Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

minder sociale honden op wedstrijd?

Moderator: moderatorteam

Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel
Aantal honden: 1

minder sociale honden op wedstrijd?

Ongelezen bericht door Jacksel »

Jamey heeft af en toe de neiging iets minder lief te zijn naar anderen en dan vooral naar kleine felle teefjes en honden die ze te opdringerig vindt. Ze gaat dan snauwen (of gillen, als ze ook maar een klein ideetje heeft dat er heel misschien wel eens iets zou kunnen gaan gebeuren), bij kleine felle teefjes wil ze nog wel eens proberen te knokken...

Bij een gewone wandeling is dat niet echt een probleem (meer) ik houd het in de gaten, gaat ze in de kliermodus, dan loopt ze maar gewoon door. Los is er meestal geen probleem, als er maar ruimte is om weg te komen voor allebei...

Maar goed, heb binnenkort eerste behendigheidswedstrijd en van de 2 keer dat ik een wedstrijd heb gezien is het nogal druk met honden bij de start, vanwege de mensen die op hun beurt wachten... Dat zou een probleem op kunnen gaan leveren met Jamey... Ik snap dat ik haar aandacht dan in principe bij mij moet houden en geen contact met anderen laten maken, maar soms werkt dat niet (vooral met andere eigenaren die in de 'het zal wel meevallen' modus staan)...

Optie waarvan ik weet dat ie werkt, is Jamey optillen. Gaat ze niet lopen klooien met andere honden, ook niet keffen enzo... Maar ik zet haar wel daarmee in een hoge positie, en opvoedingstechnisch lijkt het me niet helemaal oke om het zo op te lossen... Maar hoe dan... Zal ik een rood lintje in dr staart knopen :mrgreen:
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
Mara Roulette
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door Mara Roulette »

Ik denk dat je idd gelijk hebt dat dit opvoedtechnisch niet de meest handige oplossing is. Misschien kun je een bench menemen waar ze dan inzit tot ze aan de beurt is? (Ik heb dit op frisbee wedstrijden gezien) Lijkt mij een goede oplossing (ze moet er natuurlijk wel aan wennen of aan gewend zijn) dan heeft ze ook haar eigen rust plekje. Mocht dat niet zo zijn dan is het miss handig om met zn tweeen te gaan en dat een iemand met de hond buiten alle commotie staat te wachten. Dan kun je op het moment dat je aan de beurt bent rustig beginnen.
Afbeelding

[url=http://www.TickerFactory.com/]
Afbeelding
[/url]
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel

Ongelezen bericht door Jacksel »

Mara Roulette schreef:Ik denk dat je idd gelijk hebt dat dit opvoedtechnisch niet de meest handige oplossing is. Misschien kun je een bench menemen waar ze dan inzit tot ze aan de beurt is? (Ik heb dit op frisbee wedstrijden gezien) Lijkt mij een goede oplossing (ze moet er natuurlijk wel aan wennen of aan gewend zijn) dan heeft ze ook haar eigen rust plekje. Mocht dat niet zo zijn dan is het miss handig om met zn tweeen te gaan en dat een iemand met de hond buiten alle commotie staat te wachten. Dan kun je op het moment dat je aan de beurt bent rustig beginnen.
Bench gaat ook mee, maar ze moet wel warmgelopen zijn en alsnog sta je altijd wel met een aantal in de rij te wachten bij de start, dus contact met andere honden is niet helemaal te vermijden, ook niet als je een bench meeneemt...
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
cindy1986
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door cindy1986 »

Rakker houdt ook niet van andere honden die dicht bij haar in de buurt komen. Mijn ervaring is dat mensen hun hond wel bij zich houden bij de start. Sommige mensen, met honden die er echt niet tussen kunnen, gaan achteraf staan of komen pas op het laatste moment aanlopen.
Je kunt dit aan de ringmeester doorgeven, dat je zelf in de gaten houdt wanneer je bent en op het laatste moment aankomt i.v.m. de drukte bij de start.
Afbeelding
suzan25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shetland Sheepdog

Ongelezen bericht door suzan25 »

Hoi, ik loop ook wedstrijden met mijn hondje en ook die is niet altijd gecharmeerd van andere honden. Ik moet zeggen dat de meeste mensen bij de start hun honden goed bij zich houden, niemand heeft er wat aan als je hond vlak voor de start gaat vechten. Dus letten de meeste mensen wel goed op.
Ik hou mijn hond op de dag van de wedstrijd meestal in de bench en ik zit er dan naast. Er kan dan niets gebeuren met langslopende honden (mijn hond wil me nog wel eens verdedigen tegenover andere langslopende honden). Voordat ik een rondje moet lopen laat ik hem eerst goed uit (opwarmen) en ga dan naar de start, en laat ik zien aan de ringmeester dat ik er ben. Daarna ga ik ergens achteraf (maar wel in de buurt van de ring) met hem spelen en oefeningetjes doen. Dit doe ik totdat ik aan de beurt en ga dan meteeen naar de eerste hinders, doe de hond los en ga van start. Zo heeft hij geen tijd om te klieren en is hij gefocust op mij.
Ik doe het zo, wat voor Jamey het prettigst werkt moet je zelf ondervinden. Ik ben pas na een aantal wedstrijden erachter gekomen dat dit voor mijn hondje het beste werkt. De eerste wedstrijden gingen ook helemaal niet, maar nu gaat het steeds beter.

Ik hoop dat je er iets aan hebt, en veel plezier op je wedstrijd!!

Groetjes Suzan
Bommeltje
Actief
Mijn ras(sen): Sheltie, Engelse Springer en Pyreneese herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Bommeltje »

Gewoon optillen, geen risico lopen. Weet niet of het opvoedkundig verantwoord is. Veel mensen met kleine hondjes tillen ze op van tevoren.
Zelfs de twee Nederlandse Wereldkampioenen Behendigheid (met kleine hondjes) hebben dat altijd gedaan.

Groetjes, Floor
Leren en ontspanning in balans.
Plaats reactie

Terug naar “Agility en Flyball”