Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Zelf euthanasie toepassen

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Daan

Ongelezen bericht door Daan »

nee, lijkt me niks, daarbij heb ik inmiddels erg veel vertrouwen in de artsen van onze da praktijk.
Anselmo
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Anselmo »

Toen mijn kat overleed (een aantal jaar geleden) vroeg de DA me of ik zelf het spuitje wilde zetten. Zij zocht de ader en ik mocht, indien ik dat wilde zelf de vloeistof naar binnen spuiten. Toen heb ik het niet gedaan omdat ik het nogal eng vond, maar bij mijn hond zou ik het wel doen, het lijkt me op de één of andere manier gepaster. Voor een kat zorg je, een hond hangt echt aan je vast en ik voel meer verantwoordelijkheid voor Elis dan voor mijn toenmalige kat. Maar het helemaal zelf doen nee, daarvoor heb ik de kennis niet.
Afbeelding
pepim
Zeer actief

Ongelezen bericht door pepim »

Ik zou het zeker niet zelf doen.

*heb jij nu een andere nick of gis ik me nu?*
Daan

Ongelezen bericht door Daan »

Inge O schreef:
Mizzsylver schreef:
Inge O schreef:ik heb het ook zelf gedaan bij de honden die hier thuis gegaan zijn. ik heb het zelf het liefste zo, maar zou het niet doen als ik maar half zou weten hoe te handelen, of hoe de gebruikte middelen juist werken.
ben je dierenarts?
ja :wink: .
Dan zou ik het misschien ook zelf doen.
Vind je dat niet moeilijker bij je eigen honden dan bij de huisderen van een ander? M.a.w. heb je liever dat een collega het doet, of doe je het juist liever zelf?
gizmo
Zeer actief

Ongelezen bericht door gizmo »

Ik zou door de tranen de ader niet eens kunnen vinden
Niets voor mij om het zelf te doen
Afbeelding
Anna*

Ongelezen bericht door Anna* »

Nog even voor de goede orde: áls ik het al zelf zou doen, dan in elk geval in goed overleg met een d.a. die ik vertrouw. Zoals ik steeds benadrukte zou ik het nooit doen als het ook maar het kleinste risico op mislukking inhield :wink:
jacq1970
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Nee ik zou de da thuis laten komen en hem het laten doen.

Jacqueline
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

eigenlijk hoop ik dat het helemaal niet hoeft, en dat ze op een dag gewoon in hun slaap gaan :ok: lijkt me toch het aller fijnste.

het is ff schrikken, maar toch :19:
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

Ik moet er eerlijk gezegd niet aan denken om het zelf te doen. Zelfs al zou ik de kennis en de middelen hebben. Ik heb bij Jari gemerkt hoe vreselijk emotioneel ik was toen ik mij realiseerde dat hij zo ziek was dat hem laten inslapen het enige was wat we nog konden doen. Het ging bij Jari overigens heel erg snel, veel sneller dan de d.a. had ingeschat en hij overleed binnen een dag op het moment dat iedereen van 'zijn roedeltje' om hem heen was.
Nee, ik denk dat ik te emotioneel zou zijn om mijn dier op zo'n moment zelf in te kunnen laten slapen.
Afbeelding
Reini
Zeer actief

Ongelezen bericht door Reini »

Als ik zelf de kennis en middelen zou hebben dan zou ik het absoluut zelf doen. Als ik zelf dierenarts zou zijn zou ik Vegas zelf euthaniseren als dat zou moeten. Maar ik ben geen dierenarts, kan niet prikken en heb de ballen verstand van de middelen die ervoor nodig zijn dus ik zou het thuis door de dierenarts laten doen.
Nero, het dappere Yorkie; 14/09/02 - 19/06/07
Afbeelding
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

natuurlijk doe ik het liever niet zelf , maar in sommige gevallen als een hond echt heel veel pijn heeft (te laat ondekte maagtorsie) zou het wel fijn zijn. Want een half uur wachten op een DA is voor zo'n hond met veel pijn wel heel erg lang. Maar of ik het zou kunnen , ik weet het niet. Ik heb hier een hele dikke lange holle naald liggen , gekregen van de DA om de lucht uit de maag te laten lopen vanaf de buitenkant bij een torsie. Ik heb deze dus niet durven gebruiken bij Domino (sorry meisje :jank: ) Had de naald al in mijn hand , maar kreeg de bibbers dat ik verkeerd zou prikken en ze nog meer pijn zou krijgen :(:
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
Dazwa84

Ongelezen bericht door Dazwa84 »

Als ik de kennis en middelen zou hebben zou ik het doen.. Vorig jaar een aantal nare uren met de kat meegemaakt voordat hij in kon worden geslapen. Dat was redelijk traumatisch zeg maar..
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Ik ben bang dat ik dat niet zou trekken en liever m'n dierenarts laat komen, tenzij er een situatie ontstaat waarin m'n hond echt heel erg lijdt en het eigenlijk niet fair is om 'm nog twintig minuten op de DA te laten wachten. Maar dan zou ik dus wel precies willen weten hoe ik 't moet doen zodat ik er zeker van ben dat het goed gebeurt en ik de boel niet nog erger maak.
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
Brigitte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Brigitte »

Ik geef de 1ste injectie zelf, de andere geeft de diernarts erna.
mik
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door mik »

Ik heb best de kennis en de ervaring (ben zelf paraveterianair) en heb in de kliniek waar ik werkte veel honden en katten waarvan de baasjes er niet bij wilde zijn in laten slapen. In het bijzijn van de baasjes heb ik het nooit gedaan, dat vind ik de taak voor de DA omdat dat volgens de eigenaar de meest geschikte en bevoegde persoon is. Maar om het nu zelf bij mij eigen dier te doen. Nee ik zou er te zenuwachtig voor zijn en te bang om mis te prikken, enz, enz, enz. Ik ben echt een ongelofelijke zenuw pees als het mijn eigen dieren betreft. :N:

Ik moet a.s donderdag een van mij katten in laten slapen en dit laat ik netjes doen door een collega DA zodat ik mezelf voledig kan concentreren op het afscheid nemen van mijn meisje! :jank:

Ik zou het dus wel kunnen, maar niet doen!

Groetjes Kim
Trici
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Trici »

Ja k zou het willen, nee ik zou het niet kunnen denk ik, maar zoals gezegd, lekker alleen met je hond als t zo ver is, lijkt me wel heerlijk :ok:

Maar goed, k heb de kennis en de middelen niet dus hier word t gewoon DA :wink:
Afbeelding
Uppie
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Uppie »

Zal ik nooit doen, op dat moment moet je grootste zorg je hond zijn en niet of de spuit wel juist zit je kan hem anders nog eens pijn doen ook.
Ik heb voor mijn Uppie beslist om hem niet in het ziekenhuis te laten inslapen maar bij ons thuis, zijn plekje.
groenendaeler
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door groenendaeler »

Zelf doen lijkt mij ook onverstandig.

Onze vorige hond, een dobermann, is ook bij ons thuis ingeslapen. Onze hond was ook geen fan van de DA, plus dat slaapmiddelen niet goed werken (dat bleek al bij de castratie).

We hadden slaapmiddelen gekregen van de DA en als de DA zou komen moest de hond al slapen en er niks van merken. Dat was niet het geval. de DA moest eerst nog bij spuiten en daarna kon de rest worden gedaan. Ik denk niet dat je dat wil meemaken als je zelf dat doet. En daarna alsnog de DA moet bellen, leg dat maar eens uit.

Het op deze manier doen was niet verkeerd (in ons geval was de kans aanwezig omdat we het wisten van de castratie). Het is wel prettiger dat het thuis gebeurd omdat het voor de hond (en jou) een veiligere omgeving is. Wanneer het nodig is zouden we het weer zo doen.
CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

Ik zou het kunnen en heb ook de mogelijkheden. Mijn vriendin (=DA) heeft altijd pentobarbital bij zich voor noodgevallen (aangereden honden et cetera). Maar alleen in noodgevallen. Inslapen gaat een stuk rustiger en aangenamer als er eerst een kalmeringsmiddel (diazepam) gegeven kan worden.

Kees
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

Al had ik de kennis en de middelen, dan zou ik het nog niet kunnen. Ik zou teveel van streek zijn om het goed uit te voeren.
Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

mik schreef:Ik heb best de kennis en de ervaring (ben zelf paraveterianair) en heb in de kliniek waar ik werkte veel honden en katten waarvan de baasjes er niet bij wilde zijn in laten slapen. In het bijzijn van de baasjes heb ik het nooit gedaan, dat vind ik de taak voor de DA omdat dat volgens de eigenaar de meest geschikte en bevoegde persoon is. Maar om het nu zelf bij mij eigen dier te doen. Nee ik zou er te zenuwachtig voor zijn en te bang om mis te prikken, enz, enz, enz. Ik ben echt een ongelofelijke zenuw pees als het mijn eigen dieren betreft. :N:

Ik moet a.s donderdag een van mij katten in laten slapen en dit laat ik netjes doen door een collega DA zodat ik mezelf voledig kan concentreren op het afscheid nemen van mijn meisje! :jank:

Ik zou het dus wel kunnen, maar niet doen!

Groetjes Kim
Heel veel sterkte vandaag.............
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
Sunshine
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Duitse herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Sunshine »

Ik zou het niet kunnen, mijn eigen hondje zelf inslapen.... :(:
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”