Moos heeft als puber-pup eens naar me gegromd toen ik hem af wilde drogen. Toen ik heb ik hem bijna instinctief enorm op zijn lazer gegeven (bij zijn lurven gegrepen--niet knijpen of sjorren, maar vastpakken--en hem heeeeel boos toegesproken). Daarna heeft hij het nooit meer gedaan op die manier.
Hij heeft jaren later weleens geprobeerd of hij naar me kon grommen als ik hem wegduwde bij iets te vreten op straat. Helaas voor meneer, ook dat kon niet
Dat is ook alweer lang geleden ondertussen, en ik kan me verder niet herinneren dat Moos naar mij gegromd heeft

En hij heeft me ook sindsdien nooit zonder waarschuwing aangevallen (ook niet met overigens)
Overigens corrigeer ik lip optrekken naar een andere hond ook. Niet omdat Moos zijn lip niet op zou mogen trekken, maar omdat hij die andere hond dan ongeveer 1 minuut de tijd geeft om op te zouten, en anders jaagt hij er wel even snauwend achteraan.
Als Moos zijn lip optrekt (en ik zie dat de andere hond een plaat-voor-de-kop-ik-reageer-lekker-niet typje is) is het dus eerst duidelijk, maar niet boos verder "Moosssss, pas d'r op!", en dan zodra ik zijn aandacht heb is het een heeeeele brave hond en komt hij bij me om wat lekkers te halen.
Vaak kan ik het ook af met alleen Moos afleiden, maar in bepaalde situaties moet er toch echt even "Moosss, pas d'r op!" aan vooraf gaan om hem op tijd bij me te krijgen.
En Moos trekt nog steeds netjes lipjes op als waarschuwing.
Saar gromt niet

(en nee, ze duikt ook niet, met of zonder waarschuwing, bovenop van alles

)