Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Gezinshonden

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rami »

Nog heel even over de plaatjes van labs die hier gepost zijn: van die ontzettend extreme dikkerds kom ik gelukkig ook nooit tegen. Hoewel ik heus geloof dat ze er zullen zijn. Ik ken ook een teckel die ongeveer even breed is als lang en een herder met een rug als een bijzettafel. Dus ja, er zijn mensen die hun hond verschrikkelijk vetmesten.

Neemt niet weg dat ik de meeste labs die ik zie niet erg mooi van bouw vind, ze zijn breed, laag op de poten en komen daardoor ook log over.
Het liefst zie ik labs zoals ik foto's plaatste: ranker, smaller, sneller. En ik heb het idee dat ik niet de enige ben. Dat er een kentering gaande is. Tenminste, bij het clubje dat jachttraining doet bij mij in de polder zitten een aantal mooie (smalle) labs.

Nou ja, wat ik maar wil zeggen is dat ik het wel jammer vind dat een lab gezien wordt als een dikke dodo die alleen nog maar geschikt is als huishond.
Ik heb zelf geen lab, hoef ook geen lab maar toch vind ik het jammer. :wink:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

MoniqueDM schreef:
Marion. schreef:
MoniqueDM schreef:
Marion. schreef:Ik denk eigenlijk dat een Golden een betere "gezinshond" is dan een Lab.
In het geval van hele jonge kinderen zou ik ook niet aan een Golden beginnen. Een Golden is toch een hond die een hoop beweging nodig heeft, waar je dagelijks toch een aantal uren mee op pad moet en dat wordt m.i. een beetje moeilijk met kinderen die nog niet naar school gaan en nog maar net kunnen lopen.
Als ik klein grut rond heb lopen dat ik mooi groot moet maken, zal ik nooit aan een pup beginnen. Van wat voor ras dan ook.
Maar als je het hebt over die 'uren beweging nodig hebben', is dat dus juist waarom ik de Golden een "betere" gezinshond vind dan een Lab. Een Lab wordt hyper als hij jong is en te weinig activiteit krijgt. Een Golden legt zich erbij neer, en wordt een haardkleedje.
Klopt, maar de vraag is natuurlijk of je dit een hond aan wilt doen en dan is mijn antwoord een overduidelijk "nee".

Ongeacht of je een pup of een volwassen Golden in huis haalt, een pup kost een berg aandacht (waar je eigenlijk geen klein kindergrut bij kan gebruiken), maar een volwassen Golden kost ook veel tijd in de vorm van wandelingen en zwemmen. Ik denk niet dat een moeder met een klein kind in een kinderwagen, buggy of met een kind wat net kan lopen daar op zit te wachten en daarom vind ik de Golden geen geschikte gezinshond voor gezinnen met hele kleine kinderen.
In wezen is bijna geen enkele hond geschikt voor een gezin met kleine kinderen als je zo redeneert. :wink:
Ik zie hier ook gezinnen met kleine kinderen waar de hond gezellig mee gaat naar het bos of het park.
De kinderen mogen een balletje gooien en zijn blij en de hond is blij.
De kleine kindjes gaan mee in de kinderwagen of buggy (voorzien van regenschermen indien nodig) en moeder of vader is op stap met kinderen en hond :ok:
Het is maar net of je er de tijd voor hebt en/of kunt vrijmaken.
Kan of wil je dat niet dan kan je beter niet aan een hond beginnen, van welk ras dan ook.

En @Hokey
Kleine kinderen (goed beschouwd tot 12 jaar) en honden mogen nooit samen alleen gelaten worden.
Dat is en blijft een te groot risico.
Dus ze zijn geen oppas of uitlaatservice voor de hond.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

ranetje schreef: Je kunt moeilijk een veld fazanten leegschieten om de honden te trainen. :wink:
Nou... ik zag foto's van een jachtvereniging in Canada en daar werd dat zo te zien wel gedaan! :N:
ranetje schreef: Bovendien kan de Labradorvereniging ook niet alle honden voorzien van wild tijdens de vele workingtests.
Een werkende Lab wordt overigens niet dikker van dummy's dan van fazant en eend :mrgreen: :P
:

Haha, nee. En eigenlijk zie ik qua 'diervriendelijkheid' (ja, ik ben een watje) toch liever een dummy... :wink:
Afbeelding
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Rami schreef:Ik heb zelf geen lab, hoef ook geen lab maar toch vind ik het jammer. :wink:
Eens. Ik wil ook geen Lab. Maar iets wat nuance zou wel aardig zijn.
angel_roosje
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door angel_roosje »

Marion. schreef:Nee, jij en Marc zijn nu even 1 teampje. Dus ik praat over jullie. Als het u blieft.

En ja, de meeste Lab's die ik tegenkom zien er zo uit ja. Gek he? Die tonnetjes die jij hebt laten zien heb ik nog niet in real life meegemaakt.
Helemaal met je eens, ik heb ook nog nooit zo 1 extreem gezien... en de meeste labs die ik zie zijn net zo als op de jacht foto's
Afbeelding
angel_roosje
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door angel_roosje »

ranetje schreef:In wezen is bijna geen enkele hond geschikt voor een gezin met kleine kinderen als je zo redeneert. :wink:
Ik zie hier ook gezinnen met kleine kinderen waar de hond gezellig mee gaat naar het bos of het park.
De kinderen mogen een balletje gooien en zijn blij en de hond is blij.
De kleine kindjes gaan mee in de kinderwagen of buggy (voorzien van regenschermen indien nodig) en moeder of vader is op stap met kinderen en hond :ok:
Het is maar net of je er de tijd voor hebt en/of kunt vrijmaken.
Kan of wil je dat niet dan kan je beter niet aan een hond beginnen, van welk ras dan ook.

En @Hokey
Kleine kinderen (goed beschouwd tot 12 jaar) en honden mogen nooit samen alleen gelaten worden.
Dat is en blijft een te groot risico.
Dus ze zijn geen oppas of uitlaatservice voor de hond.

Precies als je op die manier redeneert dan is geen enkele hond geschikt...

Toen ik klein was hadden we ook gewoon honden in huis, ook hebben een puppy gehad.Toen mijn zusje geboren was (die is nu bijna 5) was "onze" hond ook zwanger en hebben we een nestje gehad en daar ook 1 van gehonden. Mijn moeder kon dit altijd prima comibineren. Die pup was een duitse staande ook best drukke jachthonden die veel beweging nodig hebben.
Afbeelding
noekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): american bulldog,
Xfila/stabij/lab/?
Contacteer:

Ongelezen bericht door noekie »

Het si goed dat je idd zo ver van te voren al gaat orienteren.
Voor sommige rassen is er een wachttijd en ook als je een herplaatser wilt is die niet binnen 1 dag te vinden.
Er zijn genoeg honden die je kan opvoeden met kinderen, maar het ligt er idd aan wat je voor type zoekt.
Groot/klein, kortharig/langharig ed.

Over de labjes kan ik alleen zeggen, er zijn er genoeg die gek zijn op kinderen en ook genoeg die heel dominant zijn, net als met elk ras.
Mijn lab is ontzettend lief maar ook ontzettend druk en denkt nog steeds dat hij puber is( hij is nu ruim 6 jaar).
Er zijn idd best wel dikke labjes te vinden, maar ook alle andere rassen hebben dat probleem, ik zie er op mijn werk genoeg die te dik zijn.
Maar die ongelooflijke dikke labjes op de foto heb ik nog nooit gezien.
En de dunnere versies heb ik ook liever( de jachttypes)zoals mijn eigen lab, waar ik zelf geen jachttraining meedoe, maar hij is toch niet te dik.
Knap he :roll:
Afbeelding

En de hele familie bij elkaar, Allemaal dun.
Afbeelding
scooby 06-07-1995/31-08-2007
andor 12-04-2001/10-09-2009
M@ri@nne
Zeer actief

Ongelezen bericht door M@ri@nne »

Pak-de-bal schreef:
Hokey schreef:Mijn eigen meiden zijn bijna 3 en net 1, en we hebben ook nog een derde op komst.
Momenteel dus druk genoeg en aangezien we jammergenoeg niet over een tuin beschikken weet ik niet of we op dit moment een fulltime hond recht aan zouden doen.
Erg kleine kinderen dus, die gelukkig wel respect hebben voor al wat leeft en dus niet aan staarten trekken en zo.
sorry, maar ik vind zelf dit redenen genoeg om te wachten tot de kinderen ouder zijn !!

Oké , ze trekken dan NU niet aan de staart , maar het zit er wel aan te komen.

En doen ze het niet bij jullie hond, dan doen ze het wel bij vreemde honden :evil:
Dat heb ik echt meegemaakt:
kleine kinderen die zó op mijn hond afstormen, omdat ze thuis toevallig ook een hond hebben :eek: :eek:
Ze zien dan het verschil nog niet, dat alle honden verschillend zijn !!

Ik zou dus maar even wachten :ok:

een stabij, is dat geen leuke gezinshond? voor later?
Doe ff normaal zeg. :piew:
Groetjes, Marianne.
Afbeelding
M@ri@nne
Zeer actief

Marion. schreef:
Martijn schreef:Jullie? Je mag gewoon jij zeggen hoor.

En je bent dus niet met me eens dat de gemiddelde lab er niet zo uit ziet?

Afbeelding

Vervelend dat je er zo emotioneel over wordt maar dat ligt echt bij jou hoor. :wink:
Nee, jij en Marc zijn nu even 1 teampje. Dus ik praat over jullie. Als het u blieft.

En ja, de meeste Lab's die ik tegenkom zien er zo uit ja. Gek he? Die tonnetjes die jij hebt laten zien heb ik nog niet in real life meegemaakt.
Nou ik heb laats zomaar 1 lab gezien die er goed uit zag. Verder kom ik ook alleen maar te dikke labs tegen hoor. :19:
Groetjes, Marianne.
Afbeelding
M@ri@nne
Zeer actief

Pak-de-bal schreef:
Hokey schreef:Ik vind het fijn als ze gewoon ook lekker kunnen knuffelen met de hond, en als ze nog net iets groter zijn lekker kunnen spelen met een floss, of een balletje.
let wel, dat hele kleine kinderen nog géén verfijnde motoriek hebben, dus maw "knuffelen " in hun ogen is zowat dichtknijpen :neenee:
en dan hebben we het nog niet eens over aan oren trekken.

Ik zou meer voor het balletje gooien gaan.
Ook hele kleine kinderen kun je leren zachtjes te zijn. :roll:
Groetjes, Marianne.
Afbeelding
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

Ongelezen bericht door billy »

M@ri@nne schreef:
Pak-de-bal schreef:
Hokey schreef:Ik vind het fijn als ze gewoon ook lekker kunnen knuffelen met de hond, en als ze nog net iets groter zijn lekker kunnen spelen met een floss, of een balletje.
let wel, dat hele kleine kinderen nog géén verfijnde motoriek hebben, dus maw "knuffelen " in hun ogen is zowat dichtknijpen :neenee:
en dan hebben we het nog niet eens over aan oren trekken.

Ik zou meer voor het balletje gooien gaan.
Ook hele kleine kinderen kun je leren zachtjes te zijn. :roll:
Precies :ok: ik snap het nooit zo goed geen pup nemen met kleine kinderen , dat moet toch kunnen :19: ik heb dan zelf geen kinderen maar was wel vaak oppas voor zusters en broers hun kinderen, en ik had toen 3 bouviers, nooit geen last gehad hoor .
En zie hier ook dikke labs maar ook de wat slankere, meestal zijn ze vervelend dus wij lopen dan om :mrgreen:

Groetjes Els
Afbeelding
M@ri@nne
Zeer actief

Een hond (of 2) is goed te doen in een gezin.
Mits je er tijd voor maakt. Nu hebben wij het geluk dat ik onregelmatig werk en dus meestal overdag vrij ben. Maar als je bereid ben om je kind ook lekker vaak mee te nemen, beide bereid bent om tijd en aandacht aan de hond te besteden is het prima te doen.
Ik vind dan ook dat je eerst moet kijken wat je zelf zoekt in ewen hond, welke rassen je mooi en leuk vind. En dan kun je kijken of je voor een herplaatser of pup gaat.
Toen Lotte werd geboren hadden we 2 bouviers. Beide herplaatsers en in een gezin met kinderen opgegroeid. Ging perfect. Toen de 1ste overleed kwam Tico, herplaatser, erbij. Niks bekend over actergrond maar totaal geen problemen gehad met hem en Lotte. Toen de 2de bouvier overleed kwam Lola erbij. Ook herplaatser en opgegroeid in een gezin.
Groetjes, Marianne.
Afbeelding
Chub

Ongelezen bericht door Chub »

Ik had al een hond voor de kinderen werden geboren. En ik heb 't altijd prima te doen gevonden.
Tussen mijn kinderen zit anderhalf jaar. Dus ik liep met hond, 1 kind in de buggy en een kind in een draagzak hele wandelingen. Later in een dubbele buggy.
Ik had een kruising labrador. Kinderen zijn met hond opgegroeid en er is nooit sprake van problemen geweest. Kinderen kun je prima uitleggen wat wel en niet kan/mag.
Wat ik wel een overweging vind als je echt kleine kinderen hebt......
misschien zeikerig, maar de vacht.
Ik ben wel eens wanhopig geworden van die kleine pukjes die met natte handjes en mondjes over de vloer kruipen en dan vervolgens overal hondeharen hadden zitten. Ook het speelgoed wat je steeds moet schoonmaken i.v.m haren.

Als ik nu in een situatie zou zitten met echt kleine kinderen en ik zou een hond overwegen zou het een ras zijn die niet/weinig verhaard.
maitestar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer: Jip
Contacteer:

Ongelezen bericht door maitestar »

Voor mij zijn de ideale gezinshonden Staffordshire Bull Terriërs. Wij zelf hebben er 3 en hebben een zoontje van 4 jaar. Hij is met ze opgegroeid en het gaat simpelweg fantastisch. Doordat Staffords een hoge pijngrens hebben trekken hun zich er niks van aan als een klein kind ze toch per ongeluk aan oren of staart trekt. Ze worden niet voor niks Nanny-Dogs genoemd :ok:

Hier een paar foto's van ons lekkere stel :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes Wendy
Groetjes,
Wendy
thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Contacteer:

Ongelezen bericht door thom »

Wat dacht je van een Rottweiler, een goede gezinshond. Gek op kinderen, maar je moet natuurlijk wel beetje gaan werken/trainen met de Rottie.... :wink:
Afbeelding
miemot
Zeer actief

Ongelezen bericht door miemot »

Een hond in een gezin met (kleine) kinderen is zeker te doen, volgens mij.
Mits goede begeleiding (lees:altijd onder toezicht), leren kinderen op die manier al heel vroeg om respectvol om te gaan met dieren. Zelf ben ik ook zo grootgebracht, tussen de honden :mrgreen:

@maitestar: Ik vind je foto's heel mooi. Het zijn duidelijk doodbrave honden, maar heb er toch zo mijn bedenkingen bij.
De bench is van de hond, dat is zijn plekje waar hij zich kan terugtrekken. Hetzelfde geldt voor de mand. Persoonlijk vind ik het 'gevaarlijk' om je kind daar zomaar in te laten liggen/zitten, ook al zijn je honden nog zo betrouwbaar en laten ze het toe.
De hond heeft ook recht op zijn eigen plekje waar hij wat rust kan opzoeken en misschien is het goed dat je kind dat leert respecteren.
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

Ik zie een klein kind in een bench over een hond hangen.
Ik zie een klein kind op een bank op de hond zitten
Ik zie een klein kind in een mand met een hond
Persoonlijk drie situaties waar ik mijn kind noch hond in zou plaatsen.
Misschien verstandig om ook kleine kinderen hier in op te voeden :19:
Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

Rami schreef:
Marion. schreef:
Martijn schreef:Als een labrador niet uitblinkt als gezinshond mag je ze wat mij betreft afschaffen. Dat is namelijk het enige waar ze nog iets van bakken.
Wat een heerlijk gefundeerde uitspraak weer :roll:
En soms bakken ze best nog iets op ander gebied! :wink:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

(Al zie je dit soort working-labs wel erg weinig, helaas...)

En wat het topic betreft: als je kiest voor een hond die goed in een gezin moet passen, waarom dan niet op zoek gaan naar een leuke herplaatser?
Via de diverse dierenasiels zijn er genoeg honden te vinden die gewend zijn aan kinderen/het gezinsleven en op zoek zijn naar een nieuw huisje.
O, prachtig gewoon; een lust voor het oog :ok: Helaas zie ik hier in de buurt ook alleen maar de labs zoals Martijn laat zien (zoals die blonde lab). En helaas niet een maar de meesten. Eigenlijk ken ik er maar een die mooi slank en gespierd is, terwijl er erg veel labjes hier in de buurt wonen.
Dus helaas zijn dát 'echte' gezinshonden geworden (in de negatieve zin van het woord :roll: ).
Gr. Marijke
Afbeelding
Moon
Zeer actief

miemot schreef:Een hond in een gezin met (kleine) kinderen is zeker te doen, volgens mij.
Mits goede begeleiding (lees:altijd onder toezicht), leren kinderen op die manier al heel vroeg om respectvol om te gaan met dieren. Zelf ben ik ook zo grootgebracht, tussen de honden :mrgreen:

@maitestar: Ik vind je foto's heel mooi. Het zijn duidelijk doodbrave honden, maar heb er toch zo mijn bedenkingen bij.
De bench is van de hond, dat is zijn plekje waar hij zich kan terugtrekken. Hetzelfde geldt voor de mand. Persoonlijk vind ik het 'gevaarlijk' om je kind daar zomaar in te laten liggen/zitten, ook al zijn je honden nog zo betrouwbaar en laten ze het toe.
De hond heeft ook recht op zijn eigen plekje waar hij wat rust kan opzoeken en misschien is het goed dat je kind dat leert respecteren.
Helemaal mee eens! Ik heb een doodgoeie sul van een hond en vijf kleinkinderen van onder de vijf jaar die hier veel over de vloer komen. Maar nog way dat ze óp de hond mogen zitten of in zijn mand mogen komen :neenee: Het is zelfs zo dat als Dante in zijn mand ligt, ze er uit de buurt moeten blijven, zodat hij ook zijn rust krijgt...
Gr. Marijke
Afbeelding
Moon
Zeer actief

Hokey schreef:Hm, wat bedoel ik met gezinshond.

In ieder geval geen hond die snel in de stress schiet van de drukte van een jong gezin. Mijn kinderen zitten (in ieder geval tot nu toe) niet achter de huisdieren aan, maar er wordt natuurlijk wel eens onderling gestoeid, en stil zijn ze ook niet.

Heb gelukkig geen echte krijskinderen hoor, maar goed.

Ik vind het fijn als ze gewoon ook lekker kunnen knuffelen met de hond, en als ze nog net iets groter zijn lekker kunnen spelen met een floss, of een balletje.

Een pup heeft trouwens zeker niet mijn voorkeur hoor, het leek mij makkelijker, maar ik vind het net zo heerlijk om een oudere hond een fijn thuis te geven.

Onze voorkeur gaat uit naar een ras van gemiddelde grootte. Een ras dat niet ál te eigenwijs is in de opvoeding (dus bijvoorbeeld bij wandelingen wel een beetje baasgericht is), en met niet al te gek haar (prachtig hoor, een Komondor, maar jeetje wat een vacht!!).

Jachthondachtigen vind ik altijd erg mooi. Gladharig, dus het idee van een Weimaraner of een staande hond, Dalmatiër. Maar Dobers vind ik bijvoorbeeld ook helemaal geweldig!

Ik wil graag met de hond samen wat ondernemen zoals G&G, Doggydance, Agility (voorkeurtje), of Flyball.

En dagelijks een aantal 'gewone' wandelingen, en een keer naar strand, bos, Twiske, etc.
Jachthondachtigen zijn idd vaak makkelijke, rustige honden in huis (tenminste mijn ras, de Bracco Italiano, maar ik hoor dit toch ook wel vaak van andere jachthondenrassen). Maar het 'nadeel' (voor mij een voordeel :wink: ) is wel dat ze meestal niet genoeg hebben aan de gewone wandelingen. En om ze qua jachtpassie 'in de hand te kunnen houden' is er meestal (scheelt natuurlijk per individu en ras) veel training nodig. Dat is iets om van te voren rekening mee te houden, want het neemt heel veel tijd weet ik uit ervaring :wink:
Als ik jou was zou ik op shows gaan kijken en met eigenaars en fokkers praten! Heel goed dat je er zo uitgebreid van te voren over nadenkt :ok:
Gr. Marijke
Afbeelding
Hokey
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Hokey »

Dank jullie wel allemaal voor jullie reacties! Ik kan er zeker wat mee. De tip over beharing knoop ik ook zeker in mijn oren. We hebben hier twee opvangkatten en het is regelmatig vechten onderling met als gevolg dat inderdaad ook de plukken haar door de kamer vliegen.

Is het trouwens zo dat honden die weinig tot niet verharen, altijd extra verzorging nodig hebben in de zin van borstelbeurten en/of trimmer, om ze toch door hun vacht heen te helpen?

Niet dat het uitmaakt hoor, da's meer interesse. :mrgreen:

En de hond is van ons, niet van de kinderen, dus ze zullen er ook zeker niet op worden uitgestuurd met de hond (heb zelf ooit achter een rennende Duitse Staander gehangen, geen succes).

Wel wil ik als ze wat ouder worden kijken of zij ook een aantal belangrijke commando's kunnen leren (zit, blijf, voet) maar dan wel op het moment dat ze snappen dat dat geen spelletje is, maar puur voor de veiligheid.

Ik wil ze er zeker in betrekken, maar het zijn geen dienstbodes. Waarschijnlijk zal het vanzelf wel duidelijk worden over een X aantal jaar wanneer ze zelfstandig met de hond een blokje om kunnen doen, etc.

12 is een aparte grens. Ik ken kinderen die op hun 8e al zelfstandig waren, en pubers die het met 16 nog steeds niet waren, dus zal gewoon kijken naar het kind en de hond.

Nogmaals bedankt voor de reacties!

Hokey

PS. Ik vind de slankere lab ook véél leuker dan die logge types. Kennissen van mij hebben een prachtige slankgebouwde lab, echt een prachtig beest!
Een hond is...

Twee trouwe ogen, twee zachte oren, een lenig lijf, en het belangrijkste: een kwispelende staart!
Pak-de-bal

Ongelezen bericht door Pak-de-bal »

maitestar schreef:Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
dit is dus het voorbeeld , hoe je het dus niet moet doen, met honden en kinderen. :roll:

want in no-time gaan ze dit ook bij andere honden doen en
zo leren ze ook géen respect voor levende wezens te ontwikkelen., :roll: :roll:
Hokey
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Hokey »

PdB, het is niet iets wat ik zo zou willen doen, maar ik denk dat een kind heeeeeel goed het verschil weet tusen 'eigen hond' en 'andermans hond'.
Een hond is...

Twee trouwe ogen, twee zachte oren, een lenig lijf, en het belangrijkste: een kwispelende staart!
maitestar
Zeer actief
Contacteer:

Wat betreft de foto's van mijn zoontje met onze honden:

De foto waar hij bovenop Josh zit, is eenmalig geweest. Ik heb toen de foto gauw gemaakt en Bryan er gelijk afgehaald en duidelijk gemaakt dat hij dat niet weer mag doen. Mij ging het gewoon om het feit om te laten zien wat een Stafford allemaal accepteert van kinderen.

Het in de bench liggen en in de mand, tja dat zijn nou eenmaal foto's die je vaak ziet bij mensen met Staffords. De honden hier vinden het heerlijk om bij Bryan te liggen. Als ik het idee heb dat ze hem zat zijn grijp ik zelf in. Ik ben toch wel redelijk in staat om in te schatten met wat mijn honden fijn vinden of niet :wink: Daarbij gingen de honden alleen maar in de mand liggen als Bryan er als eerste in gaat zitten :roll: De mand staat dus ook al een tijdje niet meer in de kamer want het was gewoon een sta in de weg.

Deze week was Bryan ziek en heeft de hele week op de bank gelegen. De honden hebben dan volgens mij diensten afgesproken qua de wacht houden bij hem. Want er lag constant eentje aan zijn voeten op de bank en om de zoveel tijd wisselden de honden van dienst :mrgreen: Ze zijn dus wel degelijk gek met hem en daarom pikken ze dus meer van hem dan dat ze van een ander zouden doen. Maar ja, nogmaals, zoek eens een Stafford site op en je zal alleen maar van dit soort foto's tegenkomen.

En wat betreft Bryan en andere honden: Bryan wil helemaal niks weten van andere honden :19: Hij heeft zijn eigen 3 vrienden en daar heeft hij meer dan voldoende aan. Hij vind andere honden niet eens leuk en gaat er niet eens uit zichzelf op af om ze te aaien of wat dan ook.

Maar al met al zijn deze foto's momentopnames waarmee ik wil aantonen dat Staffords niet die gevaarlijke monsters zijn zoals de media ze graag wil doen lijken. Het is absoluut niet de normale gang van zaken hier! De bench is van de honden en daar komt Bryan niet bij, met uitzondering van dat ene moment dan.

Daarbij vind ik niet dat jullie van deze foto's kunnen beoordelen of Bryan wel of geen respect heeft of krijgt bijgebracht voor levende wezens. Dat is juist 1 van de punten waar ik druk mee bezig ben omdat het tegenwoordig bedroefend is hoe mensen en kinderen met dieren omgaan. Bryan is de toekomst en kinderen van deze leeftijd kun je juist alles leren wat belangrijk is. Met onze honden wil ik dan ook gaan mee doen met het Kind&Hond project omdat veel te vaak kinderen niet leren omgaan met honden/dieren doordat de ouders die moeite niet nemen of zelfs regelmatig bang zijn voor honden. En juist dit soort kinderen moet je vroeg leren hoe het allemaal wel en niet moet want die krijgen van de ouders geen begeleiding met alle gevolgen van dien. Die kinderen hebben dus inderdaad niet in de gaten dat ze te maken hebben met een dier die ook pijn kan hebben of die bepaalde acties niet geslaagd vinden.

Groetjes Wendy
Groetjes,
Wendy
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

maitestar schreef:Daarbij vind ik niet dat jullie van deze foto's kunnen beoordelen of Bryan wel of geen respect heeft of krijgt bijgebracht voor levende wezens
Dat het bij jou goed gaat Wendy is prima.
Ik vind de foto's ook leuk om te zien (behalve die op de bank :wink: ).

De opmerkingen die gemaakt worden zijn niet specifiek tegen jou gericht. (Tenminste dat zou niet mijn bedoeling zijn)
Zeker als jij goed oplet of de honden het wel prettig vinden.
Maar in het algemeen zouden deze foto's een verkeerde indruk kunnen geven.
Lang niet elke hond is gediend van deze liefdesuitingen van een kind.
Het is beter om daar voor te waarschuwen dat alleen maar te zeggen dat jouw honden en kind het kennelijk geweldig met elkaar kunnen vinden :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
miemot
Zeer actief

maitestar schreef: Daarbij vind ik niet dat jullie van deze foto's kunnen beoordelen of Bryan wel of geen respect heeft of krijgt bijgebracht voor levende wezens.
Als je zulke foto's post, om aan te tonen hoe goed kinderen en honden samen kunnen, dan vind ik het niet meer dan normaal dat je daar reacties op krijgt. Alle vier de foto's geven een beeld van hoe kinderen NIET met honden zouden moeten omgaan (de bench, de mand, kind houdt lijn vast, hond bij baby...)

Ik geloof wel dat je kind goed met de honden om kan en dat ze een sterke band hebben enzo, maar dan nog... Een hond blijft een dier en kan onvoorspelbaar gedrag vertonen (zomaar uit het niets zelfs) en ik vind dat je dat moet meegeven aan je kinderen ipv ze toe te laten om in de bench te kruipen (ook al is het maar voor één keer).
miemot
Zeer actief

ranetje schreef:
maitestar schreef:Daarbij vind ik niet dat jullie van deze foto's kunnen beoordelen of Bryan wel of geen respect heeft of krijgt bijgebracht voor levende wezens
Dat het bij jou goed gaat Wendy is prima.
Ik vind de foto's ook leuk om te zien (behalve die op de bank :wink: ).

De opmerkingen die gemaakt worden zijn niet specifiek tegen jou gericht. (Tenminste dat zou niet mijn bedoeling zijn)
Zeker als jij goed oplet of de honden het wel prettig vinden.
Maar in het algemeen zouden deze foto's een verkeerde indruk kunnen geven.
Lang niet elke hond is gediend van deze liefdesuitingen van een kind.
Het is beter om daar voor te waarschuwen dat alleen maar te zeggen dat jouw honden en kind het kennelijk geweldig met elkaar kunnen vinden :wink:
Juist ja. Je was me net voor :mrgreen:
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

Pak-de-bal schreef:
Marion. schreef:Een hond die het toelaat dat kinderen aan hem sjorren en morren? Of een hond die het goed vind dat er maar een kwartiertje tijd op een dag aan hem besteed wordt?
een labrador is ideaal voor kinderen:
die laten het toe om 24 nietjes in hun oren te laten zetten :eek:

( zou het daarom zijn, dat labs populiar bij kleine kinderen is?) :wink:
dat accepteerd de volgens jou levensgevaarlijke stafford ook. is het daarom een gezindshond? :wink:
Afbeelding
miemot
Zeer actief

Eender welk ras het is, elke hond met een 'sullig' (vind zo gauw geen ander woord) karakter laat veel toe van kinderen volgens mij.

Daarom dat het niks uitmaakt dat op die foto's een stafford staat. Was het nou een yorkshire of een poedel of een lab geweest, dan had ik hetzelfde gereageerd.

Of een hond al dan niet iets toelaat ligt in zijn karakter, niet in zijn ras. Vandaar dat ik vind dat de 'ideale' gezinshond niet bestaat. Het is een wisselwerking tussen het goed opvoeden van zowel kind als hond.
maitestar
Zeer actief
Contacteer:

miemot schreef: Alle vier de foto's geven een beeld van hoe kinderen NIET met honden zouden moeten omgaan (de bench, de mand, kind houdt lijn vast, hond bij baby...)
Kind houdt lijn vast, ja inderdaad! Nog nooit van Juniorhandling gehoord? Of moeten ze dat dan ook maar afschaffen? We stonden met 4 volwassen mensen bij Bryan en Josh op het moment dat deze foto gemaakt werd, dus geloof me. Er was absoluut geen risico voor beide partijen.

En hond bij baby: Ook weer: ja inderdaad! Als je je hond angstvallig bij de kind weg gaat houden veroorzaak je ook alleen maar problemen. Albert, mijn man, zit hier naast Bryan maar die heb ik uit de foto geknipt simpelweg om het mooie moment tussen Bryan en Josh te benadrukken. Je kan mij niet wijs maken dat je dat nou echt een gevaarlijk iets vind voor beide partijen.

En bench en mand, tja daar begin ik niet eens meer over :mrgreen:
Groetjes,
Wendy
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”