Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hebben honden mensenliefde nodig om gelukkig te zijn?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Inge O schreef:
malinois schreef:
Eline* schreef:Kiki is geboren in Kimba en is éen keer geplaatst geweest op een slechte plek, waar Kimba haar ook weer heeft weggehaald. Ze is grotendeels geboren en getogen in Kimba, tussen al die andere honden.

Toen Marc , Martijn en ik daar waren en haar na twee dagen met ons mee op de camping terugbrachten naar Kimba was ze in paniek. Ze stond een kabaal te maken achter het hek omdat ze mee wilden met ons. Een hondje wat nog nooit echt een baas gehad had...
Toen we haar ophaalde een aantal dagen later was ze echt uitzinnig en holde na de begrioeting weg de weg op en holde naar mijn auto..sprong door het raam naar binnen en ging liggen.

Ja, een hond heeft mensen nodig. :wink:
omdat ze het meegemaakt heeft denk ik, ze is met jullie meegeweest en dus even gewend aan iets anders wat haar duidelijk beter beviel, maar een hond die niet anders weet? Die niet anders gewend is?
ik denk dus ook dat het heel erg een rol speelt wat de hond zijn referentiepunten zijn.

heeft hij nog nauwelijks intensief en leuk contact gehad met mensen dan kan hij waarschijnlijk heel gelukkig zijn zonder menselijke aandacht (vooropgesteld dat aan zijn andere behoeftes zoals voer, beweging en sociaal contact voldaan wordt).

weet hij eenmaal de menselijke aandacht te appreciëren dan denk ik wel dat het een blijvend gemis wordt als hij het niet meer heeft.
ja zoiets denk ik dus ook
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door thom »

Een hond is toch een sociaal dier. En zeker geen solitair dier...!!!
( volgens mij houden ze van aandacht geven én krijgen..)
Afbeelding
Maxiem
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maxiem »

Sunnybunny schreef:Ja. Je kan een hond wel in een hok stoppen met eten en drinken en verder 24/7 er niet meer naar omkijken, maar daar worden ze toch echt heel erg ongelukkig van.
Dat ben ik met je eens, maar dat hoeft niet te zeggen dat het de menselijke liefde is die ze ontberen. Ze krijgen ook geen uitdaging, geen beweging, ze kunnen hun driften niet uiten.
Als ik mijn hond alle liefde (lees: knuffels en aandacht) geef die hij maar kan krijgen, is hij nog niet gelukkig. Hij wil ook lopen en dollen.

Verder... het is een moeilijk die vraag te beantwoorden. En ook: Over wat voor soort hond hebben we het? Een huishond?
Als ik kijk naar de gemiddelde huishond, dan zeg ik "Ja". Negeren, geen "liefde" geven, is zo ongeveer de ergste straf die ik Max kan geven.
Max, 1-12-1999 - 29-10-2010. Je wordt gemist.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik denk dat het volledig ligt aan wat er met de hond gedaan is en hoe ermee omgegaan is als pup. Ga je een pup met 8 weken bij de moeder weghalen en surrogaatmoedertje spelen waardoor hij afhankelijkheid voelt naar mensen dan creer je dus wel afhankelijkheid van aandacht. Een pup kun je immers niet met goed fatsoen aan zijn lot overlaten nadat je hem uit het nest haalt.

Het blijft nl gewoon het weghalen bij de moeder en de opvoeding overnemen. Doe je dat met willekeurig welke nestblijver dan wordt het sowieso een mensen-diertje.

Laat je een pup echter bij de moeder en zijn hondenfamilie verandert dat de zaak. Dan krijg je een hond-hond die mensen ontzettend leuk kan vinden maar geen liefde nodig heeft. Heeft hij nooit gekend en hij is er niet op grootgebracht.

Het geval van Kiki is toch weer dat ze als kleine pup weggehaald is bij haar familie. Hoe stom die mensen ook gedaan hebben, ze heeft wel geleerd dat ze bij mensen hoort en niet bij honden. :19:

Wij hebben ooit een berner gekocht in Zwitserland. In die tijd moesten ze van de RV tot 12 weken bij de moeder blijven daar. Zijn moeder liep al vanaf zijn 6e week weer hele dagen mee met de koeien in de bergen. Hij woonde buiten op een erf en sliep in een stal met zijn broers en zussen en een andere hond.

Die hond was fantastisch, eerlijk, zelfstandig en heel waaks. Knuffelen, op de bank liggen en binnen slapen was echter absoluut niet zijn ding. Zijn ding was buiten leven, weglopen naar andere erven en puppies maken bij andere honden. Hij had vrienden waar hij mee optrok hoog in de bergen waar mijn pa woonde. Een echte hond hond dus die meer stond op zijn natje en zijn droogje dan op zijn knuffels en aandacht. Niet dat hij niet extreem trouw was en niet heel erg lief was, maar hij had dat niet nodig. Hij was volwassen geworden in een hondenroedel zonder surrogaatmoeder die een mens was. Hij was al bijna zelfstandig toen hem ter vervanging een mensenroedel werd aangeboden.

Moet zeggen dat dat toch ook een heerlijke hond was waarmee je kon lezen en schrijven. Hij leefde wel buiten met altijd een open deur naar binnen bij ons :ok:

Ik denk dat met Cleo ook zoiets aan de hand is. Zij kan prima zonder ons maar is wel gek op ons. Gaan wij weg dan kijkt ze even en pit door. Afhankelijkheid merk ik niet echt. Is ze buiten iets leuks aan het doen dan kan ik net zo goed verdwijnen want ze komt niet meer. Ook niet voor snoep of een knuffel. Dan is ze weer wild en haar eigen persoontje.

Ze is met 6 maanden van de straat geplukt en ik denk dus dat ze gewoon onder de honden zelfstandig is geworden en geleerd heeft dat mensen helemaal te gek zijn. Te gek om wat van te krijgen, te gek om haar te helpen en te voeren maar niet noodzakelijk om te leven. Geen hond om als enige hond te hebben dus. :neenee: Dan mist ze wel iets.

Als ik haar op het balkon zet vindt ze dat ook prima. Gaat gewoon haar ding doen. Ik denk dat ze ook prima in een kennel zou kunnen met een andere hond. Dapper is weer duidelijk bij de moeder weggehaald en van mensen afhankelijk. Zet je hem op het balkon dan gaat hij machteloos en hopend voor de deur zitten omdat hij butengesloten is. :mrgreen: Ga je weg dan wil hij eigenlijk ook altijd mee. Hij is niet compleet zonder mensen om hem heen. :ok:
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Een hond heeft qua mens het meest behoefte aan begrip, geduld en empathie.
Als een mens zich een beetje inspant om het gedrag van een hond te begrijpen en daar rekening mee houdt, dan kan een hond daar het meest gelukkig mee worden denk ik.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Kenai

Ongelezen bericht door Kenai »

Mijn oudste hond is geboren in een roedel en met 8 weken als fokteef in een pleeghuis gekomen.
Daar werd ze in een buitenkennel gezet en (volgens fokker) mishandeld.
Fokker heeft haar teruggevorderd.Ze heeft vervolgens twee jaar in de roedel geleefd.Inmiddels gesteriliseerd want het karakter was teveel beschadigd.
Ze is opnieuw geplaatst bij een vriendin van fokker, in een gezin met twee kinderen.Na ruim een jaar is ze teruggebracht naar de fokker omdat zij deemoedsplasjes zou doen door de man des huizes, waar ze erg bang voor zou zijn.
Terug in de roedel ging het niet goed.
Er was een nieuwe volwassen fokteef aangeschaft die haar steeds moest hebben.
Ze heeft toen een poos geisoleerd gezeten (buitenkennel), met sommige andere teefjes als gezelschap waar het wel goed mee ging.
Toen overleed mijn stokoude berner.
Ik kreeg het hondje een weekje te logeren als troosthond en door omstandigheden kwamen we een weekend samen met haar fokker en vier van haar roedelvriendinnetjes, waaronder haar moeder,aansluitend in een kampeerboerderij.
Hoewel ze blij was fokker en maatjes te zien, bleef ze bij mij en mijn kinderen.Als ik even naar de wc ging, stond ze te jammeren bij de afrastering.
Ik had zoiets nog nooit meegemaakt, wat wilde dat hondje graag bij mij zijn.
Na dat weekendje kreeg ik de hond aangeboden door de fokker.
Ik was haar laatste kans op een leven als gezinshond, ze zat niet lekker in de roedel en ze had duidelijk laten zien dat ze bij mij wilde horen.
Hoewel deze hond in een roedel is grootgebracht en daar een groot deel van haar leven had doorgebracht, heeft ze toch met haar kleefgedrag naar mij laten zien dat haar voorkeur uitging naar het leven in een mensengezin, níet in een roedel.
En dit ondanks haar slechte ervaringen met mensen.
Voor mijn man doet ze bepaald geen deemoedsplasjes, ze aanbidt hem!
Ook mijn jongste hond is in eerste instantie geselecteerd als fokteefje dus in de roedel opgegroeid.Toen bleek dat zij geen loopsheid kon verdragen is zij te koop gezet door de fokker en bij mij terecht gekomen.
Zo uit de roedel de woonkamer van een mensengezin in.
Ze ligt altijd aan mijn voeten.En liever nog bij mij op de bank.(maar dat mag niet van mij).
Beide honden zijn enorm op de mens gericht, al blijven ze wandelen in groepen berners prettig vinden.
Ik ben voor hen naar het platteland verhuisd, ze kunnen de hele dag buiten zijn en roedeldingen doen, maar dat doen ze niet.
Ze willen daar zijn waar ik ben.
Heel dat fijne stuk grond interesseert ze nada!
Ik heb het idee dat honden op zich snel verveeld zijn, uitgekeken op de grond, uitgekeken op de andere roedelgenoten en dat ze boven alles avontuur nodig hebben.
Belangrijker dan de mensenliefde, belangrijker dan de roedel.....
nieuwe plekken te onderzoeken, nieuwe honden te ontmoeten.
Erop uit gaan mét de mensen- of roedelfamilie.
Zal wel komen omdat ze normaal gesproken gewend waren om te jagen samen?
corason del perro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alt deutsche hutehund, Australian Shepherd
Contacteer:

Ongelezen bericht door corason del perro »

C@rmen schreef:
eternal schreef:kijk wij geven zelf die mensenliefde aan de hond. MAar het betekend niet dat de hond het nodig heeft. Tuurlijk houden wij mensen van onze hond. Maar of ze zich dat realiseren hmm nee denk het niet.

Maar je hebt ook honden die gebruikt worden om te werken. Zoals erf honden. Die krijgen niet altijd de liefde die huishonden krijgen. UItzondering daar gelaten he.
Maar waarom zoeken honden zelf de lichamelijke contacten op dan?
Nogmaals ik ben geen knuffelaar en roep mijn hond ook niet bij me om te knuffelen en ik klop ook niet een keer op de bank ofzo van ' kom maar lekker hier zitten' .En toch kruipt hij tegenwoordig tegen mij aan op de bank en hoewel ik hem dan negeer word hij steeds iets opdringeriger waardoor hij dus nu zijn kop mijn schoot legt en druk mijn handen of arm oid. aflebbert.Het is nu zelfs zo dat als ik op de bank lig, hij languit op mijn buik gaat liggen met zijn kop onder mijn arm door (die drukt hij er zelf door) .. hij zal dit niet nodig hebbeb in dezelfde zin als eten en drinken maar misschien op een andere manier?
:sst:

Ik denk eerder dat je hond de rangorde opnieuw aan het bepalen is als ik dat zo hoor. Hoe lief het ook is.

Ik heb zelf een hond die helemaal niet mens gericht is. Ben ik eigenlijk wel een beetje blij mee als mensen naar hara roepen op straat loopt ze ze straal voorbij :mrgreen: Ik heb zelf een periode gehad dat ik haar heel veel "liefde" wou geven haha maar daar wou ze helemaal niks van weten hoor. Nu na 3,5 jaar begint ze iets meer aan me te hechten. Maar ze is ook gewoon dat soort hond niet en ik heb ook geen verlangen om daar verandering in te brengen. Ik vind het wel fijn af en toe te vergeten dat er ook nog een hond in de woonkamer ligt haha lekker rustig kan ik verder met studeren.
Mijn hond trouwens komt ook wel eens aandringen voor een aai ofzo en daar kan ze heel vasthoudend in zijn, maar ik probeer daar heel erg standvast in te zijn. Negeren is wat ik dan doe. Als ze vervolgens weer een paar minuten rustig ligt roep ik haar bij me en krijgt ze die knuffel alsnog als ze er dan nog zin in heeft. Maar wel op mijn voorwaarden en niet andersom!

Even ontopic: Ik denk inderdaad dat het van de hond afhankelijk is zoals hier al vaker gezecht is zal zijn puppy tijd daar veel mee te maken hebben. Die van mij komt inderdaad ook uit een grote roedel.
Kenai

Wat bedoel je precies met een wilde roedel?
Een echt in het wild levende roedel?
Die zijn misschien wel gelukkig, of hebben geen tijd voor geluk omdat ze hun voedsel moeten verkrijgen met elkaar....
En die halen de liefde bij elkaar.
boxersien

Re: Hebben honden mensenliefde nodig om gelukkig te zijn?

Ongelezen bericht door boxersien »

Mickie schreef:Titel zegt genoeg denk ik :mrgreen:
Hebben honden mensenliefde nodig om gelukkig te zijn?
Nee, mijn honden zouden gelukkig zijn als ik hun eten en voer geeft en af en toe een borstel over hun vacht haal. Meer hebben ze hier niet echt nodig vinden ze. Alleen denk ik er anders over :ok: maar echt veel wordt er niet gedaan met Sem, Bo en Paco. Sem laat ik wel lekker
zijn gang gaan en daar doe ik eens in de twee weken vachtverzorging. Bo krijgt ongeveer een uur per dag aandacht en dan vind ze het ook genoeg (aandacht= wandelen, aaien, borstelen, gehoorzaamheid e.d.) Paco krijgt 1.5 uur per dag aandacht. In het weekend is het heel wisselend. Soms zien ze me een dag niet en soms gaan ze een dag mee op stap met de auto naar de dijk, de dierenwinkel, vriendinnen, intratuin e.d.
Ik probeer op deze manier alle honden te geven wat ze nodig hebben en hun drieen hebben niet meer nodig.

Boris wel, die wordt ruim 3 uur per dag uitgelaten, gaat overal mee naartoe waar het maar kan, leeft ook in huis en daar ben ik ook veel actiever mee bezig qua gehoorzaamheid en dingen aan leren omdat hij dat wel heel leuk vind. Hier dus een heel groot verschil onderling.
Pak-de-bal

Ongelezen bericht door Pak-de-bal »

ik denk , dat de mens dat enigeszins verplicht is aan de hond, om liefde te geven,
omdat de mens dè schepper is van de huishond !

Tja, en dat neemt een verantwoordelijkheid met zich mee. :19:

wij , als mensen hoeven geen liefde te geven aan een beer, want die heeft de mens niet geschapen,
ook niet aan de wolf

maar aan ònze huishonden.. wel zeker , wel !
Hij is immers verloren in een wereld zonder ons , en is helemaal aanhankelijk van ons
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Pak-de-bal schreef:ik denk , dat de mens dat enigeszins verplicht is aan de hond, om liefde te geven,
omdat de mens dè schepper is van de huishond !

Tja, en dat neemt een verantwoordelijkheid met zich mee. :19:

wij , als mensen hoeven geen liefde te geven aan een beer, want die heeft de mens niet geschapen,
ook niet aan de wolf

maar aan ònze huishonden.. wel zeker , wel !
Hij is immers verloren in een wereld zonder ons , en is helemaal aanhankelijk van ons
daar gaat het hier niet om, het gaat erom of een hond het nodig heeft.... en dat is niet bij elke hond het geval denk ik.... en dat heeft weer met diverse factoren te maken
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Pak-de-bal

Ongelezen bericht door Pak-de-bal »

malinois schreef:daar gaat het hier niet om, het gaat erom of een hond het nodig heeft.... en dat is niet bij elke hond het geval denk ik.... en dat heeft weer met diverse factoren te maken
zeker heeft een hoind dat nodig :eek:

Kijk maar naar die tv programma's van verwaarloosde honden, en kijk maar goed in die ogen van die honden.

Zie je daar enig geluk in? :denken: Zonder een huis en haard, en aandacht ???

ik niet , simpel , toch?

En zag je enig geluk in de ogen van die rottweiler achter in die tuin ?
ik niet

honden hunkeren gewoon naar liefde van de mens
ik denk ook niet dat een hond gelukkig kan zijn in een kennel, met beton.

Kijk maar naar die pensions, als je je hond wegbrengt , wat een heimwee.
Kijk maar naar die asiels met die zileige oogjes.
laeken
Zeer actief

Pak-de-bal schreef:
malinois schreef:daar gaat het hier niet om, het gaat erom of een hond het nodig heeft.... en dat is niet bij elke hond het geval denk ik.... en dat heeft weer met diverse factoren te maken

Kijk maar naar die tv programma's van verwaarloosde honden, en kijk maar goed in die ogen van die honden.

ik niet , simpel , toch?

ik niet

Zie jij iets aan deze honden dat lijkt op ongelukkig zijn :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding

Een hond zonder baas die ook nog nooit een baas gehad heeft is pas echt zielig als hij in een slechte toestand is. In de Cariben zag ik iedere avond tientallen honden over de stranden rennen en spelen. Allemaal wilde honden die leefden van wat de mensen buiten zette voor ze. Gelukkig waren ze gezond en in een goed klimaat. Ik had niet het gevoel dat die honden liever als enige hond ergens binnen zouden zitten :wink:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Pak-de-bal schreef:

ik niet , simpel , toch?

ik niet

al die honden die je nu noemt hebben dus de andere kant gekend... mensen en aandacht... wat denk je van honden die dat nooit gekend/meegemaakt hebben? Die missen niet iets wat ze niet kennen.

trouwens...
Kijk maar naar die pensions, als je je hond wegbrengt , wat een heimwee
ik heb mijn honden een maandje geleden dus voor het eerst naar een pension gedaan, zij hebben totaal geen seconde heimwee gehad hoor, dit in tegenstelling tot mezelf...
ik bracht ze weg en ze waren al lekker buiten aan het struinen...
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Pak-de-bal schreef:

ik niet , simpel , toch?

ik niet

Die verwaarloosde honden waar jij het over hebt zijn de honden die ergens aan een ketting liggen of in een kennel en als het zo uitkomt wat eten krijgen. Die honden kunnen geen hond zijn, op wat voor manier dan ook.
Dat is wat anders dan een hond die gewoon hond is tussen andere honden zonder een baas te hebben.
(zoals Mark het beschrijft :wink: )
Die laatste groep is denk ik niet minder gelukkig dan een hond die bij een goede baas zit die hem goed behandelt en verzorgt.
En dan bedoel ik met goed, een hond die met respect voor zijn wezen behandeld wordt.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
C@rmen

Ongelezen bericht door C@rmen »

corason del perro schreef:
C@rmen schreef:
eternal schreef:kijk wij geven zelf die mensenliefde aan de hond. MAar het betekend niet dat de hond het nodig heeft. Tuurlijk houden wij mensen van onze hond. Maar of ze zich dat realiseren hmm nee denk het niet.

Maar je hebt ook honden die gebruikt worden om te werken. Zoals erf honden. Die krijgen niet altijd de liefde die huishonden krijgen. UItzondering daar gelaten he.
Maar waarom zoeken honden zelf de lichamelijke contacten op dan?
Nogmaals ik ben geen knuffelaar en roep mijn hond ook niet bij me om te knuffelen en ik klop ook niet een keer op de bank ofzo van ' kom maar lekker hier zitten' .En toch kruipt hij tegenwoordig tegen mij aan op de bank en hoewel ik hem dan negeer word hij steeds iets opdringeriger waardoor hij dus nu zijn kop mijn schoot legt en druk mijn handen of arm oid. aflebbert.Het is nu zelfs zo dat als ik op de bank lig, hij languit op mijn buik gaat liggen met zijn kop onder mijn arm door (die drukt hij er zelf door) .. hij zal dit niet nodig hebbeb in dezelfde zin als eten en drinken maar misschien op een andere manier?
:sst:

Ik denk eerder dat je hond de rangorde opnieuw aan het bepalen is als ik dat zo hoor. Hoe lief het ook is.
Dat denk ik niet, als ik namelijk aangeef dat ik er geen zin in heb en hij moet vertrekken dan staat hij op en gaat. :wink:
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

ja. al mijn honden wel, ondanks dat ze een hele hechte roedel vormen waarin ze veel spelen met elkaar, elkaar poetsen en verzorgen. de aandacht van mij/ons is toch het belangrijkste. en hier ook een herplaatser die zwaar verwaaloosd en mishandeld hier is gekomen en alleen maar in een schuur heeft gezeten. hij is het zelfs het ergst :wink: .
Afbeelding
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

Het zal ook aan de hond liggen.
Jakko, mijn herplaatser, is met zijn 8 maanden bij ons gekomen.
Voor die tijd zat hij bij mensen vooral in zijn kennel.Hij werd niet binnengehouden.
Hij had vanuit zijn kennel toegang tot een weiland, en naast hem was ook nog een herder, ook in een kennel met eigen weiland tot beschikking.

Die herder had daar geen problemen mee, Jakko daarentegen wel.
Hij piepte de hele dag door,en was duidelijk niet happy.
Zijn vorige eigenaren wilde hem niet binnen laten, hun zagen ook wel dat hij niet gelukkig was en dat hij daar niet op zijn plaats was...
Bij ons is hij altijd lekker binnen, en hij is er enorm van opgeknapt.
Zoekt echt kontakt met je en hij houd in tegenstelling tot zijn zus wel van knuffelen en aaien. :wink:

De ene hond is de andere niet.
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
Kenai

Ik denk dat je het leven van een wilde hond in de natuur niet moet romantiseren.
De honden krijgen geen verzorging als ze wat mankeren.
Als mensen ze niet te eten geven, zullen ze vaak ernstige honger hebben.
Ik denk dat ze momenten van intense tevredenheid kennen, maar ook van ellende en doodsangst.
Mijn eigen honden zouden niet overleven; de oudste zou worden verstoten en in haar eentje verkommeren, de jongste zou zich letterlijk doodkrabben.
Dan bestaan er nog allerlei gevaren als verkeer of vijanden (vaak de mens).
Het leven van deze honden zou waarschijnlijk vier keer kunnen worden verlengd, wanneer een liefdevolle, verantwoorde hondenbaas zich over hen zou ontfermen en zou proberen het beste uit beide werelden te bieden...
laeken
Zeer actief

Kenai schreef:Ik denk dat je het leven van een wilde hond in de natuur niet moet romantiseren.
De honden krijgen geen verzorging als ze wat mankeren.
Als mensen ze niet te eten geven, zullen ze vaak ernstige honger hebben.
Ik denk dat ze momenten van intense tevredenheid kennen, maar ook van ellende en doodsangst.
Mijn eigen honden zouden niet overleven; de oudste zou worden verstoten en in haar eentje verkommeren, de jongste zou zich letterlijk doodkrabben.
Dan bestaan er nog allerlei gevaren als verkeer of vijanden (vaak de mens).
Het leven van deze honden zou waarschijnlijk vier keer kunnen worden verlengd, wanneer een liefdevolle, verantwoorde hondenbaas zich over hen zou ontfermen en zou proberen het beste uit beide werelden te bieden...
Ik vind persoonlijk dat heel veel van de zo gewaardeerde vriendjes in ons huis een bijzonder leeg en saai leven hebben. Nooit mogen ze vechten, nooit kennen ze angst en honger en nooit zullen ze pups krijgen en zich voortplanten. Jagen mogen ze ook al niet en vaak is het kwa beweging nou ook niet echt je van het. Daarnaast moeten ze uren hun plas en poep op liggen houden en een andere hond om in ieder geval op zijn honds mee te communiceren is er meestal ook al niet.

Vraag me af of een hond die kon denken liever 12 werd op de bank bij een mens of liever na 4 nesten en een rijk leven doodgereden wordt ergens in de Cariben :wink:
Afbeelding
Kenai

Omdat je mij quote bij dit bericht;
het leven dat jij nu omschrijft is niet wat ik bedoel met het beste bieden uit beide werelden...
Maar je hebt zonder meer gelijk, veel huishonden hebben een relatief saai leven.
Doet een beetje denken aan de discussie buitenkat/binnenkat.
Ik laat mijn katten (overdag) naar buiten.
Veel kattenliefhebbers vinden dit afschuwelijk.
( In de natuur bereiken katten een gemiddelde leeftijd van 2 jaar!)
Mijn honden hebben vanavond heerlijk bang mogen zijn:
mijn zus kwam in de tuin op bezoek met haar herders.
Ik heb nooit geweten dat een berner zo klein kon worden. :N:
laeken
Zeer actief

Kenai schreef:Omdat je mij quote bij dit bericht;
het leven dat jij nu omschrijft is niet wat ik bedoel met het beste bieden uit beide werelden...
Maar je hebt zonder meer gelijk, veel huishonden hebben een relatief saai leven.
Doet een beetje denken aan de discussie buitenkat/binnenkat.
Ik laat mijn katten (overdag) naar buiten.
Veel kattenliefhebbers vinden dit afschuwelijk.
( In de natuur bereiken katten een gemiddelde leeftijd van 2 jaar!)
Mijn honden hebben vanavond heerlijk bang mogen zijn:
mijn zus kwam in de tuin op bezoek met haar herders.
Ik heb nooit geweten dat een berner zo klein kon worden. :N:
Ik hoef ook geen kat als hij niet naar buiten kan. Bij mijn ouders hebben we altijd katten gehad. Nu ook 3 die allemaal vanaf 3-4 maanden buiten lopen. Ik zou niet anders willen. Ze zijn ook op 1 na nooit overreden en die heeft het ook overleefd. Die was dom want ze is ook als enige ooit door een hond gepakt :roll: :wink:

Ze zijn allemaal gewoon van ouderdom dood gegaan gelukkig en dus kies ik pas voor een kat als hij veilig naar buiten kan en ik honden heb die hem niet opvreten zoals deze dat doen :N:
Afbeelding
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Wat ik me af vraag is waarom er zoveel stichtingen bestaan om zwerfhonden te redden als zij zo gelukkig zijn :denken:
Waarom je de meest gruwelijke beelden ziet van hondenleed?
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
laeken
Zeer actief

chrico schreef:Wat ik me af vraag is waarom er zoveel stichtingen bestaan om zwerfhonden te redden als zij zo gelukkig zijn :denken:
Waarom je de meest gruwelijke beelden ziet van hondenleed?
Is dit serieus bedoeld?
Afbeelding
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Nee, want ook zwervers hebben mensen nodig al is het maar om die bak eten buiten te zetten die daar niet neergezet word als die mensen niets om de honden gaven. Die honden zouden een stuk minder gelukkig zijn als de mensen er niet naar omkeken en minder rennen en spelen in groepen.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
laeken
Zeer actief

chrico schreef:Nee, want ook zwervers hebben mensen nodig al is het maar om die bak eten buiten te zetten die daar niet neergezet word als die mensen niets om de honden gaven. Die honden zouden een stuk minder gelukkig zijn als de mensen er niet naar omkeken en minder rennen en spelen in groepen.
Maar dat heeft niets te maken met het hebben van een baas waardoor de hond gelukkiger zou zijn. Die honden hebben op geen enkele manier contact met mensen in sommige gevallen. Ze eten soms ook gewoon vuilnis en leven daar een prima leven op. :19: Of konijnen? Niet alle honden die niet mager zijn eten uit een neergezet bakje. :wink:

Als ze ziek zijn of nare shit overkomt worden ze pas zielig. Of als mensen ze iets aandoen, want dat is toch wel oorzaak nr 1 als je naar dat leed gaat kijken in het buitenland.
Afbeelding
Some-one
Actief

Ongelezen bericht door Some-one »

Geen idee of honden mensenliefde nodig hebben om gelukkig te zijn :denken: Wel zie ik hier dagelijks twee hondjes die helemaal happy zijn als ze mij weer zien! :mrgreen: (zelfs als ik alleen maar boven de was opgehangen heb, krijg ik een ontvangst met kwispelende staartjes en een hoop likjes) Als ik s'avonds ga slapen, voel ik twee warme kruikjes tegen mij aan die met een diepe zucht gaan slapen...Ik denk dat ik hen gelukkig maak en zij mij! :mrgreen:
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Inge O schreef:
MARC_S schreef:Of als mensen ze iets aandoen, want dat is toch wel oorzaak nr 1 als je naar dat leed gaat kijken in het buitenland.
daar dacht ik dus ook meteen aan. juist als mensen die 'geboren en getogen zwervertjes' (dus niet een hond die het huis uit geknikkerd is) met rust laten zijn het gelukkige honden die meestal redelijk goed aan de kost komen (hier stond laatst nog een fototopic van zwervertjes en daar verbaasde men er zich over dat ze er allemaal zo goed uit zagen - ik denk dat dit eerder regel is dan uitzondering).
Nou ik moet zeggen dan ik op sri lanka een hoop zwerfhonden heb gezien maar het gelukkige ervan is mij ,op een enkel roedel na,echt ontgaan
Honden vol met demodex die ik het liefst nog naar de da had gebracht om uit hun lijden te verlossen ,pupjes die met een week of 4,5 op straat werden gedonderd onder de noemer een goede reincarnatie overleeft het en anders is het een slechte en waarvan er een groot deel het verkeer niet overleefde of gehavend de volwassenheid bereikte.
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Om eerlijk te zijn (maar ik ga het niet uitproberen :mrgreen: ), denk ik dat Bram volstrekt gelukkig zou zijn zonder mensen maar in een leuke roedel honden. Als er tenminste eten zou zijn e.d.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Inge O schreef:
tineke schreef:
Inge O schreef:
MARC_S schreef:Of als mensen ze iets aandoen, want dat is toch wel oorzaak nr 1 als je naar dat leed gaat kijken in het buitenland.
daar dacht ik dus ook meteen aan. juist als mensen die 'geboren en getogen zwervertjes' (dus niet een hond die het huis uit geknikkerd is) met rust laten zijn het gelukkige honden die meestal redelijk goed aan de kost komen (hier stond laatst nog een fototopic van zwervertjes en daar verbaasde men er zich over dat ze er allemaal zo goed uit zagen - ik denk dat dit eerder regel is dan uitzondering).
Nou ik moet zeggen dan ik op sri lanka een hoop zwerfhonden heb gezien maar het gelukkige ervan is mij ,op een enkel roedel na,echt ontgaan
Honden vol met demodex die ik het liefst nog naar de da had gebracht om uit hun lijden te verlossen ,pupjes die met een week of 4,5 op straat werden gedonderd onder de noemer een goede reincarnatie overleeft het en anders is het een slechte en waarvan er een groot deel het verkeer niet overleefde of gehavend de volwassenheid bereikte.
ik had dat stukje over ziekte in de quote moeten laten staan want natuurlijk voelt een dier zich dan niet goed. en ik had ook met opzet aangehaald dat ik niet de honden voor ogen had die bij mensen waren geboren en daarna op straat worden gegooid.

natuurlijk zal er ook leed zijn onder de zwerfhonden, zeker juist als ze zo goed gaan floreren dat er juist daardoor weer voedselschaarste ontstaat. waarschijnlijk een op- en neergaande beweging dus.

en toch, ik moet eerlijk bekennen dat ik het leed van de aangeklede hondjes die als popjes worden rondgedragen en als popjes worden behandeld vergelijkbaar groot vind.
Ben ik met je eens ziekte en handicaps belemmeren een hond in zijn levensgeluk maar uiteraard worden ook de honden die wel perfect functioneren buiten en daar geboren zijn ook weleens aangereden.
Ik heb inderdaad ook wel leuke roedels gezien die gezellig samen een duik in de zee namen en heerlijk van het leven genoten zo op het eerste gezicht.
Typerend voor ons mensen ,of in ieder geval voor mij dan ,dat het leed blijft hangen en je dat leuke beeld sneller vergeet :wink: .

Hoe ik denk over die aankleedpoppen si jou vast al wel bekend :mrgreen: :mrgreen: :sst:
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”