Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

opvoed verschillen kleine en grote honden

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Annelies
Zeer actief

Ongelezen bericht door Annelies »

ranetje schreef:
Annelies schreef:Ik ben me er niet van bewust dat ik kleine hondjes heb als ik opvoed.

Laatst merkte een man met Rottweiler op dat hij het zo fantastisch vindt dat ik mijn honden als hond beschouw, ondanks hun grootte/imago. Best genant... :roll:
Voor jou was het toch als compliment bedoeld? :ok:

Of vond je het genant dat zo veel mensen met die kleintjes ze meer als knuffelpop behandelen en op de arm mee nemen? :wink:
Precies... dat laatste... Slecht voor mijn imago... :pffff:
Het feit dat Tibetaanse terriërs eigenlijk herdershonden zijn maakt weer veel goed... :smile:
Afbeelding
Overgave kan de grootste overwinning zijn...
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Ik maak best wel verschil. Zo mocht Job niet op de bank, de kleintjes mogen dat wel als er een kleedje op ligt. Job mocht ook niet zomaar op bed (ook wel omdat hij verhaarde en ik geen zin had in een bed vol haren).
Dingen als trekken aan de riem en opspringen mogen ze ook niet maar ik ben er wel minder concequent in dan dat ik bij job was (maar ze doen het wel weer minder :wink: ).
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Suuz
Zeer actief

Ongelezen bericht door Suuz »

Volgens mij maak ik geen verschil.
Wat de kleintjes mogen, mag Megan ook.

Ik heb wel eens het idee dat ik die kleintjes soms juist wat strakker moet houden, Megan is stabieler, die kleintjes gedragen zich alsof alles een groot feest is.
Wat dat betreft krijgt Megan wel meer vrijheid dan de kleintjes.

Maar echt verschil in opvoeden o.i.d. is er niet.

En wat bedelen betreft, daar moet inderdaad iedereen aan meewerken anders heeft het geen zin :pffff: :mrgreen:
SuzieC1970
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier en Mechelse herder.
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door SuzieC1970 »

het valt me wel op dat kleine hondjes vaak minder goed opgevoed worden dan grote omdat men idd minder last heeft van ze : als ze trekken kun je ze toch nog prima houden, ze nemen minder plek in op de bank en je veegt ze anders gewoon even opzij..., opspringen is ook niet zo'n probleem want zo'n kleintje is toch niet zo eng en niet zo zwaar en ga zo maar door ! Nou is dat meestal ook wel zo maar ik heb mijn kleine hondjes eigenlijk wel altijd zo opgevoed als ik mij grote ook zou opvoeden. Ik maak geen verschil tussen klein of groot, ze moeten allebei gewoon luisteren !! Het is allebei gewoon hond, en dan maakt de grootte niks uit....
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

kawa2 schreef:bij ons mogen de honden op de bank liggen en ook op schoot als wij dat aangeven
maar dat doe je volgens mij niet zo snel als je 2 enge hedders hebt
die hebben dan de hele bank en dan kun jij je eigen er nog tussen proppen
Flauwekul, mijn herders liggen ook op de bank.
Er zit hier geen enkel verschil in opvoeding tussen de groterds en de kleintjes :wink:
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

kawa2 schreef:bij ons mogen de honden op de bank liggen en ook op schoot als wij dat aangeven
Wat is er zo eng aan mijn herders :19: ik vind de schuimbekkende gilteckel van de hoek die stoïcijns door zijn baas voortgesleurd wordt veel enger.
Overigens kan ik me eigen er prima tussen proppen als mijn honden op de bank liggen, het is een 3-zitter.
Afbeelding
boemerang
Zeer actief

Ongelezen bericht door boemerang »

rex mag hier ook meer , een klein hondje een hakke bijter on op gevoed
en buddy mag het zelfde als rex alleen die is groot en geen hakke bijter

wat een gelul over kleine honden die meer mogen
rex trekt ook aan de riem , en fijn nee dus die fluit ik echt vaker terug
maar het is een echte schat hoor :19:
Afbeelding
onze kanjers Rex en Buddy in herrinnering
Eefje83
Zeer actief
Mijn ras(sen): norwich terriër en griekse zwerver en een Spaanse zwerver

Ongelezen bericht door Eefje83 »

boemerang schreef:rex mag hier ook meer , een klein hondje een hakke bijter on op gevoed
en buddy mag het zelfde als rex alleen die is groot en geen hakke bijter

wat een gelul over kleine honden die meer mogen
rex trekt ook aan de riem , en fijn nee dus die fluit ik echt vaker terug
maar het is een echte schat hoor :19:
volgens mij word er nergens gezegd dat alle kleine hondjes meer mogen,er zijn erbij ja maar dat vertellen die eigenaren zelf dan.
Idd ik denk dat als ik een grote hond had gehad deze noodgedwongen strenger op zou moeten voeden dan die 2 kleintjes die ik nu heb idd omdat ze makkelijker opzij te leggen zijn enz.
Ik wil niet dat ze opspringen bij vreemden en ik wil ook niet dat demi gromt als ze opzij moet voor me en dan krijgt ze dus ook op dr lazer maar wat betreft apel enz luisteren ze niet optimaal en trekken ze aan de riem,ik heb dan ook geen zin om steeds te moeten corrigeren,is mijn keus en niemand heeft er last van ,zodra dat het geval is treed ik nl op.
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Addy schreef:
Er zit hier geen enkel verschil in opvoeding tussen de groterds en de kleintjes :wink:
Hier liggen ze ook gewoon op de bank en ik kan er nog makkelijk bij :ok: :mrgreen:
Heerlijk juist de honden op de bank, lekker knuffelen, lekker warm en gezellig!
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Alle 3 de honden liggen hier op de bank dus 1 jack russel en 2 windhonden van groot formaat.
Als er visite komt dan blijft Samara gewoon in dr hoekie liggen op de bank en de andere 2 gaan in de mand..al wil Tyson zijn goddelijke reet wel eens ergens tussen wurmen :mrgreen:
Qua trekken aan de riem geld voor allen dat er niet wordt getrokken aan de riem tijdens het wandelen, opspringen mag ook niet... de regels zijn voor alle honden precies hetzelfde...alleen voor Samara stiekum toch niet, voor Samara zijn er geen regels als zij zich happy voelt vinden wij het allang best... maar Samara doet eigenlijk nooit iets verkeerds, behalve de prullenbak leeghalen dus die staat hoog of in de gang.

Jacqueline
Afbeelding
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel

Ongelezen bericht door Jacksel »

Ik heb met Jamey hetzelfde probleem als Marloes, ik kan wel zeggen dat mensen haar moeten negeren/dat ze niet op mag springen, maar er wordt niet naar geluisterd en ze krijgt toch de aandacht, dus ik laat het er ook maar bij zitten... Trekken gebeurt niet, blaffen is klaar zodra ik dat zeg... Niet luisteren probeer ik positief en met humor op te lossen, omdat ik anders alleen maar meer problemen met Jamey krijg (steeds corrigeren wordt ze baldadig van)...
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
Addy

Caro. schreef:
Addy schreef:
Hier liggen ze ook gewoon op de bank en ik kan er nog makkelijk bij :ok: :mrgreen:
Heerlijk juist de honden op de bank, lekker knuffelen, lekker warm en gezellig!
Ik heb zelfs een zitslaapbank gekocht, als ik vrij ben klap ik die uit en dan liggen we heerlijk met zijn allen erop, toppunt van gezelligheid :wink:
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

geen verschil
Afbeelding
Djazz
Actief

Ongelezen bericht door Djazz »

Hier een kleine en een grote hond. Met beide dezelfde regeltjes. Beide honden mogen niet opspringen. Bemerk wel dat het opspringen op zich met een kleine hond wel degelijk minder hinder geeft, maar ik keur het hoe dan ook niet goed, de poten van de beide honden zijn vaak even smerig en niet alle mensen zijn daar op gekleed.
wees niet bang om langzaam vooruit te gaan...
Afbeelding
grtz Nicolet
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Ik heb er nooit bij stilgestaan dat ik een kleine, grote of middelmaat hond heb in de opvoeding. Er zijn toch gewoon dingen die je wel of niet wilt hebben? Om eerlijk te zijn, verbied ik Bram erg weinig dingen in het contact met mij. Hij mag op de bank, tegen mij opspringen en hij trekt ook weleens aan de lijn (tot ik er zat van ben). Als hij kleiner of groter was geweest, was ik daar op dezelfde manier mee omgegaan.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:Ik heb er nooit bij stilgestaan dat ik een kleine, grote of middelmaat hond heb in de opvoeding. Er zijn toch gewoon dingen die je wel of niet wilt hebben? Om eerlijk te zijn, verbied ik Bram erg weinig dingen in het contact met mij. Hij mag op de bank, tegen mij opspringen en hij trekt ook weleens aan de lijn (tot ik er zat van ben). Als hij kleiner of groter was geweest, was ik daar op dezelfde manier mee omgegaan.
Denk je?
Ik denk dat als bv een Rottweiler van 40 of 50 kg aan de lijn trekt, je er toch anders mee omgaat :wink: Anders lig je namelijk zelf om :mrgreen:

Daarom denk ik, dat ik net ietsjes makkelijker met een kleine hond zou zijn.
Afbeelding
A good dog never dies...

Eefje83
Zeer actief
Mijn ras(sen): norwich terriër en griekse zwerver en een Spaanse zwerver

Ongelezen bericht door Eefje83 »

Caro. schreef:
Denk je?
Ik denk dat als bv een Rottweiler van 40 of 50 kg aan de lijn trekt, je er toch anders mee omgaat :wink: Anders lig je namelijk zelf om :mrgreen:

pcies dat denk ik ook :wink:
Zoek stok!
Zeer actief

Caro. schreef:
Zoek stok! schreef:Ik heb er nooit bij stilgestaan dat ik een kleine, grote of middelmaat hond heb in de opvoeding. Er zijn toch gewoon dingen die je wel of niet wilt hebben? Om eerlijk te zijn, verbied ik Bram erg weinig dingen in het contact met mij. Hij mag op de bank, tegen mij opspringen en hij trekt ook weleens aan de lijn (tot ik er zat van ben). Als hij kleiner of groter was geweest, was ik daar op dezelfde manier mee omgegaan.
Denk je?

Nou....ik zie ook genoeg eigenaren met opgewonden grote honden die aan het trekken zijn :mrgreen: Je zegt er eerder iets van omdat het hinderlijker is dan Bram met z'n vijftien kilo. Maar qua opvoeding is het wel hetzelfde. Als ik zeg dat Bram netjes aan de lijn moet lopen, moet hij dat ook doen. En dat zou ook voor een grote hond gelden. Alleen zou ik het eerder zeggen :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:
Caro. schreef:
Denk je?

Nou....ik zie ook genoeg eigenaren met opgewonden grote honden die aan het trekken zijn :mrgreen: Je zegt er eerder iets van omdat het hinderlijker is dan Bram met z'n vijftien kilo. Maar qua opvoeding is het wel hetzelfde. Als ik zeg dat Bram netjes aan de lijn moet lopen, moet hij dat ook doen. En dat zou ook voor een grote hond gelden. Alleen zou ik het eerder zeggen :wink:
Ja precies, dat bedoel ik ook :wink:

Ik zou met een kleine(re) hond iets 'makkelijker' zijn. Niet dat ik die niet zou opvoeden of dat er geen regels zouden zijn zoals 'niet trekken', maar ik denk dat ik iets minder streng zou zijn omdat puur de echte noodzaak er niet zo is.
Afbeelding
A good dog never dies...

Addy

Caro. schreef:Ik zou met een kleine(re) hond iets 'makkelijker' zijn. Niet dat ik die niet zou opvoeden of dat er geen regels zouden zijn zoals 'niet trekken', maar ik denk dat ik iets minder streng zou zijn omdat puur de echte noodzaak er niet zo is.
Wanneer mag Sammie Hoeisseinie bij je komen logeren, maatje teckel is hij, ik denk zomaar dat je die uitspraak nooit meer herhaalt :mrgreen:
In het verleden joeg hij rotties en herders het Hemmeland af en de eigenaren stonden alleen nog maar te stamelen waar is mijn hond nou naartoe :19:
Zoek stok!
Zeer actief

Addy schreef:
Caro. schreef:Ik zou met een kleine(re) hond iets 'makkelijker' zijn. Niet dat ik die niet zou opvoeden of dat er geen regels zouden zijn zoals 'niet trekken', maar ik denk dat ik iets minder streng zou zijn omdat puur de echte noodzaak er niet zo is.
Wanneer mag Sammie Hoeisseinie bij je komen logeren, maatje teckel is hij, ik denk zomaar dat je die uitspraak nooit meer herhaalt :mrgreen:
In het verleden joeg hij rotties en herders het Hemmeland af en de eigenaren stonden alleen nog maar te stamelen waar is mijn hond nou naartoe :19:
Volgens mij beweert niemand dat kleinere honden niet pittig (kunnen) zijn :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Caro. schreef: Ik zou met een kleine(re) hond iets 'makkelijker' zijn. Niet dat ik die niet zou opvoeden of dat er geen regels zouden zijn zoals 'niet trekken', maar ik denk dat ik iets minder streng zou zijn omdat puur de echte noodzaak er niet zo is.
Het moment van strengheid kan iets later komen. Bram mag best even lopen trekken als hij opgewonden uit de auto komt op een parkeerplaats. Maar ik laat me vervolgens toch echt niet de hele stad door trekken door hem :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Addy

Zoek stok! schreef:
Addy schreef:
Volgens mij beweert niemand dat kleinere honden niet pittig (kunnen) zijn :wink:
Ik refereer aan de opmerking dat Carolien zegt dat ze met een kleine hond minder streng zou zijn omdat daar niet zo'n noodzaak in ligt.
Ik denk dat mensen met die gedachte al de fout ingaan :19:
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

SuzieC1970 schreef: het valt me wel op dat kleine hondjes vaak minder goed opgevoed worden dan grote omdat men idd minder last heeft van ze :
ze worden hier hetzelfde opgevoed , maar die kleintjes hebben gewoon schijt aan alles . Bij de doggen hoef ik maar 1 keer iets te zeggen en ze snappen het. De kleintjes hebben zoiets van...ik snap het niet en ik wil het ook helemaal niet snappen :19:
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
brenjomi
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door brenjomi »

:mrgreen: ik ken het verschil wel. als ik een grote hond zou hebben (duitse dog, rottweiler) dan ben je in sommige dingen strenger. dunya loopt af en toe als een halve gare te trekken aan de riem, dat mag ze niet, maar dat snapt ze nog niet helemaal. ik corrigeer haar wel, maar het is anders dan dat een rottweiler je voorruit sleurt (alhoewel dick en en dunya samen ook behoorlijk kunnen trekken, vraag maar aan astrid :pffff: :mrgreen: )

ik denk ook dat andere mensen het minder erg vinden dat een kleine hond tegen hun opspringt dan een grote, vandaar dat het bij kleine wel mag.
hier springen ze ook tegen visite op, maar dat zijn meestal bekende, anders laat ik ze eerst in de kamer tot de visite binnen is.
ik zeg wel vaker: niet springen, maar dat is meer voor de visite zodat het lijkt alsof ik er iets aan doe :pffff: :wink: want zoals al eerder vernoemt, (door anderen) vreemden helpen ook niet echt mee :19: :wink:

we hebben hier 2banken, een 2zits met fleecedekens ervoor, dat is de "hondenbank" in de andere mogen de honden alleen als er een deken in ligt. als er visite komt zeg ik het ook altijd: als je in die bank gaat zitten komen de hondjes bij je zitten.
groetjes brenda & een pootje van dick en dunya
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Addy schreef:
Ik refereer aan de opmerking dat Carolien zegt dat ze met een kleine hond minder streng zou zijn omdat daar niet zo'n noodzaak in ligt.
Ik denk dat mensen met die gedachte al de fout ingaan :19:
Volgens mij bedoelt ze dat op een andere manier, maar ik ga niet voor haar praten :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
eternal
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old Englisch Bulldog

Ongelezen bericht door eternal »

Een kleine hond wordt bij mij net zo behandel als een grote hond.

Inderdaad niet tegen mensen opspringen. ( is volgens mij een teken van geen respect hebben). Saran mag het niet van mij (is groot) dus een klein hondje mag het ook niet.
Suuz
Zeer actief

Ongelezen bericht door Suuz »

Ik denk ook dat niet alles met opvoeding te maken heeft.
Als je kijkt naar een hoop soorten 'grotere' honden, die zijn ook meer bereid om wat voor je te doen, heb ik het idee.
Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.

Die kleintjes zijn gewoon entertainers en niet gemaakt om te werken of gehoorzaam te zijn :mrgreen:
Ze kunnen het best wel en er zijn altijd overal uitzonderingen natuurlijk maar volgens mij zit het ook gewoon in hun karakter en eigenschappen.
En die eigenschappen moet je ook gewoon waarderen en respecteren zegt Bantam :pffff: :mrgreen:
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Suuz schreef:Ik denk ook dat niet alles met opvoeding te maken heeft.
Als je kijkt naar een hoop soorten 'grotere' honden, die zijn ook meer bereid om wat voor je te doen, heb ik het idee.
Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.

Die kleintjes zijn gewoon entertainers en niet gemaakt om te werken of gehoorzaam te zijn :mrgreen:
Ze kunnen het best wel en er zijn altijd overal uitzonderingen natuurlijk maar volgens mij zit het ook gewoon in hun karakter en eigenschappen.
En die eigenschappen moet je ook gewoon waarderen en respecteren zegt Bantam :pffff: :mrgreen:
Dat is een kip en ei verhaal, als je de kleine hond te weinig grenzen geeft zal hij je als baas niet serieus nemen, net zoals een grote hond dat ook doet. Formaat doet niet ter zake.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Zoek stok!
Zeer actief

eternal schreef: Inderdaad niet tegen mensen opspringen. (is volgens mij een teken van geen respect hebben).
Dat vind ik onzin, sorry. Bram en ik begroeten elkaar door te knuffelen terwijl hij tegen mij aan staat. Hij springt ook op commando op, doe ik zelfs in de GG les. Hij moet niet blijven springen, dan is het 'klaar'.

Tegen vreemden zal hij nooit aanspringen omdat hij die volledig negeert. Hij mag tegen bekenden aanspringen om te begroeten als ik en zij dat goed vinden. Hij springt, doet 'hoi hoi hoi ik vind je leu-euk' en is dan weer weg.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”