met anderen eens dat een loslopende hond onder appel moet staan.
Echter, ik vind dat een aangelijnde hond in een losloopgebied ook onder appel moet staan.
Als je een hond hebt die bijvoorbeeld fixeert of (angst)agressief is dan kan je naar mijn mening alleen in een losloopgebied gaan lopen als je dat gedrag onder controle hebt.

Bij ons in het losloopgebied wandelt wel eens een man met een aangelijnde hond die in het verleden wel eens een andere hond gegrepen heeft. Na veel trainen heeft hij deze hond nu zo goed onder appel dat de hond niet reageert op andere honden, ook niet als ze naar hem toelopen.
oh zo.. dat vind ik heel knap.. ook als de hond aangevallen wordt of verkeerd besnuffeld wordt? Ik ben van mening dat mijn hond ook wel eigenwaarde mag hebben en niet alles hoeft te accepteren van andere honden als hij aan de lijn loopt.. de mijne aan de lijn volgt ook en negeert..heb geen lijnhanger ahw bij naderende honden, of een gromblaffer.. maar komen ze dreigend achterop lopen dan kijkt ie wel effe om.. komen ze te na dan brul ik ze wel weg.. ik wil gewoon geen loslopende hond in de buurt van mijn aangelijnde..
blondie
Zeer actief

alma2 schreef:
blondie schreef: trouwens eng hoor met die Ridgeback.. ik had het niet gedurfd.. hier in het parkje loopt er ook 1 en toen ik mijn toen 4 jarige dh net een week had klapte die hond.. waarvan de eigenaar in eerste instantie op een brug ging staan zodat wij het pad konden vervolgen .. echter toen ik voorbij liep met me hond naast me.. bleek de hond aan een flexi lijn te zitten.. en klapte achter op me hond. vervolgens brak het lijntje ook nog eens.. kon ik me hond wel meeroepen maar bleef de ridgeback aanvallen.. toen moest ik dus ook maar toekijken .. uiteindelijk droop in dit geval ook de ridgeback af... maar eng vond ik het wel..
Zodra ik m nu zie draai ik om .. de hond zit nu gelukkig aan een stevige leren riem :wink:
Het was ook in een opwelling :oeps: omdat ik het spuugzat was dat die Ridgeback ons voor de zoveelste keer lastig viel. Ik kon niet eens een leker balletje gooien met die hond ertussen terwijl baas nergens te bekennen was. Normaal gesproken haal ik nooit dit soort stunts uit want het kan helemaal verkeerd aflopen. In dit geval waren beide heren los en die Ridgeback schrok zich ook het lazerus omdat ik Rock zo onverwacht losknipte. Ik geef het eerlijk toe: in principe was ik hartstikke fout :wink:
't was ook geen aanval.. je hebt gewoon erg veel vertrouwen in je hond en je intuitie gaf aan dat de ander geen partij zou zijn.. het had alleen anders kunnen gaan.. dat wilde ik zeggen..
Ik wil alleen effe spuien nu.. :boos:
Kom net uit t losloop parkje.. hond uitgelaten en wilde op de fiets lekker naar strand.. in een ander topic gaf ik aan dat me hond niet dominant benaderd wil worden.. hij is zelf de dominantere :roll: zal zelf niet het opzoeken.. voor zover ik het zie.. hij duikt niet op vreemde reuen af, als ie het wil doen roep ik m bij me en loopt ie naast me en lopen we spelend verder.. niet aggressief dominant in mijn ogen..
Loop dus net t park uit.. lijn m netjes aan.. stoepje op.. komt uit de Flatportiek de golden los aanstieren.. het is een smal stuk trottoir.. met geparkeerde auto's... de golden staat star stil fixeerd en mijn hond verstard ook.. op dat moment keer ik om met hond.. om langs de geparkeerde auto te lopen over straat.. de eigenaresse ziet mij en haar hond en gilt.. en boem golden vliegt over de rug van mijn hond.. ik hield de lijn nog vast en trok m mee de straat op maar de golden stopte niet..
Ik weet t ik had ook de lijn moeten loslaten maar er zit een lus in en ik had geen zin dat me hond vast kwam te zitten in de lus.. op straat had mijn hond de golden in de nek van bovenaf.. en de bazin stond toen tegenover me.. ik brulde toen maar LOS! en Finn lostte en kwam bij me zitten en de golden ging bij het vrouwtje staan..
maar mijn hond zat met pootje omhoog.. :devil:
Het ging net zo lekker zonder vechten en gedoe en nu dit weer.. ik vermijd het hij staat goed onder appel.. en elke keer sorry ik weet dat ik het niet over een kam mag scheren maar het zijn elke keer weer golden's en labradors.. ik baal ervan want ik merk dat me hond nu telkens allert wordt als er een golden of een lab weer op m afdendert..
Maar goed ik wilde morgen met een forum wandeling mee.. (allemaal teven en vorige keer was ik daar ook met mee en ging prima) maar dat gaat nu dus niet.. effe ijssen en kijken of het niet dik wordt die poot..

Maar balen doe ik wel.. wil geen vechthond.. en t lullige is (de straat liep gelijk uit) dat er gelijk gedacht wordt dat Finn mijn duitse herder de aanstichter was.. die golden? die is toch lief?
Gelukkig waren de buurtkids als getuige haha die zeiden allemaal dat de golden aanviel en "arme Finn" hij werd overstelpt met aaitjes.. en dat was ook weer een voordeel want zoveel kinderen om m heen en al die aaitjes is ie ook weer niet gewend maar dat ging helemaal prima.. de kids kregen zelfs een dikke lebber.. en de mama die erbij stond.. jeetje het is echt een lieve hond.. terwijl herders de naam hebben aggressief te zijn.. :denken:
Sorry voor t lange verhaal.. past t eigenlijk wel in t topic?
Beetje wel.. loslopende honden.. en appel.. (haar HIER, werd genegeerd..)en wederom een goede les.. let altijd op.. ze was dit keer vergeten rond te kijken..wie er kwamen..
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

Wat een toestand Blondie, kan me voorstellen dat je woest bent. Ik hoop dat Finn z'n pootje meevalt en dat je morgen toch kunt wandelen. Ik ken het hoor, die vooroordelen over herders :wink:
Nou we toch oft. zijn. Gisteren was ik met mijn honden op een open plek in het bos aan het ballen, komt er een Goldenreu aanpatsen. Nog vrij jong. Gaat eerst aan mijn teefje snuffen en wilde erop, zij moest het niet en liep van hem weg. Vrouwje intussen maar roepen, niet luisteren. Toen kwam bij mijn reu snuffen en patsen, vrouwtje nog steeds roepen. Ik onverstoorbaar met het balletje bezig, mijn reu bekeek hem niet. Hoorde ik dat vrouwtje tegen een ander vrouwtje zeggen: "hij moet nu wel komen hoor, anders wordt hij nog bang van herders" :smile:
Afbeelding
boxergek
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxers...

Ongelezen bericht door boxergek »

blondie schreef:
EstherK schreef:
blondie schreef:

oh zo.. dat vind ik heel knap.. ook als de hond aangevallen wordt of verkeerd besnuffeld wordt? Ik ben van mening dat mijn hond ook wel eigenwaarde mag hebben en niet alles hoeft te accepteren van andere honden als hij aan de lijn loopt.. de mijne aan de lijn volgt ook en negeert..heb geen lijnhanger ahw bij naderende honden, of een gromblaffer.. maar komen ze dreigend achterop lopen dan kijkt ie wel effe om.. komen ze te na dan brul ik ze wel weg.. ik wil gewoon geen loslopende hond in de buurt van mijn aangelijnde..
Wel of niet aanlijnen is altijd een lastige beslissing. Ik laat het afhangen van de lokatie, de soort hond en het gedrag op dat moment. Nikky is makkelijk en heeft meestal geen enkele interesse. Gonzo wil zich nog wel eens wat macho gedragen, maar loopt over het algemeen ook gewoon rustig door als ik hem dat zeg. Dus ook als de ander hond(en) aan de lijn zitten. Zie ik dat het echt een dominate reu is en Gonzo heeft interesse, dan lijn ik hem wel direct aan! Ook als ik het vermoedde heb dat het om een loopse teef gaat! Want dan heeft hij echt bananen in zijn oren enmoet ik hem echt aanlijnen! Ik kwam pas een vrouwtje tegen met een loopse teef in het losloopgebied en pas toen Gonzo (na roepen en fluiten) niet vanzelf meeliep en ik terugmoest om hem op te halen, zei ze dat de teef loops was. Ze dacht dat hij vanzelf wel weg zou gaan, als ik verder weg zou zijn! Ik weet dat er intacte reuen zijn die niet reageren op een loopse teef, maar volgens mij zijn dat toch wel uitzonderingen. Als ik had geweten dat de teef loops was, had ik hem aangelijnd. Ik heb haar dan ook vriendelijk bedankt voor de waarschuwing. De teef liep trouwens ook gewoon los! Iets wat ik zelf niet doe als Nikky loops is.

Ik was alleen wel heel benieuwd naar het "verkeerd besnuffelen" wat hierboven beschreven staat. Wat moet ik hieronder verstaan? Gonzo wil altijd heel graag even snuffelen en daar zie ik niets verkeerd in. Maar blijkbaar kan dat toch wel? Effen voor de duidelijkheid: hij mag niet snuffelen bij een aangelijnde hond!
Afbeelding
Mojuan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mojuan »

Gisteren had ik weer zo'n typisch geval van de doorsnee Golden Retriever met eigenaar. (niet alle Golden eigenaren zijn zo!!! Maar hier in de buurt bijna allemaal)

Ik loop met Romeo samen met een kennis en haar SBT teefje.
Zie ik een man op een bankje zitten en een heel stuk verderop een Golden in het gras liggen.
De Golden loerde al richting ons, dus ik vraag netjes aan die man of zijn hond blijft liggen als ik langs loop.
'nee' is alles dat hij zegt.
Dus ik blijf staan en vraag hem (wederom beleefd) of hij zijn hond alsjeblieft zou willen roepen en aanlijnen, omdat mijn hond niet goed met honden om gaat die hij niet kent.
De man reageert niet, en roept zijn hond ook niet :boos:
Dus ik blijf staan, en ineens komt die Golden als een bezetene richting ons gerend.
Ik was heel blij dat die kennis erbij was, want zij is er met haar hond tussen gaan staan zodat ze de Golden af kon leiden.
Maar inmiddels was Romeo al geirriteerd doordat dat ongeleide projectiel zomaar op hem af wilde komen sjezen.
Hij deed niet erg lelijk, maar trok een niet al te vriendelijke kop en stond er erg dominant bij.
Pas toen meneertje dit zag, toen pas kwam hij om zijn hond even vast te pakken.
En dit alles in een gebied met AANLIJNGEBOD!
En na dat ik het hem vriendelijk had gevraagd.
Volgende keer zet ik gewoon weer een grote muil op, want dat heeft tot nu toe altijd nog het beste gewerkt.
Een aso met pitbull schrikt af, een nette dame die zich goed gedraagt niet.....
:zweep:
kiki78
Zeer actief
Mijn ras(sen): cairn terrier en schafpudel

Ongelezen bericht door kiki78 »

Ik ben van mening dat honden die aangelijnd zijn met een rede aan de lijn zitten en ik hou Daan dan ook weg bij die hond. Dat betekend aanlijnen en ver in de berm gaan staan en Daan afleiden met wat lekkers. Of het een losloppgebied is of een aanlijngebied maakt voor mij niks uit. Het is inderdaad erg lastig als 1 hond aangelijnd is en er 1 los loopt.
Ik heb Daan 1 keer opgetild wat ik liever niet doe. Ik liep lekker in het bos waar ze officieel vast moeten maar iedere hond loopt er los. Ik zie een man met een rottweiler aankomen die heel kort aan de riem liep, de rottweiler had het schuim om de bek staan en de man trok hem omhoog zodat hij niks kon doen. Ik had de man wat laat gezien en had Daan nog niet aan de lijn zitten maar wel al bij de halsband vast toen er 2 loslopende franse bulletjes aankwamen. Dilemma, ik moet Daan vasthouden anders gaat hij naar de rottweiler, maar Daan vast en 2 honden die komen snuffelen gaat niet goed. Toen heb ik hem maar opgepakt en een hand om zijn snuit gedaan zodat hij niet ging snauwen.
Door die 2 loslopende honden bij die aangelijnde hond had ik een probleem.
Afbeelding
gizmo
Zeer actief

Ongelezen bericht door gizmo »

Ik was vanavond rond 20.00 in het losloop gebied
Het was erg druk
Iedereen wilde de hondjes laten zwemmen
Maar ik heb Gizmo dus altijd los
Als ik hem aan moet lijnen als er een andere hond aankomt heeft een losloop gebied geen zin zit hij telkens aan de lijn
Ik ben onderweg lekker met hem aan het trainen en laat hem zwemmen en achter een stok aanrennen
Nee is bij mij echt nee en hij luisterd goed net geslaagd voor gg2
Het is wel eens gebeurd dat een boxer die ook los liep hem op zijn rug legde
Gizmo gaf zicht gelijk over
Ben er wel gelijk bij gaan staan maar de baas riep de boxer en alles goed verlopen
Hij zei nog van sorry
Ja hoort er nu eenmaal bij kan gebeuren zei ik toen
En we komen elkaar nu dagelijks tegen en alles is goed ze lopen elkaar nu gewoon los voorbij
Ik kom dan ook bijna geen aangelijnde honden tegen
Alleen huskys's verder loopt alles los
En er is een heel groot speel veld met atributen
Daar zie je heel veel hondjes lekker samen achter elkaar aanrennen
Afbeelding
Pak-de-bal

Ongelezen bericht door Pak-de-bal »

EstherK schreef:
dat fixeren zegt niets over , dat dàn de hond agressief is, maar het is wel vervelend voor de tegenligger, dat geef ik toe.

Mijn hond doet het ook, maar komen ze tot elkaar , dan is hij altijd de eerste ( en soms ook helaas de enige :jank: ) ,
waarvan de staart als een propeller gaat.

Dus alles is oké, van mijn hond, de fixeerder af.

Hij fixeert zelfs op kleine vliegjes , die op een stoel zitten. het zit er gewoon in :19:
Mojuan
Zeer actief

Als een hond fixeert naar een andere hond, kan dit bij de andere hond wel agressie opwekken.
Het is nml voor de andere hond een teken dat jouw hond wil vechten.
Ik weet dat jouw ras dit makkelijk doet, daar heb ik het met je over gehad via PB.
Maar het is nog altijd jouw keus of je het toestaat of niet.
blondie
Zeer actief

daar ben ik het mee eens.. fixeren als ik bijvoorbeeld een de overkant van een pad loop laat ik niet toe.. ze mogen elkaar effe bekijken en inschatten.. maar zodra verstarring en Fixeren erbij komt kijken, dan a la minute de aandacht op mij.. is provocatie van beide (in mijn geval heren) je ziet de staarten dan al hoger gaan en de hoofden op en borst vooruit... neee dat laat ik niet toe..
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Pak-de-bal schreef:Aan de ene kant heeft die mevrouw wèl gelijk:
een losloopgebied, is nou eenmaal een gebied , waar je honden zòu moeten kunnen vertrouwen en iedreen is leuk met elkaar.
Anders is het geen "losloop-" gebied meer, snap je?

Althans , dat wàs de bedoeling van zo'n gebiedje. :19:

Maar aan de andere kant vind ik wel, dat zij de signalen had moeten opvangen, daar zijn er al zoveel discussies hier van geweest.

Persoonlijk heb ik er óok zo'n hekel aan, en denk dan ( eerlijk waar, hoor): :

jeetje, daar komt weer zo iemand met honden, die niet te vertrouwen zijn , :roll: en ik heb net mijn hond hier heerlijk lekker loslopen.
Wat doen ze dan ook hier.? :evil:

Maar dat zeg ik niet, en lijn dan maar weer mijn hond aan, ter goede signaal.
de helft van mijn honden zal zeker goed overweg kunnen met jou hond alleen wil ik dat niet.... ooit daar aan gedacht? Ik wil niet dat mijn honden met andere honden spelen... dat doen ze maar gezellig met elkaar...
Als ik daar dus loop en zo'n gladiool tegenkom die vind dat alle honden met elkaar moeten spelen krijgt die dus cursus viswijf als ik na een aantal keren waarschuwen nog steeds geen indruk heb gemaakt.... :19: Als iemand z'n hond aanlijnt is dat niet voor niks, in een losloopgebied heb je het recht om los te lopen niet de plicht....!!!! Wel heb je de plicht om je hond onder controle te hebben en te zorgen dat anderen geen overlast hebben van jou hond ten alle tijde aangezien jij er verantwoordelijk voor bent. Nou op dat moment dat zo'n hond dus mijn gezelschap komt verstoren heb ik er dus last van. :19:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Pak-de-bal schreef:Mijn hond doet het ook, maar komen ze tot elkaar , dan is hij altijd de eerste ( en soms ook helaas de enige :jank: ) ,
waarvan de staart als een propeller gaat.

Dus alles is oké, van mijn hond, de fixeerder af.

Hij fixeert zelfs op kleine vliegjes , die op een stoel zitten. het zit er gewoon in :19:
mijn hond mag geen andere honden fixeren... :neenee:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Mojuan
Zeer actief

malinois schreef:
Juist, die van mij mogen dit ook absoluut niet.
Doen ze het toch, dan zorg ik dat ik ze afleid en de andere kant op loop.
Dit voorkomt veel problemen.
Een andere hond ziet dit al snel als signaal om de aanval in te zetten en dat wil ik gewoon niet hebben.
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Ach ja, altijd die aanlijnplicht van het hondenforum. Maar weet je wat nou het aparte is? Nog nooit, maar dan ook echt nog nooit heb ik meegemaakt dat iemand z'n hond aanlijnde als Bram aangelijnd liep. Ook niet als ik met Reini en aangelijnde Vegas loop trouwens. Wel na een flinke brul, maar nooit uit zichzelf. Sterker nog, ik word vaak venijnig aangekeken als ik m'n aangelijnde rondje in de wijk loop en oversteek als ik een loslopende hond zie. Blijkbaar denken ze dat ik dat alleen voor de loslopende herder en bouvier doe, maar ik zou het ook voor een chihuahua doen.

En ik heb ook nog nooit meegemaakt dat een hondagressieve hond werd aangelijnd als ze mij aan zagen komen met Bram.

Volgens mij is het 'aanlijngebeuren' iets wat minder dan 10% van de hondeneigenaren aanhouden. De rest klooit maar wat aan. Dan kun je wel telkens op je strepen gaan staan, maar de praktijk is gewoon anders. En er is toch echt geen wet dat je je hond moet aanlijnen in een losloopgebied als je een aangelijnde hond tegenkomt.

Heel soms kom ik een aangelijnde hond in losloopgebied tegen. Dat zijn teckels en beagles en loopse teven. De eigenaren van de eerste twee geven meestal een seintje dat ik niet hoef aan te lijnen en de eigenaren van loopse teven knikken vriendelijk als ik met Bram aangelijnd langsloop.

Begrijp me niet verkeerd, ik zou best willen dat 'het aanlijngebeuren' wel in de praktijk gebeurde, maar ik zie het gewoon niet.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Mojuan
Zeer actief

In een losloopgebied vind ik het eerlijk gezegd ook onzin!
Als je een moeilijke hond hebt hoor je daar gewoon niet te lopen.
Doe ik ook niet, voorkomt een heleboel problemen.

Maar elders, waar honden niet los mogen lopen, daar vind ik het niet meer dan normaal dat mensen hun hond netjes aanlijnen als ze aangelijnde honden zien lopen.
Dat mensen het niet doen is een ander verhaal.
Maar ik voel me absoluut niet verantwoordelijk voor eventuele problemen in zo'n geval. Natuurlijk doe ik er wel alles aan om te voorkomen dat het mis gaat, ik loop liever even een andere kant uit zodat ik zeker weet dat er niets kan gebeuren. En ik trek mijn hond tien keer liever een meter de lucht in zodat hij half stikt in zijn halsband dan dat hij een hond bijt.
Maar als zo'n hond dan toch achter mij aan komt rennen, want ook dat gebeurt wel eens, dan kan ik me absoluut niet verantwoordelijk voelen als er iets gebeurt.
Ik kan dan alleen maar heel erg kwaad worden op de eigenaar van de los lopende hond.
Zoek stok!
Zeer actief

Golden Stanley schreef:Gewoon die loslopers aanleren bij te blijven, dan veroorzaak je ook geen overlast naar anderen toe.
Ach kom, als ik andere loslopende honden tegenkom, zie ik het probleem er niet van in dat Bram en de honden even snuffelen en/of spelen.

Ik vind dat het nu wel erg ver doorschiet hoor. Als ik bijv. in de Soesterduinen loop, hobbel ik m'n eigen route, kom andere honden en eigenaren tegen, Bram snuffelt/speelt even met de andere honden, ik knik of glimlach even tegen de eigenaren en loop ondertussen door. En soms als het heel goed klikt tussen Bram en een andere hond blijven de eigenaren even staan. Kort praatje of gewoon naar de honden kijken. En dan weer door.

En in bepaalde gevallen wil Bram geen contact maken omdat het een patsende reu is bijv. Dan hobbelt hij gewoon door, dichtbij mij, ook prima.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Paulala schreef: Maar elders, waar honden niet los mogen lopen, daar vind ik het niet meer dan normaal dat mensen hun hond netjes aanlijnen als ze aangelijnde honden zien lopen.
Ik kan me je irritatie goed voorstellen hoor. Maar ook dan is mijn ervaring dat mensen zich er niks van aantrekken. Bij mij is het net omgekeerd als bij jou. Bram grijpt niet, maar wordt gegrepen (een poging daartoe tenminste). Gewoon in de wijk, aan een drukke straat komen loslopende honden op hem afgestierd (over de weg) met onvriendelijke bedoelingen.

Voor een aantal honden ga ik nu rechtsomkeerd, ik weet het anders ook niet.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Pak-de-bal

Ongelezen bericht door Pak-de-bal »

Paulala schreef:
malinois schreef:
Een andere hond ziet dit al snel als signaal om de aanval in te zetten en dat wil ik gewoon niet hebben.
ik wilde alleen maar aangeven , dat dit NIET altijd tot agressie hoeft te leiden.
Want er gebeurd werkelijk niets , de andere honden reageren er goed op.
Mischien ligt het ook aan het soort hond, die fixeert?

Ik heb pas 1 keer meegemaakt, dat de eugenaresse dacht dat mijn hond vals was, en ze pakte haar klein hondje op,
maar zij was zèlf banger dan haar hondje was :wink:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:Ach ja, altijd die aanlijnplicht van het hondenforum. Maar weet je wat nou het aparte is? Nog nooit, maar dan ook echt nog nooit heb ik meegemaakt dat iemand z'n hond aanlijnde als Bram aangelijnd liep.
ik maak dit wel dagelijks mee gelukkig... misschien ligt het aan het ras :19: Als ik mijn hond bij me roep (hoef nog niet eens aan te lijnen) is dat voor 90% van de mensen reden om hun hond aan te lijnen :19: Schijnbaar heb ik een eng ras maakt niet uit hoor... ben blij dat mensen hun hond in ieder geval aanlijnen.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Paulala schreef:In een losloopgebied vind ik het eerlijk gezegd ook onzin!
ik niet, ik wil geen andere honden bij m'n honden aangezien ze aangelijnd niet zo lief zijn voor andere honden en ik wil ze ook niet los bij andere honden omdat ze niet mogen spelen van mij met vreemde honden... dus waarom zou ik last moeten hebben van andere honden :19:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Pak-de-bal schreef:
Paulala schreef:
malinois schreef:
ik wilde alleen maar aangeven , dat dit NIET altijd tot agressie hoeft te leiden.
Want er gebeurd werkelijk niets , de andere honden reageren er goed op.
Mischien ligt het ook aan het soort hond, die fixeert?

Ik heb pas 1 keer meegemaakt, dat de eugenaresse dacht dat mijn hond vals was, en ze pakte haar klein hondje op,
maar zij was zèlf banger dan haar hondje was :wink:
het zou zeker problemen opleveren bij mijn reuen die pikken dat dus niet :19:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

malinois schreef:
ik niet, ik wil geen andere honden bij m'n honden aangezien ze aangelijnd niet zo lief zijn voor andere honden en ik wil ze ook niet los bij andere honden omdat ze niet mogen spelen van mij met vreemde honden... dus waarom zou ik last moeten hebben van andere honden :19:
Omdat andermans honden ook geen machientjes zijn. Feit is gewoon dat een behoorlijk groot deel van de loslopende honden niet 100% feiilloos is terug te roepen. Zijn hier trouwens ook genoeg topics over, hoe leer ik mijn hond altijd te komen als ik roep. Dat is iets wat gewoon heel vaak heel lastig is.
Al helemaal als je hond een nog wat jonge hond is. Moos is nu vrijwel altijd terug te roepen mocht ik een aangelijnde hond zien, maar dat is ook pas zo vanaf dat hij een jaar of 3 is hoor. En ik was toch echt niet maar wat aan aan het klooien met hem al die tijd :19:

Nu neem ik aan dat jouw honden niet binnen een paar minuten vol op die loslopende hond duiken. Maar als je een hond hebt die dat wel doet dan vind ik het heel erg onhandig om in een (druk) losloopgebied te gaan lopen. Lekkere straf dan voor mij als baas, en voor mijn hond, omdat hij net even niet feilloos luisterde toen die hond de bocht om kwam.
Laatst gewijzigd door Moos op 08 aug 2007 16:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

malinois schreef:
Zoek stok! schreef:Ach ja, altijd die aanlijnplicht van het hondenforum. Maar weet je wat nou het aparte is? Nog nooit, maar dan ook echt nog nooit heb ik meegemaakt dat iemand z'n hond aanlijnde als Bram aangelijnd liep.
ik maak dit wel dagelijks mee gelukkig... misschien ligt het aan het ras :19: Als ik mijn hond bij me roep (hoef nog niet eens aan te lijnen) is dat voor 90% van de mensen reden om hun hond aan te lijnen :19: Schijnbaar heb ik een eng ras maakt niet uit hoor... ben blij dat mensen hun hond in ieder geval aanlijnen.
Het Kooikerhondje is ook een eng ras :pffff: :boos:

Maar ik geloof je direct :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

malinois schreef:
Tsja, 'last' van andere honden....je woont nou eenmaal niet in een hutje op de hei. Je woont in het dichtbevolkte en dichtbehonde Nederland. En in de praktijk is het zo dat in (drukke) losloopgebieden het normaal is dat honden even snuffelen aan elkaar. Wel in de losloopgebieden waar ik kom in ieder geval.

Overigens zal ik als ik een roedel Mechelaars aan zie komen waarschijnlijk een zijpad inslaan. Maar dit terzijde :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Moos schreef:
malinois schreef:
Omdat andermans honden ook geen machientjes zijn. Feit is gewoon dat een behoorlijk groot deel van de loslopende honden niet 100% feiilloos is terug te roepen. Zijn hier trouwens ook genoeg topics over, hoe leer ik mijn hond altijd te komen als ik roep. Dat is iets wat gewoon heel vaak heel lastig is.
Al helemaal als je hond een nog wat jonge hond is. Moos is nu vrijwel altijd terug te roepen mocht ik een aangelijnde hond zien, maar dat is ook pas zo vanaf dat hij een jaar of 3 is hoor. En ik was toch echt niet maar wat aan aan het klooien met hem al die tijd :19:

Nu neem ik aan dat jouw honden niet binnen een paar minuten vol op die loslopende hond duiken. Maar als je een hond hebt die dat wel doet dan vind ik het heel erg onhandig om in een (druk) losloopgebied te gaan lopen. Lekkere straf dan voor mij als baas, en voor mijn hond, omdat hij net even niet feilloos luisterde toen die hond de bocht om kwam.
nee ik heb het hier over dat het onzin is je hond aan te lijnen wat hierboven gezegd wordt... daar reageerde ik op :wink: Dat vind ik dus geen onzin want ik wil geen last van andere honden... en nee mijn honden verscheuren geen andere honden gelukkig :mrgreen: maar dat wil nog niet zeggen dat als ik mijn honden aanlijn dat anderen maar gewoon vrolijk los door kunnen lopen en aan mijn honden gaan staan snuffelen... gewoon aanlijnen bij een aangelijnde hond :wink:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:
malinois schreef:
Het Kooikerhondje is ook een eng ras :pffff: :boos:

Maar ik geloof je direct :wink:
ja levensgevaarlijk :pffff: (ben ze alleen nog nooit tegengekomen :N: :mrgreen: )
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:
malinois schreef:
Tsja, 'last' van andere honden....je woont nou eenmaal niet in een hutje op de hei. Je woont in het dichtbevolkte en dichtbehonde Nederland. En in de praktijk is het zo dat in (drukke) losloopgebieden het normaal is dat honden even snuffelen aan elkaar. Wel in de losloopgebieden waar ik kom in ieder geval.

Overigens zal ik als ik een roedel Mechelaars aan zie komen waarschijnlijk een zijpad inslaan. Maar dit terzijde :wink:
zelfde reactie als op Moos.... geen verscheurende honden maar wel even de moeite nemen een hond aan te lijnen is geen onzin... :wink:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

malinois schreef:
Moos schreef:
malinois schreef:

nee ik heb het hier over dat het onzin is je hond aan te lijnen wat hierboven gezegd wordt... daar reageerde ik op :wink: Dat vind ik dus geen onzin want ik wil geen last van andere honden... en nee mijn honden verscheuren geen andere honden gelukkig :mrgreen: maar dat wil nog niet zeggen dat als ik mijn honden aanlijn dat anderen maar gewoon vrolijk los door kunnen lopen en aan mijn honden gaan staan snuffelen... gewoon aanlijnen bij een aangelijnde hond :wink:
Ik vind dat ook aan aardige regel hoor. Niet op een druk hondenstrand of een heel druk losloopgebied op zondagmiddag trouwens, maar in een redelijk rustig losloopgebied vind ik dat verder een prima regel. Alleen werkt het dus vaak zo niet. Saar wordt al zo'n 1.5 jaar opgetild bij honden waarvan ik weet dat ze erg angstig reageert omdat het me dus echt nog nooit gebeurt is dat mensen hun hond aanlijnen als ik Saar aanlijn. Nog nooit :19:
Zelfs als ik op afstand roep "zou u uw hond even bij u willen houden alstublieft" dan reageren mensen alsof ik ze vraag of ik misschien hun onderbroek zou mogen zien :roll:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”