faya schreef:Mickie schreef:
Heel simpel: omdat 'helpen' niet direct in het belang is van de hond. Er kleven maar zat fikse nadelen aan.
noem is een paar nadelen dan, ik heb heb die van mij ook geholpen en het heeft meer voor als nadelen hoor maar ik hoor dit wel eens meer maar niemand kan me vertellen wat het probleem dan is dus ik ben erg benieuwd

Nou, om te beginnen kunnen teefjes vinniger worden, hun vacht veranderd en niet in hun voordeel en ze kunnen incontinent worden.
Nou heb ik zelf 2 teefjes die ik een paar maanden geleden heb laten castreren, maar daar heb ik heel goed over na gedacht.
Dat ze wat krengeriger (kunnen) worden, is in mijn geval geen probleem want ze zijn altijd erg zachtaardig geweest, Lyndie zelfs onderdanig. Dat ze dus nu wat eerder van zich afbijt is alleen maar een voordeel.
Hun vacht is wel een groot probleem. Het zijn collies en gecastreerde collies (reutjes en teefjes) krijgen een massa meer haar dat zachter en wolliger is en veel makkelijker klit (de zgn. 'ontplofte' collie

). Kortom, veel meer onderhoud en het ziet er minder mooi uit. Jammer, omdat ik met Kyra (de oudste) nog wel eens een show liep.
En het incontinentieprobleem heb ik (nog) niet, maar dat kan nog komen.
Waarom heb ik het dan laten doen? Kyra had al eerder baarmoederontstekingen gehad en bij de castratie hebben ze een baarmoeder vol pus weggehaald. Net op tijd dus, godzijdank.
En Lyndie omdat zij vreselijk last van haar loopsheid en bijkomende schijnzwangerschap heeft gehad. Zij was er gemiddeld 5 maanden per keer echt ziek van.
Maar ik had het liever gehad dat het niet nodig was geweest!