Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Epilepsie in een lijn.... en dan?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

MoniqueDM
Zeer actief

Re: Epilepsie in een lijn.... en dan?

Ongelezen bericht door MoniqueDM »

Marion. schreef:We hebben het er al eens vaker over gehad, maar hier wil ik toch even op reageren. Deze fokster namelijk, die heeft gereageerd hoe ik zou verwachten (of willen) van een fokster. Namelijk bij verdenking dat haar reu epilepsie zou vererven, de reu uit de fok halen. Dat heeft ze dus gedaan. Ondanks dat nergens zeker te zeggen is dat deze reu het doorgegeven heeft. De teven zijn bij mijn weten gewoon nog voor de fok ingezet.
Ja klopt, maar toen stonden er inmiddels wel al 14 hondjes op de wereld met epilepsie.
En het terugtrekken van een reu van de dekreuenlijst, daar had ook de GRCN verantwoordelijkheid voor moeten nemen, want zij pretenderen nogmaals bezig te zijn met rasverbetering. Gelukkig is deze fokster zelf zo wijs geweest, maar er zijn er ook die maar door blijven fokken.

Over die teven ging trouwens het praatje dat ze één of ander virus zouden hebben meegekregen tijdens de dekking en dat de pups daardoor epilepsie hadden gekregen. Vind ik wat ver gezocht.
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Het is jammer dat er geen speciale database is waarin vermeld kan worden wie wat door vererft.

Jij kent mijn standpunt hierin wel, M. Jouw correspondentie met de RV en het niet beantwoorden daarvan is zo beneden alle peil. Je weet mijn verhaal over een andere fokker die dezelfde ervaring heeft en waarvan ik weet dat het niet die lijnen zijn waar je eerder aan refereerde.
Dus er speelt wat mij betreft veel meer dan alleen die honden.

Ook op het forum waar we 'hel en verdoemenis' hebben gebracht, zie je dezelfde reacties. En moet ik je gelijk geven dat het lijkt op struisvogelpolitiek. Wat ik vooral vreemd vind, is dat ik vooral heb gereageerd op wedervragen en vandaar uit mijn argumenten heb aangegeven. Het wordt gewoon onderkend. :19:
MoniqueDM
Zeer actief

Addy schreef:
MoniqueDM schreef:
Addy schreef:Het is mij niet helemaal duidelijk, begrijp ik het goed dat meerdere rassen hiermee behept zijn ? dat het dus niet alleen bij jouw ras voorkomt :19: en dat er toch gewoon doorgefokt wordt :19:
Het komt bij principe in alle rassen voor Addy, maar ook bij rasloze honden. Nou is het zo dat het bij het ene ras wat vaker voorkomt dan bij het andere, maar epilepsie komt in ieder ras voor.
En ja, ik ken fokkers die moedwillig doorfokken met een teef of reu waarvan ze weten dat ze epilepsie (en dwerggroei) vererven.
Is de grote van een ras nog bepalend en dan bedoel ik niet hoe hoog ze zijn maar zeg maar hoeveel goldens er gefokt worden.
Zie je het dan verhoudingsgewijs minder voorkomen bij bijv. het ras van Sirene ?
Ja, ik denk wel dat de populatie van een bepaald ras ook tekenend is voor het percentage. De Golden is een populairder ras dan de naakthonden van Sonja (sorry Sonja, maar ik zie nou eenmaal meer Goldens :19: ) en daarmee komt het percentage natuurlijk automatisch hoger uit.

Er wordt onder de Goldens geschat dat ongeveer 4% epilepsie heeft, maar dit blijkt volgens fokkers hoger te liggen. Zolang dit nooit goed in kaart wordt gebracht is dat ook niet goed te berekenen natuurlijk en daarin ligt nou een prachtige taak voor een rasvereniging.

Hoe de percentages liggen al je het heel sec gaat bekijken, weet ik niet.
Dus in verhouding, bijvoorbeeld op 4000 Goldens zouden er dan 10 epilepsie moeten hebben. Als je dan bijvoorbeeld 400 naakthonden daartegenover zet, dan weet ik niet wat het percentage onder dat ras is.
(snap je het nog?)
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

MoniqueDM schreef:Ja klopt, maar toen stonden er inmiddels wel al 14 hondjes op de wereld met epilepsie.
Ja, maar wel in een jaar of 4 / 5 dektijd? En deze reu is veeeeeeeel, heel veel gebruikt. En het komt mij ook raar voor dat in de eerste jaren van zijn dekken er niets voorkomt, en dan ineens wel. Ik heb geen idee of er onderzoek naar die teven is gedaan.
Maakt ook allemaal niet uit, maar de fokster van de reu heeft haar verantwoordelijkheid genomen. En ik ben blij dat Miep geen epilepsie heeft, en had ze dat wel gehad dan heeft in elk geval de reuen-fokker gedaan wat ik verwacht dat een goede fokker zal doen.
MoniqueDM
Zeer actief

Golden Stanley schreef:Het is jammer dat er geen speciale database is waarin vermeld kan worden wie wat door vererft.

Jij kent mijn standpunt hierin wel, M. Jouw correspondentie met de RV en het niet beantwoorden daarvan is zo beneden alle peil. Je weet mijn verhaal over een andere fokker die dezelfde ervaring heeft en waarvan ik weet dat het niet die lijnen zijn waar je eerder aan refereerde.

Ook op het forum waar we 'hel en verdoemenis' hebben gebracht, zie je dezelfde reacties. En moet ik je gelijk geven dat het lijkt op struisvogelpolitiek. Wat ik vooral vreemd vind, is dat ik vooral heb gereageerd op wedervragen en vandaar uit mijn argumenten heb aangegeven. Het wordt gewoon onderkend. :19:
Klopt Sandra en waar je ook een punt in had op dat andere forum is dat voeding en overenten zeker een rol spelen. Ik zeg niet dat deze factoren epilepsie veroorzaken, zover wil ik niet gaan, maar ze kunnen epilepsie zeker triggeren.
Afbeelding
MoniqueDM
Zeer actief

Marion. schreef:
MoniqueDM schreef:Ja klopt, maar toen stonden er inmiddels wel al 14 hondjes op de wereld met epilepsie.
Ja, maar wel in een jaar of 4 / 5 dektijd?
Dat is niet waar Marion. Het waren 14 pups met epilepsie in een goed half jaar tijd, van maart 2003 tot en met november 2003.
Jij hebt die documentatie nota bene nog van mij gekregen (in vertrouwen).
Afbeelding
Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

Marion. schreef: Ik zou er overigens voor pleiten dat het bestuur van een RV niet alleen uit grote fokkers mag bestaan. Helemaal niet eigenlijk. Maar ja, da's ook utopie vrees ik :19:
In het bestuur van onze rv mogen geen fokkers meer zitting nemen. Dit om belangenverstrengeling te voorkomen...
Gr. Marijke
Afbeelding
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

MoniqueDM schreef:
Marion. schreef:
Dat is niet waar Marion. Het waren 14 pups met epilepsie in een goed half jaar tijd, van maart 2003 tot en met november 2003.
En hoe lang na het bekend raken van de verdenking is de reu terug getrokken?Heeft hij nog gedekt daarna?
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Golden Stanley

MoniqueDM schreef:
Golden Stanley schreef:Het is jammer dat er geen speciale database is waarin vermeld kan worden wie wat door vererft.

Klopt Sandra en waar je ook een punt in had op dat andere forum is dat voeding en overenten zeker een rol spelen. Ik zeg niet dat deze factoren epilepsie veroorzaken, zover wil ik niet gaan, maar ze kunnen epilepsie zeker triggeren.
De discussie ging door op de stelling van die fokkers dat fenotype geen genotype kon worden. Omdat ik heb aangegeven dat voeding en vaccineren wel degelijk bepaalde ziektegenen kunnen triggeren. En als je m.n. niet let op zaken als enkel brokvoeding en jaarlijks vaccineren, dan fok je het ras zwakker en zwakker. Billinghurst had daar een duidelijke stelling over dat rauw voer fokkers moeten rekenen op 5 jaar voordat je de rottigheden uit enkel voeding en overvaccineren er uit hebt gefokt of minstens tot de helft hebt gereduceerd. En dat het zo ontzettend van belang is om pups af te spenen op rauwe voeding en niet enkel op brok.
Mede om problemen als epilepsie niet te triggeren.
Om dan terug te komen op dat symposium gisteren. Zo ontzettend veel interessante uiteenzettingen. Ook het belang van gezonde hondenvoeding, m.n. versvoeding voor pups. Een pup wordt blootgesteld aan vele deficiencies uit brokvoeding waardoor het centrale immuunsysteem teveel getriggerd wordt. Dan zijn m.n. deze 2 factoren het eerste waar je rekening mee moet houden.
Een zeer interessante voedingslezing over menselijke voeding stelde dat steriele verhitte voeding bij mensen, gegeven over een aantal maanden, zeer vele voedingstekorten veroorzaakt. Om dat terug te voeren naar brokvoeding, stelt zij dat bv. een hond maandenlang op een hypo-allergene voeding te zetten, je hond het risico loopt op gigantische voedingstekorten, waarmee je op zeker 1,5 jaar moet rekenen om die voedingstekorten weer op peil te brengen. Dus om dan terug te komen op mijn verhaal over Billinghurst met zijn 5 jaar generatie op rauwe voeding; het is volgens haar zeker weten vererfbaar. En dat heeft niet te maken met het DNA, want dat blijft hetzelfde. Maar er wordt continu een kopie DNA via het MRNA gemaakt en dat bepaald de immuniteit en doorverervingscapaciteit in volgende generaties. Zelfs men. Hill's liet dat zien in een schema.
Schiet mij dan maar lek, Monique. Maar wie speelt hier nu struisvogelpolitiek?
Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

marian* schreef:
MoniqueDM schreef:
marian* schreef:
Rea schreef:Dan maar hele lijnen uit 't fokprogramma.
Dan heb je bij numeriek kleine rassen het probleem dat je weleens heel weinig goed fokmateriaal zou kunnen overhouden :wink:
Dus wat is wijsheid :19:
Een hond die het epilepsie-gen bij zich draagt is geen goed fokmateriaal.
Ik vind fokmateriaal trouwens een vervelend woord, net of we het over een stuk blik hebben. Ik noem het liever fokdieren :wink: .

Als er een nestje ter wereld komt waarvan één of twee pups epilepsie ontwikkelen, dan zijn zij "lijders". Nestbroertjes en zusjes hebben het gen ook bij zich, maar dit hoeft niet tot openbaring te komen. Niettemin zijn zij wel drager van het epilepsie-gen en daar moet je niet mee verder fokken. Je hebt misschien geen idee wat je daar een hond, maar ook de eigenaar mee aandoet.
Ik ben het helemaal met je eens,maar het probleem is dat als je bij numeriek kleine rassen zo veel gaat uitsluiten (en dat kan gebeuren als er tijdens een bepaalde periode veel te vaak een beroep is of wordt gedaan op populaire honden die een goed exterieur hebben maar verder zo rot als een mispel zijn en zaken blijken te vererven die het ras an sich geen goed doen)je geen ras meer overhoudt om te behouden of wat dan ook :19:
Dat klinkt misschien wel raar voor iemand die zo gek is op 'haar' ras, maar mocht het zo zijn dat er dan geen ras meer overblijft dan zij het maar zo.. Alles beter dan het risico op veel hondjes met deze afschuwelijke ziekte :19:
Gr. Marijke
Afbeelding
MoniqueDM
Zeer actief

marian* schreef:
MoniqueDM schreef:
Marion. schreef:
En hoe lang na het bekend raken van de verdenking is de reu terug getrokken?Heeft hij nog gedekt daarna?
Ja, die reu heeft in april en mei 2004 nog 6 nestjes verwekt, maar daaruit zijn geen pups meer met epilepsie gekomen.
Het is dus ook wel een beetje een vreemde toestand, dat ben ik direct met Marion eens.
Afbeelding
MoniqueDM
Zeer actief

Golden Stanley schreef: De discussie ging door op de stelling van die fokkers dat fenotype geen genotype kon worden. Omdat ik heb aangegeven dat voeding en vaccineren wel degelijk bepaalde ziektegenen kunnen triggeren. En als je m.n. niet let op zaken als enkel brokvoeding en jaarlijks vaccineren, dan fok je het ras zwakker en zwakker. Billinghurst had daar een duidelijke stelling over dat rauw voer fokkers moeten rekenen op 5 jaar voordat je de rottigheden uit enkel voeding en overvaccineren er uit hebt gefokt of minstens tot de helft hebt gereduceerd. En dat het zo ontzettend van belang is om pups af te spenen op rauwe voeding en niet enkel op brok.
Mede om problemen als epilepsie niet te triggeren.
Om dan terug te komen op dat symposium gisteren. Zo ontzettend veel interessante uiteenzettingen. Ook het belang van gezonde hondenvoeding, m.n. versvoeding voor pups. Een pup wordt blootgesteld aan vele deficiencies uit brokvoeding waardoor het centrale immuunsysteem teveel getriggerd wordt. Dan zijn m.n. deze 2 factoren het eerste waar je rekening mee moet houden.
Een zeer interessante voedingslezing over menselijke voeding stelde dat steriele verhitte voeding bij mensen, gegeven over een aantal maanden, zeer vele voedingstekorten veroorzaakt. Om dat terug te voeren naar brokvoeding, stelt zij dat bv. een hond maandenlang op een hypo-allergene voeding te zetten, je hond het risico loopt op gigantische voedingstekorten, waarmee je op zeker 1,5 jaar moet rekenen om die voedingstekorten weer op peil te brengen. Dus om dan terug te komen op mijn verhaal over Billinghurst met zijn 5 jaar generatie op rauwe voeding; het is volgens haar zeker weten vererfbaar. En dat heeft niet te maken met het DNA, want dat blijft hetzelfde. Maar er wordt continu een kopie DNA via het MRNA gemaakt en dat bepaald de immuniteit en doorverervingscapaciteit in volgende generaties. Zelfs men. Hill's liet dat zien in een schema.
Schiet mij dan maar lek, Monique. Maar wie speelt hier nu struisvogelpolitiek?
Nou, dat is wel gebleken hè San :wink: .

Maar ik kan me voorstellen dat dit een hele interessante lezing is geweest, temeer omdat er ook erfelijke factoren zijn besproken en omdat daar zelfs bewijzen voor zijn geleverd. Kun je toch nagaan wat je allemaal kunt verzieken.
Laatst gewijzigd door MoniqueDM op 08 okt 2007 19:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Marion.

MoniqueDM schreef:En het terugtrekken van een reu van de dekreuenlijst, daar had ook de GRCN verantwoordelijkheid voor moeten nemen, want zij pretenderen nogmaals bezig te zijn met rasverbetering. Gelukkig is deze fokster zelf zo wijs geweest, maar er zijn er ook die maar door blijven fokken.
Overigens wil ik hier dit ook nog op zeggen. Ik vind de verantwoordelijkheid in dit soort zaken absoluut bij de fokkers liggen. En als het een groot probleem is/wordt/lijkt dan kan een RV daar zeker een rol van betekenis in spelen (kijk naar het HD/ED project).

Alleennnn... denk ik ook dat je naar aantallen en moeilijkheid moet kijken. HD/ED en erfelijkheid is heel moeilijk, maar dat probleem was zo groot dat ze dat wel in kaart hebben proberen te brengen. Schildklierafwijkingen baren me ook ernstig zorgen, en volgens mij is daar de erfelijkheid wat makkelijker te bepalen.

Epilepsie en erfelijkheid is heel lastig. Dat een reu op de - ik doe maar een gooi - 1000 puppen 14 puppen achterlaat met epilepsie (en dat ook nog allemaal in 1 jaar), dan durf ik de vererving van de reu alleen best ten twijfel te trekken. Neemt uiteraard niet weg dat het 14 puppen te veel zijn die epilepsie hebben, maar een pup met zware HD waar op 1/2 jarige leeftijd z'n heupkoppen moeten worden verwijderd is ook niet gratis en een pretje :wink:

Ik bedoel maar, ik kan me voorstellen dat een RV prioriteiten stelt. Dat maakt jouw persoonlijke belang en emotie niet minder, je krijgt er Megan ook niet mee terug, maar ik snap het wel. Ik vind dit soort zaken ook primair de verantwoordelijkheid van de fokkers.
Dat er fokkers zijn die er vrolijk mee doorfokken, dat weten we allemaal.
Marion.

MoniqueDM schreef:Dat is niet waar Marion. Het waren 14 pups met epilepsie in een goed half jaar tijd, van maart 2003 tot en met november 2003.
Jaja, die heb ik ook nog :wink:
Ik bedoelde dat de reu al een jaar of 4/5 aan het dekken was. En veel aan het dekken was. En alleen in dat ene half jaar epilepsie zou vererven. Dat klinkt mij heel vaag in de oren :19:
Marion.

MoniqueDM schreef:Ja, die reu heeft in april en mei 2004 nog 6 nestjes verwekt, maar daaruit zijn geen pups meer met epilepsie gekomen.
Het is dus ook wel een beetje een vreemde toestand, dat ben ik direct met Marion eens.
En weet jij vanaf wanneer hij heeft gedekt? Miep is van 2002, de vader van Miep is een maand of 3 ouder dan Saar (dus van mei 2000) en hij was dus een zoon van de bewuste reu. Miep was wel eerste pupje van deze zoon, en volgens mij was zoon een van de eerste kinderen van de reu.
Dus de reu werd ingezet voor de dek in elk geval vanaf begin 2000. En hij is echt veel ingezet. En zou dan alleen dat ene half-jaar epileptie doorgeven. Tja, ik weet het echt niet. Maar epilepsie en vererving is volgens mij nog een veel lastiger materie dan HD of maagtorsies en vererving :19:
MoniqueDM
Zeer actief

Moon schreef:
marian* schreef:
MoniqueDM schreef:
marian* schreef: Dan heb je bij numeriek kleine rassen het probleem dat je weleens heel weinig goed fokmateriaal zou kunnen overhouden :wink:
Dus wat is wijsheid :19:
Een hond die het epilepsie-gen bij zich draagt is geen goed fokmateriaal.
Ik vind fokmateriaal trouwens een vervelend woord, net of we het over een stuk blik hebben. Ik noem het liever fokdieren :wink: .

Als er een nestje ter wereld komt waarvan één of twee pups epilepsie ontwikkelen, dan zijn zij "lijders". Nestbroertjes en zusjes hebben het gen ook bij zich, maar dit hoeft niet tot openbaring te komen. Niettemin zijn zij wel drager van het epilepsie-gen en daar moet je niet mee verder fokken. Je hebt misschien geen idee wat je daar een hond, maar ook de eigenaar mee aandoet.
Ik ben het helemaal met je eens,maar het probleem is dat als je bij numeriek kleine rassen zo veel gaat uitsluiten (en dat kan gebeuren als er tijdens een bepaalde periode veel te vaak een beroep is of wordt gedaan op populaire honden die een goed exterieur hebben maar verder zo rot als een mispel zijn en zaken blijken te vererven die het ras an sich geen goed doen)je geen ras meer overhoudt om te behouden of wat dan ook :19:
Dat klinkt misschien wel raar voor iemand die zo gek is op 'haar' ras, maar mocht het zo zijn dat er dan geen ras meer overblijft dan zij het maar zo.. Alles beter dan het risico op veel hondjes met deze afschuwelijke ziekte :19:
Mijn idee Marijke. Ik ben het helemaal met je eens, ondanks dat ik echt helemaal maf ben van Goldens, maar ik ben door mijn ervaringen met heftige epilepsie wel zo verschrikkelijk bang geworden voor deze aandoening.

Om even een voorbeeld te laten zien van hoe een gezonde hond binnen korte tijd ge-euthanaseerd moet worden vanwege epilepsie, hier een schema met toevallen van een Australian Shepherd:

De weg naar de hel: Epilepsie en de Australian Shepherd

Voor het eerst gepubliceerd in het Australian Shepherd Journal, vol 13 issue 4, juli/aug 2003.

Door: C.A. Sharp

Hier volgt een logboek van aanvallen bijgehouden door een eigenaar van een Australian Shepherd met epilepsie.

25 aug........9.00 am grand mal aanval

9 sept........ 1.45 pm grand mal

10 sept.......1.30 pm grand mal
..................6.10 pm grand mal
..................9.10 pm grand mal
................10.40 pm grand mal

11 sept.......1.25 pm grand mal
..................3.30 pm grand mal

2 nov..........5.20 am grand mal
..................7.20 am grand mal half bewusteloos
.................12.00 ‘s middags grand mal opgenomen

17 dec.........9.00 am grand mal Primidone noodzakelijk
..................1.00 pm grand mal
..................6.10 pm grand mal
..................7.20 pm grand mal voorafgegaan door veel korte stuiptrekkingen. Naar EHBO gebracht, aanvallen
gaan ’s nachts door, nog 3 de volgende dag;om 8:00 am opgehaald.

18 maart.....12.15 pm grand mal
....................3.15 pm grand mal
....................4.45 pm grand mal 1.75 cc extra potassium bromide
....................6.20 pm grand mal 5 gr phenobarbital
....................7.05 pm grand mal 5 mg Valium
....................7.20 pm grand mal
....................8.20 pm grand mal
....................9.35 pm grand mal nogmaals 5 mg Valium
..................10.25 pm naar EHBO kliniek gebracht
....................8.00 am aanvallen gaan het hele weekend door

21 maart.....................bewusteloos naar de (gewone)
dierenarts gebracht

22 maart.....................aanvallen niet onder controle
te krijgen

23 maart.....................aanvallen niet onder controle
te krijgen

24 maart voormiddag aanvallen alleen onder controle te krijgen door toedienen van toxische hoeveelheden phenobarb en potassium bromide. Weer mee naar huis, twee dierenartsen zeggen dat als de aanvallen weer beginnen er niets meer aan gedaan kan worden.

27 maart aanvallen. Geeuthanaseerd.

Het volledige artikel is te lezen op de volgende site: http://www.ascn.nl/de_weg_naar_de_hel_e ... epherd.htm
Afbeelding
MoniqueDM
Zeer actief

Marion. schreef:
MoniqueDM schreef:En het terugtrekken van een reu van de dekreuenlijst, daar had ook de GRCN verantwoordelijkheid voor moeten nemen, want zij pretenderen nogmaals bezig te zijn met rasverbetering. Gelukkig is deze fokster zelf zo wijs geweest, maar er zijn er ook die maar door blijven fokken.
Overigens wil ik hier dit ook nog op zeggen. Ik vind de verantwoordelijkheid in dit soort zaken absoluut bij de fokkers liggen. En als het een groot probleem is/wordt/lijkt dan kan een RV daar zeker een rol van betekenis in spelen (kijk naar het HD/ED project).
Welk ED project?
Op ED laten röntgenen is niet verplicht bij de GRCN.

Er zijn gelukkig genoeg fokkers die het doen, maar er zijn er ook genoeg die het niet laten doen en waarbij fokken alleen om de poen draait en niet om de gezondheid van nakomelingen en zelfs daar weet de GRCN nog een potje van te maken. Ofwel; daar grijpen ze ook niet bij in en dat is de GRCN!
Afbeelding
MoniqueDM
Zeer actief

Marion. schreef:
MoniqueDM schreef:Ja, die reu heeft in april en mei 2004 nog 6 nestjes verwekt, maar daaruit zijn geen pups meer met epilepsie gekomen.
Maar epilepsie en vererving is volgens mij nog een veel lastiger materie dan HD of maagtorsies en vererving :19:
Dat kan best zo zijn, maar als je dan als fokker je kop in het zand steekt en als rasvereniging achterover gaat zitten met je voeten op tafel, dan ben je toch in mijn ogen knap fout bezig. Op deze manier wordt het probleem maar groter en groter en is er net als bij de Border Collie dalijk geen lijn meer vrij van epilepsie. Ik kan me niet voorstellen dat je daarop zit te wachten.

Er is inmiddels al een epilepsie-gen ontdekt bij honden. Investeer daarin als rasvereniging, zou ik zeggen.

HD, ED en torsies zijn ziektes/aandoeningen waarbij met goede aanpassingen, goede operatietechnieken en goede voeding nog een heel eind te komen is.
Met epilepsie komen we nergens, juist omdat sommige fokkers en rasverenigingen het verzaken om er alleen al aandacht aan te besteden.
Epilepsie is een aandoening waarbij je, als het meezit, een hondenleven lang te maken hebt. Al is het oud worden van een hond met epilepsie voor mij een utopie geworden. Ze zullen er heus wel zijn, maar ik denk dat het een minderheid is op de honden die vroegtijdig ingeslapen worden omdat de situatie onhoudbaar wordt.
Heftige epilepsie is een regelrechte hel, zowel voor hond als eigenaar.
Afbeelding
Marion.

MoniqueDM schreef:Welk ED project?
Op ED laten röntgenen is niet verplicht bij de GRCN.
Het HD/ED project in samenwerking met Nico Dijkshoorn. Ik ga eens zoeken naar een link. Er zijn een paar jaar geleden een heleboel puppeneigenaren opgeroepen om mee te doen met dat project. Foto's van zowel heupen als ellebogen.
ED foto's zijn nog steeds niet verplicht inderdaad, maar 7 jaar geleden was dat al een eis bij mij. Mijn fokster deed die ook.
MoniqueDM schreef:Er zijn gelukkig genoeg fokkers die het doen, maar er zijn er ook genoeg die het niet laten doen en waarbij fokken alleen om de poen draait en niet om de gezondheid van nakomelingen en zelfs daar weet de GRCN nog een potje van te maken. Ofwel; daar grijpen ze ook niet bij in en dat is de GRCN!
Absoluut, helemaal eens. En in het bestuur van de GRCN zitten ook van die fokkers. En die moeten er ook uit vind ik. Maar wie er voor in de plaats moeten komen weet ik niet, want ik wil het ook niet :19:
Marion.

MoniqueDM schreef:Dat kan best zo zijn, maar als je dan als fokker je kop in het zand steekt en als rasvereniging achterover gaat zitten met je voeten op tafel, dan ben je toch in mijn ogen knap fout bezig. Op deze manier wordt het probleem maar groter en groter en is er net als bij de Border Collie dalijk geen lijn meer vrij van epilepsie. Ik kan me niet voorstellen dat je daarop zit te wachten.
Wat mij betreft zeg je dat in de goede volgorde. De fokker die zijn kop in het zand steekt. Of de rasverening achterover gaat zitten durf ik niet te stellen. Ik kan me wel voorstellen dat zij prioriteiten stellen :19:
MoniqueDM schreef:Er is inmiddels al een epilepsie-gen ontdekt bij honden. Investeer daarin als rasvereniging, zou ik zeggen.
Ik vind het lastig omdat dit voor jouw zo'n beladen onderwerp is. Ik snap heel goed dat je leven op de kop staat als je hond epilepsie heeft. Ik snap heel goed jouw persoonlijke emotie hierbij. Maar ik snap ook dat het geld van de vereniging naar de grootste pijnpunten in het ras in zijn algemeenheid gaat.
MoniqueDM schreef:HD, ED en torsies zijn ziektes/aandoeningen waarbij met goede aanpassingen, goede operatietechnieken en goede voeding nog een heel eind te komen is.
Met epilepsie komen we nergens, juist omdat sommige fokkers en rasverenigingen het verzaken om er alleen al aandacht aan te besteden.
Epilepsie is een aandoening waarbij je, als het meezit, een hondenleven lang te maken hebt. Al is het oud worden van een hond met epilepsie voor mij een utopie geworden. Ze zullen er heus wel zijn, maar ik denk dat het een minderheid is op de honden die vroegtijdig ingeslapen worden omdat de situatie onhoudbaar wordt.
Ik durf echt niet te zeggen of het één erger is dan het ander. Je kent ook het verhaal van Alano (van Brigitte)? Hond is 4, heeft vermogens gekost, en de optie om hem in te laten slapen zit volgens mij continu in Brigitte's gedachten :19:
Ik ga echt geen uitspraken doen over wat erger is. Dat weet ik gelukkig ook niet.
Annet
Zeer actief

Ongelezen bericht door Annet »

Golden Stanley schreef:Om dan terug te komen op dat symposium gisteren. Zo ontzettend veel interessante uiteenzettingen. Ook het belang van gezonde hondenvoeding, m.n. versvoeding voor pups. Een pup wordt blootgesteld aan vele deficiencies uit brokvoeding waardoor het centrale immuunsysteem teveel getriggerd wordt. Dan zijn m.n. deze 2 factoren het eerste waar je rekening mee moet houden.
Bedoel je hier nu mee dat je door goede voeding epilepsie kunt voorkomen? Want dan zou je er fenotypisch dus niet uithalen wat er genotypisch inzit en dat zou je juist wel moeten doen als je wilt voorkomen er mee gefokt gaat worden en de epilepsie zich daardoor verspreidt door de populatie.
MoniqueDM
Zeer actief

Marion. schreef:
MoniqueDM schreef:Dat kan best zo zijn, maar als je dan als fokker je kop in het zand steekt en als rasvereniging achterover gaat zitten met je voeten op tafel, dan ben je toch in mijn ogen knap fout bezig. Op deze manier wordt het probleem maar groter en groter en is er net als bij de Border Collie dalijk geen lijn meer vrij van epilepsie. Ik kan me niet voorstellen dat je daarop zit te wachten.
Wat mij betreft zeg je dat in de goede volgorde. De fokker die zijn kop in het zand steekt. Of de rasverening achterover gaat zitten durf ik niet te stellen. Ik kan me wel voorstellen dat zij prioriteiten stellen :19:
Klopt, onderlinge vetes uitvechten. Dat is prioriteit nummer 1. Is zelfs toegegeven op het Hondenfokkersforum :wink: .
Marion. schreef:
MoniqueDM schreef:Er is inmiddels al een epilepsie-gen ontdekt bij honden. Investeer daarin als rasvereniging, zou ik zeggen.
Ik vind het lastig omdat dit voor jouw zo'n beladen onderwerp is. Ik snap heel goed dat je leven op de kop staat als je hond epilepsie heeft. Ik snap heel goed jouw persoonlijke emotie hierbij. Maar ik snap ook dat het geld van de vereniging naar de grootste pijnpunten in het ras in zijn algemeenheid gaat.
Ik heb dit topic geopend om het leed dat epilepsie heet eens in het daglicht te zetten. Niet voor mezelf, want ik ben Megan helaas toch al kwijt. Juist om de ernst van deze aandoening te laten zien, zodat toekomstige kopers van een hond in de toekomst misschien meer geluk hebben dan dat ik heb gehad.
Weet je Marion, ik heb mijn vorige Golden ook in moeten laten slapen. Zij was bijna 11,5 jaar en dan weet je dat het er een keertje aan zit te komen. Natuurlijk heb ik daar ook vreselijk veel verdriet van gehad en dat meisje zit ook nog steeds in m'n hart. Maar een hond van net 4 jaar in moeten laten slapen door een oneerlijke kutaandoening als epilepsie.........., dat snijdt door je ziel. Daar heb ik nog steeds een steen van op m'n maag. Ik ben helemaal niet gelovig en toch heb ik me afgevraagd: "Als er al een God zou bestaan..., waarom doet hij dit onschuldige dieren aan"?
Iemand die nog nooit epilepsie heeft meegemaakt kan zich waarschijnlijk ook de impact niet voorstellen die deze aandoening heeft in een gezin en dat neem ik ook niemand kwalijk. Zelfs de rasvereniging niet, maar dat ze bezig zijn met verkeerde speerpunten is voor mij overduidelijk!
Mijn intentie is dan ook om ogen te openen.
Marion. schreef:
MoniqueDM schreef:HD, ED en torsies zijn ziektes/aandoeningen waarbij met goede aanpassingen, goede operatietechnieken en goede voeding nog een heel eind te komen is.
Ik durf echt niet te zeggen of het één erger is dan het ander. Je kent ook het verhaal van Alano (van Brigitte)? Hond is 4, heeft vermogens gekost, en de optie om hem in te laten slapen zit volgens mij continu in Brigitte's gedachten :19:
Ik ga echt geen uitspraken doen over wat erger is. Dat weet ik gelukkig ook niet.
Megan was ook net 4 jaar Marion en ik kreeg het bij de dierenartsen en specialisten echt niet gratis. Voor het geld wat Megan heeft gekost kun je een leuke tweedehands auto kopen, maar daar draait het niet om.
Ik weet van de gewrichtsproblemen van Alano en het voordurend rondlopen met de gedachten om een hond in te laten slapen is slopend, daar weet ik alles van. Ik heb dan ook diep respect voor Brigitte dat ze Alano toch nog steeds op de been houdt.
Het verschil is dat Alano een progressieve aandoening heeft en bij epilepsie kan het telkens alle kanten op. Dat bedoel ik met onvoorspelbaarheid en ongrijpbaarheid, je krijgt nooit grip op deze aandoening.
Maar ik vind ook dat je goed doordacht moet zijn van de aandoening die je hond heeft en daarbij moet je je telkens afvragen "tot hoever wil je gaan voor je hond". Ik heb altijd gekeken naar een hondwaardig bestaan. Megan moest hetzelfde leven kunnen leiden als Donna, genieten, rennen, spelen, enz. En toen dat niet meer mogelijk was, toen mocht ik niet egoïstisch van mezelf zijn.
Laatst gewijzigd door MoniqueDM op 08 okt 2007 20:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Het verhaal van Alano is zeker ook een drama Marion. Dat ben ik helemaal met je eens. En ik beschouw het niet als een kleiner drama.
Maar realiseer je dat als er geen aandacht geschonken wordt aan epilepsie (vanwege prioriteiten), je op een gegeven moment een explosie krijgt van epi gevallen zoals bij de Border Collie is (of was?).
Een ook bij de Tervuerenaar dreigt het weer mis te gaan.

Het is een sluipend gevaar waarvoor de kop in het zand wordt gestoken.
Tot je er niet meer omheen kunt. En dan zit het overal door alle lijnen heen.
Waar moet je dan nog beginnen om de narigheid er weer uit te krijgen?

En geloof me, Monique heeft gelijk als ze zegt dat het je hele leven beïnvloedt.
Altijd en overal kan er een plotselinge trigger zijn. Waardoor de hond weer ondersteboven gaat.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Golden Stanley

Annet schreef:
Golden Stanley schreef:Om dan terug te komen op dat symposium gisteren. Zo ontzettend veel interessante uiteenzettingen. Ook het belang van gezonde hondenvoeding, m.n. versvoeding voor pups. Een pup wordt blootgesteld aan vele deficiencies uit brokvoeding waardoor het centrale immuunsysteem teveel getriggerd wordt. Dan zijn m.n. deze 2 factoren het eerste waar je rekening mee moet houden.
Bedoel je hier nu mee dat je door goede voeding epilepsie kunt voorkomen? Want dan zou je er fenotypisch dus niet uithalen wat er genotypisch inzit en dat zou je juist wel moeten doen als je wilt voorkomen er mee gefokt gaat worden en de epilepsie zich daardoor verspreidt door de populatie.
Iets wat in erfelijke aanleg is, zal je vast niet kunnen voorkomen. Het DNA-gen zelf blijft hetzelfde. Iedereen draagt bv. ook gen bij zich van vele kankercellen, maar factoren van buitenaf beïnvloeden of die tot uiting komen of niet. Dus het heeft niet specifiek met epilepsie te maken.
Maar je kunt met gezonde voeding en het aangepast vaccineren als de meest agressieve factoren wel de belangrijkste triggers wegnemen die het MRNA-gen aantasten. Zo maakt dat MRNA-gen weer gezonde kopieën aan wat weer door genereert in volgende generaties. En wat ik daarvan heb begrepen van zowel Hill's als de voedingsdeskundige menselijke voeding, is dat MRNA-gen zeker weten doorvererfbaar en met name van belang voor het centrale immuunsysteem, m.n. de darmen. Dus invloeden van buitenaf zijn dan bepalend voor de verdere doorvererving. Dat is waar de discussie op dat HFF-forum over ging. Of eigenlijk niet.......het werd gewoon zonder reden op slot gegooid. Als iemand van hier die ook naar het symposium is geweest hierop wil aanvullen, heel graag. Maar dit is wat ik er van begrepen heb en elders ook al heb gelezen. Dit wat ik hier schrijf staat dus los van het feit of een hond wel of niet al erfelijk is belast met epilepsie.
Monique is er bv. vrijwel zeker van dat het bij haar Megan erfelijk bepaald was. En dan is het bij voorbaat al overdraagbaar, maar zullen de invloeden van buitenaf zeker weten ook een grote rol spelen in hoeverre het zich ontwikkelt. Want bv. op graan gebaseerde verhitte voeding en jaarlijks vaccineren zijn zowieso al een trigger bij gezonde honden, waarvan epilepsie niet erfelijk is bepaald. Ik vond het intrigrerend hoe eenlijnig hierop uit diverse hoeken werd gereageerd, m.n. naar de Hill's spreker. Niet specifiek over dat het triggert op epilepsie, maar m.n. dat het darmsysteem ermee om zeep wordt geholpen en dat is juist de buffer voor het hele metabolisme van een hond.
Marion.

MoniqueDM schreef:Klopt, onderlinge vetes uitvechten. Dat is prioriteit nummer 1. Is zelfs toegegeven op het Hondenfokkersforum :wink: .
Vertel me wat over de fokkerswereld. In welke "tak van sport" dus ook. Maar seq gekeken, puur seq, dan ligt de eerste verantwoordelijkheid bij de fokkers. En die fokkers die die verantwoording nemen, daar buig ik diep voor.
De RV zie ik als een club die door mij betaald wordt, en waarvan ik hoop dat ze iets voor het ras doen. En dat doen ze, getuige dat HD/ED project (waarvan ik je de link nog even schuldig blijf, maar die je wel krijgt)
MoniqueDM schreef:Maar een hond van net 4 jaar in moeten laten slapen door een oneerlijke kutaandoening als epilepsie.........., dat snijdt door je ziel. Daar heb ik nog steeds een steen van op m'n maag. Ik ben helemaal niet gelovig en toch heb ik me afgevraagd: "Als er al een God zou bestaan..., waarom doet hij dit onschuldige dieren aan"?
Iemand die nog nooit epilepsie heeft meegemaakt kan zich waarschijnlijk ook de impact niet voorstellen die deze aandoening heeft in een gezin en dat neem ik ook niemand kwalijk. Zelfs de rasvereniging niet, maar dat ze bezig zijn met verkeerde speerpunten is voor mij overduidelijk!
Mijn intentie is dan ook om ogen te openen.
Snap ik, en wat mij betreft ga vooral door. Ik ken wel epilepsie aan den lijve, maar dan bij mensen. En dat hakt erin ja.
En toch mag jij niet bepalen dat epilepsie oneerlijker is dan HD. Gezien de aantallen zijn er ook heel veel meer honden (Goldens) die vroeg ingeslapen moeten worden door HD, dan door epilepsie.

Nogmaals meis, ik snap jouw redenaties heel goed. Alleen die van de RV ook. En ik vind dat je dit op de bordjes van de fokkers moet leggen. Dat heeft jouw fokster gedaan, dat heeft de fokster van Opa Miep gedaan. Dàt zijn dus de goede fokkers, en die foute fokkers die er hun ogen voor sluiten doen dat ook als de RV er wel een onderzoek naar laat doen. Die mensen blijven er :19:
Marion. schreef:
Megan was ook net 4 jaar Marion en ik kreeg het bij de dierenartsen en specialisten echt niet gratis. Voor het geld wat Megan heeft gekost kun je een leuke tweedehands auto kopen, maar daar draait het niet om.
Ik weet van de gewrichtsproblemen van Alano en het voordurend rondlopen met de gedachten om een hond in te laten slapen is slopend, daar weet ik alles van. Ik heb dan ook diep respect voor Brigitte dat ze Alano toch nog steeds op de been houdt.
Het verschil is dat Alano een progressieve aandoening heeft en bij epilepsie kan het telkens alle kanten op. Dat bedoel ik met onvoorspelbaarheid en ongrijpbaarheid, je krijgt nooit grip op deze aandoening.
Maar ik vind ook dat je goed doordacht moet zijn van de aandoening die je hond heeft en daarbij moet je je telkens afvragen "tot hoever wil je gaan voor je hond". Ik heb altijd gekeken naar een hondwaardig bestaan. Megan moest hetzelfde leven kunnen leiden als Donna, genieten, rennen, spelen, enz. En toen dat niet meer mogelijk was, toen mocht ik niet egoïstisch van mezelf zijn.[/quote]
Marion.

ranetje schreef:Het verhaal van Alano is zeker ook een drama Marion. Dat ben ik helemaal met je eens. En ik beschouw het niet als een kleiner drama.
Maar realiseer je dat als er geen aandacht geschonken wordt aan epilepsie (vanwege prioriteiten), je op een gegeven moment een explosie krijgt van epi gevallen zoals bij de Border Collie is (of was?)
Dat snap ik heel goed Ranetje, dat beweer ik dus ook niet. De FOKKERS moeten verdachte honden direct uit de fok halen, als eerste de teef. Maar ook de reu als hij meerdere nestjes heeft geproduceerd met epilepsie.

Dat laatste is gebeurd toen een reu na tig-honderd puppen tijdens een half jaar in 3 nesten, in totaal 14 puppen met epilepsie had voortgebracht. De teven bleven gewoon in de fok. De reu is uit de fok genomen.
Die fokker van de reu is straks niet de veroorzaker van de epilepsie-explosie hoor, echt niet. Dat zijn die gekken die met die teven door blijven fokken, geef ik je op een briefje :19:
Marion.

En ik wil nog een keer benadrukken dat ik Monique heel hoog heb zitten. En dat ik epilepsie niet afdoe als "maar een toevalletje". Ik was de eerste die in de telefoon sprong toen ik hoorde dat opa Miep uit de fok genomen was.
En ik ben nog steeds blij dat dit kruisje mijn huisje voorbij lijkt te gaan :wink:
Myr

Ongelezen bericht door Myr »

Ik volg dit topic met veel belangstelling, vind het heel goed dat het als volwassen discussie aangesneden wordt. (had niets anders verwacht,eigenlijk :wink: ) Ik denk dat het erg moeilijk is om dit bij de RV als punt neer te leggen, helemaal bij een niet al te stabiele RV als die van de GR. Ben wel van mening dat er een stuk verantwoordelijkheid juist bij de fokkers zou moeten worden neergelegd. Als epileptie al dan niet veelvuldig bij een lijn/verschillende lijnen voorkomt, zou wat mij betreft strikt naar die lijnen gekeken moeten worden en zeker met de fokkers in kwestie naar hun "producten." (vreselijk woord, overigens.)
Ik zou zelfs zover willen gaan om de problemen in een brandbrief naar alle grote/kleine fokkers te sturen en hen te verzoeken hun honden te laten onderzoeken op eventueel genetisch bepaalde problemen wat epileptie zou kunnen aantonen. (Misschien is dat een utopie...misschien niet eens mogelijk.) Bij wijze van grootscheeps onderzoek. Als voorbeeld van "rasliefde." En dan eventueel maar buiten de RV om... het gaat tenslotte om het ras zo gezond mogelijk te houden..
Maar dit zal wel een romantisch hersenspinsel zijn.

Alhoewel het helemaal niets met epileptie te maken heeft, wil ik wel het voorbeeld aanhalen van onze ampele pogingen op het gebied van het fokken. En onze onmiddelijke stopzetting daarvan.
Feit 1: we hadden een gezonde pup, die opgroeide tot een gezonde, jonge hond.
Feit 2: Enkele jaren daarna kregen wij als herplaatser zijn vader in huis. Een (toen nog) gezonde import reu, die als gerenommeerde dekreu in Nederland voor een behoorlijk aantal gezonde nakomelingen heeft gezorgd.
Feit 3. Vader kreeg een vorm van kanker. Wij hebben uitgebreid onderzoek laten doen bij diverse, op oncologie gespecialiseerde artsen en allen gaven aan dat deze vorm van kanker niet bewezen erfelijk is. Vader zou, volgens de specialisten, zelfs niet uitgesloten hoeven worden van de fokkerij. Wij hebben het echter onmiddelijk stopgezet. Gevoelsmatig.
Ethische vragen aan onszelf gesteld: tot hoever gaan we met behandelingen, tot wanneer is het nog hondswaardig. De honden op een andere manier van voeden gezet. (BARF) en vader knapte wonderwel op.
Feit 4. Vanwege de schrik dat we deze geweldige hond dus wel eens eerder zouden kunnen verliezen, besloten we voor ons eigen belang, om onze jonge reu 1 x maal in te zetten als dekreu, mits ED/HD vrij, mits geteste ogen en mits minimaal 4x een U in de exterieurkeuringen.
Feit 5. Jonge reu had na ruim een jaar zijn internationale shows met onze vereiste resultaat gelopen, heeft A heupen, is ED vrij en zijn ogen zijn ook (voorlopig) vrij van de geteste aandoeningen. Dit alles volgens richtlijnen van de RV en voor onszelf strenger.
Feit 6. Jonge reu werd gevraagd voor een dekking.
Feit 7. Nestje werd geboren (Helaas geen reu, lees kleinzoon, voor ons) 5 teefjes, waarvan 1 doodgeboren en 2 met een open gehemelte.
Feit 8. Ongeacht of deze afwijking door onze jonge reu, of door de combinatie met de teef, of door de drachtomstandigheden van de teef etc. kwam, hebben wij onmiddelijk onze reu van alle fokplannen uitgesloten omdat we deze situatie niet een 2e keer willen riskeren.
Ergo: een afwijking of een ziekte die opvallend meer voorkomt in een nest of in een lijn zou voor herhaling moeten worden uitgesloten. Dat is mijn mening en ik ben daar heel stellig in.
Die verantwoordelijkheid moet in mijn idee door iedereen genomen worden, die het ras gezond en juist in stand wil houden.
MoniqueDM
Zeer actief

Marion. schreef:
ranetje schreef:Het verhaal van Alano is zeker ook een drama Marion. Dat ben ik helemaal met je eens. En ik beschouw het niet als een kleiner drama.
Maar realiseer je dat als er geen aandacht geschonken wordt aan epilepsie (vanwege prioriteiten), je op een gegeven moment een explosie krijgt van epi gevallen zoals bij de Border Collie is (of was?)
Dat snap ik heel goed Ranetje, dat beweer ik dus ook niet. De FOKKERS moeten verdachte honden direct uit de fok halen, als eerste de teef. Maar ook de reu als hij meerdere nestjes heeft geproduceerd met epilepsie.

Dat laatste is gebeurd toen een reu na tig-honderd puppen tijdens een half jaar in 3 nesten, in totaal 14 puppen met epilepsie had voortgebracht. De teven bleven gewoon in de fok. De reu is uit de fok genomen.
Die fokker van de reu is straks niet de veroorzaker van de epilepsie-explosie hoor, echt niet. Dat zijn die gekken die met die teven door blijven fokken, geef ik je op een briefje :19:
Marion, ik ben het direct met je eens dat deze teven ook uit de fok hadden moeten worden genomen.

Waar ik het niet met je over eens bent is dat een reu pas van de dekreuenlijst moet worden gehaald als er meerdere nesten met epilepsie heeft gegeven. Na één nest met een hond met epilepsie moeten wat mij betreft al de alarmbellen gaan rinkelen.

En dat de verantwoordelijkheid primair bij de fokkers ligt is een feit. Feit is ook dat er fokkers zijn die deze verantwoordelijkheid niet nemen en daar moet de GRCN een controlerende functie hebben. Zulke leden/fokkers mogen wat mij betreft direct uit de rasverenging worden gemieterd, zodat ze niet meer onder het mom van "aangesloten en fokken volgens de eisen van de rasvereniging" kunnen fokken, want zulke fokkers zijn een gevaar voor een ras.
Maar ja, dan komen de centjes voor de rasvereniging weer in het gedrang. Tja....., over prioriteiten gesproken!
Afbeelding
MoniqueDM
Zeer actief

Myr schreef: Ik zou zelfs zover willen gaan om de problemen in een brandbrief naar alle grote/kleine fokkers te sturen en hen te verzoeken hun honden te laten onderzoeken op eventueel genetisch bepaalde problemen wat epileptie zou kunnen aantonen. (Misschien is dat een utopie...misschien niet eens mogelijk.) Bij wijze van grootscheeps onderzoek. Als voorbeeld van "rasliefde." En dan eventueel maar buiten de RV om... het gaat tenslotte om het ras zo gezond mogelijk te houden..
Maar dit zal wel een romantisch hersenspinsel zijn.
Dit vind ik dus een heel goed plan Myr!
Er is inderdaad al een gen ontdekt bij honden dat epilepsie geeft en hopelijk duurt het niet meer zolang voordat de eerste testen op de markt komen.

Over dat epilepsie-gen bij honden hier meer: http://www.dogs-health-watchers.com/N_f ... xp_11.html
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”