Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Chippen en toekennen van pups aan baasjes

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

truusje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door truusje »

MARC_S schreef:De essentie van het verhaal is eigenlijk, is het fokkers al wel eens opgevallen dat een pup die met 5 weken haantje de voorste leek in de laatste 3 weken bij de fokker veranderd is?
Dus heb je een dikke stevige sterke pup die altijd als eerste dronk en wat voorlijk was wel eens ingehaald zien worden door een broertje of zusje dat die rol overnam waardoor het mini-baasje ineens het baasje en druktemakertje niet meer was?
Nee, dat heb ik persoonlijk nog nooit meegemaakt.
Ik ben er nl van overtuigd dat de aanleg van een bepaald karacter al vast ligt bij de geboorte.
kijk ook naar de ouderdieren en diens voorouders, als fokker van enkele generaties herken ik gewoon het gedrag van de pups.

Ik vind het wel heel typisch dat ik de as pupkopers zelf hun pupje laat kiezen [ gewoon qua gvoel wat hen aanspreekt] dat ik 9 van de 10 keer dat pupje ook voor hen gekozen zou hebben. klaarblijkelijk zijn mensen heel goed in staat zelf hun pupje uit te zoeken.

Als je zelf weet wat je van je komende pup verwacht, kun je m.i. al een keuze rond de 4 de week maken.

Heb zelf een teefje gekozen uit een nest van 3 teefjes van 4 weken in Oostenrijk.
Ik kende haar ouders en ik wist wat ik wilde........ik heb haar en haar zusjes en broertjes geobserveerd en pikte haar er zo uit.
Natuurlijk moet het gebitje in orde zijn enz, maar dat lijkt me logisch als je wilt gaan showen.

Dus ik zou zeggen, volg je gevoel en beredeneer niet te veel :wink:

Daarbij wil ik ook nog even zeggen dat ik 'mijn"pups nog regelmatig terug zie in de trimsalon. En soms ben ik wel eens verbaasd hoe de jongelingen zijn uitgegroeid, het "haantje de voorste type"is een hele rustige, gemoedelijke heer of dame geworden terwijl het hele rustige pupje is uitgegroeid tot mister macho of miss Bitchy.
:mrgreen:
Afbeelding

So Sweet :I:
Nono
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retrievers
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door Nono »

De stamboomnamen van de pups, bedenken we zelf. Roepnamen mogen mensen zelf bedenken. Op het moment van chippen, koppelen wij de namen aan de pups. Vaak weten we dan al wel, welke pup voor welk gezin zal worden. Maar soms is dat ook wat later. Mensen kunnen hier hun voorkeur uitspreken en samen beslissen we dan welke pup het gaat worden. Als wij denken dat het met een bepaalde pup niet klikt, dan hebben wij de uiteindelijke beslissing en zullen ze dan een andere pup moeten kiezen.

Voor wat betreft het ophalen en kennismaken van pups in mijn eigen roedel. Wij nemen de pup altijd direct mee naar binnen. Laten de pup lekker onderzoeken en halen dan een voor een de andere honden erbij. Wij hebben er op deze manier nog nooit problemen mee gehad.
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Nanna schreef:Ik laat pupkopers die al honden hebben altijd wèl hun honden meebrengen als ze op visite komen. Dan zie ik meteen wat voor vlees ik in de kuip heb.
Mijn eigen honden maakt het geen hól uit als er bezoekhonden komen dus wat dat betreft kan het al.
Tot nu toe heb ik altijd heel aardige bezoekhonden gehad (meestal eigen fok trouwens, hahaha) maar als er een dominante agressieveling bij zou zitten dan ging daar geen puppy naar toe.
Waarom niet?
Ik kan Kaya ook niet zomaar tussen wildvreemde honden ingooien, maar met Puchu vormt ze echt een roedeltje.

Ik snap niet waarom dat een vereiste is om een pup te krijgen (ehhh, kopen).
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Nanna schreef:Makkelijk zat: ik heb keus ;-)
Als ik kan kiezen om een pup naar mensen te doen die al een aardige hond hebben gaan die vóór mensen die een vervelende rotzak hebben.
En dan bedoel ik geen hond die wat ongezellig reageert maar een hond die meteen mot zoekt en erop wil klappen.
Dat betekent namelijk imo dat ze geen hond op kunnen voeden óf dat die hond daadwerkelijk onbetrouwbaar is.
Ik zie nóg het gezicht van de fokster waar ik gewerkt heb voor me toen mensen opbelden en meededeelden dat hun hollandse herder dezelfde avond nog het meegebrachte pupje aan stukken gescheurd had...

Je kunt sommige dingen nooit voor zijn maar voorzichtigheid is wel de moeder van de porseleinkast.
Er zit nog een wereld van verschil tussenin hoor :wink:
En hoe een hond is in de eigen roedel of een wildvreemde roedel, is ook nog weer een heel verschil.
Een echt agressieve hond, daarvan kan ik me voorstellen dat je geen risico wilt nemen, maar er zijn zat honden in de eigen roedel hartstikke goed maar die moet je niet tussen vreemde honden zetten.

Je moet het natuurlijk zelf weten en je hebt de keuze als fokker, maar mij zou de eis om eigen hond mee te nemen en tussen een wildvreemde roedel te zetten, wat ver gaan.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

elke pup die bij ons is gekomen , ging gelijk mee naar binnen , en gelijk tussen de andere honden.
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
Jose
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jose »

jip007 schreef:elke pup die bij ons is gekomen , ging gelijk mee naar binnen , en gelijk tussen de andere honden.
Hier Ook Jip
nooit geen enkel probleem gegeven
Afbeelding
Bianc@
Zeer actief
Mijn ras(sen): SBT en Chihuahua

Ongelezen bericht door Bianc@ »

jip007 schreef:elke pup die bij ons is gekomen , ging gelijk mee naar binnen , en gelijk tussen de andere honden.
hier ook net zo.
Groetjes Bianca, Tyson, Skunky en Fox
Afbeelding
Essy

Ongelezen bericht door Essy »

MARC_S schreef: De fokker aangezien die toch de pups gaat plaatsen op een zo goed mogelijke manier. De pupkoper kan dan wel voorkeur uitspreken maar als ik een nest had en een ouder echtpaar dat een huishond zoekt kiest ineens de best getekende stoerste pup (bij bv een ras met aftekeningen) dan gaat die toch echt naar iemand die een showhond wil hebben waar veel mee gedaan wordt. Andersom idem denk ik ook.
En hoe ga je dat oplossen als de hond die jij als showhond hebt gepromoot, zich helemaal niet tot showkwaliteit onwikkelt?
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Essy schreef:
MARC_S schreef: De fokker aangezien die toch de pups gaat plaatsen op een zo goed mogelijke manier. De pupkoper kan dan wel voorkeur uitspreken maar als ik een nest had en een ouder echtpaar dat een huishond zoekt kiest ineens de best getekende stoerste pup (bij bv een ras met aftekeningen) dan gaat die toch echt naar iemand die een showhond wil hebben waar veel mee gedaan wordt. Andersom idem denk ik ook.
En hoe ga je dat oplossen als de hond die jij als showhond hebt gepromoot, zich helemaal niet tot showkwaliteit onwikkelt?
Ik neem aan dat je redelijke pupkopers uitzoekt die er zelf wel rekening mee houden dat als ze showbeesten zijn ze nooit weten of een pup van 8 weken ook geschikt wordt. :wink:
Want een pup als showhond promoten zoals jij dat zegt moet je natuurlijk niet doen als fokker.

Zo weet een africhter ook prima dat als hij een pup kiest het altijd zo kan zijn dat die pup niet goed gaat werken.

Dus een pup als showhond promoten is dus zinloos. Wel kan je met mensen die graag showen en dat ook zouden willen doen je pup kiezen met de juiste aftekeningen en de op dat moment goed uitziende bouw. Je geeft geen bernerpuppy met een halfwitgezicht en een wit been aan mensen die aangeven heel graag te willen showen toch? :wink:
Afbeelding
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Wij doen het weer anders ivm Hera.
Ik zet een bench op in de kamer waar de pup/ opvanger ingaat en dan laat ik Hera rustig binnen komen en kijken en snuffelen.
Als Hera wat gekalmeert is draai ik het om, pup eruit, Hera erin.
Zo doe ik dat een aantal keren (tussendoor pup op schoot op de bank) en dan is het goed voor Hera, niet dat ze dan alles accepteert maar ze duikt er niet meer bovenop e.d.
Maar opvangers en Chica toen der tijd als pup weten precies dat ze vooral niet bij Hera moeten klieren.

Mijn andere honden zal het ook allemaal compleet worst zijn wie er binnen komt. Grote intacte reuen daar moet Chello even laten zien dat hij nummer 1 is maar verder dan wat gegrom en een waarschuwende blik is genoeg daarna kan pup/opvanger alles doen bij hem.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

ik kies mijn mechelaars altijd zelf, geen fokker die me daar in verplicht een bepaalde pup te nemen. Ik heb namelijk rekening te houden met de andere honden in mijn huis en die ken ik alleen....
Zo is het overigens ook altijd gegaan, 1e of 2e keus en die maak ik meestal met zo'n week of 5 a 6.
Dan kunnen de andere mensen ook hun pup gaan uitkiezen die na mij komen... :19:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

malinois schreef:ik kies mijn mechelaars altijd zelf, geen fokker die me daar in verplicht een bepaalde pup te nemen. Ik heb namelijk rekening te houden met de andere honden in mijn huis en die ken ik alleen....
Zo is het overigens ook altijd gegaan, 1e of 2e keus en die maak ik meestal met zo'n week of 5 a 6.
dat was dus ook mijn punt, ik ben de enige die weet wat ik hier tussen kan zetten maar ik begreep dat het gewoon een kwestie is van over een weer duidelijk zijn over de verwachtingen :wink:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Addy schreef:
malinois schreef:ik kies mijn mechelaars altijd zelf, geen fokker die me daar in verplicht een bepaalde pup te nemen. Ik heb namelijk rekening te houden met de andere honden in mijn huis en die ken ik alleen....
dat was dus ook mijn punt, ik ben de enige die weet wat ik hier tussen kan zetten maar ik begreep dat het gewoon een kwestie is van over een weer duidelijk zijn over de verwachtingen :wink:
ja dat is ook zo, al mijn mechelaar komen op dit moment van dezelfde fokker... maar hij liet en laat me elke keer helemaal vrij in de keuze, zegt wel hoe de hondjes zich laten zien maar verder is de keus aan mezelf en dat vind ik dus ook logisch, ik moet er mee trainen, ik moet er mee in huis wonen en nog belangrijker hij moet passen bij de rest. En ook al komen alle honden daar vandaan dat wil nog niet zeggen dat hij alle inns en outs kent van de honden....
Als ik ooit een mechelaar om wat voor reden ook bij een andere fokker vandaan zou halen zou dat er overigens wel een zijn die mij (goed) kent...weet hoe ik erover denk.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

Ja en dat is dus al moeilijk omdat het bij mij om een spaans ras gaat, de fokkers waar ik tot nu toe mee gemaild heb zijn niet zo heel duidelijk :19:
Maar als tweede optie heb ik nog een nederlands alternatief mocht het eerste toch niet zo uitpakken hoe ik dat wil :wink:
MirandaH
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairns!!!
Contacteer:

Ongelezen bericht door MirandaH »

Toen ik mijn pup ging ophalen, heb ik ook als voorwaarde gesteld dat ik mijn andere hond daar mocht laten kennismaken. Als het niet zou klikken zou ik het niet doen. Het hele nest (5 stuks) los in de kamer vond Tessa een beetje tè, maar Nikki alleen was meteen superfeest, dus ik was blij dat ik dat gedaan had.

Als ik pupkopers op bezoek krijg, dan mogen ze kinderen wel meenemen, maar honden niet. Nikki is een erg bezorgde moeder en vreemde honden in huis gaat denk ik niet goed. Twee andere honden die ze goed kent (1 is haar eigen zoon) mochten wel in huis en na een tijdje ook spelen, maar ze vind het eigenlijk maar niets. Dus zeker bij een eerste ontmoeting vind ik het dat niet waard.

Komt nog bij dat de meeste volwassen honden zich vaak niet prettig voelen in het huis van een vreemde teef met pups, tenminste, hier merk ik dat goed, ook als ik Nikki even apart zet.

Als mensen persé een kennismaking zouden willen (is nog niet gebeurd) dan valt er wel over te praten, maar ik zou ook iig eerst zelf willen kennismaken met vreemde hond in kwestie en inentingsbewijs zou ik ook willen zien.

Verder is het voorstellen aan de eigen roedel ook iets waar ik zelf over nadenk, omdat wij ook hopen op roedeluitbreiding volgend jaar. Toen we Jamie erbij kregen lieten we ze buiten ontmoeten. En Nikki vond hem echt helemaal niets, reageerde zelfs sterker dan normaal. Dus ik denk dat we het pupje tzt gewoon mee naar binnen nemen, en dan eventueel nog gebruik maken van de bench om afwisselend Nikki en de pup in te zetten. Met Jamie is het uiteindelijk binnen twee dagen helemaal goed gekomen, maar voor ons wel even stressvol in het begin. Dus als het dit keer anders zou kunnen, zou dat voor ons wel zo prettig zijn.
Afbeelding

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
rascals
geregistreerd lid
Contacteer:

Ongelezen bericht door rascals »

Wij verkiezen chippen nu we eindelijk kunnen kiezen .
Tatoetjes zijn barbaarse praktijken vinden wij , het doet telkens pijn in mijn hart als de diertjes onder de tang moeten en dan die vieze groene creme erin bah !

Het kiezen van de puppy laten we over aan de koper , we zeggen wel wel hondje welk karakter heeft zodat ze weten waaraan en waaraf . Een puppykoper die wekelijks naar de schatjes komt kijken dat is maar een moment opname terwijl wij er dag in dag uit tussen zitten .

We zeggen de mensen ook steeds dat ze moeten kiezen met hart en verstand .

Soms weten we zelf niet zoals iemand eerder schreef welke we gaan houden ...tis niet altijd makkelijk hoor .

Momenteel hebben we er tien en zijn er zelfs nog niet uit of we eentje gaan houden .kzou wel willen want ze zien er heel goed uit voor hun 5 weken maar op den duur is het wel wat veel he . Ze moeten allemaal nog hun volledige verzorging en aandacht kunnen krijgen waar ze stuk voor stuk recht op hebben
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

ik weet het nog niet :19:

nestkeus teef is voor reu-eigenaar. nestkeus reu is voor mij :mrgreen:
aan de kopers, hangt beetje van de ervaring van koper en het doel af peins ik.
de betere pupjes ga ik natuurlijk het liefst bij de 'betere africhters' zien :19:

ow ja, ze worden getatoeëerd
MirandaH
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairns!!!
Contacteer:

Ongelezen bericht door MirandaH »

Inge O schreef:hier stel je jezelf nogal tegenstrijdig op : je vindt dat het wel moet kunnen dat jouw teef bij een nestje gaat kijken, maar als je zelf een nestje hebt wil je dat niet :denken: ?
Tja is in mijn ogen niet echt tegenstrijdig. Ik heb het zelf liever niet omdat ik weet dat het voor mijn teef niet echt prettig is. Maar zoals ik al zei, als mensen het persé willen (zoals ik zes jaar geleden) dan valt er wel over te praten, alleen onder voorwaarden (zoals Nikki's fokker toen ook deed).
Afbeelding

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”