quoto? is dat belgisch?Inge O schreef:en nu je quotopodenji schreef:je hebt mn typo er zelfs uitgehaaldinge o schreef:jaPodenji schreef:duidelijk nu ?.
![]()

Moderator: moderatorteam
Ik weet ook niet meer wat die fokker juist bedoelde (stond in een oude Woef).Podenji schreef:oh nee? er zijn vele rassen waar bij dat overduidelijk wel kon, zie dobermann, bull terrier en duitse herder bv. daarbij moet je als fokker zorg dragen dat de kwaliteit van de honden hoog blijft, qua gezondheid, karakter en comfirmatie, elk ras heeft verschillende types die soms zo uiteen dreigen te lopen dat het bijna verschillende rassen worden, dus ik ben het met die uitspraak absoluut niet eens, je moet meer in details denken dan een overall type want anders kan je gewoon 2 honden van hetzelfde ras op mekaar mikken, en zo werkt dat natuurlijk niet als je het goed wilt doen.johan1969 schreef:Een fokker van Sint Bernards (met Fci-stamboom) zei ooit :'je kan geen ras verbeteren, enkel in stand houden. Eens een ras zijn type heeft, kan je er niet veel aan veranderen'.
Ik ben zelf nog geen enkele angstige/nerveuze Dober tegengekomen.johan1969 schreef:De meeste Dobers die ik ken, zijn angsthazen en heel nerveus.
.
Dat is volgens mij absoluut een factorDobervrouw schreef:Ik ben zelf nog geen enkele angstige/nerveuze Dober tegengekomen.johan1969 schreef:De meeste Dobers die ik ken, zijn angsthazen en heel nerveus.
.
Mijn vraag is : hangt een en ander ook niet van de opvoeding af ipv dat alles te wijten is aan de genen (ookal hebben sommige rassen eerder ''de neiging tot'' dan andere) ?
Onze oudste dober heeft IPO 3 en diverse wedstrijdjes gedraait. Hij komt uit showlijnen, maar kon verrekte goed werken. Maar daar heeft hij nu zijn nekhernia van, van het ene moment op het andere moesten we hem uit de sport halen dus van 4 tot 5 x per week trainen ineens naar niets... als we nog iets met hem deden qua africhting zou hij grote kans hebben op een dwarsleasie (of hoe je dat ook schrijft): zijn bouw was totaal verkeerd voor een werkhond. Hij is groot en fors, ondanks dat we hem altijd zo schraal mogelijk gehouden hebben, gezien de belasting op de gewrichten die hij te verduren had. Lange nek, enorme borstkast, groot en grof, lange dunnen poten... vergelijk dit nu eens met een standaard mechelaar, dat zijn compacte honden, korte gespierde nek, niet overdreven groot maar goed in verhouding, geen enorme borstkast etc. Voor de hond is dat jaar enorm moeilijk geweest en nog steeds... hij heeft wat afgegild en gejankt om weer het veld op te mogen... niet meer eten, etc. etc. etc. Het is een hond van 7 maar als je hem nu ziet lopen schat je hem een jaar of 15.... Zijn karakter is er trouwens 1 uit duizenden, hij staat er als het moet, maar is een supersociale hond tegen mens en dier.Dobervrouw schreef:
Daar heb ik een vraagje over, maar ik weet niet of het te veel offtopic gaat.
Ik ken namelijk wel mensen, die in de IPO en Sph zitten met hun Dober (Ipo 2 en 3 en Sph 2). Zijn dat dan uitzonderingen?
Zelf train ik nu voor IPO 1 en ''ze zeggen'' dat Nando het heel goed doet, goede werk en buitdrift.
Ook zie ik in werklijnen dat de dobers juist daar grover zijn, terwijl de showlijnen veel slankere Dobers hebben/gebruiken. (alhoewel men met showen steeds vaker de grovere dobers ziet).
(Heb verder geen ervaringen met werklijnen/werkfokkers hoor)
Wel hoor ik van alle mensen die herders gebruiken voor de africhting, dat Dobers waardeloos zijn, omdat ze niet af te richten zijn blablabla
Mijn ervaringen zijn dus anders, maar zoveel ervaringen heb ik nu ook weer niet. Over het algemeen genomen kan het best kloppen.
Misschien zijn ze ''slechter'' af te richten, maar om te zeggen dat ze ''helemaal niet'' af te richten zijn, is misschien overdreven, of zie ik dit verkeerd?
Ik vraag dit, omdat ik er (nog) niet zo erg in thuis ben.
Verder heb ik veel theorie over de Dober gelezen, waar intstond dat de Dober verbetert nu. Dit, omdat er vroeger ook terriers e.d. ingekruist werden, waardoor het karakter van de Dober veel nervositeit bevatte (wat er nu dus uit gefokt wordt). Is puur wat ik gelezen heb, niet wat ik uit ervaring zeg.
ik ken ze wel hoor... ik heb afgelopen week nog een doberpupje gezien... brrrrr... ik zou hem niet willen hebben hoor hoe hij zich gedroeg. En ik heb dit helaas heel veel gezien de laatste jaren... Maar dat spreekt natuurlijk niet voor het hele ras...Dobervrouw schreef:Ik ben zelf nog geen enkele angstige/nerveuze Dober tegengekomen.johan1969 schreef:De meeste Dobers die ik ken, zijn angsthazen en heel nerveus.
.
Mijn vraag is : hangt een en ander ook niet van de opvoeding af ipv dat alles te wijten is aan de genen (ookal hebben sommige rassen eerder ''de neiging tot'' dan andere) ?
Hier op Hemmaland loopt ook altijd een man met een jonge dober en die is vreselijk stabiel, ik ga toch eens vragen waar hij hem vandaan heeftmalinois schreef:ik ken ze wel hoor... ik heb afgelopen week nog een doberpupje gezien... brrrrr... ik zou hem niet willen hebben hoor hoe hij zich gedroeg. En ik heb dit helaas heel veel gezien de laatste jaren... Maar dat spreekt natuurlijk niet voor het hele ras...Dobervrouw schreef:Ik ben zelf nog geen enkele angstige/nerveuze Dober tegengekomen.johan1969 schreef:De meeste Dobers die ik ken, zijn angsthazen en heel nerveus.
.
Addy schreef:Hier op Hemmaland loopt ook altijd een man met een jonge dober en die is vreselijk stabiel, ik ga toch eens vragen waar hij hem vandaan heeftmalinois schreef:ik ken ze wel hoor... ik heb afgelopen week nog een doberpupje gezien... brrrrr... ik zou hem niet willen hebben hoor hoe hij zich gedroeg. En ik heb dit helaas heel veel gezien de laatste jaren... Maar dat spreekt natuurlijk niet voor het hele ras...Dobervrouw schreef:Ik ben zelf nog geen enkele angstige/nerveuze Dober tegengekomen.johan1969 schreef:De meeste Dobers die ik ken, zijn angsthazen en heel nerveus.
.
Allereerst, dank je voor je uitgebreide uitleg Malinoismalinois schreef:ik ken ze wel hoor... ik heb afgelopen week nog een doberpupje gezien... brrrrr... ik zou hem niet willen hebben hoor hoe hij zich gedroeg. En ik heb dit helaas heel veel gezien de laatste jaren... Maar dat spreekt natuurlijk niet voor het hele ras...Dobervrouw schreef:Ik ben zelf nog geen enkele angstige/nerveuze Dober tegengekomen.johan1969 schreef:De meeste Dobers die ik ken, zijn angsthazen en heel nerveus.
.
dat ligt eraan welk ras en met welk doel je fokt.MirandaH schreef:Ten aanzien van fokken denk ik dat vermeerderen inderdaad het onvermijdelijke gevolg is, immers 1 + 1 = 2/3/4/5../12![]()
En eerlijk gezegd, ik vind het heel wat als iemand zegt dat hij of zij alleen fokt ter verbetering. Je kunt naar mijn mening namelijk niet selecteren op alle eigenschappen! Stel dat je voor ogen hebt dat je het karakter gaat verbeteren, dan kan het best zijn dat je voor de volgende generatie dus genoegen moet nemen met bijvoorbeeld grotere oren, om maar eens een voorbeeld te geven. Fokken is imho altijd een overweging van sterkere en minder sterkere punten en de vraag waar je je als fokker op gaat richten.
In mijn geval heb ik ook besloten dat als er mogelijk nog 1 nestje van mijn teefje komt, ik die met name fok om te kijken hoe dat uitpakt met mijn reutje. Dus dat is deels ook om zijn kwaliteit te beoordelen, deels om te kijken of het idd zo'n goede match is als ik hoop. Daarnaast heeft mijn teef een vachtstructuur die je op dit moment steeds minder ziet, en waarvan het wel gewenst is dat dit behouden blijft. Dus ja, mijns inziens kan 'behoud' van een bepaalde eigenschap ook een motief zijn.
Overigens bovenstaande wel onder voorbehoud van het voldoen aan de minimale fokvereisten die aan een ras gesteld worden, dan wel de hogere eisen die een fokker zelf stelt aan zijn/haar (bah klinkt wel heel fabrieksmatig) fokmateriaal.
Maar goed, ik kom op fokgebied nog maar net kijken dus misschien zie ik het verkeerd...
Maar hij moet toch wel goed gebouwd zijn Malinois?malinois schreef: dat ligt eraan welk ras en met welk doel je fokt.
Kijk een mechelaar uit werklijnen wordt duidelijk op karakter gefokt, uiterlijk is ondergeschikt, het zal mij een worst zijn of een hond te grote oren of witte voetjes heeft... als hij maar werkt.