Handtekeningenactie tegen verbod op loslopende honden
Gepubliceerd op 04 oktober 2007, 09:45
groningen -
Het verbod op loslopende honden bij de Hoornse Plas veroorzaakt veel commotie onder omwonenden en hondenliefhebbers. Gisteren zijn wijkbewoners van de Hoornse Meer begonnen met het verzamelen van handtekeningen tegen het verbod.
”We mogen van de ene op de andere dag onze honden niet meer los laten lopen”, zegt Sabine Henrich, initiatiefneemster van de actie. ”Dat is belachelijk. Het is altijd gedoogd. We hebben deze woonwijk juist gekozen om lekker te kunnen lopen met de hond. Dat mogen ze niet van ons afpakken. Het zijn geen agressieve honden. En bovendien: aangelijnde honden worden er sociaal niet beter op, ze moeten hun energie kwijt kunnen.”
Als er voldoende handtekeningen zijn, willen Henrich en haar medestanders, samen met hun honden, ze aanbieden bij het Meerschap. Het Meerschap heeft de politie gevraagd sinds afgelopen maandag extra te controleren om het verbod, dat feitelijk allang bestaat, nu daadwerkelijk te handhaven.
Geert Spieker zit als raadslid van de Stadspartij in het algemeen bestuur van het Meerschap. Hij hoorde via de krant van het verbod, maar heeft begrip voor het besluit van het Meerschap. ”Er zijn klachten, iemand is zelfs gebeten. Dan moet je optreden. De goeden lijden hier onder de kwaden.”
Spieker wil binnenkort om tafel met zijn mede-bestuurdleden om te overleggen over de kwestie. ”Ik heb begrepen dat veel overlast veroorzaakt wordt door uitlaatcentrales die soms met twintig honden tegelijk lopen. Misschien moeten we daar eerst mee gaan praten om tot een oplossing te komen. Maar ik vind wel: als de veiligheid van mensen in het geding is, dan moet je kiezen voor handhaving van het verbod.”
En ik heb nog altijd op de stads partij gestemd maar Geert is nu heel erg ver gedaald ook al is het een bekende