Mickie schreef:Pak-de-bal schreef:
heb je aandelen bij Mickie gekocht, het is haar hond.
Het ging niet om de hond maar om het stuk

. Heb je het nou gelezen?
Pak-de-bal schreef:En natuurlijk is een stamboom mooier dan een boerderij -hond,
Niet noodzakelijkerwijs. Ik heb prachtige stabijs zónder stamboom gezien en ook wel stabijs mét stamboom die ik absoluut niet mooi vond.
Het gaat niet om het papiertje, maar om de (gezonde) afstamming. Jouw Bauke heeft HD en je hebt me ook al eens bericht dat je hem van epilepsie verdacht. Door verantwoord te fokken heeft de RV beide aandoeningen drastisch weten te beperken in de stabijpopulatie.
Als jij indertijd niet zo zuinig had gedaan bij de aanschaf van je hond, had je misschien wel de kapitalen bespaard die jij inmiddels aan DA-kosten hebt uitgegeven.
Oké, ik ben helemaal voor het verantwoord fokken etc etc. Ik kan me alleen heel goed voorstellen dat niet iedereen €900,- ergens heeft liggen om een verantwoorde gefokte pup te kopen. Ik ben daar 1 van zeg maar. Natuurlijk heb ik wel gewoon logica en kijk dus wel naar de ouderdieren of deze getest zijn etc, etc. Maarrrrr ik heb dus wel een kruizing. Die kruizing was geen €900,-. Bij lange na niet zeg maar. Dat ze om de week wat heeft ligt niet aan de erfelijke factoren, maar aan het ras wat er doorheen zit. De Duitse Herder ansich. Wist ik van te voren (oké tuurlijk had ik wel zoiets van dat zal wel loslopen, maar toch, ik wist waar ik aan begon).
Persoonlijk begrijp ik die €900,- per pup ook niet zo. Aangezien ik een Duitse Herder fokker ken die (naar mijn weten) goed te boek staat, maar meldt dat hij er nog geen cent aan wil verdienen. Dus alle pups gaan de deur uit voor €450,- en dan hebben ze de hele rataplan doorstaan. Ook de ouderhonden zijn dan getest op ziektes, afwijkingen etc.
Ik denk dat er heel veel problemen opgelost zouden kunnen worden als de fokkers hun prijzen verlagen.. Echter is dat mogelijk? Is die DH fokker zo uitzonderlijk, of verdiend de gemiddelde fokker er toch een heel aardig centje aan?
Kijk dat die RV geen stamboomloze honden herplaatst kan ik alleen maar uh duhh op zeggen. Had iets vriendelijker gekunt, maar toch. Vind ik eigenlijk niet eens een discussie waard. RV is er voor honden met boom, niet zonder, daar zijn andere verenigingen, etc voor.