Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

trekken en halti/gentle leader

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Skye
Actief

Ongelezen bericht door Skye »

Af en toe gaat ze er wel in hangen. Ik loop te rennen over het veld, te springen te huppelen, alleen om haar aandacht te krijgen. Werkt af en toe, maar soms is ze gewoon vastbesloten om liever toch maar aandacht te geven aan de andere honden op het veld. Als ik weer iets nieuws probeer (balletje ofzo) is dat voor 5 minuten interessant en daarna ook niet meer. Ik moet nog even de juiste manier vinden
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Skye schreef:Af en toe gaat ze er wel in hangen. Ik loop te rennen over het veld, te springen te huppelen, alleen om haar aandacht te krijgen. Werkt af en toe, maar soms is ze gewoon vastbesloten om liever toch maar aandacht te geven aan de andere honden op het veld. Als ik weer iets nieuws probeer (balletje ofzo) is dat voor 5 minuten interessant en daarna ook niet meer. Ik moet nog even de juiste manier vinden
Kunnen ze op de cursus geen ideeën aandragen? :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Skye schreef:Af en toe gaat ze er wel in hangen. Ik loop te rennen over het veld, te springen te huppelen, alleen om haar aandacht te krijgen. Werkt af en toe, maar soms is ze gewoon vastbesloten om liever toch maar aandacht te geven aan de andere honden op het veld. Als ik weer iets nieuws probeer (balletje ofzo) is dat voor 5 minuten interessant en daarna ook niet meer. Ik moet nog even de juiste manier vinden
5 minuten aandacht is enorm veel hoor :eek: onafgebroken....!!!
Hier hoeven ze dat nooit met trainen... 1 oefening en daarna is het spelen... blijkt de oefening te lang moet je hem eerder belonen... :wink:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Skye
Actief

Ja wel, alleen is het vaak van korte duur. Ze is natuurlijk nog redelijk jong en erg snel afgeleid. ik ga gewoon door tot ze het goed beheerst. ik oefen veel thuis, en dat is dus het frustrerende. als ze alleen met mij is, doet ze alles super. Volgen, blijven, aan de voet. Dat doet ze op cursus trouwens ook allemaal, alleen het volgen niet
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Skye schreef:Ja wel, alleen is het vaak van korte duur. Ze is natuurlijk nog redelijk jong en erg snel afgeleid. ik ga gewoon door tot ze het goed beheerst. ik oefen veel thuis, en dat is dus het frustrerende. als ze alleen met mij is, doet ze alles super. Volgen, blijven, aan de voet. Dat doet ze op cursus trouwens ook allemaal, alleen het volgen niet
Belonen op het moment dat ze nog goed volgt (twee of drie stappen) en dan proberen steeds één stap verder te komen voordat je beloont.
Niet te snel, maar wel consequent.
Ik moest met mijn hond opeens ook helemaal terug naar "af". Nu volgt ze weer goed.
Dus als ze nog zo jong is, kan je dat toch gewoon weer opnieuw opstarten?

En dan niet tussendoor weer hele einden gaan volgen. Dat werkt averechts :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Skye schreef:Ja wel, alleen is het vaak van korte duur. Ze is natuurlijk nog redelijk jong en erg snel afgeleid. ik ga gewoon door tot ze het goed beheerst. ik oefen veel thuis, en dat is dus het frustrerende. als ze alleen met mij is, doet ze alles super. Volgen, blijven, aan de voet. Dat doet ze op cursus trouwens ook allemaal, alleen het volgen niet
balletje of bijtrolletje in je hand zodat ze hem ook ziet, even volgen en kijken hoppa rolletje of balletje geven en spelen?
voertje in je linkerhand?
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Skye
Actief

Ik ga gewoon ff flink oefenen met een balletje ofzo, hoe jij dat nu beschrijft!!

Had je nog gekeken naar de vader op bloedlijnen
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Skye schreef:Ik ga gewoon ff flink oefenen met een balletje ofzo, hoe jij dat nu beschrijft!!

Had je nog gekeken naar de vader op bloedlijnen
balletje in je rechterhand, hond links.. hij mag niet springen maar moet gewoon volgen.. doet hij dit een paar stappen is hij de knapste op de wereld en geef je hem z'n balletje/bijtrolletje...

Hoe langer je dit doet hoe meer je het balletje kan gaan wegwerken, in je mouw, onder je oksel etc. of gewoon zo'n balletjesjasje :wink: succes!!

Ja, van KNPV lijnen heb ik geen verstand daar weet Selena of Carmen meer van denk ik, maar een zwaar belastbare politiehond :N: kun je je handjes vol aan krijgen :wink:
Afbeelding
Skye
Actief

Misschien een beetje laat in dit topic, maar Skye en ik zijn geslaagd voor ons eerste examen , met vaste band. (niks geen slip of prikband meer dus)
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Harstikke goed :ok:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

gefeliciteerd :ok:
Afbeelding
Youp
Zeer actief

Ongelezen bericht door Youp »

Inge O schreef:
ranetje schreef:
Inge O schreef:
ranetje schreef: Het zal wel vloeken in de kerk zijn :mrgreen:
Maar ik geef in sommige gevallen zelfs de voorkeur aan een (tijdelijke)slipketting :N:
Mits goed gebruikt natuurlijk :wink:
ik durfde nog niet zó hard te vloeken :mrgreen: , maar ben het wel met je eens.
ik gebruik zelf geen slipketting, maar een gewone vaste halsband, maar hou hoe dan ook veel meer van duidelijk corrigeren en daarna duidelijk belonen - wat je niet op diezelfde manier kan met de halti, want dat 'stomme ding' blijft omzitten - dan het continu onprettig bedwingen van een hond.
Ik heb jaren geleden geleerd om op een goede manier de slipketting te gebruiken. :ok:
Toen Rana (6 mnd oud) mij een keertje onderuithaalde met als gevolg een gescheurde enkelband, heb ik die ketting maar uit de kast gehaald.
Op krukken met een trekkende hond is n.l. niet zo handig :mrgreen:
Het resultaat was buitengewoon aangenaam.
Ze heeft die ketting nog 3 maanden om gehad (als herinnering) en daarna weer aan de gewone halsband.
Ze is nu 7 jaar. Nooit meer een probleem gehad :ok:
ik heb eigenlijk ook nooit een probleem : elke hond wordt hier vanaf pup (of ouder, zoals bij kwiebus) meteen 200% consequent aangeleerd dat spanning op de lijn is wat ik niét wil, en ontspannen lijntje wat ik wél wil. voor ze goed en wel uitgevogeld hebben dat trekken wel eens leuk zou kunnen zijn weten ze al niet meer hoe het moet :mrgreen: .
Zo denk ik er ook over. Toch wandel ik de laatste tijd met slip. Omdat ik hoogzwanger ben en Diesel heel af en toe nog wel eens wil uitvallen naar een andere reu. Heb er nu toch een veiliger gevoel bij.

Normaal gesproken wandel ik gewoon met een normale halsband en loopt hij keurig naast me. Als hij dan wel een keer uitvalt kan ik hem prima houden, ondanks zijn 65 kilo. Ik ben zelf ook geen sprietje, dat scheelt natuurlijk ook, maar normaal komt er weinig kracht aan te pas.
Groetjes Kim en een poot van Diesel en Zahra
Afbeelding
Pinkki
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pinkki »

Mijn honden trekken wel aan de riem omdat ze altijd los lopen behalve op wedstrijden waar ik ze niet heb aangeleerd om niet te trekken.
ALS ik met de honden zonder trekken zou willen wandelen zou ik toch voor de Gentle Leader gaan. Ik heb nog maar weinig honden gezien die er last van blijven houden, meestal is het binnen een kwartier over.
Vroeger heb ik ook met een slipketting getraind maar dat veroorzaakte bij de hond zoveel aggressie dat dat echt geen doen was. Toen overgestapt op gewone halsband en clickeren (vond ik echt een belachelijke idee :roll: ) en tja, daar maar bij gebleven, nou ja ik heb ook halfcheks omdat die zo makkelijk aan en uit kunnen.
Volgende hond gaat ook weer op de clicker...maar misschien dat ik die dan wel even de oefening "wandelen zonder trekken" ga doen :smile:
Afbeelding
Evy_JD

Ongelezen bericht door Evy_JD »

beetje laat om te reageren misschien, maar ik heb zelf voor Max een Halti Harness..
Werkt als ik het goed heb op de schouderbladen als hij trekt en doet hem nergens pijn.
Werkt erg goed, hij kan er ook goed mee rennen en gek doen, want hij loopt bijna altijd los.
Maar aan de riem word ik niet meer voort getrokken en doet hij zijn nek niet meer pijn. :cheer:
Marley2016
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marley2016 »

Ik gebruik ook een gentleleader bij Dana en voor mij is het echt een opluchting ik heb rugklachten en Dana sleepte me de straat over en ik heb plat op de straat gelegen door dat getrek van alles geprobeerd niets hielp door haar rustig te laten lopen nu we de gentle leader hebben loop ik met meer plezier hele rondes en veel verder dan anders.
zonder de gentle leader was het voor mij een groot drama om met haar te lopen en had ik er steeds minder zin in en liet ik het over aan mijn vriend als die er niet was dan zette ik de tuindeur open en liet haar daar de gang gaan zo erg was het geworden en ik vondt dit zo zielig dat er toch een andere oplossing gevonden moest worden en die hebben we nu :mrgreen: ik ben er echt heeeeeel erg blij mee!

overigens doe ik wel voorzichtig ik hoef haar bijna niet tot helemaal niet te corrigeren dus ik hoef niet aan de riem te trekken of rukjes te geven!

ik ben er helemaal happy mee!! :mrgreen: :ok:
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel

Ongelezen bericht door Jacksel »

iemand uit mijn training fietst met haar hond (zwitserse witte herder) met halti naar training, traint aan de halsband en fietst weer met hond aan halti naar huis...

Ik heb er zo mijn gedachtes over (ze mocht maar eens vallen... arme hond...)
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Ikzelfheb het niet zo op de hulpmiddelen omdat er vaak wordt vergeten dat het niet de oplossing is..dus dat je wel verder moet trainen om het ongewenste gedrag teveranderen in gewenst gedrag.
Als ik alleen met Bowie loop of met nog 1 hond erbij kan ik haar vrij makkelijk aan en is er eigenlijk niet echt een probleem...heel soms moet ik met 3 honden tegelijk lopen en dan zijn er wel problemen dus daarvoor ga ik binnen een paar weekjes op de hondenschool met een U-Lead oefenen.
Dit is alleen voor de keren dat ik dus met 3 honden loop.
Moet even kijken of ik het prettig vind.
Halti of gentle leader wi ik niet aangezien Bowie een windhond is en ik de kans op een beschadiging of blessure van de nek veels tegroot vind.

Jacqueline
Afbeelding
Biko
Zeer actief

Re: trekken en halti/gentle leader

Ongelezen bericht door Biko »

boxersien schreef:Over niet trekken aan de gentle leader is bijna iedereen het wel eens wegens de eventuele nekhernia's e.d.
Nu kwam ik gisteren iemand tegen met gentle leader en die verklaarde op mijn vraag of ze dat nu echt lekker vind lopen (ik niet omdat ik het idee heb aan een gentle leader mijn hond niet onder controle te hebben, hij heeft zichzelf dan onder controle omdat ik niets kan/mag doen en hij durft het niet) dat het bij haar wel goed liep. Haar verklaring dus: ik trek als mijn hond alsnog loopt te trekken met een heel klein rukje via de riem de kop naar beneden. Kan geen kwaad en gaat prefect. Kan dit nu wel of niet kwaad?
Heb het in andere antwoorden ook al gezien, maar de Gentle Leader (Halti, Follow me) is geen correctiemiddel. Het is een hulpmiddel voor honden die trekken, of voor honden die te sterk zijn voor de eigenaar.
Ook als je over honden extra controle wil hebben is het handig.

Ik heb een kruising Greyhound, hollandse Herder gehad die uitviel naar andere mensen omdat hij bang was. Hij was ook groot en erg sterk (en ik heb spierproblemen in mijn armen). Als hij weleens uit wou vallen had ik hem dus niet goed onder controle, want doordat de halsband in de nek zit, kan hij veel kracht zetten met die sterke spieren.
Doordat de GL om het hoofd en de snuit zit, kan hij dit niet gebruiken als steun, met bijkomend voordeel dat als ik wegdraai, de hond aan zijn hoofd mee moet draaien: zijn bek dus meteen weg bij de mensen.

Wat ook handig is van de GL is dat als hij trekt, hij zijn eigen snuit naar beneden duwt, waardoor hij niets ziet..
Het doorbreekt ook een patroon: halsband staat voor spanning in de nek en dus trekken. Door de spanning van de nek af te halen is het patroon van trekken doorbroken.

Kortom ik denk dat het een goed hulpmiddel is, als mensen zich maar aan de gebruiksaanwijzingen houden!! Dus niet corrigeren met de GL, daar is hij niet voor!!

En ik vond het jammer dat mensen met een boog om me heen gingen lopen omdat ze dachten dat mijn hond een muilkorf omhad. Wat nou niet echt hielp om hem mensen leuker te gaan laten vinden, wat onderdeel was van de training... omdat hij zeer slechte ervaringen had met mensen.
hondengedragscentrum.nl

& een pootje van Biko!
malinois
Zeer actief
Contacteer:

jacq1970 schreef:dus daarvoor ga ik binnen een paar weekjes op de hondenschool met een U-Lead oefenen.
wat is een U-lead?? :denken:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

malinois schreef:
jacq1970 schreef:dus daarvoor ga ik binnen een paar weekjes op de hondenschool met een U-Lead oefenen.
wat is een U-lead?? :denken:
In dit topic staan foto's :wink:
http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewto ... ight=ulead
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

wat doet ie dan precies...? snap er niet veel van... :wink:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

malinois schreef:wat doet ie dan precies...? snap er niet veel van... :wink:
Volgens mij is de bedoeling, dat, omdat het bevestigingspunt van de riem op de voorborst is, de hond niet naar voren kan trekken.
Zodra hij gaat trekken moet hij naar de baas toe wenden zeg maar.
Iets wat bij een halti ook gebeurt, maar hier is geen risico op nekschade (bij verkeerd gebruik :mrgreen: )

Of het werkt weet ik niet, nooit zo'n ding in het echt gezien :wink:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:
Volgens mij is de bedoeling, dat, omdat het bevestigingspunt van de riem op de voorborst is, de hond niet naar voren kan trekken.
Iets wat bij een halti ook gebeurt, maar hier is geen risico op nekschade (bij verkeerd gebruik :mrgreen: )

oh oke dat zou kunnen ja... ik ken het ook niet dus kon me er weinig bij voorstellen bij de foto's :wink:
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

sommige tuigen hebben een ring aan de voorkant, kun je hetzelfde mee doen :19: (maar wat ik ervan gezien heb, werkt het niet echt) :19:
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

malinois schreef:
ranetje schreef:

oh oke dat zou kunnen ja... ik ken het ook niet dus kon me er weinig bij voorstellen bij de foto's :wink:
Inderdaad zit de ring aan de borst en die ring zorgt ervoor dat asl de hond bv naar links van je wegloopt deze automatisch door het tuig weer naar de baas wordt gedwongen...de ring werkt een beetje als een hefboom werking alleen minder intensief zeg maar.
Volgens mijn trainer is dit een vriendelijke manier om even mijn tijdelijke probleem in tetomen...oplossen doen we met de training en als we met haar alleen lopen.
Maar ik moet er nog mee gaan lopen dus weet niet of ik dat zelf prettig vind...moet ik eerst even aanwennen...en het moet inderdaad wel een vriendelijke oplossing zijn want het is natuurlijk wel iest wat het voor mij op die momenten even wat makkelijker maakt en het zorgt er niet voor dat het trekgedrag van Bowie daardoor opgelost wordt.
Ik heb ook gezegd dat als het me niet bevalt of ik vind dat ze er teheftig opreageert ik het niet doe.

Jacqueline
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”