Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

waarom is de rasvereniging zo?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Biko schreef:Ik vind dat als je namens een stichting de telefoon beantwoord je op zijn minst beleefd kan zijn. Als je dat om wat voor reden dan ook niet kan, dan moet je die taak niet op je nemen vind ik..
Een stichting of een vereniging vind ik heel iets anders.
En wat als niemand de taak op zich wil nemen, maar die toch vervuld moet worden?
Biko schreef:En als je zit te eten of je hebt al 200 telefoontjes gehad, neem de telefoon dan gewoon niet op :19: Degene die belt kan niet ruiken dat je zit te eten of dat je gek wordt van de telefoon of bepaalde vragen..
Niet opnemen, als herplaatsbemiddelaar, vind ik nog slechter. Als je je inzet doe je dat van 18.00 tot 20.00 ofzo. Volgens de tijden in het clubblad. Word je dan gebeld, dan neem je op. En beleefd.
Word je buiten die tijden gebeld, dan kan ik me goed voorstellen dat je gaat snauwen. Ik zou het ook doen. Ik heb een hekel aan ongewenste gunsten-willende telefoontjes.
sypke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabijhoun
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door sypke »

Marion. schreef:
Biko schreef:Van de ASCN mag je ook lid worden als je Aus geen stamboom heeft.. ook mensen zonder Aus mogen lid worden.. die betalen dan ook gewoon mee :19:
Wat ik vertelde over de GRCN (dat wij geen lid mochten worden met een stamboomloze hond) is 9 jaar geleden. Volgens mij een jaar later zijn de statuten veranderd en mochten wij ook lid worden. Dat zijn we toen ook geworden, met een Golden-lookalike, en toen betaalden we ook gewoon mee.
Van de NVSW mag je ook lid worden met een stamboomloze hond, of als je geen hond hebt.
Afbeelding
eternal
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old Englisch Bulldog
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door eternal »

yamie schreef:
Kenai schreef:Ik vind dat eigenlijk ook....temeer daar er veel raszuivere honden worden geboren die geen stamboom krijgen omdat er een fokfoutje in zit.
Kijk maar eens naar een hond met een blauw oog bijvoorbeeld.
Uit liefde voor het ras zou je die toch ook moeten willen bemiddelen?
:denken: hoe kom je hier nou bij? er zijn genoeg honden met een "foutje"die gewoon een stamboom hebben, dat sommige fokkers geen stamboom aanvragen omdat ze dat dan niet nodig vinden, zegt meer over die fokkers dan over de regels of uberhaupt over een RV.

Dit is niet helemaal waar. Als bij de RR een foutje zit krijgt deze geen Stamboom en zeker niet als je aan gesloten bent bij de RRCN.
De rr van vrienden heeft geen ridge als zij deze niet haden mee genomen werd ze afgemaakt.En deze fokker was aangesloten bij de RRCN. Het is wel al 9 jr geleden maar het gebeurt wel. Het ras moet helemal zuiver zijn van fouten. Twee gelijken kroonen en niet drie of 1. Heeft de hond het wel krijgt het geen stamboom omdat er niet mee gefokt mag worden.

Een broetje van sara heeft drie kroontjes en deze heeft geen stamboom gekregen.
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

eternal schreef:
yamie schreef:
Kenai schreef:Ik vind dat eigenlijk ook....temeer daar er veel raszuivere honden worden geboren die geen stamboom krijgen omdat er een fokfoutje in zit.
:denken: hoe kom je hier nou bij? er zijn genoeg honden met een "foutje"die gewoon een stamboom hebben, dat sommige fokkers geen stamboom aanvragen omdat ze dat dan niet nodig vinden, zegt meer over die fokkers dan over de regels of uberhaupt over een RV.

Dit is niet helemaal waar. Als bij de RR een foutje zit krijgt deze geen Stamboom en zeker niet als je aan gesloten bent bij de RRCN.
De rr van vrienden heeft geen ridge als zij deze niet haden mee genomen werd ze afgemaakt.En deze fokker was aangesloten bij de RRCN. Het is wel al 9 jr geleden maar het gebeurt wel. Het ras moet helemal zuiver zijn van fouten. Twee gelijken kroonen en niet drie of 1. Heeft de hond het wel krijgt het geen stamboom omdat er niet mee gefokt mag worden.

ik ken meerdere RR, zonder ridge , met 1 kroon... gewoon een boom, de raad geeft stambomen af als beide ouderdieren een stamboom hebben, ook aan honden met fokfoutjes..
Biko
Zeer actief

Ongelezen bericht door Biko »

Marion. schreef:
Biko schreef:Ik vind dat als je namens een stichting de telefoon beantwoord je op zijn minst beleefd kan zijn. Als je dat om wat voor reden dan ook niet kan, dan moet je die taak niet op je nemen vind ik..
Een stichting of een vereniging vind ik heel iets anders.
En wat als niemand de taak op zich wil nemen, maar die toch vervuld moet worden?
Biko schreef:En als je zit te eten of je hebt al 200 telefoontjes gehad, neem de telefoon dan gewoon niet op :19: Degene die belt kan niet ruiken dat je zit te eten of dat je gek wordt van de telefoon of bepaalde vragen..
Niet opnemen, als herplaatsbemiddelaar, vind ik nog slechter. Als je je inzet doe je dat van 18.00 tot 20.00 ofzo. Volgens de tijden in het clubblad. Word je dan gebeld, dan neem je op. En beleefd.
Word je buiten die tijden gebeld, dan kan ik me goed voorstellen dat je gaat snauwen. Ik zou het ook doen. Ik heb een hekel aan ongewenste gunsten-willende telefoontjes.
Gaat mij er eigenlijk om dat als je het doet, je het op zijn minst goed en beleefd kan doen.
En als zo iemand het klusje in zijn schoenen geschoven heeft gekregen, sja daar heb je als beller toch geen boodschap aan?
Mensen moeten inderdaad wel zich aan de tijden houden.. maar je zou een bandje ofzo kunnen aanzetten buiten die tijden om.
hondengedragscentrum.nl

& een pootje van Biko!
Femia
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Femia »

Ik heb trouwens ca 1 jaar later dezelfde info bij de RV per email opgevraagd. Wél met de uitleg er bij dat ik de vraag stelde voor de DA in het belang van de andere Stabijtjes in de praktijk.
Ging om een artikel over haaruitval van de broek bij gebruik van Prednison. Dat artikel heb ik toen doorgemaild gekregen. Tof toch!
Vervolgens heb ik de DA dit artikel weer gefaxt. Dus ook in het belang van Stabijtjes mét stamboom.
Die eerste persoon die ik aan de telefoon had, daar kon ik geen eens een gesprek mee beginnen.
Afbeelding
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

yamie schreef:
eternal schreef:
yamie schreef:

ik ken meerdere RR, zonder ridge , met 1 kroon... gewoon een boom, de raad geeft stambomen af als beide ouderdieren een stamboom hebben, ook aan honden met fokfoutjes..
Noor heeft gelijk, schoonheids foutjes hoeven niet perse te betekenen dat je geen stamboom bij je RR krijgt.
Ik heb nl een teef met 4 kroontjes en zij heeft gewoon een stamboom net als haar broer, die overigens wel "goed" is. :wink:
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Marion. schreef:
Pak-de-bal schreef:
Marion. schreef:Maar waar denk je dat een vereniging van leeft? Waarom moeten ze vriendelijk doen naar mensen die er alleen hun vragen kwijt willen en er geen cent in stoppen?
wie zegt, dat we niets willen bijbetalen voor :
"vraag en aanbod" ?
Ben jij lid van de RV van de Stabij?
Hier komt zeker geen antwoord meer op? Ik ga er eens een polletje over openen.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Ilja
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Ilja »

Een broetje van sara heeft drie kroontjes en deze heeft geen stamboom gekregen.[/quote]

ik ken meerdere RR, zonder ridge , met 1 kroon... gewoon een boom, de raad geeft stambomen af als beide ouderdieren een stamboom hebben, ook aan honden met fokfoutjes..[/quote]

Klopt. De RRCN gaat namelijk niet over stambomen, maar de Raad van Beheer. Die bepaalt of een hond een stamboom krijgt, en die kijkt daarbij gewoon of beide ouders een stamboom hebben. Is dat het geval, dan krijgen de pups ook een stamboom. Ik heb een reu gehad met 5 kronen en een teefje met 1,5 kroon, beiden met stamboom.

Als een hond met een schoonheidsfoutje geen stamboom krijgt, dan heeft de fokker die niet aangevraagd voor dat hondje. Waarschijnlijk met in zijn achterhoofd te voorkomen dat met dit hondje verder wordt gefokt. Maar dat heeft niets met de RRCN te maken.

Er zijn inderdaad fokkers die pups met schoonheidsfoutjes laten inslapen. De een is daar open over, de ander niet. Die hebben altijd compleet foutloze nestjes, nooit geen kronen teveel of te weinig, nooit teveel wit. Als je als rasvereniging niet weet dat deze pups er ooit zijn geweest omdat ze al zijn weggemoffelt kan je er ook niets mee doen.

Hebben jouw vrienden toen aan de RRCN laten weten dat de fokker deze ridgeloze pup af zou maken? 9 jaar geleden was dit misschien anders, maar nu zou hier echt op worden ingegrepen, mede dankzij de nieuwe code of ethics.
-------------------------------------------------------
Ilja
In liefdevolle herinnering: Nobel *24-11-1999 / 2-11-2005*, Binti *17-10-2003 / 27-05-2011*
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

eternal schreef:
yamie schreef:

De rv gaat niet over stambomen dat doet de RvB en die kijken daar niet naar, ouderdieren stamboomhonden = pups stamboom :19:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Lekker belangrijk
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
chrico
Zeer actief

Ze zal haar rede wel hebben als ze geen lid is, alsof dat een ander aangaat. Ik ben lid van een rasvereniging terwijl ik niet eens dat ras heb, ook zo lekker belangrijk. iedereen heeft toch zijn eigen motivatie en ervaringen.
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

chrico schreef:Ze zal haar rede wel hebben als ze geen lid is, alsof dat een ander aangaat. Ik ben lid van een rasvereniging terwijl ik niet eens dat ras heb, ook zo lekker belangrijk. iedereen heeft toch zijn eigen motivatie en ervaringen.
Ik vind het bijzonder dat iemand geen lid is van de rv, er verder duidelijk niks mee te maken wil hebben, maar wel ineens zeer boos is dat de rv niet bemiddelt voor stamboomloze honden.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
chrico
Zeer actief

Dat kan toch, ze kan toch een ervaring hebben waarom ze zo reageerd. Als ik hier een aantal reacties lees word je ook niet erg netjes te woord gestaan. Zo zou ik ook geen lid willen zijn al mij dat zou gebeuren.
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

yamie schreef:
eternal schreef:
yamie schreef:

Precies. Een stamboom is niets meer als een afstammingsbewijs en die hond met fokfoutje is van dezelfde afstamming als de rest van het nest.
Je kunt hooguit een aanteking op de stamboom krijgen/vragen.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Pak-de-bal

Ongelezen bericht door Pak-de-bal »

Mickie schreef:Als je doelbewust géén hond via de RV neemt en doelbewust géén lid van de RV bent, heb je naar mijn mening ook heel bewust alles wat de RV voor je zou kunnen betekenen afgewezen.
doel bewust?? :denken:

Ik had een nestje van de RV opgekregen , waar ik kon gaan kijken, ik was de eerste op de lijst , wilde een stamboom
( desnoods, maakte mij eigenlijk niets uit),
maar werd door die mensen daar helemaal niet leuk behandeld ,
ze waren "kwaad" omdat ik te laat was, maar ik kon het eerst niet vinden, dus ja??? :19:

Dus maw : ik heb mijzelf wèl een kans gegeven, om het volgens de regels te doen, maar als het je dan niet bevalt?? :denken:
Dat mag je toch zelf wel beslissen?

Ik werd daarna veel hartelijker ontvangen bij een boerin ergens in Friesland , :ok:
(via een advertentie in een krant,)
dan door deze "stamboom-gezin" :roll:

En daarna dacht ik: dit is inderdaad veel gezelliger !!
en ben toen een andere weg opgegaan.

Maar ik heb zéker eerst de RV een kans gegeven !
sypke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabijhoun

Ongelezen bericht door sypke »

Het komt natuurlijk vaker voor dat het niet klikt tussen pupkopers en fokkers. Dan kun je, ook via de RV, naar een andere fokker.
Afbeelding
Eefje83
Zeer actief
Mijn ras(sen): norwich terriër en griekse zwerver en een Spaanse zwerver

Ongelezen bericht door Eefje83 »

nou ik moet zeggen,bij de rv werd ik hartelijk ontvangen(telefonisch) toen ik belde voor info over een pupje.
Ik vond de fokkers echter ook echte stugge mensen die hamerde op cursus(hebben we gedaan :ok: ) en op een strenge opvoeding enz. echt alsof we het niet aan zouden kunnen,viel ook een beetje tegen hoor,eerlijk gezegd.
Maar ik snap nu ook waarom,zij wisten waar ze het over hadden en wij moesten het allemaal nog uitvinden :ok:

Maar die fokker is niet de rv PDB,die handelt uit zichzelf zo en de rv bemiddelt alleen maar,het gedrag van een fokker word niet beinvloed door de rv,althans zou niet moeten denk ik?
groetjes eefje
chrico
Zeer actief

Mickie schreef:
Als je doelbewust géén hond via de RV neemt en doelbewust géén lid van de RV bent, heb je naar mijn mening ook heel bewust alles wat de RV voor je zou kunnen betekenen afgewezen.
Daar ben ik het niet mee eens. Je zegt dus eigenlijk dat iedereen via een RV een hond MOET kopen anders mag je ook geen lid zijn :denken:
Er zijn zat fokkers die door problemen met een rasvereniging geen gebruik maken van pupbemiddeling, maakt dat ze slechte fokkers??
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
chrico
Zeer actief

Martijn schreef:
Maar je moest en je zou zo snel mogelijk een pup, waar hij vandaan moest komen donderde je te weinig er energie ie in te steken dus koop je een kruisingpup van een uitgemergelde boerderijteef...we kennen het fenomeen, hoor. :wink:
Waar staat dat, dat de teef uitgemergeld is :denken:
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
chrico
Zeer actief

Mickie schreef:
Pak-de-bal schreef:
Mickie schreef:Als je doelbewust géén hond via de RV neemt en doelbewust géén lid van de RV bent, heb je naar mijn mening ook heel bewust alles wat de RV voor je zou kunnen betekenen afgewezen.
doel bewust?? :denken:

Ik had een nestje van de RV opgekregen , waar ik kon gaan kijken, ik was de eerste op de lijst , wilde een stamboom
( desnoods, maakte mij eigenlijk niets uit),
maar werd door die mensen daar helemaal niet leuk behandeld ,
ze waren "kwaad" omdat ik te laat was, maar ik kon het eerst niet vinden, dus ja??? :19:

Dus maw : ik heb mijzelf wèl een kans gegeven, om het volgens de regels te doen, maar als het je dan niet bevalt?? :denken:
Dat mag je toch zelf wel beslissen?
Ja hoor, tuurlijk mag je zelf beslissen.
Je had kunnen beslissen om je op de lijst te laten staan en bij het volgende nestje te gaan kijken, dat kan namelijk bij de pupbemiddeling.
Maar jij hebt in al je wijsheid besloten om dat niet te doen en je hond alsnog buiten de RV om aan te schaffen. Die beslissing heb je helemaal zelfstandig genomen en de gevolgen daarvan zijn helemaal voor jou alleen.

Jouw gedachtenkronkels zijn echt doolhoven zeg. Je komt nooit bij de juiste uitgang :roll:
Jij doet nu net alsof ze een moord begaan heeft :denken: :denken:
Volgens mij zijn er meerdere die hun pup zonder pupbemiddeling kopen.
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
chrico
Zeer actief

Martijn schreef:
chrico schreef:
Martijn schreef:
Maar je moest en je zou zo snel mogelijk een pup, waar hij vandaan moest komen donderde je te weinig er energie ie in te steken dus koop je een kruisingpup van een uitgemergelde boerderijteef...we kennen het fenomeen, hoor. :wink:

In mijn bericht. Ik heb al eerder zo'n boerderijnest gezien.
En omdat jij dat eerder gezien heb is het de maatstaf voor elk nest??
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Maxiem
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maxiem »

Martijn schreef:
chrico schreef:
Martijn schreef:

Wat zou het toch fijn zijn als het zo werkte.
Max, 1-12-1999 - 29-10-2010. Je wordt gemist.
Maxiem
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maxiem »

Martijn schreef:
Maxiem schreef:
Martijn schreef:
chrico schreef: Waar staat dat, dat de teef uitgemergeld is :denken:

Wat zou het toch fijn zijn als het zo werkte.
Wat zou het toch fijn zijn als jij lekker aan je huiswerk ging.
Nah, ik heb vakantie en geen huiswerk. Waarom?
Max, 1-12-1999 - 29-10-2010. Je wordt gemist.
Marion.

chrico schreef:
Mickie schreef:
Als je doelbewust géén hond via de RV neemt en doelbewust géén lid van de RV bent, heb je naar mijn mening ook heel bewust alles wat de RV voor je zou kunnen betekenen afgewezen.
Daar ben ik het niet mee eens. Je zegt dus eigenlijk dat iedereen via een RV een hond MOET kopen anders mag je ook geen lid zijn :denken:
Er zijn zat fokkers die door problemen met een rasvereniging geen gebruik maken van pupbemiddeling, maakt dat ze slechte fokkers??
Volgens mij zegt Mickie zoiets als "bewust geen lid, bewust niet meebetalen aan de vereniging, dan mag je ook niets verwachten of eisen van die vereniging". En daar ben ik het volledig mee eens.
(heeft niets te maken met fokkers die geen lid zijn van de RV, die verwachten of eisen meestal namelijk ook niets meer van die vereniging :wink: )
chrico
Zeer actief

Martijn schreef:
chrico schreef:
Martijn schreef:
chrico schreef: Waar staat dat, dat de teef uitgemergeld is :denken:

En omdat jij dat eerder gezien heb is het de maatstaf voor elk nest??

Flikker op met je opgefokte gedoe.
Ik ben nog steeds geen lampje schat :mrgreen:
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
chrico
Zeer actief

Mickie schreef:
chrico schreef:
chrico schreef:Jij doet nu net alsof ze een moord begaan heeft
Volgens mij zijn er meerdere die hun pup zonder pupbemiddeling kopen.
Haar eerste bericht is dit:
Een kennis van mij, wil ook een stabij, maar dan geen pup.
Een stamboom hoeft niet zo. liever eigenlijk zelfs van niet.
( de reden: stamboomloze zijn tòch al de mindere en hebben ook een huis nodig)

Toen dacht ik:

even vragen aan ònze eigen rasverenging , voor een eventuele herplaaster, was toch een goed idee, dacht ik zo.
maar wat kreeg ik te horen??

Nee, wij "doen" niet in herplaatsten van stamboomloze stabij's !!

Ik wist niet , dat er zulk een discriminatie is !

Mijn vraag:
is dit normaal, dit arrogante gedoe, of is het bij jullie rasvereniging wel anders?
Daar is toch niets verkeerds aan lijkt mij. De navolgende berichten is actie reactie. Er staat nergens dat haar kennis geen lid had willen worden of wat ook.
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
chrico
Zeer actief

Marion. schreef:
chrico schreef:
Mickie schreef:
Volgens mij zegt Mickie zoiets als "bewust geen lid, bewust niet meebetalen aan de vereniging, dan mag je ook niets verwachten of eisen van die vereniging". En daar ben ik het volledig mee eens.
(heeft niets te maken met fokkers die geen lid zijn van de RV, die verwachten of eisen meestal namelijk ook niets meer van die vereniging :wink: )
Klopt op die manier zou ik het er ook mee eens zijn. Wel kunnen antwoorden je verbazen die je zo leest in dit topic over hoe een vereniging mensen te woord kunnen staan. In zo een geval zou ik dus ook niet eens lid willen zijn van een club die er staat voor het ras.
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Marion.

chrico schreef:Klopt op die manier zou ik het er ook mee eens zijn. Wel kunnen antwoorden je verbazen die je zo leest in dit topic over hoe een vereniging mensen te woord kunnen staan. In zo een geval zou ik dus ook niet eens lid willen zijn van een club die er staat voor het ras.
Tja, ik weet het niet. Ik denk in zo'n geval altijd andersom. Het zijn vrijwilligers, en ik ben blij dat ze er zijn en dat zij die 'taak' op zich willen nemen. En ik vind niet dat ze daarnaast ook nog energie hoeven te steken in gunsten die niet-leden van ze opeisen.

Maar ik denk in die zin altijd een beetje raar hoor. Ik denk bij werkgever / werknemer zaken ook vaker vanuit de werkgever dan vanuit de werknemer (die ik gewoon ben :19: )
Kenai

Ongelezen bericht door Kenai »

Ik ben door de VBSH ook bepaald niet diplomatisch en vriendelijk behandeld.
Met uitzondering van de voorzitter zelf, die nog wel moeite wilde doen om op één lijn met mij te komen.
Maar toch is dit voor mij geen reden om mijn lidmaatschap op te zeggen.
Ik ben vooral lid om op de hoogte te blijven van het wel en wee van het ras en wil daar ook aan blijven bijdragen.
Maar het is wél de reden om me niet te melden voor vrijwilligerswerk, want dan zou ik met die lui moeten samenwerken en dat is een station te ver.......
Laatst gewijzigd door Kenai op 10 okt 2007 20:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”