Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

verbeteren - vermeerderen

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Inge O schreef:
podenji schreef:
inge o schreef:
Podenji schreef:duidelijk nu ? :mrgreen:
ja :mrgreen: .
je hebt mn typo er zelfs uitgehaald :smile:
en nu je quoto :mrgreen:
quoto? is dat belgisch? :mrgreen:
johan1969
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door johan1969 »

Podenji schreef:
johan1969 schreef:Een fokker van Sint Bernards (met Fci-stamboom) zei ooit :'je kan geen ras verbeteren, enkel in stand houden. Eens een ras zijn type heeft, kan je er niet veel aan veranderen'.
oh nee? er zijn vele rassen waar bij dat overduidelijk wel kon, zie dobermann, bull terrier en duitse herder bv. daarbij moet je als fokker zorg dragen dat de kwaliteit van de honden hoog blijft, qua gezondheid, karakter en comfirmatie, elk ras heeft verschillende types die soms zo uiteen dreigen te lopen dat het bijna verschillende rassen worden, dus ik ben het met die uitspraak absoluut niet eens, je moet meer in details denken dan een overall type want anders kan je gewoon 2 honden van hetzelfde ras op mekaar mikken, en zo werkt dat natuurlijk niet als je het goed wilt doen.
Ik weet ook niet meer wat die fokker juist bedoelde (stond in een oude Woef).

De 3 rassen die jij noemt zijn net de afgelopen 50 a 150 jaar heel hard veranderd en gecreeerd door het combineren van meerdere rassen, types of rasloze honden.

Ik vind selecteren op gezondheid en karakter nog altijd belangrijker dan selecteren op fantasietjes.

Zo zijn er ongetwijfeld veel goede Sint Bernards (goede heupen) met een foute kleur, die echter niet gebruikt worden in een fokprogramma.

Zo zijn er hele rassen verpest, denk maar aan de Collie.
https://www.flickr.com/photos/23084668@N07/albums
johan1969
Zeer actief
Contacteer:

De meeste Dobers die ik ken, zijn angsthazen en heel nerveus.

Door te fokken op een bepaald uiterlijk, is het karakter minder belangrijk geworden.
Dobervrouw

Ongelezen bericht door Dobervrouw »

johan1969 schreef:De meeste Dobers die ik ken, zijn angsthazen en heel nerveus.

.
Ik ben zelf nog geen enkele angstige/nerveuze Dober tegengekomen.

Mijn vraag is : hangt een en ander ook niet van de opvoeding af ipv dat alles te wijten is aan de genen (ookal hebben sommige rassen eerder ''de neiging tot'' dan andere) ?
Laatst gewijzigd door Dobervrouw op 09 okt 2007 16:03, 2 keer totaal gewijzigd.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Dobervrouw schreef:

.

Mijn vraag is : hangt een en ander ook niet van de opvoeding af ipv dat alles te wijten is aan de genen (ookal hebben sommige rassen eerder ''de neiging tot'' dan andere) ?
Dat is volgens mij absoluut een factor :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
johan1969
Zeer actief
Contacteer:

Al meerdere !

Geef mij maar een rustige stabiele hond zoals een Rottweiler.
Muis..
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder, een X-Windhond en een Galgo
Contacteer:

Ongelezen bericht door Muis.. »

johan1969 schreef:Al meerdere !

De Rottweilers die ik dus tegenkom hier zijn allerminst stabiel te noemen...
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

Inge O schreef:nee, dat is naar analogie van typo :pffff: . en net zoals typo niet officiëel bestaat, bestaat quoto ook niet (maar nu toch wel een beetje :mrgreen: ).
beetjo :mrgreen:
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

johan1969 schreef:Al meerdere !

mn buurman heeft er 2, je mag ze van mij zo ophalen, zijn wij tenminste van die neuroten af
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Inge O schreef:
yamie schreef:
Inge O schreef:
podenji schreef: je hebt mn typo er zelfs uitgehaald :smile:
en nu je quoto :mrgreen:
quoto? is dat belgisch? :mrgreen:
nee, dat is naar analogie van typo :pffff: . en net zoals typo niet officiëel bestaat, bestaat quoto ook niet (maar nu toch wel een beetje :mrgreen: ).
ahzozo :mrgreen:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Dobervrouw schreef:

Daar heb ik een vraagje over, maar ik weet niet of het te veel offtopic gaat.

Ik ken namelijk wel mensen, die in de IPO en Sph zitten met hun Dober (Ipo 2 en 3 en Sph 2). Zijn dat dan uitzonderingen?
Zelf train ik nu voor IPO 1 en ''ze zeggen'' dat Nando het heel goed doet, goede werk en buitdrift.
Ook zie ik in werklijnen dat de dobers juist daar grover zijn, terwijl de showlijnen veel slankere Dobers hebben/gebruiken. (alhoewel men met showen steeds vaker de grovere dobers ziet).
(Heb verder geen ervaringen met werklijnen/werkfokkers hoor)
Wel hoor ik van alle mensen die herders gebruiken voor de africhting, dat Dobers waardeloos zijn, omdat ze niet af te richten zijn blablabla
Mijn ervaringen zijn dus anders, maar zoveel ervaringen heb ik nu ook weer niet. Over het algemeen genomen kan het best kloppen.
Misschien zijn ze ''slechter'' af te richten, maar om te zeggen dat ze ''helemaal niet'' af te richten zijn, is misschien overdreven, of zie ik dit verkeerd?

Ik vraag dit, omdat ik er (nog) niet zo erg in thuis ben.

Verder heb ik veel theorie over de Dober gelezen, waar intstond dat de Dober verbetert nu. Dit, omdat er vroeger ook terriers e.d. ingekruist werden, waardoor het karakter van de Dober veel nervositeit bevatte (wat er nu dus uit gefokt wordt). Is puur wat ik gelezen heb, niet wat ik uit ervaring zeg.
Onze oudste dober heeft IPO 3 en diverse wedstrijdjes gedraait. Hij komt uit showlijnen, maar kon verrekte goed werken. Maar daar heeft hij nu zijn nekhernia van, van het ene moment op het andere moesten we hem uit de sport halen dus van 4 tot 5 x per week trainen ineens naar niets... als we nog iets met hem deden qua africhting zou hij grote kans hebben op een dwarsleasie (of hoe je dat ook schrijft): zijn bouw was totaal verkeerd voor een werkhond. Hij is groot en fors, ondanks dat we hem altijd zo schraal mogelijk gehouden hebben, gezien de belasting op de gewrichten die hij te verduren had. Lange nek, enorme borstkast, groot en grof, lange dunnen poten... vergelijk dit nu eens met een standaard mechelaar, dat zijn compacte honden, korte gespierde nek, niet overdreven groot maar goed in verhouding, geen enorme borstkast etc. Voor de hond is dat jaar enorm moeilijk geweest en nog steeds... hij heeft wat afgegild en gejankt om weer het veld op te mogen... niet meer eten, etc. etc. etc. Het is een hond van 7 maar als je hem nu ziet lopen schat je hem een jaar of 15.... Zijn karakter is er trouwens 1 uit duizenden, hij staat er als het moet, maar is een supersociale hond tegen mens en dier.

Vandaar dat we bij het kiezen van een andere dober (het bleef toch kriebelen bij manlief) gekeken naar juist de wat compactere hondjes, niet groot, niet fors, desnoods oerlelijk als ze maar willen werken, karakter hebben en een uiterlijk waarmee gewerkt kan worden. In NL vind je die niet... allemaal komen ze uit dezelfde showlijnen... allemaal zo groot mogelijk, zo forst mogelijk... dus ik heb heel Europa en Amerika zo ongeveer afgezocht naar een teefje wat me aanstond, qua lijnen, qua karakter en qua uiterlijk... Daarnaast gekeken wat ze inmiddels al had voortgebracht en hoeveel honden er daarvan in de sport zitten en hoe ze presteren en natuurlijk hoe ze eruit zien.
Dat heeft geresulteerd in de jonge dober die we nu hebben, ging ook alleen maar naar mensen die ermee gingen sporten, ging niet naar een huisgezin toe, dat vertrouwde de fokker ook niet en daar heeft ze ook behoorlijk gelijk in gekregen, is geen makkelijke hond maar doet het op alle 3 onderdelen tot op heden behoorlijk goed in mijn ogen...

De showdobers zijn allemaal fors, kijk maar eens naar de honden Van Neerlands Stam, enorme honden, enorme borstkast, en een gewicht van heb ik jou daar... Een werkhond moet in mijn ogen compact zijn, in evenwicht, een uitgesproken karakter hebben en ja daar zul je geen huisgezinnetje voor moeten vinden maar moet dat dan? Dat heb je bij de werklijnen van mechelaars toch ook niet? De vroegere dober qua karakter vind je nog wel in Hongarije die kant op... maar aangezien er veel zooi uit het oostblok komt is mij dat risico gewoon te groot... maar dat zijn nog dobers met het karakter wat hier vroeger ook was... honden waar niet iedereen mee overweg kon, die je ook rustig tegemoet durft te komen als het hem niet aanstaat... die hebben dus ook een baas nodig die weet wat hij in huis haalt, maar hebben dat alle honden niet?

Overigens zijn herders en dobers niet te vergelijken. Ik heb ze hier beide in huis, totaal verschillende rassen. De herder is geschikter aangezien ze al vele jaren in grof verdeeld, 2 lijnen gefokt worden, de werkhondenlijn en de showlijn... als je hier 2 honden van naast elkaar ziet zie je ook een wereld van verschil... de showlijn zijn over het algemeen angsthappertjes, hele iele dunne hondjes zonder bespiering, en enorm nerveus. De werkhondenlijn zijn over het algemeen zeer zelfstandige honden, die er niet voor schromen om hun gelijk te halen bij de baas. Geen angstbijters maar bijten ze is het wel voor het echie. Ik vind ze niet geschikt voor huisgezinnetjes, ze zitten er vast wel tussen hoor, maar ik zou er persoonlijk niet voor kiezen.
De mechelaar leert veel sneller, de dober is geestelijk ook veel later volwassen. De mechelaar heeft veel meer will to please dan de dober, dus vandaar vaak ook geschikter. Qua bouw is de mechelaar in mijn ogen absoluut veel geschikter dan de dober en qua karakter ook.
Daarnaast zit je natuurlijk met de huisvesting. Africhters hebben de honden vaak in kennels, een dober kun je niet hartje winter in een buitenkennel doen, een mechelaar kan dit dus wel met zn dikke ondervacht. Ook hebben ze vaak meerdere honden die absoluut niet samen kunnen dus dan wordt het al snel buiten...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Dobervrouw schreef:

.

ik ken ze wel hoor... ik heb afgelopen week nog een doberpupje gezien... brrrrr... ik zou hem niet willen hebben hoor hoe hij zich gedroeg. En ik heb dit helaas heel veel gezien de laatste jaren... Maar dat spreekt natuurlijk niet voor het hele ras...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

malinois schreef:
Dobervrouw schreef:

.

ik ken ze wel hoor... ik heb afgelopen week nog een doberpupje gezien... brrrrr... ik zou hem niet willen hebben hoor hoe hij zich gedroeg. En ik heb dit helaas heel veel gezien de laatste jaren... Maar dat spreekt natuurlijk niet voor het hele ras...
Hier op Hemmaland loopt ook altijd een man met een jonge dober en die is vreselijk stabiel, ik ga toch eens vragen waar hij hem vandaan heeft :wink:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Addy schreef:
malinois schreef:
Dobervrouw schreef:

.

Hier op Hemmaland loopt ook altijd een man met een jonge dober en die is vreselijk stabiel, ik ga toch eens vragen waar hij hem vandaan heeft :wink:
:ok: ben erg benieuwd
Afbeelding
johan1969
Zeer actief
Contacteer:

Blijkbaar zit er op Dieren2dehands een verkoper die honden opkoopt of gratis aanneemt van mensen die hun hond wegdoen en ze verder verkoopt met winst.

Deze persoon geeft zich echter uit als de eerste koper/fokkerr van die hond, en hij moet 'dringend weg' omdat ze 'dit weekend gaan verhuizen'.
Dobervrouw

Ongelezen bericht door Dobervrouw »

malinois schreef:
Dobervrouw schreef:

.

Allereerst, dank je voor je uitgebreide uitleg Malinois :ok:

Verder: ja, dat je ze vaak tegenkomt zal best kloppen, maar dat betekent toch nie bij voorbaat dat ze zo geboren worden?
Misschien koopt men de laatste jaren sneller een Dober, zonder zich er goed in te verdiepen en dus wordt de opvoeding een beetje verzuimt?

(pure speculatie :mrgreen: )

Op Johan1969 ga ik maar voor mn eigen gemoedstoestand maar nie in, die loopt alles nogal over een kam te scheren
''alle dobers zijn nerveus'' en ''alle rotties zijn stabiel'' :roll:
Ragverp
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragverp »

Voor wat de rottweiler betreft, en dat is dan mijn visie binnen de rasstandaard.

Een rottweiler hoort naast dat hij er uit ziet als een rottweiler ook te kunnen werken. Die werkdriften moeten zo zijn dat hij op een normale manier in een huisgezin kan functioneren als ze er wat mee doen. Daarnaast moet de hond sound in lijf en leden zijn en er gelet worden op HD en ED.
Te veel rottweiler worden uitsluitend op schoonheid gefokt en dan vergeten ze voor het gemak ook de Ed nog maar even.

In mijn geval heb ik dus voor Beer die heel hoog in temperament staat een reu uitgezocht die ook wat stabiliteit mee kan brengen en Beer haar HD en Ed lijn zou kunnen verbeteren. Het is nog even afwachten of dat allemaal zo uit pakt als ik bedacht had. De pappa doet het de laaste weken erg goed. 4e op het werled kampioenschap (288 punten) en 2e op de duitse kampioenschappen ( 286 punten).
Ik heb dan ook al mijn honden gelukkig bij sporters kunnen plaatsen die ook nog op een normale manier met hun hond omgaan.

Ik ken de rottweiler touwens absoluut niet als een onbetrouwbare instabiele hond maar juist andersom. Ik zie er op het moment zo'n 30 a 40 in de week...
Afbeelding
johan1969
Zeer actief
Contacteer:

Mooie en karaktervolle honden ! Zo moet een Rottweiler eruit zien !
MirandaH
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairns!!!
Contacteer:

Ongelezen bericht door MirandaH »

Ten aanzien van fokken denk ik dat vermeerderen inderdaad het onvermijdelijke gevolg is, immers 1 + 1 = 2/3/4/5../12 :wink:

En eerlijk gezegd, ik vind het heel wat als iemand zegt dat hij of zij alleen fokt ter verbetering. Je kunt naar mijn mening namelijk niet selecteren op alle eigenschappen! Stel dat je voor ogen hebt dat je het karakter gaat verbeteren, dan kan het best zijn dat je voor de volgende generatie dus genoegen moet nemen met bijvoorbeeld grotere oren, om maar eens een voorbeeld te geven. Fokken is imho altijd een overweging van sterkere en minder sterkere punten en de vraag waar je je als fokker op gaat richten.

In mijn geval heb ik ook besloten dat als er mogelijk nog 1 nestje van mijn teefje komt, ik die met name fok om te kijken hoe dat uitpakt met mijn reutje. Dus dat is deels ook om zijn kwaliteit te beoordelen, deels om te kijken of het idd zo'n goede match is als ik hoop. Daarnaast heeft mijn teef een vachtstructuur die je op dit moment steeds minder ziet, en waarvan het wel gewenst is dat dit behouden blijft. Dus ja, mijns inziens kan 'behoud' van een bepaalde eigenschap ook een motief zijn.

Overigens bovenstaande wel onder voorbehoud van het voldoen aan de minimale fokvereisten die aan een ras gesteld worden, dan wel de hogere eisen die een fokker zelf stelt aan zijn/haar (bah klinkt wel heel fabrieksmatig) fokmateriaal.

Maar goed, ik kom op fokgebied nog maar net kijken dus misschien zie ik het verkeerd...
Afbeelding

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
malinois
Zeer actief
Contacteer:

MirandaH schreef:Ten aanzien van fokken denk ik dat vermeerderen inderdaad het onvermijdelijke gevolg is, immers 1 + 1 = 2/3/4/5../12 :wink:

En eerlijk gezegd, ik vind het heel wat als iemand zegt dat hij of zij alleen fokt ter verbetering. Je kunt naar mijn mening namelijk niet selecteren op alle eigenschappen! Stel dat je voor ogen hebt dat je het karakter gaat verbeteren, dan kan het best zijn dat je voor de volgende generatie dus genoegen moet nemen met bijvoorbeeld grotere oren, om maar eens een voorbeeld te geven. Fokken is imho altijd een overweging van sterkere en minder sterkere punten en de vraag waar je je als fokker op gaat richten.

In mijn geval heb ik ook besloten dat als er mogelijk nog 1 nestje van mijn teefje komt, ik die met name fok om te kijken hoe dat uitpakt met mijn reutje. Dus dat is deels ook om zijn kwaliteit te beoordelen, deels om te kijken of het idd zo'n goede match is als ik hoop. Daarnaast heeft mijn teef een vachtstructuur die je op dit moment steeds minder ziet, en waarvan het wel gewenst is dat dit behouden blijft. Dus ja, mijns inziens kan 'behoud' van een bepaalde eigenschap ook een motief zijn.

Overigens bovenstaande wel onder voorbehoud van het voldoen aan de minimale fokvereisten die aan een ras gesteld worden, dan wel de hogere eisen die een fokker zelf stelt aan zijn/haar (bah klinkt wel heel fabrieksmatig) fokmateriaal.

Maar goed, ik kom op fokgebied nog maar net kijken dus misschien zie ik het verkeerd...
dat ligt eraan welk ras en met welk doel je fokt.
Kijk een mechelaar uit werklijnen wordt duidelijk op karakter gefokt, uiterlijk is ondergeschikt, het zal mij een worst zijn of een hond te grote oren of witte voetjes heeft... als hij maar werkt. :wink:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

malinois schreef: dat ligt eraan welk ras en met welk doel je fokt.
Kijk een mechelaar uit werklijnen wordt duidelijk op karakter gefokt, uiterlijk is ondergeschikt, het zal mij een worst zijn of een hond te grote oren of witte voetjes heeft... als hij maar werkt. :wink:
Maar hij moet toch wel goed gebouwd zijn Malinois?
Een goed fysiek is dacht ik wel belangrijk voor een werkhond toch? :wink:
Die witte voetjes of te grote oren lijken me dan inderdaad wel ondergeschikt.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”